پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
دستاوردهای ایران در حوزه شکست تحریم ها

درآمد ۹۷ میلیارد دلاری ایران، دور از دسترس ترامپ/ روسیه از تجربیات ضدتحریمی ایران استفاده می‌کند

سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب: 609954
دستاورد‌های ایران در حوزه شکست تحریم‌ها تا حدی پیش رفته که اکنون روسیه از تجربیات ما برای مقابله با تحریم‌های خود بهره می‌برد.
درآمد ۹۷ میلیارد دلاری ایران، دور از دسترس ترامپ/ روسیه از تجربیات ضدتحریمی ایران استفاده می‌کند
 به گزارش جهان نيوز، در پی صحبت های اخیر رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ   در خصوص تعلیق برجام، تحلیلگران مسائل بین‌المللی  ، پایان حیات برجام را پیش بینی می کنند اما در دو ماه گذشته بسیاری از رسانه های خارجی و بعضا داخلی، جو تنش زایی را در داخل کشور القا کردند و در نتیجه بازار ،دچار تنش های ناگهانی و پیش بینی نشده ای شد و قیمت ارز سیر صعودی به خود گرفت.
 
بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی بر این باورند که حتی اگر تحریم های سخت گیرانه ایران دوباره از سرگرفته شود،هیچ تاثیری بر اقتصاد داخلی ایران نخواهد داشت و اگر هم این اتفاق تاثیری بر بازار ایران داشته باشد،می توان گفت در این مدت این تاثیرات اتفاق افتاده و دیگر تکانه غیرقابل پیش بینی در داخل رخ نخواهد داد.

در رابطه با این موضوع با دو تن از صاحبنظران امر به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه گزارش خواهد آمد؛

تصمیم ترامپ،تغییری در شرایط ایران بوجود نمی آورد
قدیر قیافه کارشناس تجارت و عضو هیئت انجمن سنگ آهن ایران  اظهار کرد: به نظر من هر اتفاقی که در روز 22 اردیبهشت ماه بیفتد ،‌هیچ تغییری در شرایط کشور رخ نداده و ممکن است اتفاقات بسیار کوچکی همچون تغییر شرایط نقل و انتقالات مالی با کشورهای اروپایی رخ دهد و احتمالا مبادلات مالی کمی سخت تر از اکنون شود.

وی افزود: نباید فراموش کرد که ملت ایران تحت سخت‌ترین شرایط تحریم بوده‌اند و در این سال‌ها به روش‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌ها و استقلال اقتصادی دست یافته‌اند.

قیافه تصریح کرد: دستاوردها و تجربیات ما در حوزه شکست تحریم‌ها تا حدی پیش رفته است که روسیه هم اکنون از تجربیات ما برای مقابله با تحریم‌های خود بهره می‌برد.

درآمد 97 میلیارد دلاری ایران، دور از دسترس ترامپ/ روسیه از تجربیات ضدتحریمی ایران استفاده می‌کند
کارشناس تجارت گفت: باید توجه داشته باشیم که هر اتفاقی در روز 22 اردیبهشت بیفتد هیچ تاثیری بر ادامه روند اقتصادی و سیاسی کشور نخواهد داشت زیرا دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های مناسبی برای مقابله با هر شرایطی اتخاذ می‌کنند.
وی تاکید کرد: اکنون شاهدیم که برخی افراد و گروه‌ها در رسانه‌های عمومی و همچنین فضای مجازی به دنبال سیاه نمایی شرایط موجود هستند و برخی  از سر بی اطلاعاتی و کم سوادی این اخبار منفی را بازنشر می‌کنند.

عضو انجمن سنگ‌ آهن ایران اضافه کرد: به نظر می‌رسد دولت در صورتی که با مردم صادقانه در این قضیه برخورد کند و از تجربیات و مشورت بخش خصوصی بهره ببرد، می‌تواند به راحتی از شرایط کنونی عبور کرده و کشور را به سلامتی از این مرحله بگذراند.

وی اظهار کرد: هرچند گذر از این شرایط نیاز به همدلی و اتحاد بین تمام قوا، دولت، مجلس شورای اسلامی و مردم دارد و با توجه به آرای عمومی و تجارب همه بخش‌ها می‌توان امیدوار بود که تغییرات در برجام تأثیری بر مسائل اقتصادی و بین المللی کشور نگذارد.

قدیر قیافه تصریح کرد: نکته‌ دیگر این است که نگرانی در جامعه از ارز حاصل از صادرات وجود دارد و این موضوع موجب شده تا صادر کنندگان که تحت تأثیر قیمت ارز در داخل و خارج کشور هستند دچار نگرانی از حوادثی که در مورد برجام اتفاق می‌افتد، باشند.

کارشناس تجارت یادآور شد:‌ در صورتی که دولت بتواند قیمت ارز را کنترل کرده و به بازار اسکناس‌های خارجی، ثبات تزریق کند، می‌توان امیدوار بود که این نگرانی نیز به راحتی برطرف شود.

قدیر قیافه اظهار کرد: ‌از آنجا که اقتصاد ما مستقل از کشورهایی همچون آمریکاست تأثیرات تصمیم گیری ترامپ بر مسائل داخلی ایران بسیار ضعیف بوده و این نظرات کارشناسی و سیاست گذاری‌های مسئولان داخلی کشور است که می‌تواند تأثیر مستقیم بر بازار و شرایط اقتصادی داخلی کشور بگذارد.
وی تصریح کرد: اگر وضعیت ارزی کشور در شرایط کنونی است ، به دلیل اقدامات نادرستی همچون تزریق ارز مصنوعی به بازار برای کنترل قیمت دلار بوده و در نتیجه این موضوع موجب ایجاد تقاضای کاذب در بازار داخلی شده است.
عضو انجمن سنگ‌ آهن ایران در پایان تأکید کرد: به نظر می‌رسد بهترین راهکار دولت، مردم و سیاست‌گذاران کشور برای کاهش تنش در چند هفته آینده، کنترل نرخ ارز و نظارت دقیق در بازار کشور باشد.
اتحاد مردم ودولت،آرام کننده جو روانی جامعه است
در ادامه این گزارش حسین محمودی‌اصل کارشناس اقتصادی اظهار کرد: تنش‌های کنونی موجود در جامعه به بحث‌های روانی مربوط است و زمانی بحث‌های روانی تشدید می‌شود که مردم سوابق ذهنی گذشته را در خود مرور می‌کنند و در نتیجه به دلیل عدم ثبات در برخی برهه‌های تاریخی، تشنج و نگرانی در جامعه تشدید می‌شود.

وی اضافه کرد: در گذشته نیز مشکلات در حوزه ارز وجود داشت اما همیشه دولت توانسته با منابع ارزی خود همه فعالیت‌های اقتصادی را پوشش دهد و به نظر می‌رسد نمی‌بایست در این حوزه نگرانی برای مردم وجود داشته باشد.
محمودی‌اصل تصریح کرد: اما اکنون با پیش آمدن بحث برجام، همه رسانه‌های خارجی متحد شدند که جنگ روانی علیه دولت و ملت ایران به راه بیندازند و افکار مردم را متشنج کنند.

درآمد 97 میلیارد دلاری ایران، دور از دسترس ترامپ/ روسیه از تجربیات ضدتحریمی ایران استفاده می‌کند
کارشناس اقتصادی یادآور شد: ‌اکنون زمان آن رسیده که همه مردم و مسئولان دست در دست هم دهند و تلاش کنند تا جایی که ممکن است جو جامعه را به آرامش نزدیک کنند.

وی تأکید کرد: معمولا افرادی که جزء ذی‌نفعان به حساب می‌آیند و یا دارای کالا و ارز دپو شده هستند اقدام به التهاب دانسته بازار ارز می‌کنند تا از این راه سود بیشتری را عاید خود کنند.

محمودی‌اصل ادامه داد: ملتهب کردن بازار در نتیجه تبلیغات منفی و یا حتی از طریق دهان به دهان شدن در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و همین موضوع به شایعات دامن زده و اوضاع را بدتر می‌کند.

کارشناس اقتصادی تأکید کرد: ما در سال 91 تجربه شروع تحریم‌های بسیار سختی را داشتیم و علاوه بر آن چندین قطع نامه مختلف علیه کشورمان در سازمان ملل متحد مطرح شد و جو روانی اروپا و بیشتر کشورهای جهان بر علیه ایران بود.

وی اضافه کرد: ‌اما اکنون شرایط اصلا قابل مقایسه با آن سال نیست و هیچ قطع نامه ای در سازمان ملل متحد بر علیه ایران تصویب نشده و اروپا نیز نشان داده که در موضوع تحریم‌های جدید علیه ایران با آمریکا همسو نبوده و در صورتی که برجام به هم بخورد احتمالا کشورهای اروپایی به بسیاری از تعهدات خود در قبال ایران عمل خواهند کرد.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد:‌ در صورتی که برجام پاره شود این آمریکا است که در جهان منزوی شده و افکار عمومی جهانی را بر علیه خود تحریک کرده است زیرا ایران نشان داد که به مفاد برجام پایبند بوده و به هیچ وجه تمایلی به بر هم زدن این توافق نامه ندارد.

محمودی‌اصل ادامه داد: شاید مشکلاتی پس از پاره شدن برجام به وجود بیاید که به نظر می‌رسد هر مشکلی که قرار بود بعد از 22 اردیبهشت پیش بیاید و تمام تنش‌هایی که می‌توانست به بازار وارد شود، در این مدت اتفاق افتاده و فکر نمی‌کنم اتفاق جدیدی بعد از 22 اردیبهشت بیفتد.

وی ابزار کرد: متأسفانه برخی افراد در داخل کشور با ایجاد شرایط روانی ،  جو جامعه را منفی می‌کنند و برخی شبکه‌های خارجی به این موضوع دامن می‌زند تا بتوانند بازار داخلی را ملتهب کنند.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اکنون سود جویان در تلاشند تا قیمت گذاری ارز را در بازارهای زیر زمینی انجام داده و با این اقدام به تغییر قیمت‌ها دامن بزنند.

محمودی‌اصل تصریح کرد: خوشبختانه به نظر می‌رسد دولت توانایی کامل و صد درصدی مدیریت بازار و تثبیت قیمت ارز در شرایط کنونی را دارد و تقاضای مازاد بازار هم عدد سنگینی نیست که بتواند بازار را دچار مشکل کند.

وی بیان کرد: عده ای در تلاشند تا دلارها را دپو کرده و قیمت بازار را تحت تأثیر قرار دهند تا بتوانند قیمت ارز را بالا ببرند.
کارشناس اقتصادی ادامه داد: با توجه به سابقه عملکرد اقتصادی کشور، ما 97 میلیارد دلار درآمد ارزی از حوزه نفت، میعانات و کالاهای دیگر داریم و کل نیاز کشور 54 میلیارد دلار برای واردات  است و 12.5 میلیارد دلار در قاچاق هزینه می‌شود بنابراین کمبود ارزی برای تأمین سایر امور کشور که حدود 20 میلیارد دلار است نداریم و اگر مواردی همچون ارز مسافرتی یا ارز مورد نیاز بیماران به وجود بیاید دولت می‌تواند همه موارد را به راحتی پوشش دهد.

محمودی اصل تأکید کرد: در صورتی که آمریکا از برجام خارج شود، فروش نفت برای ما سخت تر شده و میزان صادراتمان پایین‌تر خواهد آمد اما کنار گذاشتن برجام توسط آ‌مریکا موجب بالا رفتن قیمت نفت در جهان شده و همین موضوع سبب می‌شود تا بتوانیم کمبود صادرات را جبران کنیم.
کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اروپایی‌ها به هیچ وجه تمایلی به برداشته شده برجام ندارند و تلاش می‌کنند تا آمریکا را مجاب کنند تا از ملغی کردن برجام منصرف شوند.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد در صورتی که برجام هم برداشته شود بسیاری از روابط تجاری ایران و اروپا یکسان مانده و تغییر چندانی نکند.
محمودی اصل بیان کرد: در شرایط کنونی کل جهان بر علیه ما نیست و فقط آمریکاست که با ایران ایجاد مشکل می‌کند و به فرموده مقام معظم رهبری،  خزانه داری آمریکا در همین سالها هم بر علیه ایران فعالیت داشته و تغییر در شرایط برجام هیچ تغییر مستقیمی در روابط اقتصادی ما ایجاد نخواهد کرد.

وی اشاره کرد: در صورتی که تغییری هم اتفاق بیفتد، به طور حتم یک پنجم عواقب تحریم در سال 91 است ولی برخی در پی آنند که با ایجاد جو روانی منفی منابع خود را حفظ کرده و در این شرایط مردم باید هوشیار باشند که تحت تأثیر این التهابات مصنوعی قرار نگیرند.
وی در پایان یادآور شد:‌ اگر این التهابات درونی در کشورهای آ‌لمان و انگلیس هم ایجاد می‌شد شرایط ناپایدار اقتصادی ایجاد می‌کرد و باید سعی کنیم تا حد امکان از التهابات جامعه کاسته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *