پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

زندگی قلابی در شبکه‌های اجتماعی

يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 609367
این شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای افسارگسیخته زندگی برخی از اقشار جامعه ما را تحت تاثیر خود قرار داده تا به جای دنیای واقعی در اوهام و تخیلات سیر کرده و برای خود زندگی قلابی بسازند.
زندگی قلابی در شبکه‌های اجتماعی
به گزارش جهان نيوز، انجمن سلطنتی بهداشت عمومی بریتانیا در یک گزارش نوشت: «توقع غیرواقعی که شبکه‌های اجتماعی در جوانان ایجاد می‌کند، باعث کم شدن اعتماد به نفس، عدم خودآگاهی و کمال‌گرایی آنها شده که می‌تواند به شکل اختلالات روحی و اضطراب بروز کند. براساس نتیجه تحقیق انجمن سلطنتی بهداشت عمومی بریتانیا، اینستاگرام در مقایسه با دیگر شبکه‌های اجتماعی بدترین تاثیر را بر سلامت روانی جوانان دارد.

بر اساس همین گزارش برای بسیاری از جوانان دیدن عکس‌هایی از اینکه همسالانشان مدام در حال سفر و خوشگذرانی هستند این احساس را به وجود می‌آورد که آنها تافته جدا بافته از جامعه بوده و دچار حالت مقایسه و سرخوردگی و ناامیدی می‌شوند.

همچنین سایت‌های اینترنتی متعددی عکس‌های آماده‌ای برای انتشار در اینستاگرام می‌فروشند؛ عکس‌هایی به ظاهر جذاب و خیره‌کننده که با آن می‌توانید زندگی قلابی و دلفریبی در صفحه اینستاگرام خودتان بسازید، اما این همه حقیقت ماجرا نیست. براساس همین عکس‌ها و تصاویر قلابی است که وقتی در شبکه‌های اجتماعی می‌گردید با تعداد بی‌شمار افرادی رو به رو می‌شوید که به نظر می‌رسد زندگی بی‌عیب و نقصی دارند. هر روز عکس‌هایی از مسافرت‌های عجیب و غریب، بخشی از بدن‌های ورزیده و جذاب و تصاویر باورنکردنی از خانه‌هایی با دکوراسیون بسیار زیبا منتشر می‌کنند. به طوری که ما با تعجب می‌گوییم چطور همه می‌توانند اینگونه زندگی کنند؟!

خیلی‌ها از دیدن این عکس‌ها افسرده می‌شوند. سال گذشته یک تحقیق انجمن سلطنتی سلامت عمومی در بریتانیا نشان داد که شبکه‌های اجتماعی در افزایش آمار افراد مبتلا به اضطراب، نگرانی و افسردگی و بی‌خوابی نقش دارند. این تحقیق همچنین نتیجه تکان‌دهنده‌ای را نشان داد که از هر ۱۰ دختر جوان، ۹ نفر آنها تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی دچار افسردگی می‌شوند.

به تازگی یک تارنمای اینترنتی مجموعه عکس‌های آماده‌ای به افراد می‌فروشد تا آنها بتوانند در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام این عکس‌ها را به جای زندگی واقعی خود منتشر کنند و خود را در واقع به عنوان شخص دیگری جا بزنند.
تارنمای فوق ابتدا این پرسش را مطرح می‌کند: «تاکنون فشار شبکه‌های اجتماعی را احساس کرده‌اید؟ شما تنها نیستید. ۶۲ درصد افراد احساس می‌کنند که ‌زندگی‌شان در معرض مقایسه نابرابری با دیگران است.»

موسس این سایت به شبکه سه بی‌بی‌سی می‌گوید: هدف از این سایت ثابت کردن این موضوع است که شبکه‌های اجتماعی تا چه حد می‌تواند بر سلامت روانی و اعتماد به نفس ما صدمه بزند.

اینک این شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای افسارگسیخته زندگی برخی از اقشار جامعه ما را تحت تاثیر خود قرار داده تا به جای دنیای واقعی در اوهام و تخیلات سیر کرده و برای خود زندگی قلابی بسازند. این از دیگر رهاوردهای شوم سبک زندگی غربی است که وقتی به این سوی مرزها می‌رسد، آسیب‌ها و لطماتش صدچندان می‌شود، خصوصا وقتی قرار باشد به عنوان بخش اصلی جبهه تهاجم دشمن به فرهنگ اسلامی ایرانی این سرزمین عمل نماید.

منبع: کیهان 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *