پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مطرح کرد:

هشدار در مورد مصرف نمک، چربی و قند ایرانی‌ها

چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 610423
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن هشدار در مورد مصرف نمک، چربی و قند روزانه ایرانی‌ها گفت: الگوی غذایی مردم، مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است.
هشدار در مورد مصرف نمک، چربی و قند ایرانی‌ها
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، زهرا عبداللهی، با بیان اینکه در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر مهم‌ترین عامل مرگ و میر در کشور است، خاطرنشان کرد: الگوی غذایی مردم، مهمترین عامل خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت، بیماریهای قلبی، عروقی، سرطانها، فشارخون، قندخون و چاقی و اضافه وزن است.

وی درخصوص مصرف قندها، چربی ها و نمک در الگوی غذایی مردم، اظهارداشت: امروزه با مصرف تنقلات، فست فودها و تغییر سبک زندگی مردم، میزان بیشتری از چربی، نمک و قند وارد بدن انسان می شود، بنابراین ریسک ابتلا به انواع بیماری ها افزایش پیدا می کند، در مقابل مصرف سبزی ها، میوه ها و تحرک مردم نیز کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص مصرف بی رویه قند روزانه مردم گفت: درحال حاضر سرانه مصرف قند روزانه مردم در ایران 66 گرم است، درحالی‌که میزان قند روزانه توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت، 25 گرم است، یعنی میزان استاندارد مصرف قند در روز باید معادل پنج حبه قند یا 5 قاشق مرباخوری شکر باشد.

عبداللهی با بیان اینکه مردم باید از مصرف نوشابه های گازدار پرهیز کنند، گفت: هر قوطی نوشابه گازدار، بین 28 تا 30 گرم شکر دارد، بنابراین چنانچه در روز فقط یک قوطی نوشابه گازدار مصرف شود، به تنهایی بیش از میزان توصیه شده بوده و اگر مواد قندی سایر خوراکی های روزانه نیز به الگوی غذایی مردم افزوده شود، فرد با اضافه دریافت قند روبرو خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، میزان مصرف نمک روزانه برای افراد عادی باید کمتر از 5 گرم و برای افراد بالای 50 سال باید کمتر از 3 گرم باشد، تصریح کرد: ایرانی‌ ها حدود دو تا سه برابر بیشتر از میزان توصیه شده جهانی، یعنی 10 گرم نمک در روز مصرف می کنند، با مصرف بی رویه نمک، ریسک ابتلا به فشارخون، سکته قلبی، پوکی استخوان و سرطان معده نیز افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه حذف نمکدان از سفره ها، یکی از راهکارهای کاهش مصرف است، اظهارداشت: از جمله راهکارهای دیگر کاهش مصرف نمک، به حداقل رساندن استفاده از آن موقع طبخ غذا و کاهش مصرف شورجات و فست فودها است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص مصرف چربی روزانه مردم گفت: حداکثر 25 تا 30 درصد انرژی مورد نیاز روزانه بدن باید از چربی ها تامین شود و دریافت بیش ازاین مقدار چربی، منجر به اضافه دریافت آن و حرکت کردن به سمت بیماری ها و ریسک فاکتورهای بیماری زا می شود.

عبداللهی با بیان اینکه طبخ غذا به صورت سرخ شده با حجم زیاد روغن باید محدود شود، گفت: خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی و چاقی و اضافه وزن با مصرف بی رویه روغن و چربی افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه مصرف روغن جامد به دلیل داشتن اسیدچرب اشباع توصیه نمی شود، ادامه داد: روغن های گیاهی مایع که اسید چرب ترانس کمتر از 2 درصد دارند، مثلا روغن کنجد، روغن آفتابگردان، روغن کلزا برای مصرف مناسب تر هستند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حتی روغن های گیاهی مایع نیز باید به میزان محدود مصرف شوند، بیان کرد: خانم ها معمولا عادت دارند، با دردست گرفتن بطری روغن، آن را به غذا اضافه کنند، درحالیکه این طرز استفاده منجر می شود، به یکباره حجم زیادی روغن به غذا اضافه شود که قابل بازگشت هم نیست، بنابراین برای کنترل حجم روغن مصرفی باید آن را با قاشق اندازه بگیرند و اضافه کنند.

وی در پایان تاکید کرد: همچنین چربی‌های حیوانی نیز توصیه نمی شود، چراکه اسیدهای چرب اشباع بالایی در این نوع چربی وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *