پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

کیوسک/ اخبار ویژه‌ روزنامه‌های‌‌۱۹ اردیبهشت

چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۵۴
کد مطلب: 610297
روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.
به گزارش جهان نيوز، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.
*****
کیهان
آتلانتیک: 4 بند برجام نقض شده آمریکا بدعهد است
یک نشریه معتبر آمریکایی تصریح کرد این کشور حداقل‌ 4 بند از بندهای برجام را که به نفع ایران است، نقض کرده است.

آتلانتیک در گزارشی به قلم پیتر بینارت خاطر نشان کرد: در اکتبر گذشته، ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکرد. طبق قانون مصوب کنگره، عدم تایید به این معناست که ترامپ می‌تواند، تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را بازگرداند. تحریم‌هایی که به عنوان بخشی از برجام، رفع شده بود.

«طنز ماجرا اینجاست که علیرغم همه هیاهوی تصمیم ترامپ برای عدم تایید پایبندی ایران به توافق، شک و تردید کمی درباره پایبندی ایران وجود دارد. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، 9بار پایبندی ایران را تایید کرد. متحدان اروپایی آمریکا هم،  اینگونه گفته‌اند. جیم متیس، وزیر دفاع خود ترامپ هم چنین کرده است. دقیقا در همین ماه، وزارت خارجه ترامپ، طی گزارشی اعلام کرد که «ایران به اجرای تعهدات مرتبط با هسته‌ای‌اش ذیل برجام ادامه داده است.»

بند 26 برجام، آمریکا (و متحدانش) را متعهد می‌کند که مانع مداخله در تحقق کل منافع رفع تحریم‌های مشخص برای ایران شود. بند 29 برجام آمریکا و اروپا را متعهد می‌کند که از اتخاذ هرگونه سیاست مشخصا عامدانه که بر عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران تاثیر منفی و مستقیم بگذارد، پرهیز کنند. بند 33، آنها را متعهد می‌کند که با اتخاذ گام‌هایی برای تضمین دسترسی ایران در حوزه‌های تجارت، فناوری، مالی و انرژی موافقت کنند.
دولت ترامپ احتمالا این بندها را نقض کرده است. واشنگتن‌پست گزارش داده که در نشست ناتو در ماه می گذشته، «ترامپ سعی کرده شرکای اروپایی را به توقف تجارت و بازرگانی با ایران متقاعد کند». سپس در ژولای، مدیر امور قانونی ترامپ در نشست گروه 20 در آلمان، مباهات کرده که ترامپ «بر نیاز ملت‌ها به توقف تجارت با ملت‌هایی که از تروریسم حمایت می‌کنند، به ویژه ایران، تاکید کرده است.» به نظر می‌رسد که هر دو این تلاش‌های لابی‌گری، قول آمریکا مبنی بر «خودداری از هرگونه سیاست مشخصا عامدانه که بر عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران تاثیر منفی و مستقیم بگذارد» را نقض می‌کنند.

دولت ترامپ ممکن است، نقض‌های دیگری هم مرتکب شده باشد. بند 22 برجام، به طور مشخص آمریکا را ملزم می‌کند که به «فروش هواپیماهای مسافربری تجاری و خدمات قطعات مربوطه به ایران اجازه دهد.» هر شرکت آمریکایی- یا حتی شرکت خارجی که 10 درصد قطعاتش آمریکایی باشد- برای تجارت با ایران باید از دفتر کنترل دارایی خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) اجازه بگیرد.

از زمانی که ترامپ به قدرت رسیده، درخواست‌های کسب مجوز صادرات هواپیما به ایران متراکم شده و اوفک به این درخواست‌ها پاسخی نداده است.

آتلانتیک پس از شرح عهدشکنی اوفک، تصریح کرد چنین «فیلمی» در روابط با کره‌شمالی هم اتفاق افتاده بود. در سال 1994، دولت کلینتون، یک توافق هسته‌ای با کره شمالی امضا کرد. پیونگ یانگ قول داد تا برنامه هسته‌ای‌اش را تعلیق کند. در مقابل، آمریکا قول داد که برای جبران برقی که کره‌شمالی از راکتور پلوتونیوم تولید می‌کرد، نفت سوخت سنگین به آن بدهد و به کره شمالی کمک کند تا یک راکتور کاملا جدید آب سبک احداث کند و به سمت عادی‌سازی روابط حرکت کند. اما در همان زمان، کنگره، هم مانع تحویل نفت سوختی به کره‌شمالی شد و هم در احداث راکتور آب سبک کارشکنی کرد. کره‌شمالی هشدار داد اگر آمریکا به توافق پایبند نباشد، آنها هم به توافق پایبند نخواهند بود که البته چنین اتفاقی هم افتاد.

«حقیقت این است که، حداقل از دوران پس از جنگ سرد، ایالات متحده همیشه در وفای به عهدی که در توافقات هسته‌ای داده، زیاد خوب نبوده است. مهم است که آمریکایی‌ها این را بدانند».

انکار گرانی، ارزانی می‌آورد؟!
یک روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت نوشت: بسیاری از مدیران دولتی در مقابل گرانی سکوت کرده و حتی انکار می‌کنند اما آیا انکار گرانی، ارزانی می‌آورد؟!

آفتاب‌یزد در گزارشی نوشت: بسیاری از مسئولان دولتی در مقابل گرانی‌های اخیر سکوت کرده‌اند و حتی برخی به انکار این مسئله می‌پردازند! در حالی که میری، نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی موضوع افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت لوازم خانگی را تأیید کرده، سازمان حمایت هرگونه افزایش قیمت را رد کرده و غیرقانونی می‌داند. همچنین مسئولان این سازمان هنوز پاسخ مشخصی در مورد گرانی‌های اخیر ارائه نداده‌اند.

از سوی دیگر، اکثر مسئولان متفق‌القول هستند که هیچ افزایش قیمتی وجود ندارد! ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی بارها به این موضوع اشاره داشته که ارز 4200 تومانی منجر به بهبود شرایط اقتصادی کشور خواهد شد. همچنین براساس مصوبه دولت بعد از تک‌نرخی شدن قیمت ارز، بانک مرکزی مکلف شده که ارز مورد نیاز واردات را تامین کند. سیف نیز گفته است که ارز مورد نیاز واردکنندگان را اختصاص داده است، اما برخی از فعالان بخش واردات این طور اعلام کرده‌اند که تا به امروز هیچ ارز 4200 تومانی برای واردات دریافت نکرده‌اند.

اکنون پرسش اینجاست که چرا پس از تک‌نرخی شدن نرخ ارز و رسیدن قیمت دلار به 4200 تومان با توجه به اینکه نرخ دلار بازار آزاد قبل از تک‌نرخی شدن، بیشتر بود و مسئولان دولتی انتظار کاهش قیمت محصولات وارداتی را داشتند، اما بازار واکنش متفاوتی نشان داده است؟ آیا بهتر نیست مسئولان به جای انکار واقعیت‌ها، در راستای پذیرش مشکلات موجود و چاره‌اندیشی فوری گام بردارند؟

کارگردان فیلم روحانی: برجام با عملیات روانی بر مردم قالب شد
مشاور و سازنده فیلم تبلیغاتی روحانی در انتخابات 92 می‌گوید آنچه با افکار عمومی در فقره برجام شد، قابلیت تدریس دانشگاهی در حوزه عملیات روانی را دارد.

حسین دهباشی می‌نویسد: «حالا که گذشت، اما برایتان عجیب نیست که میلیون‌ها هموطن روزها و شب‌ها، لحظه‌ها را شمردند تا قراردادی امضا بشود که اصلا نمی‌دانستند داده و ستانده آن چیست؟ یا شبانه و شادی‌کنان به خیابان ریخته و پذیرفتن آن را جشن بگیرند، بی‌آنکه بدانند چرا. یا حالا و حتی از پس سال‌ها حمایت متعصبانه ولو متن فارسی آن را نخوانده باشند؟»

وی می‌افزاید: انصافا آنچه در فقره برجام با افکار عمومی ایرانیان شد، قابلیت سه واحد تدریس دانشگاهی در حوزه عملیات روانی را دارد.

دهباشی پیش از این تصریح کرده بود «برجام، اصلا خیانت نبود، خریت بود.» اما به نظر می‌رسد اکنون باور دارد که در کنار برخی سهل‌اندیشی‌ها، پای خیانت نیز در میان بوده است. دهباشی البته درباره کوتاهی‌ امثال خودشان و عدم اعتراض در وقت لازم تصریح کرده بود:‌«بله امثال ما نیز بی‌غیرتی کردند، وقتی همان قبل از تصویب برجام، نقدهای خصوصی‌شان را علنی نکردند.»

یادآوری می‌شود دهباشی بنا بر اذعان خودش، جملاتی نظیر «من سرهنگ نیستم، حقوقدانم» و «هم باید چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم سانتریفیوژ» را بر روحانی القا کرده بود تا در تبلیغات انتخابات سال 92 بازگو کند.
رانت‌طلبی و اشرافیت سیاسی موجب ریزش در طیف اصلاح‌طلب شده است
یک روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب می‌گوید لیست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان، دیکتاتورمآبانه و با رانت بسته می‌شود.
به گزارش رجانیوز، هنگامه شهیدی گفته است:

دوران اصلاحات، اشرافیت اقتصادی با ورود کارگزاران شروع می‌شود؛ سپس در ادامه، اشرافیت سیاسی بوده است که باز هم اشرافیت سیاسی اصلاح‌طلب‌ها به اشرافیت اقتصادی منجر خواهد شد. یعنی عده‌ای در زمان آقای هاشمی، اشرافیت اقتصادی داشتند و توانستند به سال 76 و اشرافیت سیاسی برسند. عده‌ای هم اشرافیت سیاسی نداشتند و در سال 76 با روی کار آمدن آقای خاتمی به عنوان اصلاح‌طلب، به اشرافیت سیاسی رسیدند و از آن به اشرافیت اقتصادی رسیدند. یعنی افرادی که از اشرافیت اقتصادی برخوردار نبودند و به واسطه اشرافیت سیاسی‌شان، در دو حزب اصلاح‌طلب آمدند و قدرت را به دست گرفتند و در ساختار قدرت آمدند، بعد از آن برای خود اشرافیت اقتصادی درست کردند.

مشاور کروبی در انتخابات سال 88 در همین راستا می‌افزاید: متاسفانه احزابی که در ابتدای دهه هفتاد و در اواسط آن دهه تاسیس شدند، با تاثیرپذیری از افکار غلط عناصر اصلی احزاب، کم کم به سمت اشرافیت سیاسی گرویدند. آسیبی که این آپارتاید به جریان‌های سیاسی کشور وارد کرد، بسیار مخرب بود.

شهیدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، مناسبات سیاسی در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را دیکتاتورمآبانه خواند و گفت: از دیدگاه من، نوع شکل‌گیری و پایه‌گذاری شورای سیاست‌گذاری، روشی کاملا دیکتاتورمآبانه است. اینکه با رانت، رفاقت و فامیل‌سالاری، عده‌ای به نام افکار کل اصلاح‌طلبان بر سرنوشت آنان تصمیم‌گیری کنند و لیست‌های انتخاباتی‌شان را هم به همین شیوه ببندند، چیزی جز اشرافیت سیاسی آن عده خاص بر جریان اصلاحات نیست و متاسفانه رئیس دولت اصلاحات در این زمینه بسیار ضعیف عمل کردند و نتوانستند دموکراسی واقعی را در جریان اصلاح‌طلبی نهادینه کنند. این موضوع باعث رنجش و فاصله‌گیری و درنهایت، جدایی فکری بسیاری از اصلاح‌طلبان از این جریان شده است که گواه آن، جدایی برخی اصلاح‌طلبان از شورای سیاست‌گذاری بوده است و آنها منتظر ظهور جریان جدید و بستر مناسب برای فعالیت‌هایشان هستند.
به گفته شهیدی، «اشرافیت سیاسی را ابتدا جریان اصلاح‌طلب در کشور به راه انداخت و تعدادی از پارامترهای فرهنگ غربی پیرامون اشرافیت سیاسی وارد این جریان سیاسی شد و خود را برتر از سایرین دانستند. جریان اصولگرا با توجه به سنتی بودن نتوانسته است به آن صورت، همانند اصلاح‌طلبان به سمت اشرافیت سیاسی برود. شعارهای اعتقادی اصلاح‌طلبان برای حضور در قدرت، به اشرافیت سیاسی و خودبرتربینی و آپارتاید سیاسی نزدیک‌تر است.»


ایران
توریست امریکایی:  ایرانی‌ها تروریست نیستند
یک جهانگرد امریکایی بعد از سفر به ایران، توصیفی از کشورمان ارائه کرده که با آنچه برخی سیاستمداران این کشور می‌گویند، متفاوت است. به گزارش ایسنا، «جان» اهل پورتوریکو است، ‌ مجمع‌الجزایری در شمال شرقی منطقه کارائیب از نواحی غیرضمیمه ایالات متحده امریکا که تحت حاکمیت سیاسی این کشور قرار دارد و مردمش با گذرنامه امریکایی سفر می‌کنند.

این گردشگر در اینستاگرامش نوشته است: امیدوارم پس از ۳ هزار کیلومتر که در ۷۵ روز طی کردم قادر باشم به همه نشان دهم ایران جای ترسناکی نیست، مهم‌تر آن‌که مردم این کشور تروریست نیستند، آنها ممکن است در رانندگی وحشتناک باشند، اما به هیچ‌وجه تروریست نیستند. دیدگاه او درباره امنیتِ ایران مشابه سایر گردشگران خارجی است که تجربه سفر به کشورمان را داشته‌اند.

او ایران را امن‌ترین کشوری می‌داند که تاکنون به آن سفر کرده است.  

تکذیب سوء قصد به مرتضوی در زندان
مدیرکل زندان‌های استان تهران انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر سوء قصد به سعید مرتضوی در زندان اوین را رد کرد. محبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان در ارتباط با انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر سوء قصد به سعید مرتضوی در زندان اوین اظهار کرد: مطالبی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، کذب محض و شایعه است.

وی تأکید کرد: این فرد در سلامت کامل به سر می‌برد. وکیل مرتضوی هم  شایعه سوء قصد به جان موکلش در زندان اوین را تکذیب کرد. سعید ایوبی در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: آقای مرتضوی دیروز با همسرش  تماس گرفته و چنین خبری اصلاً صحت ندارد. وی افزود: آقای مرتضوی اخبار منتشر شده را در گفت‌وگو با همسرش تکذیب کرده و گفته که در سلامت کامل است.

توضیح وزارت خارجه امریکا درباره مواضع وکیل ترامپ
«هدر نوئرت»، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز دوشنبه در واکنش به اظهارات اخیر «رودی جولیانی» وکیل رئیس جمهوری این کشور علیه ایران، گفت که این اظهارات بیانگر موضع رسمی دولت امریکا در حوزه سیاست خارجی نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، جولیانی که سابقه شهرداری نیویورک را در کارنامه دارد، روز شنبه با حضور در تجمع منافقین و پاره کردن نمادین برجام گفته بود که رئیس جمهوری امریکا متعهد به تغییر حکومت ایران است. این موضوع، واکنش‌های بسیاری را در رسانه‌ها و فضای مجازی به دنبال داشت و وزارت امور خارجه امریکا را ناچار به موضعگیری کرد.



آرمان
نشست فراکسیون مستقلین با وزیر ارتباطات
یک عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی با اشاره به جلسه این فراکسیون با وزیر ارتباطات گفت: در این جلسه آقای آذری جهرمی تاکید کرد که دولت و این وزارتخانه معتقد است که نباید هیچ انحصاری بین پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی وجود داشته باشد. این به‌آن معناست که باید تمامی پیام‌رسان‌ها در یک فضای رقابتی فعالیت کنند. کمال دهقانی اظهار کرد: در این جلسه آقای آذری جهرمی نظر دولت را درباره تلگرام و پیام‌رسان‌های داخلی مطرح کرد و گزارش کاملی از مسائل مربوط به زیرساخت‌های کشور و برخی مشکلات مرتبط با این حوزه را بیان کرد.

وی افزود: مشخصا درباره پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی اشاره داشت که دولت به انحصاری بودن فضای مجازی اعتقادی نداشته و ندارد. این یعنی اگر بنا به وجود هر پیام‌رسانی در کشور باشد باید در فضای رقابتی فعالیت کنند نه اینکه مثلا کل فضا در اختیار تلگرام باشد. دهقانی ادامه داد: به طور کلی نظر مشترک ما و وزیر ارتباطات این بود که باید درباره پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های نوین تکلیف قانون مشخص شود و قانون مدونی وجود داشته باشد. در این رابطه کشورهای دیگر از ما جلوتر هستند. وی در خصوص حکم دادستانی برای فیلترینگ تلگرام گفت: در این‌باره نیز مطرح شد که قوه‌قضائیه طبق قوانین جاری این حکم را داده است. آن‌هم چون شکایاتی درباره تلگرام مرتبط با امنیت ملی و آسیب‌های حیثیتی و مالی وارد شده به افراد شده بود.

نجفی زیر تیغ جراحان رفت
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه فضای برگزاری ارائه برنامه توسط نامزدهای تصدی شهرداری به خوبی انجام شد، گفت: روز گذشته عمل جراحی آقای نجفی با موفقیت انجام شد. محسن هاشمی رفسنجانی در جلسه علنی شورای شهر تهران که سه‌شنبه برگزار شد، با بیان اینکه محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران روز گذشته عمل شد، اظهار کرد: روند ارائه برنامه‌های نامزدهای تصدی شهرداری تهران طی دو روز گذشته به خوبی برگزار شد و دوستان اظهار خشنودی کردند.

وی با بیان اینکه رویکردها و نظرات مختلفی برای آینده تهران مطرح شد، تصریح کرد: این موضوع نیز موجب خرسندی اکثر اعضا شد. هاشمی با بیان اینکه ما به مرحله انتخاب دو نفر از بین چهار کاندیدای موجود رسیده‌ایم، گفت:حجت میرزایی صبح دیروز انصراف خود را اعلام و درخواست کرد برای انسجام بیشتر کاندیداها از این رقابت انصراف دهد.

فعالیت فرمانداری‌ها برای اربعین 97
مدیرکل مرزی وزارت کشور گفت: برای برگزاری مراسم اربعین سال ۹۷ برای اولین بار فرمانداری‌ها در شهرستان‌ها فعال شده‌اند و شرح وظایفی مانند آنچه در استان‌ها به استانداران محول شده است را انجام خواهند داد، بیشتر کار ستاد اربعین در شهرستان‌ها نظم و انضباط‌بخشی به اعزام زائران و نیز جمع آوری کمک‎های مردمی برای این مراسم بزرگ است.

شهریار حیدری با اشاره به راه اندازی ستادهای شهرستانی مراسم اربعین برای اولین بار در کشور اظهار کرد: برای برگزاری مراسم اربعین، دو ساختار تعریف کرده‌ایم که یکی از آنها شرح وظایف کارگروه‌هایی زیر نظر ستاد مرکزی است. وی با بیان اینکه ۱۲ کارگروه زیر مجموعه ستاد مرکزی اربعین مشغول فعالیت هستند، افزود: همه ۱۲ کارگروه هم اکنون فعال هستند و به صورت مستمر جلسات و برنامه‌هایی را برای اجرای باشکوه مراسم اربعین سال ۹۷ دردست اقدام دارند.

استراتژی فرانسه حمایت از برجام است
سفیر فرانسه در ایران در دیدار با جانشین و معاونان استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در موضوع برجام بسیاری از مسائل بین ایران و فرانسه وجود دارد که ما موافق آن هستیم و با برخی موضوعات نیز موافق نیستیم اما دوست داریم در مورد آنها گفت‌وگو و مشکلات را با هدف حفظ برجام و کاهش تنش‌های بالایی که در منطقه وجود دارد، حل کنیم.

فرانسوا سنمو در سفر به زاهدان و دیدار با جانشین و معاونان استاندار سیستان و بلوچستان افزود: یکی از ویژگی‌های ما به عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل این است که استراتژی شفاف و روشن داریم و این استراتژی را به تمام شرکا و کشورهای خارج از منطقه نیز توضیح می‌دهیم مثل همان کاری که رئیس‌جمهوری فرانسه در دیدار با ترامپ کرد. وی در ادامه گفت: استراتژی فرانسه در موضوع برجام و حمایت از آن روشن و شفاف است، ما حفظ برجام را برای امنیت جهانی لازم می دانیم و از اجرای تمامی مفاد آن حمایت می‌کنیم.

تماس تلفنی رهبران فرانسه و آمریکا
دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه با انتشار بیانیه‌ای از تماس تلفنی رهبران این کشور و آمریکا خبر داد. بر اساس اعلام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، امانوئل‌مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی او با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که مسائل مربوط به ثبات و صلح در خاورمیانه محور اصلی این گفت‌وگو بوده است. یک مقام ارشد کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود که ترامپ قصد داشته درباره تصمیم خود در قبال برجام با رئیس‌جمهوری فرانسه تلفنی گفت‌وگو کند.


وطن امروز
ایزدی: نمی‌توان از اروپایی‌ها انتظار داشت برابر آمریکا بایستند
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به نظر نمی‌رسد اروپا بخواهد یا بتواند برابر آمریکا بایستد و نمی‌توان این انتظار را از اروپایی‌ها داشت که شاید کار جدی در این باره انجام دهند. فواد ایزدی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: حضور کشورهای اروپایی در برجام زمانی برای ما مهم است که اینها از شرکت‌های تجاری اروپایی که از طرف آمریکا تحت فشار هستند دفاع کنند، در این مدت که از برجام گذشته آمریکایی‌ها شرکت‌های اروپایی را تهدید کردند و آنها را به انحای مختلف تحت فشار قرار دادند اما دولت‌های اروپایی کار خاصی در راستای دفاع از آن شرکت‌ها انجام ندادند. وی گفت: شما تصور کنید این شرایط در حالی اتفاق می‌افتاد که آمریکا رسما در برجام حضور داشته اما الان که حرف خروج از آن را مطرح می‌کند به نظر نمی‌رسد اروپا بخواهد یا بتواند برابر آمریکا بایستد.

سرمایه‌گذاری خارجی ۳۱ درصد افت کرد
حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ با رشد منفی 4/31 درصدی روبه‌رو شده است. به گزارش ایسنا، وضعیت طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی به گونه‌ای است که تعداد این طرح‌ها تا پایان سال 96 برابر با ۸۸ مورد بوده که در قیاس با ۷۱ طرح مصوب در سال ۱۳۹۵ با رشد 9/23 درصدی در تعداد همراه شده است.

اما حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۳۹۶ معادل 5/3 میلیارد دلار بوده که نسبت به 1/5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در مدت مشابه سال ۱۳۹۵ با رشد منفی 4/31 درصدی روبه‌رو شده است. از سوی دیگر براساس آمار اعلامی تاکنون از مجموع ۴۲ هزار و ۷۹۵ ثبت‌نامی در نهایت ۲۸ هزار و ۵۱۶ تولیدکننده موفق به دریافت تسهیلات رونق تولید شده‌اند. جدیدترین آمار از جزئیات پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی در قالب طرح رونق تولید نشان می‌دهد تا 8 اردیبهشت امسال از مجموع 42 هزار و 795 ثبت‌نامی در نهایت 28 هزار و 516 تولیدکننده موفق به دریافت 197 میلیارد و 494 میلیون و 808 هزار تومان تسهیلات شده‌اند.

منبع:مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *