پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

جلیلی با مسئولان شهرستان قصرقند دیدار کرد

تعامل مثبت مسئولان پاسخ مناسبی از سوی مردم به دنبال دارد
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۴
کد مطلب: 610270
عضو مجمع تشخیص گفت: مردم هر جا انقلاب به آنها نیاز داشته، کمک کرده‌اند و مطمئن باشیم تعامل با مردم یک طرفه نخواهد بود و تعامل مثبت مسئولان پاسخ مناسبی را از سوی مردم به دنبال خواهد داشت.
جلیلی با مسئولان شهرستان قصرقند دیدار کرد
به گزارش جهان نيوز، حمیرا ریگی فرماندار، دهواری رییس جهاد کشاورزی و آریان مدیر مرکز بهداشت شهرستان قصرقند با حضور در دفتر سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با وی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار جلیلی گفت: الگوسازی برای کشور اهمیت بسیاری دارد و ابتکارات یک فرماندار می‌تواند الگوی مناسبی برای دیگر فرمانداران و مدیران شهرستان‌های کشور شود.
وی افزود: باید مدیران کشور متوجه شوند که از دارایی‌ها و ظرفیت‌های مختلف شهر خود استفاده کنند و فعالیتشان را صرفاً متکی بر بودجه نگذارند.

جلیلی ادامه داد: ابتکارات و رفتارهای موفق در یک فرمانداری موجب روحیه مدیران کلان کشوری هم می‌شود؛ البته مسئولین نیز باید به اینگونه نیروها در کشور اعتماد کنند.
وی تصریح کرد: مردم انصافاً هر جا انقلاب به آنها نیاز داشته، کمک کرده‌اند و مطمئن باشیم تعامل با مردم یک طرفه نخواهد بود و تعامل مثبت مسئولان پاسخ مناسبی را از سوی مردم به دنبال خواهد داشت.

جلیلی همچنین تاکید کرد: باور داشته باشیم ایران همه ایران است و فقط تهران نیست و باید به همه نقاط کشور توجه کرد.

در این دیدار خانم ریگی فرماندار زن اهل سنت شهرستان قصرقند نیز با اشاره به سفر دکتر جلیلی به استان سیستان و بلوچستان در سال گذشته گفت: این سفر و توجه به عملکرد مسئولان محلی باعث تشویق مدیران در روند خدمت گزاری به مردم این منطقه شده است.

وی افزود: همین که عملکرد و فعالیت‌های مسئولان استان ها دیده شود موجب افزایش انگیزه آنان می شود و خوشبختانه این سفر نیز باعث شد تا برخی از گره‌های شهرستان قصرقند برطرف شود.
فرماندار قصرقند افزود: با درخواستی که از آستان قدس مطرح کردیم، توانستیم در اسفندماه سال گذشته ۲۵ پاکبان قصرقندی را برای نخستین بار به سفری ۵ روزه رایگان به مشهد مقدس اعزام کنیم و نکته جالب آنکه پاکبانان به شکرانه این کار با اهتمام بیشتر در مهیاسازی شهر برای نوروز فعالیت کردند.

ریگی با بیان اینکه همبستگی خوبی بین مدیران و مردم قصرقند وجود دارد، گفت: از همین رو اخیرا نیز میدان فرهنگ قصرقند را به دست یکی از پاکبانان افتتاح کردیم.

فرماندار قصرقند ادامه داد: همچنین با تعاملی که با یک شرکت بسته‌بندی مواد غذایی در شهر میناب انجام دادیم، حصیرهایی که توسط زنان قصرقندی تولید می‌شود در بسته‌بندی مواد غذایی به آنجا ارسال می شود که این امر نیز باعث افزایش اشتغال زایی در سطح شهرستان قصرقند شده است.
ریگی تاکید کرد: اخیرا در سفری که به استان کردستان برای مجمع تقریب مذاهب داشتم؛ برخی علمای اهل سنت اقلیم کردستان عراق از اینکه یک بنده به عنوان یک خانم بلوچ اهل سنت در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت گرفته ام تعجب کرده بودند و این نشان می دهد ظرفیت استفاده صحیح از اقوام و زنان در کشور تا جه حد بالاست و در عرصه تبلیغات دشمن چقدر در این باره فعالیت داشته است.

در بخش دیگری از این نشست نیز دهواری رئیس جهاد کشاورزی قصرقند گفت: در دوره‌ای که مسئول جهاد کشاورزی سراوان بودم، ۶۱ میلیارد تومان منابع مالی از سوی مردم برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی جذب کردیم که ایجاد ۳۳ مرغداری، توسعه بخش دامپروری و افزایش سطح گلخانه‌ها از ۵ هکتار به ۵۵ هکتار نمونه‌ای از کارهایی بود که انجام شد.
همچنین آریان مدیر مرکز بهداشت شهرستان قصرقند نیز گفت: اخیرا برای فاضلاب این شهرستان طرحی را به نهادهای مختلف فرستادیم که با پیگیری‌هایی که انجام شد، ۴ وزارتخانه برای رفع مشکلات قصرقند جلسه‌ای با مدیران شهرستان تشکیل دادند و برای مشکلات دیگری نیز توانستیم امکاناتی بگیریم.

در ادامه فرماندار و مسئول جهاد کشاورزی قصرقند میهمان کمیته استانی «کارگروه کشاورزی» دولت سایه بودند و نکاتی را مطرح کردند.
در این جلسه خانم ریگی با بیان برخی مشکلات قصر قند گفت: با وجود آنکه شهرستان قصرقند در یک چهارراه مواصلاتی بین چهار شهرستان استان قرار دارد ولی هنوز پروژه‌های راهسازی این شهرستان به اتمام نرسیده است.

وی افزود: اکثر مردم شهرستان قصرقند کشاورز و دامدار هستند و ظرفیت اصلی این شهرستان در حوزه کشاورزی است. حتی شیوه زندگی مردم قصرقند نیز حالت روستایی دارد. لذا تصمیم گرفتیم این هویت شهر را حفظ کنیم و در طرح تفصیلی شهرستان، قصرقند را شهرستانی بر محور کشاورزی در نظر بگیریم. در این ۴ سال سعی شده است که تغییر کاربری اراضی کشاورزی به هیچ عنوان انجام نشود.

فرماندار قصرقند ادامه داد: این شهرستان یکی از محدود شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان است که اهالی آن به قاچاق کالا، سوخت و موادمخدر نمی‌پردازند.
وی افزود: ۳۰ درصد مردم شهرستان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و تا ۷۰ درصد مردم، زندگی شان وابسته به یارانه است.
ریگی ادامه داد: در سه سال گذشته توانستیم جلوی مهاجرت اهالی شهرستان به شهرستان‌های اطراف را بگیریم و حتی شاهد مهاجرت معکوس بودیم.

ریگی خاطر نشان کرد: در شهرستان چابهار نیز شاهد هستیم که با وجود ایجاد منطقه آزاد و ساخت برخی صنایع سنگین، وضعیت مردم بومی تغییر چندانی نکرده زیرا تواتمندی لازم برای ورود به بخش تجاری را ندارند و صنایع سنگین نیز سرمایه‌بر هستند و نیروی کار کمی را جذب می‌کنند و اگر به اندازه ساخت یک کارخانه پتروشیمی، ابزارهای لازم برای ایجاد مشاغل خانگی را به مردم دهیم، بومیان منطقه استفاده بیشتری می‌کنند.

وی در تشریح ایده خود گفت: توجه به صنایع کوچک مثل تولید ترشیجات و محصولات تبدیلی خانگی از محصولات کشاورزی می توان به رشد اقتصادی و افزایش اشتغال مردم بومی این منطقه کمک کرد.
در ادامه این جلسه نیز دهواری رییس جهاد کشاورزی قصرقند گفت: حیات این شهرستان به قنات‌هایی است که تأمین آب کشاورزی و شرب شهرستان را انجام می‌دهند و مهمترین درخواست مردم مرمت، بازسازی و لایروبی ۱۲۰ رشته قنات شهرستان است.

وی افزود: اگر این قنات‌ها بازسازی شوند ۱۰۰۰ لیتر در ثانیه میزان آب قصرقند اضافه خواهد شد و این شهرستان می‌تواند به عنوان شهرستان نمونه احیای قنات به عنوان میراث گذشته شناخته شود.
دهواری ادامه داد: با رقمی حدود ۵۰ میلیارد تومان می‌توان این رشته قنات‌ها را بازسازی نمود که این اعتبار در طول چند سال می‌تواند تخصیص داده شود. حتی در صورتی نیز که برخی تجهیزات مانند بیل مکانیکی و لودر داده شود ۴۰ درصد هزینه ها کاهش می‌یابد.

رییس جهاد کشاورزی قصر قند افزود: با وجود اینکه در سال آبی گذشته، بیشترین بارش را در استان شهرستان قصرقند داشت ولی میزان بارش تنها ۴۶ میلیمتر بوده است، پس احیای قنات‌ها تنها راه کمک به بخش کشاورزی شهرستان در دوران خشکسالی است.

وی افزود: همچنین از نظر بهداشتی، فاضلاب اهالی شهر به این قنوات می‌ریزد که این امر متاسفانه موجب شیوع بیماری‌ها خواهد شد لذا به دنبال آن هستیم که این مشکل را برطرف کنیم ولی به اعتبار و کمک ویژه از سوی دولت نیاز داریم.

دهواری در بخش دیگری از سخنانش گفت: اکثر محصولات کشاورزی شهرستان قصرقند به صورت ارگانیک و طبیعی هستند و از سموم و کودهای شیمیایی به هیُچ عنوان استفاده نمی‌کنند.۷۸۵۰ هکتار سطح زیر کشت شهرستان است که ۲۲۰۰ هکتار نخلستان۲۵۰ هکتار باغات انبه، ۷۰۰ هکتار علوفه شبدر و ۳۶ هکتار لیمو از جمله محصولات زیر کشت است.

وی افزود: متأسفانه با وجود ارگانیک بودن و زودبار آمدن خرمای قصرقند، به دلیل نبود سردخانه، کشاورزان نمی‌توانند از محصول خود بهره مناسب را ببرند و تغییر کاربری اراضی کشاورزی موروثی توسط منابع طبیعی به اراضی ملی موجب نارضایتی عمومی در شهرستان شده است. سطح این اراضی چندان زیاد نیست و حدود ۳۰۰ هکتار است ولی بسیاری از مردم شهرستان را درگیر نموده است.

رییس جهاد کشاورزی قصرقند در پایان گفت: احداث جایگاه‌های بهداشتی دام با ظرفیت بالا مهمترین نیاز بخش دامپروری شهرستان است و در قصرقند با وجود زندگی شهری، ۴۰۰۰ دام وجود دارد.
در پایان این جلسه نیز کارگروه کشاورزی دولت سایه راهکارهای برطرف کردن مشکلات شهرستان قصرقند در بخش کشاورزی را خطاب به فرماندار و مسئول جهادکشاورزی قصرقند ارائه کردند.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *