شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

واکنش معصومه ابتکار به خروج آمریکا از برجام

سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب: 610191
معصومه ابتکار با انتشار پستی انتقادی نسبت به تصمیم اخیر ترامپ صفحه اینستاگرام خود را به‌روزرسانی کرد.
واکنش معصومه ابتکار به خروج آمریکا از برجام
به گزارش جهان نيوز، دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا شب گذشته مطابق با ۱۷ اردیبهشت با انتشار پستی در حساب کاربری خود در رابطه با تصمیم قطعی برای ماندن یا خروج از برجام، اعلام کرد امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت واشنگتن و ۲۲ و ۳۰ دقیقه شامگاه ۱۸ اردیبهشت به وقت تهران تصمیم خود را اعلام می‌کند؛ البته این اتفاق ۴ روز زودتر از موعد مقرر صورت می‌گیرد.

اقدام اخیر ترامپ با واکنش معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده روبرو شد. ابتکار در اینستاگرام پستی به اشتراک گذاشت و نوشت: "اعلام تصمیم ترامپ درمورد برجام آن‌قدری که وانمود می‌شود، مهم نیست آنان که نومیدی می‌کارند، ویرانی درو می‌کنند .ائتلاف بدخواهانه‌ ترامپ و اسرائیل و عربستان و انسداد‌باوران ستیزه‌جو بر ضد ایران به جنگ روانی سنگینی علیه مردم و مسؤولان در ایران رو آورده است. ترندسازی‌های تصنعی روی شبکه‌های اجتماعی جهانی و برخی شبکه‌های پربیینده‌ ماهواره‌ای علیه ایران و اجرای کمدی‌-تراژدی‌های نخست‌وزیر اسرائیل و نمایش‌های زننده‌‌ رئیس‌جمهور آمریکا و همکارانش ضد ایران و تحریک روانی بازار ارز و «فوق العاده بحرانی» نشان دادن وضع کشور و پراکندن اخبار دروغ و تحلیل‌های غلط درباره‌ حمله‌ قریب‌الوقوع و فراگیر قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای به ایران همگی بخش‌هایی از جنگ روانی بزرگ و بی‌سابقه‌ای ضد ایران اند.

پراکندن بذر نومیدی از تدبیرپذیری و اصلاح‌شدنی بودن امور در پهنه‌ اجتماع و دامنه‌های اقتصاد و سیاست سلاح مشترک و متعارف همه‌ اعضای این جنگ روانی بی‌سابقه است.

یکی از اجزای این جنگ روانی بازی برجامی ترامپ و نتانیاهوست. واقعیت اینست با وجود سندی بین‌المللی مانند برجام، ترامپ هر تصمیمی را اعلام کند، یا به نفع ایران است،‌ یا پیامدهای آن برای ایران ویرانگر نخواهد بود؛ چه آمریکا از برجام خارج شود، چه نشود، چه تعلیق تحریم‌ها را باز تمدید کند، چه نکند. اگر در برجام هم بماند یا تعلیق تحریم‌ها را تمدید کند، فعلا بازنده‌ این مرحله از جنگی روانی‌ است که آتش آنرا با نتانیاهو روشن کرده است. اگر آمریکا از برجام خارج شود یا تعلیق تحریم‌ها را تمدید نکند، برخلاف مسیر اجماع سیاسی و حقوقی و اخلاقی دیگر اعضای شورای امنیت و جامعه‌ جهانی که برجام را تضمین کرده، گام برداشته است. اما نیروهای دوستار ایران چه می‌توانند بکنند؟

در چنین شرایطی نومید و بدبین کردن مردم نسبت به مسؤولان به هر شکلی که باشد،‌ در عمل، به معنای همراهی با جنگ روانی دشمن علیه ایران است،‌ خواسته یا ناخواسته. در همین شرایط، تمرکز مردم و کارشناسان و آگاهان بر تدبیر برای ساختن راه حل مشکلات به علاوه‌ حفظ و نشان دادن انسجام داخلی مهمترین راه مقابله با دشمن است. مشکلات را گردن این و آن انداختن و ناله و نفرین کردن و بذر نومیدی پاشیدن رفتار سیاسی بالغانه‌ای نیست. کشور بیش از هر زمان دیگری به حفظ انسجام نیروهای سیاسی و نیز به نمایش این انسجام نیاز دارد.

رهایی از امیدهای محال و بی‌محل و گشودن پنجره‌ امید بهبودباورانه و فعالانه و خلاقانه رمز عملیات حفظ این سامان است."



منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *