جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ضیافت تفکر در مصلای تهران

دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 609712
کتاب دو جلدی «منظومه فکری مقام معظم رهبری»به قلم حجت‌الاسلام خسروپناه در حدود 1500 صفحه است که در کمتر از یک سال به چاپ چهارم رسیده، عنوان پرفروش‌ترین کتاب اندیشه‌ای در نمایشگاه کتاب تهران را به خود اختصاص داده است.
به گزارش جهان نيوز، سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در حالی روزهای خود را می‌گذراند که تعداد زیادی از مردم برای خرید و حتی تماشای کتاب‌های مورد علاقه خود بخش‌های مختلف این ماراتن کتاب را از نزدیک نظاره می‌کنند، یکی از کتاب‌های مورد علاقه مردم، کتاب‌هایی با موضوع اندیشه‌ای و دینی است، به همین منظور به برخی غرفه‌های مهم اندیشه‌ای در بخش شبستان نمایشگاه کتاب سر زدیم تا از نزدیک با پرفروش‌ترین‌ها، چاپ‌اولی‌ها و حتی میزان انتشار کتاب‌های دینی اطلاع یابیم:
 

هنگامی که ردپای آسیب‌ تک‌فرزندی به نمایشگاه باز می‌شود/اشتیاق برای خرید الهی‌نامه علامه حسن‌زاده
*بوستان کتاب
با 1200 عنوان کتاب در زمینه‌های قرآن، تفسیر، تاریخ، اخلاق و علوم تربیتی، ادبیات، فلسفه و کلام، عرفان، اقتصاد، هنر به نمایشگاه آمده است که 70 عنوان چاپ اول است که از این کتاب‌ها،‌ کتاب «آسیب‌شناسی تک فرزندی از دیدگاه اسلام و علوم اجتماعی»، «فلسفه و عرفان» و کتاب «وارونگی»(نقد و بررسی بنیان‌های فکری جریان‌های تکفیری با تأکید بر داعش) جزو پرفروش‌ترین‌های بوستان کتاب هستند.

البته در این میان آثار علاه طباطبایی و علامه حسن‌زاده آملی هم مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفته است که کتاب «الهی نامه» در بخش عرفانی بیش‌ترین آمار فروش را داشته است، حدود 250 عنوان کتاب این انتشارات در نمایشگاه تجدیدد چاپ شده است.
 

آثار ابراهیمی دینانی‌ در صدر پرفروش‌ها
*انتشارات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
با بیش از صدها عنوان کتاب در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارد که بیشتر از همه کتاب‌های غلامحسین ابراهیمی دینانی نظیر «سالک فکرت»، «پرسش از هستی یا هستی پرش»، «اختیار در ضرورت هستی» و «معمای زمان و حدوث جهان» این پیشکسوت فلسفه و عرفان اسلامی پرفروش‌ترین‌های این غرفه را به خود اختصاص داده است.
 

استقبال از کتاب «منظومه فکری مقام معظم رهبری»/جریان‌شناسی سیاسی در ایران جزو محبوب‌ترین‌ها
*انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
با حدود 200 عنوان کتاب که شامل 80 عنوان چاپ اول و 120 عنوان تجدید چاپ است در این عرصه نشر حضور دارد، البته عمده‌ کتاب‌های تجدید چاپ شده کتاب‌هایی هستند که نایاب بوده‌ و یا با استقبال از سوی مخاطبان مواجه شده‌اند، از نکات قابل توجه این غرفه کتاب دو جلدی «منظومه فکری مقام معظم رهبری»به قلم حجت‌الاسلام خسروپناه در حدود 1500 صفحه است که در کمتر از یک سال به چاپ چهارم رسیده است، بیشتر از سایر کتاب‌های این غرفه مود استقبال عموم بوده است.

البته این انتشارات 3 بسته موضوعی با نام‌های «پاسخ به شبهات درباره اصول دین»، «دشمن‌شناسی» و «حجاب و عفاف» را با 5 درصد تخفیف بیشتر نسبت به سایر کتاب در نمایشگاه عرضه می‌کند، کتاب‌هایی مانند «فرهنگ و پیشرفت مطلوب» مجموعه گفت‌و‌گوهای مهدی گلشنی، «مسأله حفظ نظام» محسن ملک افضلی اردکانی و «تاریخ اسلام در اندیشه محمد عابد جابری» سیدمحمدعلی نوری از تازه‌های نشر این غرفه است.

با این وجود چاپ هجدهم کتاب «جریان شناسی سیاسی در ایران» نوشته علی دارابی عنوان پرفروش‌ترین اثر غرفه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را به خود اختصاص داده است که تلاش می‌کند درک صحیحی از تحولات سیاسی، اجتماعی ایران به خصوص در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نسل امروز منتقل کند.
 

رونمایی از اثر جدید علامه مصباح‌یزدی
*انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
این مؤسسه هم در سی‌و‌یکمین نمایشگاه کتاب با 79 عنوان کتاب جدید حضور پیدا کرده است، از آشنایی با عرفان اسلامی، فقه اسلامی و حقوق بشر گرفته تا مراتب روحانیت و نقش آن در تحولات سیاسی-اجتماعی معاصر، البته در این میان کتاب «مبانی و اصول عرفان اسلامی» سیدیدالله یزدان‌پناه و مجموعه آثار آیت‌الله مصباح‌یزدی با عنوان «مشکات» بیش از سایر کتاب‌های دیگر این غرفه مورداستقبال مخاطبان خاصش نظیر دانشجویان، طلاب و روحانیون قرار گرفته است، همچنین کتاب «بدرود بهار» که جدیدترین اثر علامه مصباح یزدی و کتاب «اصول و مبانی امور فطری» احمد ترابی نیز در حاشیه این نمایشگاه رونمایی شده است.
 

وقتی آزادی وارد غرفه می‌شود/مسأله حجاب 150 بار تجدید چاپ شد
*انتشارات صدرا
این انتشارات که به تنظیم و نشر آثار استاد شهید مرتضی مطهری اختصاص دارد، کتاب «جامعه و تاریخ در قرآن» از سلسله بحث‌های معارف قرآن این شهید را برای بار نخست در معرض دید مخاطبان قرار داده است، همچنین کتاب «نقل و نقل» با محوریت داستان‌های نغز شهید مطهری به همت سیدمحمدسعید مدنی گردآوری شده و کتاب «آزادی به روایت شهید مطهری» از عناوین جدید دیگر است که به بررسی عناوینی که مرتبط با موضوع آزادی از تمام کتاب‌ها و یادداشت‌های شهید مطهری می‌پردازد.

کتاب «انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ» با محوریت آخرین سخنرانی استاد شهید در فروردین ماه سال 58 است که عنوان تازه‌نشر این غرفه را دارد، البته در میان کتاب‌های موجود در غرفه کتاب‌های جیبی درباره شهید مطهری با عناوین حضرت محمد(ص)، مهدی موعود(عج)، رهبری نسل جوان و عدالت از نظر امام علی(ع) خودنمایی می‌کند که کار تازه‌ای از سوی انتشارات محسوب می‌شود.

با اینکه اغلب آثار استاد شهید مطهری با شمارگان بیش از 2 هزار نسخه به فروش می‌رود و گاهی در سال هم چندین بار تجدید چاپ می‌شود، کتاب‌های «جاذبه و دافعه حضرت علی(ع)» با بیش از 120 بار یا کتاب «مسأله حجاب» با بیش از 150 بار تجدید چاپ شده است.
 

حضور 8 اثر جدید مرحوم آیت‌الله حائری در نمایشگاه/ کتاب «علی از زبان علی» در صدر
*انتشارات معارف
با 1270 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران حاضر شده که از این تعداد 60 عنوان کتاب چاپ اول این انتشارات است، با اینکه هشت عنوان کتاب مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی با عناوین «آئینه تمام‌نما»، «با علی در صحرا»، «تحجرگرایی»، «نماز»، «حکومت جهانی خدا»، «تعلق»، «تربیت کودک»، «طریق بندگی» برای بار نخست در نمایشگاه عرضه می‌شود اما آمار پرفروش‌ترین اثر را به خود اختصاص داده است.

 
در این میان مجموعه کتاب‌های مرحوم محمود گلابدره‌ای هم همپای آثار آیت‌الله حائری مورد استقبال خوانندگان قرار گرفته است، کتاب‌هایی نظیر دال، لحظه‌های انقلاب، چلچله‌ها، آقا جلال و لنده قناری. البته کتاب علی از زبان علی تألیف حجت‌الاسلام محمد محمدیان، «گشت ارشاد در آمریکا» سیدهاشم میرلوحی و «حیفا» محمدرضا حدادپور جهرمی هم دیگر اثر پرفروش این غرفه است.
 

کتاب «فرائد» و نویسنده‌ای که 15 اردیبهشت ماه به دیار باقی شتافت
*پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
مجموعه کتاب‌های فلسفه برای کودکان، تصحیح انتقادی «دیوان سیف اسفرنگ» و کتاب «فرائد» (فرهنگ واژگان دشوار و نوادر قرآن کریم) از آثار مرحوم فرزاد جعفری پرفروش‌ترین‌ها را به خود اختصاص داده است.
 

*پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
با بیش از 40 عنوان کتاب نظیر «مسائل اجتماعی از دیدگاه انتقادی»، «فرهنگ شهرت»، «بازاریابی فیلم»، «منش ملی»، «سفرنامه‌نویسی»، «ره افسانه زدند»، «تحول نام‌گذاری کودکان تهرانی»، «جامعه‌شناسی فرهنگ»، «روان‌شناسی بنیادگرایی دینی»، «مد؛ هنر-صنعت سلیقه‌سازی»،«جامعه‌شناسی مخاطبان تئاتر ایران»، «اخلاق محیط زیست»، «اصول اخلاق آب»، «مسائل‌مخاطره‌آمیز؛ آشفتگی‌های اجتماعی»، «نظام جهانی مدرن»، «قواعد فقهی فرهنگ و ارتباطات»، «آیین‌های تلویزیونی و بازنمایی حزن و فرح مذهبی»، «بررسی در جامعه‌شناسی فرهنگی ایران» و «قدرت و سیاست فرهنگی در روابط بین‌الملل» در این عرصه حضور دارد.
 

حضور حقوق عمومی در جمع دائرةالمعارف‌ها
*نشر سدید
«نشر سدید» در پنجمین سال حضورش در نمایشگاه با هشت عنوان کتاب چاپ شده سال 97 در سی‌و‌یکمین نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد، البته تا کنون 58 عنوان کتاب در موضوعات مختلف و تخصصی علوم انسانی اسلامی و فرهنگی منتشر کرده است که عناوین «مشکات ولاء»، مجموعه «زیر خیمه شهدا»، «تنها در دمشق»، «نام‌ گذاری سال‌ها به مثابه سیاست‌گذاری عمومی»، «نظام‌نامه تربیتی»، «جامعه شناسی حقوق عمومی در ایران»، «گفتارهایی در نگرشی نوین به بنیادهای نظری حقوق عمومی» و «پله پله تا ملاقات خدا» جدیدترین کتب این نشر سدید» است که در حاشیه این نمایشگاه رونمایی می‌شود.

دائرةالمعارف حقوق عمومی نوشته سیدمحمدمهدی غمامی از پرفروش‌ترین آثار این غرفه همراه با سایر کتاب‌هایی نظیر اسلام سیاسی مدرن در ترکیه، اقتصاد خانوار، تنوع قومی در جمهوری اسلامی ایران، راهبردها و سیاست‌ها، نخستین اندیشه‌های حدیثی شیعه و مقدمه‌ای بر تاریخ‌نگاری انگاره‌ای و اندیشه‌ای را شامل می‌شود.

مکان غرفه‌های اندیشه‌ای‌ و دینی مطلوب نیست 
یکی از نکات قابل تأمل درباره انتشارات دینی و اندیشه‌ای در سی‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب عدم اختصاص مکان مناسب برای برخی از این غرفه‌های به‌ نام بود، به گونه‌ای که در معرض دید بازدیدکنندگان نبود یا در بخش‌های انتهایی و در میانه راه قرار داشتند، البته اینکه این غرفه‌ها در کنار سایر غرفه‌‌های دیگر فعالیت داشته باشند از نکات مثبت می‌توان تلقی کرد، اما مسئولان غرفه‌های اندیشه‌ای هم باید به طراحی دکوراسیون غرفه توجه بیشتری داشته باشند، آن گونه که انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و صدرا از آن بهره کافی برده‌‌اند.

نکته دیگر اینکه در بدو ورود به شبستان مصلای امام خمینی(ره) ابتدا با غرفه برخی نهادهای فعال در حوزه کتاب مانند کتابخانه ملی‌، مجلس‌ و ... روبرو می‌شویم که عمدتاً‌ ناشر نیستند و نوع فعالیت آنان با قسمت نشر تفاوت دارد، امری که باعث اعتراض برخی ناشران اندیشه شده است.

به گزارش فارس، سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 12 اردیبهشت‌ ماه، به مدت 10 روز میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در مصلی امام خمینی(ره) است.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *