کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سایپا و ایران‌خودرو گاو‌های شیرده دولت هستند

استاد دانشگاهی ۱میلیارد تومان پول گرفت تا بگوید ما نمی‌توانیم استراتژی بنویسیم

17 ارديبهشت 1397 ساعت 19:15

رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو گفت: در سال ۱۳۸۲ یک میلیارد تومان به یکی از اقتصاددانان دانشگاه صنعتی شریف پرداخت شد تا او استراتژی صنعت خودرو را بنویسد، اما همین آقا در ۲۵ صفحه آخر نتیجه گرفت نیاز به استراتژی خودرو نداریم.


به گزارش جهان نیوز، حسن شجاعی فرد، رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو و مدیر طرح کلان پلت فرم ملی امروز در مراسم اکران مستند چرخ ناکوک و بررسی خصوصی سازی در صنعت خودروی کشور که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: در کشورمان بر روی کاغذ صنعت خودرو دارای استراتژی است به گونه‌ای که اهداف و سیاست‌های توسعه این صنعت که در افق ۱۴۰۴ برای ترقی صنعت خودرو تهیه شده، اما علیه این استراتژی حرکت می‌کنند. 

وی افزود: در سال ۱۳۸۲ یک میلیارد تومان به یکی از اقتصاددانان دانشگاه صنعتی شریف پرداخت شد تا او استراتژی صنعت خودرو را بنویسد، اما همین آقا در ۲۵ صفحه آخر نتیجه گیری کرده بود که، چون در ایران دولت‌ها با دلایل مختلف روی کار می‌آیند پس نیاز به استراتژی خودرو نداریم در واقع او یک میلیارد تومان پول گرفت تا بگوید ما نمی‌توانیم استراتژی بنویسیم با این وجود ۲۵ نفر از اقتصاددانان همان زمان نسبت به این قضیه اعتراض کردند که بنده اعتراض این اساتید به همراه استراتژی مورد نظر را خدمت وزیر صنعت وقت ارسال کردم. 

وی با اشاره به شرکت کروز که تامین کننده قطعات در ایران بود امروز ۲۸ درصد از سهام ایران خودرو و بهمن خودرو را به طور کامل خریده است در حالی که وظیفه این شرکت تامین قطعه بوده است. 

وی افزود: من در یک برنامه تلویزیونی گفتم معتقدم که سایپا و ایران خودرو گاو‌های شیرده دولت هستند و گاو هم چوپان می‌خواهد و نیاز به مدیر عامل ندارد که خودروساز‌ها به من اعتراض کردند با این وجود به آن‌ها گفتم چوپان عنوان آبرومندی است و این چوپان‌ها هستند که باید به من اعتراض کنند، چون آن‌ها حداقل مانع واردات لبنیات و گوشت می‌شوند، اما کار شما واردات است.

وی با اشاره به اینکه صنعت خودرو یک صنعت مادر، پیچیده و هایتک است و هر کسی به عنوان بخش خصوصی حاضر نیست زیر بار آن برود، تصریح کرد: خودرو‌هایی که از خارج وارد می‌شوند زنجیره تامین آن‌ها در خارج است. با این وجود خودرویی را نیز که در داخل تولید می‌کنند باید زنجیره تامین آن هم در داخل باشد.

وی افزود: اینکه فکر کنیم با شعار سال که توسط رهبر معظم انقلاب به نام حمایت از تولید ملی نام گذاری شده می‌توان کاری برای صنعت خودرو انجام دهیم اشتباه است.

شجاعی فرد تصریح کرد: اشتباهی که در کشور صورت گرفت این بود که منتظر نتیجه مذاکرات ماندند و همین باعث شد تا به مدت چهار سال از طراحی و تولید باز بمانیم.

وی با اشاره به پلت فرم خودروی ملی ساخته شده تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که کمیسیون صنایع مجلس شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را موظف کند که این خودرو را مانند ال ۹۰ که در دو پلت فرم ساخته می‌شود در چند پلت فرم بسازند و آن را عملیاتی کنند. البته پلت فرم ساخته شده توسط ما هم کیفیت آن بیشتر است و شرط صادرات دارد در واقع ما استاندارد‌های ۸۵ گانه اروپا را رعایت کرده‌ایم. 

رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو با انتقاد از نحوه عقد انعقاد قرارداد‌های شرکت‌های دولتی با شرکت‌های خارجی اظهار کرد: در یکی از این قرارداد‌ها شرکت‌های ایران خودرو و سایپا هم زمان در یک ساعت با یک شرکت چینی قرار ملاقات گذاشته بودند که همین مسئله موجب تعجب مدیران این شرکت شده بود که چرا شرکت‌های ایرانی از بین ۲۰۰ شرکت چینی به طور هم زمان سراغ آن‌ها آمده‌اند. 

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید نسبت به حمایت از تولید خودروی ملی از نمایندگان مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت و صنعت خودروسازی مطالبه کنند، تصریح کرد: من پیشنهاد می‌کنم که در مقابل مجلس بسط بنشینید تا خودروی ملی در کشور تولید شود.

وی با بیان اینکه اعتراضات دانشجویی به کمیسیون صنایع مجلس و پیگیری کردن قطعا موثر است گفت: من موافق این نیستم که بگوییم خودرو نخرید تا وضعیت درست شود در واقع تا خریداران مرفه بی درد را داریم نمی‌توانیم به مردم بگوییم خودرو نخرید تا وضعیت اصلاح شود. 

شجاعی فرد تصریح کرد: بنده در سال ۸۰ قید ۵۰۰ میلیون تومان سود شخصی را زدم در واقع ماجرا از این قرار بود که به من گفتند شش ماه صحبت نکن تا قرارداد ال ۹۰ را نهایی کنیم، ولی من با لطایف الحیلی قرارداد ال ۹۰ را به دست آوردم و تمام عیب‌های آن را شناسایی کردم با این وجود به آن‌ها تماس گرفتم و گفتم اگر این عیب‌ها را برطرف نکنید با رسانه‌ها مصاحبه می‌کنم در نهایت در آن زمان با آقای جهانگیری که وزیر صنایع بود توانستیم از ۱۴ ایراد ال ۹۰، ۷ عیب آن را برطرف کنیم. 

شجاعی فرد با اشاره به اینکه وقتی نماینده‌ای هشت میلیارد تومان هزینه می‌کند تا وارد مجلس شود طبیعی است که چه اتفاقاتی می‌افتد، تصریح کرد: در صنعت خودروسازی چینی ها، کره‌ای‌ها و فرانسوی‌ها به عنوان خودروسازان قالتاق شناخته می‌شوند، اما در مقابل خودروسازان آلمان و ژاپن با قاطعیت برخورد می‌کنند مثلا وقتی که ما می‌خواهیم با آلمانی‌ها قرارداد ببندیم آن‌ها اصلا قرارداد ما را قبول ندارند، ولی فرانسوی‌ها می‌گویند ما قرارداد می‌بندیم در حالی که به تعهدات خود نیز عمل نمی‌کنند. 

وی با بیان اینکه آلمان‌ها به این دلیل حاضر به عقد قرارداد نمی‌شوند، چون نمی‌خواهند دانش خود را به کسی بدهند، تصریح کرد:، ولی امسال فرانسوی ها، چون صنعت خودروی آن‌ها ورشکست است حاضر به عقد قرارداد می‌شوند. با این وجود سوال این است که الان فرانسوی‌ها تا چه میزان در بحث انتقال دانش با ایران همکاری کرده‌اند. 

وی با بیان اینکه یکی از اشتباهات خودروسازان ما این است که به جای قطعه ساز‌ها با خودروسازان قرارداد می‌بندند، تصریح کرد: رنو می‌گوید که ما زنجیره تامین ایران را قبول داریم، ولی بعد به آن عمل نمی‌کنند، چون می‌دانند ایرانی‌ها هم پیگیر نیستند. 

وی با اشاره به اینکه ساندرو همان پلت فرم خودروی ال ۹۰ است با این وجود نباید خودروسازان ما قرارداد دیگری را با فرانسوی‌ها تکرار می‌کردند، تصریح کرد: اگر برجام نبود الان هم پلت فرم ما به یک برند ایرانی تبدیل شده بود و هم اینکه خودروساز‌ها پلت فرم‌ها و نیمه پلت فرم‌های خودشان را کنار نمی‌گذاشتند. 

رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو با اشاره به اینکه خودروساز‌های ما این پنج سال را به خاطر هیچ و انتظارات بی جا از دست دادند، اظهار کرد: وقتی رئیس جمهور فرانسه چشمش به دهان ترامپ باشد پس خودروساز فرانسوی نیز منتظر تصمیم ترامپ می‌ماند. در هر حال رنو و پژو سیتروئن منتظر ماندند تا ببینند ترامپ ۲۲ اردیبهشت در برجام می‌ماند یا نمی‌ماند و یا به طور مشروط به کار ادامه می‌دهد. 

وی تصریح کرد: ایرادی که به قرارداد‌ها وجود دارد این است که قرارداد‌ها باید شفاف باشند، اما امروز همه چیز در کما است. 

وی به وجود دو دسته مافیای قطعه ساز در کشور اشاره کرد و گفت: یک دسته از قطعه سازان، قطعه سازان پولدار و یک دسته نیز قطعه سازان رانتی یا همان بستگان مسئولان و آقازادگان هستند. 

شجاعی فرد اظهار کرد: در سال ۱۳۷۵، ۱۲۰۰ قطعه ساز در کشور فعالیت می‌کردند، اما الان تعداد آن‌ها به ۴۰۰ قطعه ساز کاهش یافته است. در واقع ۸۰۰ قطعه ساز از بین رفته‌اند البته معنی تعطیلی این شرکت‌ها به خاطر ضعف آن‌ها نبوده بلکه به خاطر این بوده که، چون از آن‌ها خریدی صورت نمی‌گرفته و ارتباطاتی نداشتند. 

وی با بیان اینکه در صنعت داروسازی و واردات دارو هم این رانت‌ها وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه تمام مسئولان وزارت بهداشت از صدر تا ذیل مجوز انحصاری برای واردات دارو دارند با این وجود باید به خاطر چنین وضعیتی در جمهوری اسلامی خجالت بکشیم. 

وی با اشاره به اینکه قطعه سازان رانتی اکثر قطعات را از چین وارد می‌کنند، تصریح کرد: به عنوان نمونه همین مافیا یک رادیو را از چین به نام محصول ساخت ایران وارد کرده بودند بعد یکی از شرکت‌ها نامه نوشته بود تا این محصول را از گمرک ترخیص کنند در هر حال این مافیا باعث شده که قطعه سازی در کشورمان رشد نکند. 

وی با اشاره به اینکه مافیای صنعت خودرو در همه جا اعم از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجلس و دیگر نهاد‌ها وجود دارند، تصریح کرد: البته این رانت مربوط به همه دولت‌ها است.

منبع: دانشجو


کد مطلب: 609912

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/609912/سایپا-ایران-خودرو-گاو-های-شیرده-دولت-هستند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com