پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

غیر انسانی‌ترین جنگ جهان در یمن جریان دارد

سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 610182
دیلی صباح در گزارشی به جنگ یمن و بعد انسانی آن پرداخته که زندگی غیرنظامیان را فلج کرده است و علاوه بر ویرانی و فروپاشی اقتصادی کشور، انواع بیماری‌های واگیردار را برای مردمان فقیرترین کشور عربی به ارمغان آورده است.
غیر انسانی‌ترین جنگ جهان در یمن جریان دارد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، هاکی اوجال در گزارشی برای دیلی صباح با بررسی وضعیت انسانی در یمن می‌نویسد: روی دیوارهای خانه‌ای در لحج واقع در جنوب یمن غذا را در کیسه‌هایی به دیوار آویخته‌اند. بسیاری از بازارهای یمن مواد غذایی دارند اما هر روز تعداد بیشتری از مردم از پس هزینه‌های خرید به دلیل فروپاشی اقتصاد ناشی از جنگ بر نمی‌آیند.

جنگ یمن از سال ۲۰۱۵ میلادی میان دو جناح که هر یک خود را دولت یمن می‌داند با همراهی حامیان و متحدان آن‌ها در گرفت. نبرد میان نیروهای عبد ربه منصور هادی با حمایت کامل و غیر علنی عربستان و امارات با نیروهای انصارالله و نیروهای طرفدار علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین به راه افتاد. "القاعدهٔ شبه ‌جزیره عرب" و داعش نیز در پیکار حضور دارند و بخش‌هایی در مرکز و شرق کشور و منطقه‌های در کرانه‌ شرقی خلیج عدن را در دست دارند.

با بالا گرفتن جنگ و پس از چند انفجار تروریستی در ۲۰ مارس ۲۰۱۵ در صنعا که به کشته شدن بیش از صد تن از جمله یکی از رهبران معنوی انصارالله انجامید، نیروهای انصارالله پیشروی به سمت جنوب را آغاز کردند و در ۲۲ مارس به استان تعز در جنوب یمن رسیدند و در ۲۵ مارس با حمله به دیگر مناطق و مخا و لحج را تصرف کردند و به دروازه‌های عدن پایگاه اصلی منصور هادی و متحدانش رسیدند. همان روز هادی از کشور گریخت و عربستان سعودی و امارات با ائتلافی به فرماندهی ریاض حمایت از منصور هادی را علنی کرده و حمله نظامی به یمن را آغاز کرد و کوشید طی حمله‌های هوایی دولت هادی را بازگرداند.

یمن پیش از این آشوب‌ها برای بیش از سه دهه دولتی داشت که از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته می‌شد. رهبر آن علی عبدالله صالح یک چهره انقلابی با حس فیدل کاسترو بود که در ۱۹۷۸ در یمن شمالی که تحت نفوذ شوروی بود قدرت را به دست گرفت و برای اتحاد کشور تقسیم‌ شده‌اش جنگید. بهار عربی در سال ۲۰۱۱ به سواحل یمن رسید. بعد از چند ماه تظاهرات، حکومت صالح پس از آن که او معاهده‌ای را به میانجیگری شورای همکاری خلیج فارس امضا کرده و طبق آن با کناره‌گیری موافقت کرده بود، به پایان رسید. حکومت علی عبدالله صالح همواره با اتهام فساد و سوء مدیریت روبرو بود؛ یمن که زمانی چشم‌انداز سعادت، خدمات بهداشتی و خدمات انسانی رایگان در کل منطقه خلیج فارس را داشت به فقیرترین کشور عربی تبدیل شد که با بیکاری گسترده و تورم پایدار روبرو بود و میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی آن اختلاس شده یا به هدر رفت.

در سال 2011 عبدربه منصور هادی، معاون صالح که بود همزمان با فعالیت‌های حوثی‌ها در شمال و تحرکات قبایل جدایی‌طلبان در جنوب، جایگزین او شد و تنش‌ها در یمن گرسنه آرام آرام به جنگ انجامید و همانطور که گفته شد در نهایت به فرار هادی به عربستان و سپس حمله نظامی سعودی‌ها به یمن انجامید.

علی عبدالله صالح پس از ۳۳ سال قدرت مطلق که طی آن ۶۰ میلیارد دلار درآمد نفتی را اختلاس کرد، نتوانست به عنوان یک شهروند معمولی عمل کند. پس از ۴ سال تبعید، او در سال ۲۰۱۵ به عنوان متحد حوثی‌ها ظهور کرد اما نه حوثی‌ها و نه ائتلاف تحت امر سعودی‌ها بازگشت او را دوست نداشتند. پس از چند سال روابط پر فراز و نشیب در ماه دسامبر، او با حوثی ها قطع رابطه کرد و برای گفتگو با ائتلاف تحت امر سعودی اعلام تمایل کرد و شورشی بزرگ در صنعا پایتخت به راه انداخت که در نهایت به کشته شدن خود وی انجامید.

اکنون غیر انسانی‌ترین جنگ نیابتی در یمن در جریان است. در کشوری که درآمد فروش نفت یک سال آن می‌تواند دوباره مردم را سعادتمند کند، مردم با بدترین بحران بهداشتی در سراسر جهان مواجه هستند. حدود ۶۰ درصد از کودکان زیر سه سال از سوءتغذیه رنج می‌برند و ۲۰ درصد ظرف یک سال می‌میرند. مهمتر از همه یمن با دومین شیوع گسترده وبا در امسال روبروست.

به علت نقض‌ قوانین بین‌المللی در یمن و حملات سعودی‌ها دیگر هیچگونه خدمات بهداشت عمومی در یمن وجود ندارد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به حمایت از جنگ تحت امر سعودی‌ها در یمن ادامه می‌دهد. این ائتلاف در ابتدا با حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، اردن، مصر، مراکش، سنگال و سودان تشکیل شد. قطر در ژوئن ۲۰۱۷ از این ائتلاف اخراج شد چرا که پیش از آن عربستان دوحه را به حمایت از تروریسم متهم کرده بود. آمریکا به اقدام نظامی مستقیم ملحق نشد و حمایتش روی تامین نیازهای لجستیکی و اطلاعاتی از کمپین هوایی این ائتلاف متمرکز شد. سعودی‌ها و امارات تسلیحاتی که با میلیاردها دلار از آمریکا می‌خرند را بر سر فقیرترین کشور جهان می‌ریزند. یونیسف می‌گوید که در هر ۱۰ دقیقه یک کودک در یمن می‌میرد آن هم به دلیل ابتلا به بیماری که می‌توان جلوی آن را گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *