سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

افزایش افسردگی در کودکان

يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 609546
یک روانشناس کودک در همدان یکی از عوامل به وجود آورنده افسردگی در کودکان را زیادی رفاه دانست و گفت: امروزه شیوه‌های فرزندپروری و شرایط محیط زندگی بیشتر سبب افسردگی در کودکان می‌شود و اگر هم عامل آن ارثی باشد بیشتر در بزرگسالی خود را نشان می‌دهد.
افزایش افسردگی در کودکان
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، مرضیه محبوبی بیان کرد: یکی از دلایل مهم افسردگی در کودکان رفاه بیش از اندازه آنها است به طوریکه باید شرایط مناسب زندگی برای کودک ایجاد شود نه رفاه، شرایط خانه‌های آپارتمانی و نبودن فضای بازی مناسب باعث شده بچه‌ها شور، اشتیاق و هیجانی نداشته باشند، والدین هم به علت داشتن مشغله زیاد، اغلب بی‌حوصله هستند و نمی‌خواهند برای فرزند خود وقت بگذارند بنابراین بهترین راه‌حل برای کودک را تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری می‌دانند که متأسفانه آسیب‌زاست.

وی با اشاره به اینکه در این صورت خواسته برخی کودکان بسیار سریع مهیا می‌شود و آنان هیچ تلاشی برای به دست آوردن آن نمی‌کنند، گفت: حتی اگر زمانی کسی به این دسته از کودکان جایزه‌ای بدهد یا چیزی تهیه کند هیچ لذتی برایشان ندارد یا اینکه چند ساعت یا چند روز اول بابت آن خوشحال هستند و این حس خیلی زود از بین می‌رود بنابراین می‌توان گفت این کودکان هیچ انگیزه‌ای برای انجام کاری ندارند و وقتی بزرگ می‌شوند برای به دست آوردن چیزی به هر دری می‌زنند اما متأسفانه به نتیجه نمی‌رسند.

این روانشناس درباره دیگر علل افسردگی کودکان اظهار کرد: معمولا فضای خانه‌ها شاد نیست و والدین در شیوه فرزندپروری با یکدیگر هماهنگ نیستند به طوریکه هر یک از آنها روشی دارند؛ یکی مقتدر و جدی و دیگری منعطف است یا اینکه هر دو یک شیوه نامناسب رفتاری را به کار می‌گیرند.

محبوبی با بیان اینکه گاهی افسردگی کودکان می‌تواند نتیجه اختلافات و درگیری‌های پدرومادر یا همان طلاق عاطفی باشد، خاطرنشان کرد: آمار دقیقی از شیوع افسردگی کودکان در دست نیست اما با توجه به داشتن ارتباط مستقیم با بچه‌ها مشاهده می‌کنیم این افسردگی بسیار افزایش یافته و هر سال روبه گسترش است.

وی شاد نبودن، گوشه‌گیر بودن، شور و ذوق و انگیزه نداشتن را از نشانه‌های افسردگی در کودکان دانست و تصریح کرد: اگر این موضوع جدی گرفته نشوند ممکن است در نوجوانی و جوانی شدت بیشتری بگیرد و افسردگی تغییر شکل دهد، افراد دچار وسواس شوند، منزوی شده و نتوانند با محیط اطراف ارتباط بگیرند و یا هیچ هدفی برای آینده نداشته باشند و نتوانند فکر کنند و حتی تصمیم به خودکشی بگیرند.

این روانشناس توصیه کرد: والدین از ابتدای مشاهده افسردگی کودکان حتما با مشاور کودک مشورت کنند، راهنمایی بگیرند همچنین خود پدرو مادر هم با تغییر محیط و شیوه رفتار مناسب برای کودک خود وقت بگذارند، ساعتی را با آنها به بازی بپردازند که این برای کودک خیلی پرنشاط و شادی‌بخش است، احساس رضایت می‌کند و خوشحال است از اینکه چقدر برای پدر و مادرش عزیز است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *