جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

نمایش مضحک «اروپای خوب-آمریکای بد»

سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب: 610242
ضرب‌الاجل ۲۲ اردیبهشت و انجام عملیات روانی برای خروج آمریکا از برجام از یک سو و معرفی اروپا به عنوان پلیس خوب در بحث مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی از سوی دیگر ترفندی جدید برای حرکت به سوی برجامیزه کردن توان موشکی کشورمان است.
نمایش مضحک «اروپای خوب-آمریکای بد»
به گزارش جهان نيوز، در مهرماه سال 1382 توافق سعدآباد بین ایران و تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) منعقد شد. در آن مقطع در حالی که دولت اصلاحات «واو به واو» تعهداتش را در این توافق اجرا کرد و بسیاری از تأسیسات هسته‌ای خود را به حالت تعطیلی و تعلیق درآورد، سه کشور اروپایی حتی یکی از تعهداتشان را نیز اجرایی نکردند.

«آدام ارلی» معاون وقت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به توافق سعدآباد گفت: «وادار کردن ایران به انجام چنین کاری نتیجه یک تلاش چند جانبه بود که ما خواهان آن بودیم و به طور کامل در آن شرکت داشتیم». ارلی همچنین با خوشحالی اعلام کرد: «وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی در مذاکرات خود در تهران هیچ امتیازی به ایران نداده‌اند».

سعدآباد، نمونه‌ای از اجرای ترفند «پلیس خوب-پلیس بد» توسط آمریکا و تروئیکای اروپایی برای امتیازگیری از دیگر کشورها است. اما نکته قابل تأمل اینجاست که این ترفند همچنان در حال تکرار است.

در روزهای گذشته، سفر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به آمریکا در صدر اخبار قرار گرفته بود. ماکرون در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ، در اظهارنظری که پیش از این نیز از سوی دیگر سران تروئیکای اروپایی نیز مطرح شده بود، تأکید کرد که باید برجام حفظ شود، اما در عین حال مدعی شد که توانایی موشکی ایران و قدرت منطقه‌ای کشورمان نیز باید مورد مذاکره قرار گرفته و با محدودیت‌های جدی مواجه شود.

چندی پیش «مهدی مطهرنیا» از حامیان برجام گفت: «آنچه آشکارا آمریکا از آن می‌گوید اروپا در نهان و با هزینه‌های بیشتری از ایران می‌خواهد، در نهایت اگر اروپا قرار بر انتخاب بین ایران و آمریکا داشته باشد حتی در عصر ترامپ نیز اروپا و آمریکا چسبندگی بیشتری با یکدیگر دارند».

علیرغم آنکه همنوایی تروئیکای اروپایی با آمریکا علیه ایران حتی مورد اذعان کارشناسان حامی برجام نیز قرار گرفته، اما با این حال اصلاح طلبان و برخی از مقامات دولت و اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در یک موضع‌گیری تأمل برانگیز همچنان دوگانه غلط «اروپای خوب- آمریکای بد» را مطرح می‌کنند.


یک سوال، آیا آمریکا اصرار به خارج شدن از برجام دارد؟!
«رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا (مهر 96) در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» گفت: «باقی ماندن در برجام در جهت تأمین منافع امنیت ملی آمریکا است و رئیس‌جمهوری آمریکا نیز همین عقیده را دارد».

تیلرسون در ادامه گفت: «ما حقیقتا به توافقی نیاز داریم که گستره بیشتری از تهدیدات از جانب ایران را شامل شود».

«نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز (مهر 96) در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» گفت: «در حال حاضر شما شاهد ماندن ما در این توافق هستید. ما در این توافق هستیم تا ببینیم که چطور می‌توانیم آن را بهتر کنیم».

این اظهارات در کنار دیگر اظهارات مشابه، نشان دهنده آن است که علیرغم حرکات نمایشی ترامپ، آمریکا به هیچ عنوان با اصل برجام مخالف نیست، بلکه اساسا موضع دولت ترامپ این است که چرا امتیازگیری از ایران کم بوده و چرا محدودیت‌های برجام تاریخ انقضاء دارد و چرا صرفا مربوط به حوزه هسته‌ای است.

راهبرد دولت ترامپ در ادامه سیاست‌های دولت اوباما، دست بالا گرفتن در قبال ایران برای اعمال سختگیری، آغاز مجدد مذاکره برای امتیازگیری و باج‌گیری، فزون‌طلبی و تحمیل برجام جدید (موشکی، منطقه‌ای و...) است. در این ارتباط، تمدید تعلیق 120 روزه تحریم‌ها و بالا نگه داشتن ریسک سرمایه‌گذاری در ایران، تصویب و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از ارکان این راهبرد است.

این رویکرد دقیقا همان چیزی است که ماکرون در کنفرانس خبری مشترک خود با ترامپ مطرح کرد. وی با تأیید اظهارات ترامپ علیه برجام گفت: «لازم است ما چهار حوزه را [درخصوص ایران] پوشش دهیم. اولین آن، جلوگیری از هرگونه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا سال 2025 است. این مسئله به لطف برجام ممکن شد. دومین آن اطمینان یافتن از این است که در درازمدت، ایران هیچ فعالیت هسته‌ای نخواهد داشت. سومی که مسئله‌ای بنیادی است این است که بتوانیم به فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک خاتمه دهیم. چهارمین آن فراهم کردن شرایط برای رسیدن به راه‌حلی سیاسی جهت مهار ایران در منطقه، یعنی در یمن، سوریه، عراق و لبنان است.»

اصلاح طلبان و برخی از مقامات دولت، همزمان با القای دوگانه غلط «اروپای خوب-آمریکای بد»، یک دوگانه غلطِ دیگر را نیز مطرح می‌کنند، دوگانه نادرست «اوبامای خوب- ترامپ بد».
این جریان، رئیس‌جمهور  فعلی آمریکا را یک استثنا معرفی کرده که زیر میز برجام زده و با مطرح کردن موضوع موشکی، روند اجرای برجام را منحرف کرده است. این در حالی است که ترامپ با حرکات نمایشی، دقیقا راه اوباما را ادامه می‌دهد.

«جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا (دی ماه 95) در یادداشتی تأکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».

مقامات دولت سابق آمریکا -دولت اوباما- چندین بار صراحتا اعلام کردند که ما بدون شلیک حتی یک گلوله توانایی هسته‌ای ایران را متوقف کردیم. در حال حاضر تروئیکای اروپایی همراه با آمریکا با اجرای نمایش مضحک «اروپای خوب - آمریکای بد» به خیال خام خود به دنبال تکرار خسارت محض برجام و «برجامیزه کردن توان موشکی ایران» هستند.

در شرایط فعلی لازم و ضروری است که مقامات ارشد دولت با هوشمندی عملیات روانی دشمن در خصوص ضرب الاجل 22 اردیبهشت را خنثی کرده و در اظهارات خود، با موضعی مقتدرانه، به طرف مقابل این پیغام را ارسال کنند که ایران در پی حفظ برجام به هر قیمت نیست و هر اقدام جدید طرف مقابل با واکنش قاطع ایران مواجه خواهد شد.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ترکیبی از چماق و هویج و پلیس خوب پلیس بد ، امیدوارم نیروهای نظامی ورای تاتر خنده دار دولت آمادگیشون را حفظ کنند من حقیر را هم برای خدمت بپذیرند