جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

۶میلیون نفر در معرض بحران طوفان نمک هستند

يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۹
کد مطلب: 609609
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس سدسازی‌های غیرکارشناسی و عدم رعایت حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌ها را عاملی مؤثر در مواجه‌شدن ۶ میلیون نفر در کشور با بحران نمک دانست و گفت: سدسازی غیرکارشناسی عامل تشدید انتشار ریزگرد‌ها در کشور است.
۶میلیون نفر در معرض بحران طوفان نمک هستند
به گزارش جهان نيوز، علی ابراهیمی در رابطه با برخی اظهارات مبنی بر مواجه بودن ۶ میلیون نفر در کشور با بحران نمک، اظهار کرد: متأسفانه اقدامات صورت‌گرفته در راستای حفظ منابع آب‌های زیرزمینی، آب‌های سطحی و محیط‌زیست بر اساس مطالعات اساسی و حساب‌شده نبوده و برای درازمدت برنامه‌ریزی مناسبی نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه برای نیل به خودکفایی، تأمین آب صنایع و توسعه کشاورزی برداشت آب به صورت بی‌رویه صورت گرفته است، افزود: سدسازی‌های غیرکارشناسی و عدم رعایت حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌ها باعث بروز فرونشست زمین، برهم خوردن اقلیم، کاهش پوشش گیاهی و در نهایت تولید و گسترش ریزگرد‌های نمکی شده است.

نماینده مردم شازند در مجلس، با بیان اینکه بخشی از ریزگرد‌ها منشأ خارجی دارد، ادامه داد: منشأ اصلی ریزگرد‌های خارجی در صحرای عراق وجود دارد که در گذشته با همکاری دوجانبه بین ایران و عراق و انجام مالچپاشی مهار می‌شد، اما متأسفانه فضای جنگ، عدم مدیریت این معضل از سوی کشور عراق و توجه به منابع کشور باعث شده طی سه دهه اقدام مناسبی در جهت مدیریت ریزگرد‌های خارجی در عراق انجام نشود.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه کنترل ریزگرد‌های خارجی بسیار سخت و غیرممکن است، تصریح کرد: انتقال آب بین حوضه کشور با مشکلات زیادی مواجه است و باید استفاده از آب‌های آزاد برای تأمین آب شرب را در دستور کار قرار داد؛ متأسفانه به جای توجه به این مهم انتقال آب بین حوضه‌ای بیشتر مورد توجه قرار گرفته و شواهد این موضوع را در حال حاضر در زاینده‌رود و کارون مشاهده می‌کنیم.

وی با یادآوری اینکه انتقال آب به صورت غیرکارشناسی و شتاب‌زده تشدید انتشار ریزگرد‌ها را به دنبال داشته است، اضافه کرد: استان‌های خوزستان، ایلام، قم، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، کرمانشاه، اصفهان، مرکزی و حتی تهران در معرض آسیب‌های ناشی از ریزگرد‌ها به‌ویژه ریزگرد‌های سمی قرار دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهاجرت‌ها از استان‌های درگیر معضل ریزگرد‌ها افزایش یافته است، ادامه داد: به طور حتم اگر دقت لازم را در مدیریت یکپارچه منابع آب و تأمین حقابه تالاب‌ها نداشته باشیم به نحوی سکونتگاه و جمعیت نیز تحت تأثیر این موضوع قرار خواهند گرفت و می‌تواند آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و حتی امنیتی را نیز به دنبال داشته باشد.

ابراهیمی با بیان اینکه بی‌توجهی نسبت به تأمین حقابه تالاب‌ها و مدیریت آب تراکم جمعیت در برخی استان‌ها را به دنبال دارد، تصریح کرد: اگر در حفظ منابع و توزیع عادلانه آب اقدام نکنیم علاوه بر آسیب‌های اجتماعی، زیست‌محیطی و حتی نزاع‌های قبیله‌ای مشکلات امنیتی نیز دامن‌گیر کشور خواهد شد؛ در این رابطه نیاز است آب در حوضه مدیریت شده و اضافه بر نیاز حوضه به صورت مدیریت‌شده صورت گیرد تا مقاومت‌های قبیله‌ای را به همراه نداشته باشد.

منبع: دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شما که داعشو از عراق بیرون میکنید نامه رو میز اوباما می‌گذارید نمی‌تونید رو صحرای عراق مارچ بپاشید؟