پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

کیوسک/ اخبار ویژه‌ روزنامه‌های‌‌ ۱۷ اردیبهشت

دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 609668
روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.
به گزارش جهان نيوز، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

*****

کیهان
نقش سوءمدیریت دولت در به هم ریختگی بازار ارز
برخی کوتاهی‌ها و سوءمدیریت‌ دولت، به نابسامانی بازار ارز شدت بخشید.
روزنامه فرهیختگان با انتشار این ارزیابی نوشت: نقدینگی 1500 هزار میلیارد تومانی بدون شک یکی از دلایل مهم گرانی دلار در هفته‌های اخیر است. طبق آمارهای غیررسمی، بیش از 70-80 درصد از نقدینگی 1500 هزار میلیارد تومانی به صورت سپرده در بانک‌ها بلوکه شده است و دست زدن به ترکیب این سپرده بدون تغییرات ساختاری در اقتصاد، کاری نادرست قلمداد می‌شود؛  اتفاقی که در اواسط سال 1395 در یک مصوبه دستوری رخ داد و نرخ سود بانکی با ابلاغ رئیس کل بانک مرکزی از حدود 20 درصد و شاید کمی بالاتر به 15 درصد کاهش یافت.

با این اتفاق سپرده‌گذاران بسیاری از پول‌های خود را از بانک‌ها خارج کردند و به مکان‌های دیگری بردند، این کاهش نرخ، باعث افزایش تقاضا برای دلار و موجب شد گرانی دلار وارد فاز جدیدی شود.

سوال این است که وقتی بیش از هزار هزار میلیارد تومان از نقدینگی 1500 هزار میلیارد تومانی کل کشور در بانک‌ها و متعلق  به سپرده‌گذاران است و در صورتی که دولت محترم برای چنین رقمی زیرساخت‌های اقتصادی را فراهم نکرده (فضای کسب و کار را بهبود نبخشیده است)، سپرده‌گذار با نقدینگی‌اش چه کند؟ در کجا سرمایه‌گذاری کند؟ بدون شک یکی از دلایل گرانی دلار عدم تشریح و جایگزینی یک سیاست مدون و منسجم در بازار ارز از سوی بانک مرکزی است. کارشناسان می‌گویند بانک مرکزی هیچ‌گونه سیاستی برای بازار ندارد که اگر داشت حداقل تا هفته پیش که دلار 4200 تومانی از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد، منتشر می‌شد. رئیس کل بانک مرکزی بعد از هرگونه شوک قیمتی در کانال تلگرامی خود فقط اذعان می‌کند جهش قیمتی موقتی است و به زودی بازار به آرامش می‌رسد. آیا این ادبیات در شأن سیاستگذار ارزی است؟ هم‌اکنون مشخص نیست دولت قصد دارد بازار را چگونه مدیریت کند؟ آیا قصد دارد با سیاست دلار 4200 تومانی مدیریت کند؟ پس سیاست نرخ شناور مدیریت شده چه می‌شود؟! دلار 4200 تومانی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ و ده‌ها سوال دیگر.
یکی دیگر از دلایل کاهش ارزش پول ملی، وجود تورم است. از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بیش از 60 درصد در اقتصاد تورم به وجود آمده است در نتیجه بانک مرکزی باید هر سال نرخ ارز را با توجه به نرخ تورم تعدیل می‌کرد. این کار باعث می‌شد فعالان اقتصادی به تدریج خود را با افزایش قیمت دلار مطابقت دهند؛ اما دولت به دلیل پیش رو بودن انتخابات ریاست‌جمهوری 96 این اقدام را به تعویق انداخت تا آثار سوء آن تا قبل از انتخابات 96 نمایان نشود و توانست با پشتوانه دلارهای نفتی به صورت مصنوعی دلار را چندین سال روی قیمت 3400 تومان تثبیت کند. حالا این فنر رها شده است. یکی از دلایل مهم گرانی دلار منفی شدن خالص حساب سرمایه است. طبق آمارهای رسمی، حساب سرمایه بعد از برجام حدود 30 میلیارد دلار منفی شده است. اگرچه بانک مرکزی سعی کرده در ماه‌های پایانی سال 96 به دلیل وخامت اوضاع، عدد حساب سرمایه را منتشر نکند، اما با استخراج و تحلیل برخی آمارهای غیررسمی می‌توان اذعان کرد حساب سرمایه کشور در پایان سال 96 حدود 30 میلیارد دلار منفی شده است. حساب سرمایه نشان‌دهنده میزان سرمایه ورودی و خروجی کشور است. اگر این حساب مثبت باشد نشان‌دهنده افزایش سرمایه‌گذاری خارجی است و اگر منفی باشد نشان می‌دهد روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی معکوس بوده و به عبارتی روند جریان سرمایه به سمت خارج از کشور بوده است.

همچنین طبق آمارهای رسمی گمرک، تراز تجاری کشور در پایان سال 96 حدود هفت میلیارد دلار منفی شده است، یعنی واردات هفت میلیارد دلار بیشتر از صادرات است و این موضوع نشان می‌دهد ارزی که از کشور خارج شده هفت میلیارد دلار بیشتر از آن چیزی است که وارد کشور شده.

یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ دلار، دلاریزه شدن اقتصاد است. شواهد و آمارها از درجه وابستگی به دلار نشان می‌دهد دولت روحانی برای کاهش وابستگی اقتصاد ایران از دلار، کوچک‌ترین قدمی برنداشته است. با اینکه کارشناسان اقتصادی بارها نسبت به دلاریزه شدن اقتصاد ایران و تجارت با دلار هشدار داده‌اند، اما متاسفانه باید اذعان کرد اقتصاد ایران هم‌اکنون بیشترین وابستگی را به دلار دارد و به همین دلیل با کوچک‌ترین اتفاقی، حال و روزش ناخوش می‌شود.

مدیران لیبرال مسلک با بی‌مبالاتی درباره نرخ ارز حرف می‌زنند
یک روزنامه حامی دولت از بی‌مبالاتی برخی مدیران اجرایی نسبت به کاهش ارزش پول ملی در برابر نرخ ارز ابراز تأسف کرد.

نویسنده روزنامه جهان صنعت نوشت: رئیس‌جمهور، رئیس‌کل بانک مرکزی، نمایندگان مجلس، مشاور اقتصادی دولت و اقتصاددان‌های نئولیبرال بی‌خبر از واقعیت‌های جاری در بستر جامعه و تنگناهای شدید معیشتی مردم درباره پرواز نرخ دلار در ماه‌های اخیر هرچه می‌خواهند بگویند اما به عنوان یک شهروند ایرانی دلم برای پول ملی وطنم که مدت‌هاست آن را در برابر دلار و دیگر ارزهای خارجی به ضعف کشانده‌ایم می‌سوزد.

این درد کمی نیست که می‌دیدیم تا همین چند روز پیش در بازار آزاد، پنجاه، شصت هزار از واحد پول ملی ما با یک واحد ارز خارجی به نام دلار مبادله می‌شد و حالا هم که دولت و بانک مرکزی زیرفشار مجلس و افکار عمومی تصمیم گرفته‌اند به منظور فرونشاندن ظاهری التهاب موجود در بازار ارز، با هزار شرط و شروط نرخ 4200 تومان را برای دلار تعیین کنند، چیزی از سرشکستگی ما کم نشده است.

این اتفاق اگر از زاویه‌ای متفاوت از دید اقتصاددان‌های نئولیبرال به آن نگاه شود، یک تراژدی به حساب می‌آید، اما متأسفانه برخی از اقتصاددانان، برنامه‌ریزان و سیاستگذاران اقتصادی ما برای آن پشیزی ارزش قائل نیستند و با توسل به بهانه‌های مختلف در مقام دفاع، از ضرورت کاهش مداوم ارزش پول ملی در برابر دلار سخن می‌گویند که هیچ مقام مسئولی تا امروز در خصوص عوامل واقعی مؤثر بر سقوط ارزش پول ملی و جهش نرخ دلار و سایر ارزهای خارجی توضیح مشخص و شفافی به مردم و افکار عمومی نداده و همه چیز در پرده ابهام باقی مانده است.

از همه بدتر و نگران‌کننده‌تر آنکه در گرماگرم افزایش نرخ و کمیابی دلار و قول و وعده‌هایی که مقامات دولت در خصوص مهار التهاب موجود در بازار ارز و کاهش قریب‌الوقوع نرخ دلار به مردم می‌دهند و به ظاهر افزایش نرخ دلار را در تضاد با سیاست‌های ارزی و اقتصادی دولت معرفی می‌کنند، در نهایت شگفتی مشاهده می‌کنیم که مشاور عالی اقتصادی دولت که انگار در سیاره‌ای دیگر به سر می‌برد و هیچ اطلاعی از نگرانی‌های مردم و فعالان اقتصادی در ارتباط با جهش‌های پی‌درپی نرخ دلار ندارد، در اظهاراتی کاملاً مغایر با آنچه در ماه‌ها و هفته‌های اخیر از زبان رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی شنیده‌ایم، به دفاع همه‌جانبه از افزایش نرخ دلار برمی‌خیزد و آن را به مثابه نوشدارویی برای رونق صادرات غیر نفتی کشور توصیف می‌کند و شگفتا که هیچ یک از مقامات ارشد دولت در مقام اعتراض و ابراز مخالفت با اظهارات و موضع‌گیری مشاور اقتصادی دولت برنمی‌آیند.

مشاور اقتصادی دولت که بی‌تردید دیدگاه‌های او و همفکرانش نقشی تعیین‌کننده در تنظیم و ترسیم سیاست‌های اقتصادی کشور در دولت‌های مختلف خصوصاً دولت یازدهم و دوازدهم داشته است، انگار دارد برای توسعه صادرات یک اقتصاد آزاد و غیر وابسته به دولت نظیر آمریکا یا ژاپن، سنگاپور و کره و امثال آن نسخه می‌نویسد از کاهش ارزش پول ملی ما در برابر دلار به عنوان یک ضرورت یاد می‌کند و اصلاً کاری به این ندارد که صفر تا صد چرخه تولید در اختیار صنعتگر و تولیدکننده ایرانی نیست و تولیدکننده برای تولید محصول باید مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز را با پرداخت دلار و با دور زدن انواع تحریم‌های بانکی و اقتصادی از خارج وارد کند، ولی کسی از این آقایان نمی‌پرسد آیا تولید کننده‌ای که تا این حد به واردات برای تولید محصول نهایی نیاز دارد می‌تواند با دلار چهارپنج هزار تومانی محصول با کیفیت و با قیمت رقابتی برای صادرات تولید کند و در داخل هم شرایط لازم را برای حمایت از کالای ایرانی فراهم آورد. این سؤالی است که اقتصاددان‌ها و مشاور اقتصادی نئولیبرال دولت تاکنون هیچ پاسخی به آن نداده و نگفته‌اند چرا سال‌هاست نرخ دلار به دغدغه بزرگ مردم و فعالان اقتصادی ما تبدیل شده است.
آیا تنها دلالان در ایجاد التهاب‌ها در بازار ارز و صعود بی‌وقفه نرخ دلار نقش دارند؟ آیا کسری بودجه‌های سنگین دولت عامل افزایش نجومی نرخ دلار و سقوط غم‌انگیز ارزش پول ملی ماست، آیا دست‌ها و عواملی در پشت صحنه و به قول رئیس بانک مرکزی عوامل غیر اقتصادی باعث بروز این همه تنش و التهاب در بازار ارز شده است؟ چرا نمی‌آیید درباره سهم هر یک از این عوامل در به وجود آمدن این همه التهاب در بازار ارز که با سقوط ارزش پولی ملی دارد بی‌وقفه ارزش دارایی‌های مردم را هم کاهش می‌دهد، صریح و شفاف با مردم صحبت کنید؟

شوخی کاهش تورم همزمان با تشدید رکود!
یک روزنامه حامی دولت تاکید کرد رویکرد تورم تک‌نرخی در مقابل تشدید رکود ارزشی ندارد.
جهان صنعت در یادداشتی نوشت: نگاهی به عملکرد دولت از سال 92 تا امروز بیانگر آن است که دولت روحانی تنها کلید امیدش تورم تک‌رقمی است. این درحالی است که تورم تک‌رقمی در مقابل رکود هیچ سود و بازخورد مثبتی برای اقتصاد کشور ندارد. چگونه می‌توان به کاهش تورم امیدوار بود آن هم در زمانی که رکود همچنان مویرگ‌گونه در حال رشد است.

کنترل رکود اقتصادی در گرو توسعه کسب‌وکار و چرخش اقتصادی مثبت است. در شرایطی که این گزینه‌ها در اقتصاد کشور فعال نیستند چگونه می‌توان به کاهش تورم و رکود امیدوار بود؟ در چنین شرایطی باید واردات و اقلام آن را مورد بررسی قرار داد و در مقایسه‌ای بر اساس آمار واقعی واردات و صادرات کشور به این نتیجه خواهیم رسید که حجم بالای واردات کالاهای مصرفی و از سویی دیگر صادرات مواد نفتی که صرفا از طرف دولت انجام شده اقتصاد را با آسیب مواجه کرده است.

ازطرفی عدم ثبات اقتصادی موجب آشفتگی وضعیت تولید نیز شده است. از آنجاکه تولیدکنندگان داخلی برای تامین بخشی از مواد اولیه خود ارز پرداخت می‌کنند با افزایش 30 درصدی بهای ارز برای ترخیص کالای خود از گمرک مواجه شده‌اند. در چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار تعادل و منطق اقتصادی داشت. بنابراین اگر شرایط فعلی با همین رویه ادامه پیدا کند طبیعی است که آسیب‌های اقتصادی هر سال نسبت به گذشته بدتر شود و سال 97 هم مشکلات پیچیده‌تری در انتظار اقتصاد کشور باشد.

شرایط فعلی موجب شده افرادی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند هیچ آینده‌ای را برای برنامه‌های تجاری و اقتصادی خود متصور نباشند و این موضوع را بارها زمانی که با تولیدکنندگان وارد گفت‌وگو شده‌ایم از زبان آنها شنیده‌ایم. شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان نسبت به آینده اقتصادی خوش‌بین بود و این موضوع به بی‌توجهی دولت در سال‌هایی بازمی‌گردد که باید اقتصاد مقاومتی را به جد مورد توجه قرار می‌داد.

اقتصاد دچار روزمرگی شده و گویی مدیران اقتصادی نه‌تنها بر اساس سلیقه شخصی خود بلکه به شکل‌ باری به هر جهت و بر اساس تصور هرچه پیش آید خوش آید پیش می‌روند. تیم دولت نیز در طول سال‌های گذشته هماهنگی و کارآمدی کافی برای مدیریت جریان اقتصادی کشور نداشته و این موضوع خود یکی دیگر از دلایلی است که اقتصاد کشور رو به توسعه و پیشرفت حرکت نمی‌کند و در همین راستا روزبه‌روز سبد خانوار کوچک‌تر شده و قدرت اقتصادی خانواده‌ها کاهش یافته و نقدینگی در گردش افراد نیز به شدت کمتر شده است.

نباید فراموش کرد که مردم مطالباتی جدی از دولت و مجلس دارند و خواهان رسیدگی به آنها هستند درحالی‌که این دو نهاد مهم به این موضوع کاملا بی‌توجه است و در مسیر بهبود قدم برنمی‌دارد.

30 درصد گرانی خانه حاصل لج‌بازی با مسکن مهر
در حالی که روزنامه دولتی ایران از «افزایش بی‌رویه قیمت و رکود جدید در بازار مسکن خبر می‌دهد»، روزنامه دولتی شهروند، خیز قیمت مسکن را «باور نکردنی» خواند.

روزنامه ایران با بیان اینکه کارشناسان نسبت به افزایش بی‌رویه قیمت مسکن و کمین رکود برای این بازار خبر می‌دهند، نوشت: بازار مسکن این روزها از فروشنده خالی شده است و خریداران شاکی از بهم خوردن قرارهای فروش، فروشندگان در انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ها هستند و می‌گویند حاضر نیستند ریسک کنند این در حالی است که قیمت مسکن از فروردین سال گذشته تا فروردین امسال طبق گفته کارشناسان و بر اساس آمار 20 تا 30 درصد افزایش یافته و بالا رفتن دوباره قیمت خطر بازگشت رکود به بازار مسکن و به تبع آن بازارهای وابسته را بیشتر می‌کند.

بیت‌الله ستاری کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با «ایران» در پاسخ به این سوال که آیا قیمت مسکن در حال حاضر حباب دارد یا واقعی است، می‌گوید پیش‌بینی این بود که قیمت مسکن بعد از چند سال رکود اواخر سال 95 افزایش یابد اما افزایش قیمت به تاخیر افتاد و از شهریور 96 قیمت‌ها بالا رفت و در زمستان با افزایش قیمت دلار جهش قیمتی در بازار مسکن رخ داد.

به گفته ستاری الزاما رشد قیمت مسکن ادامه دارد و شهریور ماه افزایش دوباره قیمت‌ها محرز است مگر اینکه برای آن تدبیری اندیشیده شود و اگر برای آن فکری نشود بازار مسکن دوباره وارد رکود می‌شود. تدبیر جلوگیری از افزایش قیمت مسکن برنامه‌ای مانند افزایش تولید است یعنی باید اینقدر تولید داشته باشیم که با تقاضا سربه‌سر شود.

در همین حال روزنامه شهروند نوشت: خیز قیمت در بازار مسکن باورنکردنی است. حالا در شرایطی که سود سپرده‌های بانکی چنگی به دل نمی‌زند، دلار بازار مبهمی را تجربه می‌کند و معاملات دلاری تقریبا متوقف شده است و بورس ریزش‌های پی‌درپی را تجربه می‌کند، بازار مسکن بی‌صدا پیشروی می‌کند.

 آخرین گزارش بانک مرکزی از وضع معاملات ملکی، رقم عجیبی را به ثبت رساند. بر اساس این گزارش، قیمت هر مترمربع مسکن تهران در فروردین 97 نسبت به فروردین 96 نزدیک به 30 درصد رشد داشته است.

این افزایش قیمت در حالی است که فعالان بازار می‌گویند بازار مصالح ساختمانی رشد بیش از 30 درصد را شاهد بوده است.

بی‌ثباتی بازار مسکن در حالی است که برخی مدیران دولتی از جمله وزیر راه علی‌الدوام در طول 5 سال گذشته، به بدگویی علیه مسکن مهر پرداختند و عملا آن را به رکود و تعطیلی کشاندند. و این در حالی بود که اگر سیاستگذاری درستی در این زمینه انجام می‌شد، هم سرمایه‌ها و نقدینگی سرگردان به جای هجوم به بازار ارز و طلا، به حوزه تولید و اشتغال گسیل می‌شد، هم مشکل اشتغال برای چند میلیون نفر برطرف می‌شد و هم با افزایش حجم عرضه، هم حجم تقاضا کاهش پیدا می‌کرد و هم حباب کاذب قیمت اجبارا شکسته می‌شد.



خراسان
درخواست وزارت خارجه ازدولت برای فروش  2 سفارت ایران در آفریقا 
بر اساس درخواست رسمی وزارت امورخارجه از دولت، اعلام شده با توجه به تکمیل ساختمان جدید سفارت ایران در کشور آفریقایی کنیا، نیاز است هیئت دولت برای صدور مجوز فروش ساختمان سابق نمایندگی ایران در نایروبی اقدام کند. همچنین این وزارتخانه از هیئت دولت خواسته است با توجه به انتقال پایتخت سیاسی دولت نیجریه از شهر لاگوس به ابوجا، برای صدور مجوز فروش ملک سفارت سابق ایران در شهر لاگوس اقدام کند و از محل درآمد آن، اقدامات لازم را برای احداث ساختمان های سفارت و اقامتگاه ، در د و زمین متعلق به ایران به پایان برساند.

برنامه جدید دولت برای حمایت از 128 شهر با ضریب اشتغال پایین
با توجه به الزاماتی که ماده ۳۲ قانون احکام دایمی برنامه‌ های توسعه کشور برای برنامه ریزی دستگاه های اجرایی در «شهرستان ‌هایی که نرخ بیکاری آن ها بیشتر از میانگین نرخ بیکاری کشور باشد» تعیین کرده و مقرر شده است این شهرها به‌ عنوان مناطق غیر برخوردار از اشتغال تعریف و حمایت شوند، با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد 128 شهرستان به عنوان مصادیق مناطق غیر برخوردار از اشتغال تعیین شده که نتیجه ضرب نرخ بیکاری، تغییرات نرخ بیکاری در سال های 1390 و 1395 و نیز عکس نسبت مهاجران وارد شده به جمعیت شهرستان در سطح شهر بوده است.


ایران
واکنش وزارت خارجه به صدور حکمی علیه ایران در امریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام دادگاهی درامریکا در صدور رأی غیابی علیه ایران در خصوص 11 سپتامبر را بشدت محکوم کرد. قاضی دادگاهی در نیویورک به تازگی با صدور حکم غیابی ایران را به پرداخت بیش از 6 میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر محکوم کرد.
به گزارش «ایران»، بهرام قاسمی اقدام این دادگاه در صدور رأی غیابی و سیاسی علیه ایران در شرایطی که هیچ گونه شواهد و قرائنی مبنی بر مشارکت ایران یا اتباع ایرانی در حادثه 11 سپتامبر وجود نداشته را بشدت محکوم و اعتراض شدید کشورمان را نسبت به صدور این گونه آرای سیاسی و مبتنی بر اتهامات بی پایه و اساس که در گذشته نیز تکرار شده است، اعلام کرد. قاسمی افزود: «صدور این احکامِ مردود و غیرقابل قبول، نه تنها نظام حقوق بین الملل که مردم امریکا بویژه بازماندگان و قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر را به سخره گرفته است. طراحان این بازی های سیاسی به عبث می کوشند با قلب واقعیت ها، روند دادرسی و نتیجه آن را به شکلی موهوم و حتی برخلاف فرآیندی که در داخل امریکا و در طول این سال ها علیه مرتکبان اصلی این اقدام تروریستی به پیش برده اند، منحرف و تاریخ را بدان گونه که خود می خواهند نگارش نمایند، اما بدون تردید چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.»

کمک ماهانه 82 میلیون دلاری سعودی‌ها به منافقین
یک منبع آگاه عرب از کمک ماهانه 82 میلیون دلاری دولت سعودی به‌گروهک منافقین خبر داد. این منبع آگاه به خبرنگار ایرنا گفت: با سقوط رژیم بعثی صدام در 2003 میلادی، اصلی‌ترین منبع تأمین نیازهای مالی گروهک منافقین، از میان برداشته شد، اما دولت سعودی با باز کردن یک حساب ویژه، این گروهک تروریستی را تاکنون تأمین کرده است. منبع عرب یاد شده، درباره چگونگی و روش پرداخت مبلغ یاد شده به منافقین توضیح بیشتری نداد. دولت سعودی تا پیش از این از گروه‌های تروریستی مختلفی در منطقه از جمله القاعده، داعش و النصره و سایر گروه‌های تکفیری حمایت مالی کرده است.

صدور حکم محکومیت 16 نفر زن داعشی
دادستان تهران از صدور حکم محکومیت 16 نفر زن داعشی در دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران خبر داد و اظهار داشت: این زنان که برای حمایت از گروهک داعش به سوریه رفته بودند و برای اقدامات تروریستی آموزش دیده و عملیاتی نیز داشته‌اند، در بازگشت به ایران دستگیر شدند.

به گزارش میزان، جعفری دولت‌آبادی در دومین جلسه دادستانی تهران با حضور تعدادی از معاونان دادستان و قضات زن این دادسرا، افزود: دادگاه بر اساس کیفرخواست‌های صادره از سوی دادستانی، آنان را به حبس، استرداد بیش از 300 میلیون تومان وجوه دریافتی به عنوان دستمزد از گروهک داعش و مجازات‌های تکمیلی محکوم نمود. وی از صنوف بویژه معلمان و کارگران خواست هوشیاری خود را حفظ نمایند و درخصوص مسائل زیست محیطی اظهار داشت: دشمن درصدد است برخی مشکلات مانند کمبود آب را که بیشتر به وضعیت طبیعی کشور برمی‌گردد، به نمادهای اعتراض و تنش تبدیل کند و برخی تجمعات در برخی استان‌ها در راستای این حربه دشمن بود که البته با مدیریت دولت و هوشیاری مردم تا حدی مرتفع گردید، اما مردم باید بیشتر هوشیار باشند.

دستگیری یک بهایی در مشهد
 معاون دادستان مشهد از دستگیری فردی 37 ساله و مرتبط با جریان نفاق در مشهد خبر داد. قاضی حیدری به ایسنا گفت: باید توجه داشت جریان بهاییت همیشه ادعا دارد یک تشکیلات سیاسی و عقیدتی است و فعالیت های نظامی ندارد، اما این فرد دستگیر شده که بهایی است، با سازمان گروهک تروریستی منافقین مرتبط بود و در راستای اقدامات تروریستی این جریان فعالیت داشت.  

وی ادامه داد: در واقع این جریان تلاش داشت از فضای روز کارگر و هفته معلم استفاده کرده و هجمه ای علیه زیرساخت های مورد حمایت حاکمیت قرار دهد. البته این افراد زیر نظر اداره اطلاعات بودند و اداره کل اطلاعات استان نیز با توجه به وظایف ذاتی خود این کار را انجام داد و به این گروهک ضربه خورد. در واقع پیوند بهاییت و جریان نفاق برای ما مسأله است در حالی که جریان بهاییت ادعایی خلاف این مسأله را دارد ولی در این جریان این مسأله زیر ضربه قرار گرفت.


آرمان
توصیه دبیرکل به رئیس‌جمهور
دبیرکل حزب موتلفه با اشاره به موضع‌گیری‌های اخیر رئیس‌جمهور راجع به تلگرام گفت: ظاهرا آقای رئیس‌جمهور می‌خواهند جای مشکلات کشور را با جنجال تلگرام، یعنی یک پیام‌رسان خارجی، عوض کنند کما اینکه در ۲۲ بهمن سال گذشته با طرح مسأله رفراندوم چنین عملی را انجام دادند. محمدنبی حبیبی با اشاره به اظهارات اخیر روحانی در نقد عملکرد دولت پس از ۵ سال افزود: رئیس‌جمهور اخیرا مسایلی را در مورد نقد عملکرد دولت می‌گوید که باید دید مخاطب او کیست؟ دبیرکل حزب اظهار کرد: اخیرا رئیس‌جمهور برخی وزرا را به «ناامیدبودن»، «ترسو بودن» و «خسته بودن» متهم کرده است. حال سؤال ما این است چرا وزرایی که خود می‌گوید خسته و ناامید و ترسو می‌داند را به مجلس معرفی کرده است؟! حالا که برای او کشف شده اینها این صفات را دارند چرا برکنار نمی‌کند. او اختیار دارد وزیری را که قبول ندارد عزل کند.

انتقاد به سکوت در برابر راهپیمایی غیرقانونی
نماینده شبستر در مجلس از بی‌توجهی دستگاه قضا نسبت به راهپیمایی غیرقانونی افراد معترض به برگزاری کنسرت در این شهرستان انتقاد کرد. معصومه آقاپور علیشاهی در نشست علنی دیروز مجلس در تذکری به دستگاه قضا گفت: در تاریخ ۱۴/۲/۹۷ در شهرستان شبستر از ساعت ۱۴ تا ۱۹ تعدادی از افراد در اعتراض برای برگزاری کنسرت، بدون مجوز قانونی راهپیمایی و بی نظمی ایجاد کردند در حالی که از دستگاه قضا اقدام به موقع داشتیم اما متأسفانه در این زمینه اقدامی انجام نداد. وی با بیان اینکه دستگاه قضا ۲۵ سال است در مورد پرونده بخش صوفیان اعمال نظر نکرده است، گفت: متأسفانه ۳۶ هزار نفر درگیر این موضوع هستند. عضوکمیسیون اقتصادی مجلس از فرماندار شبستر و نهادهای زیرمجموعه به دلیل تلاش‌های صورت گرفته و اینکه فضای امید را در شهرستان شبستر به عرصه ظهور رساند، سپاسگزاری کرد.

نوسانات ارزی حالت سرطانی به خود گرفته است
عضو کمیسیون بودجه مجلس گفت: با وجود تلاش‌های دولت، مجلس و نیروهای امنیتی هنوز نه تنها نگرانی‌ها رفع نشده، بلکه نوسانات بازار ارز حالت سرطانی به خود گرفته است و به یقین ادامه این وضعیت، اشتغال و تولید کالای ایرانی را بیش از این تحت تاثیر قرار خواهد داد و لذا همان بلایی را بر سر اقتصاد می‌آورد که دشمنان به دنبالش بودند. شهباز حسن‌پور از رئیس‌جمهور درخواست کرد به وضعیت بسیار آشفته ارز در کشور سروسامان دهد، در غیر اینصورت مجلس خواهان حضور رئیس دولت در خانه ملت خواهد شد.وی تاکید کرد: اکنون درآمدها ناشی از دوز و دغل و دلالی شده و این مسأله جامعه را از مسیر اصلی خود یعنی تولید دور کرده است و لذا امروز تولید جزء پرزحمت ترین فعالیت‌ها به شمار می‌آید، به همین دلیل از رئیس مجلس می‌خواهم به کمیسیون‌ها ماموریت ویژه رسیدگی دهد.

تنها راه مقابله با تهاجم و شبیخون فرهنگی
نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: تنها راه مقابله با تهاجم و شبیخون فرهنگی مانوس شدن با قران و ولایت است و تا زمانی که در سنگر ولایت هستید نباید از هجوم فرهنگی دشمن بترسید. حجت‌الاسلام عبدا...حاجی صادقی با تاکید بر اینکه اگر به دنبال خدامحوری و صراط مستقیم هستیم باید به دنبال ولایت باشیم، افزود: ولایت تجلی توحید ربوبی و زمینی شدن حاکمیت خداست. باید تا می‌توانیم رابطه خود را با قطب عالم امکان محکم کنیم. وی تاکید کرد: تنها راه مقابله با تهاجم و شبیخون فرهنگی مأنوس شدن با قرآن و ولایت است و تا زمانی که در سنگر ولایت هستید نباید از هجوم فرهنگی دشمن بترسید. ما نباید در جنگ فرهنگی با دشمن به توانمندی‌های خود صرفا تکیه کنیم بلکه باید به کلام‌ا... متوسل شد. وی با اشاره به اینکه استکبار در جمع‌بندی خود به این نتیجه رسیده که انقلاب اسلامی ایران مرگ تدریجی او را رقم می‌زند و شاخصه‌های ابرقدرتی خود را از دست داده است، گفت: انقلاب ۴۰ سال است که فراز و نشیب داشته، ولی هیچ‌گاه متوقف نشده است و روی اصول خود ایستاده است.

تعداد پرونده‌ها بیشتر از جمعیت ایران
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از فاصله طبقاتی موجود در جامعه گفت: چه کسی وام‌های میلیاردی بدون وثیقه گرفته و چه اراده‌ای برای بازگرداندن این پول‌ها به بانک‌ها وجود دارد همچنین چرا تعداد پرونده‌های دادگاه‌ها از جمعیت مردم ایران بیشتر می‌شود و چرا جلوی فساد بانک‌ها را نمی‌گیرید و چرا جوانان ما بعد از ۱۲ سال درس خواندن توان ایجاد یک شغل را ندارند، چرا فرش ایران که برند کشور است با وجود عدم‌گران شدن نخ و دستمزد کارگر و افزایش قیمت ۶۰۰ درصدی فرش باز هم آن را صادر نمی‌کنیم. محمدرضا منصوری خطاب به رئیس‌جمهور گفت: دوران شما هم مانند آن آقایی که ۷۵۰ میلیارد دلار نفت فروخت به اتمام می‌رسد چرا باید عمر آسفالت به دو سال برسد، اتوبان تهران- قم وضعیت خوبی ندارد که این وضع باعث اصلاح مملکت نمی‌شود باید در آموزش و پرورش تحولی ایجاد شود.

۲۲ اردیبهشت به عراق نروید
سفارت ایران در بغداد با صدور اطلاعیه‌ای به شهروندان ایرانی توصیه کرد: روز ۲۲ اردیبهشت همزمان با برگزاری انتخابات در عراق به این کشور سفر نکنند. در این اطلاعیه آمده است که با توجه به برگزاری انتخابات پارلمانی جمهوری عراق در روز شنبه آینده ۲۲ اردیبهشت جاری و تعطیل بودن دوایر دولتی در سراسر این کشور ایرانیانی که قصد آمدن به عراق دارند برنامه سفر خود را طوری تنظیم کنند که با این روز تلاقی پیدا نکند.

این اطلاعیه همچنین به مسدود بودن تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی عراق با جمهوری اسلامی از ساعت ۲۴ روز ۲۱ اردیبهشت لغایت ساعت ۲۴ روز ۲۲ اردیبهشت و عدم انجام هیچ گونه تردد بین دو کشور در این مدت اشاره کرده است. انتخابات پارلمانی عراق روز ۲۲ اردیبهشت همزمان در سراسر این کشور برگزار می‌شود.

منبع:مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *