کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قدیری ابیانه: ترامپ قصد خروج از برجام را ندارد

15 ارديبهشت 1397 ساعت 13:16

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: ترامپ وقتی می‌گوید می‌خواهم از برجام خارج شوم، قصد گرفتن امتیازات بیشتر را دارد نه خروج از آن. وی ضمن حفظ تحریم‌ها،از اروپایی‌ها می‌خواهد تا برای ماندن آمریکا در برجام تحریم‌های ایران را تشدید کنند.


به گزارش جهان نیوز، محمّدحسین قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک و کارشناس مسائل استراتژیک، با اشاره به بازی «پلیس خوب- پلیس بد» که از سوی اروپا و آمریکایی‌ها در رابطه با برجام راه‌اندازی شده اظهار داشت:  معتقد هستم ترامپ از برجام خارج نخواهد شد. اروپا هم اگر خواستار حفظ برجام است، برجامی را می‌خواهد که ایران کاملاً به تعهدات خود عمل کند ولی تحریم‌ها همچنان برقرار باشد.

وی افزود: کما اینکه تحریم‌های بانکی برقرار است و سفارتخانه‌های ایران در کشورهای عضو 1+5؛ یعنی فرانسه و آلمان و انگلیس، نمی‌توانند مخارج خود را از طریق بانک از ایران دریافت کنند. حتی برای بنزین هواپیمای وزیر خارجه که مهمان آنها بود بخش خصوصی حاضر به فروش نشد.

قدیری ابیانه با بیان اینکه تحریم‌ها عملاً نه در دوران اوباما نه در دوران ترامپ لغو نشد و کماکمان برقرار است تصریح کرد: این موضوع کاملاً به نفع غرب است و ترامپ هم این را می‌فهمد. امّا ترامپ یک تاجر است؛ او وقتی گفت قصد دارد از سوریه خارج شود، قصدش خروج از سوریه نبود بلکه قصد وادار کردن اعراب به پرداخت هزینه‌های حضور در سوریه بود و به آن هم دست پیدا کرد.

وی ادامه داد: اکنون هم وقتی می‌گوید می‌خواهم از برجام خارج شوم، قصد گرفتن امتیازات بیشتر را دارد نه خروج از برجام. در حقیقت او، ضمن حفظ تحریم‌ها و تشدید آن توسط آمریکا، از اروپایی‌ها می‌خواهد تا برای ماندن آمریکا در برجام، تحریم‌های ایران را تشدید کنند و اروپایی‌ها هم حاضر هستند تحریم‌های ایران را در ابعاد مختلفی تشدید کنند. آن‌ها برای توجیه افکار عمومی، علّت این اقدام خود را، نگه داشتن آمریکا در برجام عنوان می‌کنند. 

کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه به قول وزیر خارجه، اروپایی‌ها می‌خواهند از جیب ایران خرج کنند تا آمریکا در برجام بماند، تصریح کرد: اگر آمریکا در برجام باقی بماند که باقی خواهد ماند به نظر من، باز هم تهدید خواهد کرد که بار دیگر قطعاً آن را امضاء نخواهد کرد تا این بلاتکلیفی عملاً منجر به این شود که شرکت‌های خارجی عملاً جرأت نکنند با ایران تجارت داشته باشند و یا در سرمایه‌گذاری‌های پروژه‌های اساسی مشارکت کنند.

قدیری ابیانه ادامه داد: معتقد هستم اگر ترامپ از برجام خارج شود، بزرگترین حماقت خودش را انجام داده و خروج او از برجام، زمینه را برای ابطال برجامی فراهم می‌کند که ایران یک جانبه به تعهدات خود عمل می‌کند و غرب به هیچ یک از تعهداتش پایبند نیست؛ فلذا با این کار، خدمت بزرگی را به ایران خواهد کرد.

وی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام حتی زمینه خروج ایران از «ام‌ پی‌ تی» را هم فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: ام‌ پی‌ تی هم قرار بود در مقابل تعهدات ایران و دادن اجازه نظارت به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از حمایت آژانس و کشورهای عضو برای برخورداری ایران از انرژی صلح آمیز هسته‌ای و سایر مواهب صلح آمیز آن استفاده کند. امّا در ام پی تی هم ما فقط مجبور به انجام تعهدات شدیم و آنها نه تنها حمایتی نکردند بلکه مانع‌تراشی هم کردند.

قدیری ابیانه افزود: اگر کار به جایی رسید که ایران بخواهد از ام پی تی خارج شود، باید بررسی مجدد پیوستن به ام پی تی را موکل به عضویت رژیم غاصب صهیونیستی به عضویت در معاهده ام پی تی و انجام بازرسی‌ها توسط آژانس از وضعیت سلاح هسته‌ای آن کند. البته آمریکا و رژیم صهیونیستی هیچ وقت به آن تن نخواهند داد اما طرح این موضوع، از لحاظ تبلیغاتی آن‌ها را در موضع انفعال قرار خواهد داد.

وی با یادآوری اینکه برخی از مقامات دولت اوباما از او، در مورد فایده برجام برای آمریکا سؤال کردند، اظهار داشت: اوباما در پاسخ گفت که اطلاعاتی که ما از برجام و بازرسی‌ها مطابق برجام به دست خواهیم آورد به آمریکا کمک خواهد کرد که در صورت یک جنگ احتمالی، اهداف مشخص و دقیق تری را شناسایی کرده و مورد هدف قرار دهد.

قدیری ابیانه تصریح کرد: این یکی از حفره‌هایی است که در برجام وجود دارد و این حفره‌ها هرچه زودتر بسته شوند به نفع ایران است.

وی با بیان اینکه برخی‌ها مطرح می‌کنند که اگر برجام ملغی شود گزینه بعدی، جنگ است، تصریح کرد: امّا آمریکایی‌ها می‌دانند که این گزینه امکان پیروزی ندارد و خود پژوهشگران آمریکایی عنوان کرده بودند که اگر آمریکا جنگی را علیه ایران آغاز کند در روز اوّل جنگ، کل ناوگان آن در منطقه غرق خواهد شد و حداقل بیست هزار آمریکایی کشته خواهند شد.

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک، رجزخوانی‌های ترامپ را به رجزخوانی‌های بوش پدر و پسر تشبیه کرد و خاطرنشان کرد: حتی بوش پسر می‌گفت اگر من ایران را سر جای خود ننشانم، رؤسای جمهور بعدی هم نخواهند توانست. بوش اینگونه مطرح می‌کرد که سرکوب و سرنگونی ایران، وظیفه‌ای است که خدا بر عهده او گذاشته است.

قدیری ابیانه افزود: آن زمان، آمریکا قوی تر از اکنون بود و بحران‌های مالی فعلی را نداشت؛ اتحاد در صفوف جناح‌های سیاسی آمریکا به نفع آنها وجود داشت امّا اینک، تفرقه در داخل آمریکا و بین این کشور و هم‌پیمانانش بسیار عمیق است.

منبع: فارس 

 


کد مطلب: 609229

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/609229/قدیری-ابیانه-ترامپ-قصد-خروج-برجام-ندارد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com