جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۵
۳۴

چرا رهبری برجام را آتش نزدند؟

چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۱
کد مطلب: 610632
از دیشب تا حالا یک سوال ساده ذهن من و شما را درگیر کرده است: مگر نه اینکه رهبری فرمودند اگر آمریکا برجام را پاره کرد ما آنرا آتش می زنیم؟ پس چرا چنین نشد؟ چرا از برجام خارج نشدیم؟ چرا باید مذاکره مجدد با اروپائی ها را تجربه کنیم؟
چرا رهبری برجام را آتش نزدند؟
به گزارش جهان نيوز، محسن مهدیان کارشناس مسائل سیاسی  در یادداشتی با عنوان چرا رهبری برجام را آتش نزدند؟ نوشت:

از دیشب تا حالا یک سؤال ساده ذهن من و شما را درگیر کرده است: مگر نه اینکه رهبری فرمودند اگر آمریکا برجام را پاره کرد ما آنرا آتش می زنیم؟ پس چرا چنین نشد؟ چرا از برجام خارج نشدیم؟ چرا باید مذاکره مجدد با اروپائی ها را تجربه کنیم؟

ابتدا یک پاسخ ساده و مقدماتی: اگر آتش بر برجام با فاصله یک یا چند ماهه صورت گیرد، نظام به وعده اش عمل نکرده است؟ پاسخ مثبت است. خروج آمریکا از برجام به معنی پایان برجام است. اساسا برجامی نیست که بمانیم. اما اعلام خروج می تواند با امتیازات و دستاوردهای بیشتری همراه باشد. چرا؟

اول اینکه پیام شعله بر برجام چیست؟ به نمایش بردن عزت ملی. با چنین هدفی اگر عقب انداختن این زبانه آتش، ملت و کشور ما را عزیزتر کند نباید ازین فرصت استفاده کرد؟ احتمالن تائید می کنید.

برگردیم به سوال اصلی؛ مگر آورده توقف در برجام چیست؟ چرا رهبری باید حاضر شوند زمان دهند؟

پاسخ به این سوال دو دسته جواب دارد.

دسته اول را گذرا مرور کنیم.  آمریکا با خروج از برجام به اجماع جهانی محکوم شده است. این محکومیت تاریخی برای جمهوری اسلامی یک فرصت است. فرصتی است تا حقانیت این نظام و مردم را به نمایش گذارد. سه کشور اروپائی به روشنی نسبت به این رفتار آمریکا موضع گرفتند. اعلام خروج فوری این فرصت را از ما می گرفت و اجماع ضدآمریکایی را به حاشیه می برد.

دسته دوم اما مهم تر است. امروز فصل چیدن میوه برجام است. بهار برجام برای ملت ماست. برای این روزها چه هزینه ها که ندادیم. قدرت هسته ای مان تضعیف شد تا این روزها به بار نشیند. اگر صدها ساعت سخنرانی و هزاران فیلم و کتاب و غیره، تولید می شد، نمی توانست فهم مردم از نظام سلطه را در این سطح رشد و تعالی بخشد.

این رشد آگاهی ها را نباید دست کم گرفت. نیروی محرکه انقلاب در ذهن ها و اراده مردمست. همین اقتصاد مقاومتی نیز معطل مجاهدت مردمی است. مردم ابتدا باید به جهت انگیزشی تقویت شوند. رهبری "مَدرس آمریکاشناسی در برجام" را به یک "منبر تاریخی" تبدیل کردند. حلقه نهایی همین پروژه، غرب شناسی است.

ایشان فرمودند به اروپا هم اعتماد ندارم؛ اما خواستند شناخت جامعه نسبت به غرب در یک فرآیند طبیعی تکمیل شود. آخرین تلاش دولت برای تضمین گرفتن از غرب، واپسین حلقه غربشناسی برای ملت است. رهبری روزگاری فرمودند به آینده مذاکرات هم بدبینم.

اما همان مذاکرات را به نام نرمش قهرمانانه کلید زدند تا جامعه رشد کند؛ چنین هم شد. نه تنها ملت که مسئولین هم عبرت گرفتند. در یک دوره چند ساله، آنان که به "کدخدایی آمریکا" باور ایدئولوژیک داشتند ادبیات شان تغییر کرده است و تعبیر امروزشان "موجود مزاحم" است.

دست غربی ها نیز در این ژست ضدآمریکائی بزودی رو می شود و همگان متوجه می شوند که نقشه نظام سلطه علیه ایران، تنها در یک تقسیم کار سیاسی بین اروپا و آمریکا است.  

بازگردیم به همان آتش کشیدن برجام

با زمان خریدن و اتمام حجت با طرف اروپائی، مردم ما متوجه می شوند که آتش بر برجام نه تنها پاسخ مقتدرانه به آمریکاست، بلکه منافع کشور در این زبانه آتش است. ماجرا یک اقدام هیجانی نیست، منافع "ملت ایران" و "امت اسلامی" ایجاب می کند که اگر برجام گوشه اش سائیده شد، تمامش خاکستر شود. این رشد آگاهی ها باعث می شود شراره ها، طبیعی و به اجماع ملی رقم بخورد نه اقدام حاکمیتی.

و البته همه این حرفها به شرطی ست که دولت این مسیر را عزت مدارانه طی کند؛ انشالله.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با متن مقاله موافق نیستم. بنظرم همچنان بساری از مسوولین به کدخدا اعتماد دارند. ...
Iran, Islamic Republic of
راستی موضع چین را من نشنیدم
Iran, Islamic Republic of
سرت را برگردان و دستت را حلقه کن دور گوشت
هادی
Iran, Islamic Republic of
من که میگم بزاریم چند سال دیگه آتیش بزنیم!! اونم میشه دیگه...
برادر من آتیش زدن یعنی همین الان...
هاشمی
United States
ما تابع رهبریم چون می دانیم او بیشترین اِشراف را به مسائل سیاسی منطقه و جهان دارد
ایشان ولی فقیه هستند
Iran, Islamic Republic of
برجام اگر با اروپا ادامه پیدا کند غرابگرایان صابون اروپا هم به تن شون بخوره بدک نیست .
Iran, Islamic Republic of
آدمی که خواب رفته رو میشه بیدارکرد اما شخصی که خودشو به خواب زده رو نمیشه هیچوقت بیدارکرد!
اینا صدبارتجربه کنند بازم عبرت نمی گیرند چون خودشونو به خواب زدند
هاشمی
United States
سخن سخن رهبر است هرچه ایشان تشخیص دهند ما تسلیم هستیم ایشان ولی فقیه هستند
علی
Iran, Islamic Republic of
اصل دلیل اینه
روحانی بلافاصله بعد از اعلام موضع ترامپ و خروج آمریکا از برجام طی یک برنامه از قبل طراحی شده مصاحبه کرد و اعلام کرد ما در برجام میمانیم با 5 کشور دیگه
یک حرف کاملا بی معنی و خلاف حرفای گذشته اش که میگفت اروپا آقا اجازه است
هدف روحانی صرفا این بود که نظام و رهبر عزیز رو در برابر عمل انجام شده قرار دهد زیرا می داند بعد از این حرف رهبر بزرگوار بخاطر مصالح صحبتی که بوی تفرقه و اختلاف بده نمی کنه. حداقل تو شرایط فعلی
زمانه رو ببینید که ولی و رهبر باید خودش رو با بقیه هماهنگ کنه،! همانند زمان امام علی (ع)
Iran, Islamic Republic of
آتش زدن یا نزدن برجام دردی را دوا نمی کند ، الان نوبت مطالبه حق پایمال شده و جبران خسارات مادی و معنوی و عزت و امنیت به تاراج رفته ملت بزرگ ایران ، در وهله اول از طرف بر هم زننده قرارداد سراسر ننگین برجام و سپس از تیم مذاکره کننده و شخص رییس جمهور است که مسولیت صدر تا ذیل برجام را به عهده گرفتند . چرا با وجود تجربه تاریخی و هشدارهای مکرر کارشناسان و دلسوزان واقعی نظام و رهنمودها و شروط رهبری در مورد تضمین های لازم در خصوص قرارداد برجام ، بدون توجه به همه اینها این کار را انجام دادند .
Iran, Islamic Republic of
یک قرارداد بین المللی است که نقض شده و موجب خسارت مادی ایران شده است. از ظرفیت حقوق بین الملل می شود برای جبران خسارت اقدام کرد.
Iran, Islamic Republic of
این حقه نخ نما شده ی ،حواله دادن به حقوق بین الملل ،یکی از بازیهای برجامیان برای حقنه کردن برجام به ملت بود! مگه نمیگفتند ، برجام شد قطعنامه سازمان ملل =بتن ارمه میشه !
در جنگل دنیا فقط قدرت به درد میخوره که اونم داریم ولی برجامیان ِ عشقِکدخدا.......................
Iran, Islamic Republic of
بعد از برجام بی فرجام امریکا 2 میلیارد دلار اموال ملت ما رو غارت کرد چرا نتوانستن از طریق بین الملل حقوق ایران رو استیفا نمایند ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
به کی شکایت کنیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محمد.قم
United States
به نظر می رسه الان نوبت نظام و در راس اون رهبر داره غرب رو به بازی میگیره.وقتی آمریکا به توافقاتی که خودش امضا کرده پایبند نیست پس چه لزومی داره بابت چیزی که توافق نداریم از جمله موشکی و حضور در منطقه در تنگنا باشیم.به نظر میرسه جای پای محکمتری رو در منطقه رقم خواهیم زد اونم با این بهانه که غرب و در راسش آمریکا به جامعه جهانی دادن
T
Canada
‫مهدیان، سازشکاری و مماشات با دشمن و عقب نشینی افراطی را ترویج و توجیه نکن. بس است مصلحت بازی و تسلیم به اسم مزخرفاتی مثل عبرت نسل و مصلحت ...
Iran, Islamic Republic of
قدر درایت و پیش بینی آقا را ببینید. در زمانه ایی که بر کشورهای دنیا پست ترین و فرومایه ترین آدم ها حکومت میکنند جمهوری اسلامی ایران را رهبری فرزانه و باهوش و درایت سیاسی و دینی بسیار زیاد هدایت میکند.
Sweden
(( نه تنها ملت که مسئولین هم عبرت گرفتند.))

احمقانه ترین تفکر ممکن این است که فکر کنید با این اتفاق مردمی که به روحانی رای داده اند و دولت روحانی درس عبرت گرفته باشند...
Iran, Islamic Republic of
این ملت به کی باید رای میداد وقتی شورای نگهبان گرینشی انتخاب میکنه؟
اگردرجامعه باشید و بامردم صحبت کنید متوجه میشیدکه خیلیا برای اینکه فلانی رای نیاره به روحانی رای دادن!
قرارشداحمدی نژاد بدلیل دوقطبی نشدن انتخابات کاندیدا نشه اما انصافا انتخابات دوقطبی نشد؟
پس چه اشکالی داشت شورای نگهبان ردش نمی کرد تا مردم انتخاب آزادانه تری داشته باشند اما اینی شد که می بینیم و یک رئیس دولت رو مخالف کردیم و فکرمیکنیم خیلی هم هنرکردیم!
کافیه عینک واقع بینی رو به چشم بذاریم و روی اتفاقات قضاوت کنیم
Iran, Islamic Republic of
درسته اون ها باز هم تقصیرهمراهی نکردن رهبری می دانند.واورا مانع بزرگ می دانند .رشد ذهنی همیشه رو به بالا نیست وسیر قهقرایی هم دارد.
France
الان وقت گروگان گرفتن برجام و اخاذی از اروپا هستش، البته اخاذی حق مان.
اشتباه تیم مذاکره کننده این بود که در مقابل تمام اعداد و ارقامی که برای محدود کردن ما در برجام گنجانده شده بود، هیچ عدد و رقمی را به عنوان کمینه ی منافع ما از برجام و ضرب العجل برای برآورده شدن آن به طرف مقابل تحمیل نکرد.
راستی از راکتور آب سنگینی که قرار بود چین و آمریکا با ایران در طراحی اش همکاری کنند تا جایگزین راکتور اراک شود چه خبر؟ بالاخره افتتاح نشد؟! اصلا طراحی شد؟! یا فقط بحث بتن بازی ما مطرح بود! راستی آقای مونیز کجاست!!!
Iran, Islamic Republic of
تیم مذاکره کننده اشتباه نکرد.خیلی عامدا.....................
Iran, Islamic Republic of
سلام
چرا جهان نیوز در پیامرسان بیسفون که خصوصی است کانال نداره اما در سروش و بله دولتی کانال داره؟وای بر شما احمقهای جانمازآبکش که همچنان به دنبال دولتی سازی و مبارزه با خبخش خصوصی هستید.
مرگتان باد دشمنان رهبری
م ج
Iran, Islamic Republic of
امام ورهبر انقلاب با سخنرانی شده و ادامه دا ردشاخ آمریکاراشکسته دوستان آمریکاه برن پی آدم فرشی وجاسوسی?
علی
در پاره کردن برجام قابلیت وصل کردن و چسب زدن تکه پاره های برجام وجود دارد ولی با آتش زدن آن، چیزی جزخاکستر بجانمی ماند لذا آتش زدن پاسخی کاملاً درست ، هوشمندانه ، انقلابی و مجاهدانه است یعنی ادامه ی برجام و یا برجام دیگه ای وجود نخواهد داشت و نباید وجودداشته باشد.
Iran, Islamic Republic of
پاره کردن ویعنی چند سال بعد مرحله بعدی گروه نفوذی ها دوباره با کاغذپاره ها یه چیزی از توش درمیاورند ولی با خاکستر خاک تو سر اساسی می شوند پس باید آتش زد.
سعیدرهنی باهر
Iran, Islamic Republic of
سلام رهبری خواستن به بعضی بظاهرساده لوهان به عبارتی بی ولایتان بفهماندکه هرچه ازولایت دورشویدبه ابلیس نزدیکترمیشویداگرشماسخنان رهبرعزیزراخوب گوش کرده باشیدهم برجان رااتش زدهم تفکرهاشمی وطرفدارانش که امروزروحانی سردمدارش هست
علیرضا رحمانی
Iran, Islamic Republic of
حرف زدن دراین زمان بدرد نمی خورد مهم عمل کردنه بعدش درود بر هاشمی وتفکراتش
م.ر.د.
United Kingdom
بسمه تعالی.
چه تحلیل آبکی و کم محتوی و گمراه کننده ای نوشته ای.
برجام که بدون شک یک خیانت آشکار بمردم مسلمان ایران در حال و یک ننگ تاریخی و حق کشی نسلهای آینده بود را شما با این توحیهات پوچ تبرئه میکنید. ...
United States
دقيقا كدوم قسمت برجام را الان مي خوايم آتش بزنيم ؟
داود
.... وقتشه که دولت دست از دامن غرب بردارد و يقه آن را بچسبد. تحليل نسبتا خوبی بود.
حسين
United Kingdom
آقاى مهديان عزيز تحليلتان درست اما براى كسانيكه درك درستى از لابى پشت پرده صهيونيسم وآمريكا وغرب ندارند وفكر ميكنند با كنار اومدن با غرب مشكلات حل ميشود، نه براى دولتى كه اكثرا آقازاده هاشون اونورند وخودشون عاملين انگليس وغرب وآمريكا هستند وعمدا اين مسير رو دارن پيش ميبرن تا كشور را به سرنوشت ونزوئلا و افغانستان تبديل كنند وكارى ميكنند كه رهبرى ومردم را مجبور كنند كه بجز غرب وآمريكا هيچ ناجى براى كشور نيست ولى ما هرجايى محكم وسريع پاسخ داديم دشمنانمان بدجورى غافلگير شدن وبه التماس افتادن
Iran, Islamic Republic of
بخاطر اينكه عده اي از اصحاب نهروان جلوش استاده اند
Germany
علت اصلی اتش نزدن این تحلیل های ابکی نیست علت این است که متن برجام طوری تنظیم شده که اگر کشورهای طرف مقابل هر کاری بکنند ولو به تعهداتشان عمل نکنند ایران حتی حق اعتراض ندارد به مجرد اعتراض تمام تحریم ها سریعا بر می گردد . ایران نمی تواند هیچ کاری بکند