پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

جنگ روانی ، هر سه ماه یکبار!

شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 609197
امضای رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا پای برجام است ولی این روزها که قلم تمدید تعلیق تحریم ها به دست رئیس جمهور مو زرد افتاده است، هرسه ماه جنجال و جنگ روانی به راه می افتد و رسانه ها و سیاسیون حسابی سرشان به اظهار نظرهای مختلف گرم می شود.
جنگ روانی ، هر سه ماه یکبار!
به گزارش جهان نيوز به نقل از اتاق خبر 24، امضای رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا پای برجام است ولی این روزها که قلم تمدید تعلیق تحریم های آمریکا علیه ایران به دست رئیس جمهور مو زرد افتاده است هرسه ماه جنجال و جنگ روانی به راه می افتد و رسانه ها و سیاسیون حسابی سرشان به اظهار نظرهای مختلف گرم می شود. حرف آخر این گزارش در ابتدای آن می آید. موضع ایران چه در صورت خروج آمریکا از برجام و چه در حالت پایبندی این کشور، کاملا مشخص و واضح است. در واقع برجام در حال حاضر مشکل اروپا و آمریکاست و ایران با آن مشکلی ندارد

بازار جو سازی ها و راه اندازی جنگ روانی این روزها درست یک هفته قبل از سر رسید فرصت سه ماهه ی ترامپ به اروپا برای روشن کردن تکلیف برجام، به شدت داغ شده است. حرارت بیش از پیش این سم پاشی ها از نتانیاهو و اظهارات خنده دارش علیه ایران برای مجاب کردن ترامپ در پاره کردن برجام نشات می گیرد.

نتانیاهو شامگاه دوشنبه 10 اردیبهشت‌ماه در نمایش تبلیغاتی جدید خود، زونکن‌ها و لوح‌های فشرده‌ای که به ادعای وی «اسناد و مدارک جدید» از برنامه هسته‌ای ایران بودند را نشان داد و مدعی شد تهران بعد از امضای برجام به صورت مخفیانه بُعد نظامی برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و تلاش داشته به سلاح اتمی برسد.

این اظهارات نتانیاهو با واکنش‌های گسترده همراه شده و بسیاری از کارشناسان در نقاط مختلف دنیا مستندات ادعایی اصطلاحاً جدید وی را زیر سوال برده و آنها را قدیمی دانسته‌اند.

مقام‌های کشورهای اروپایی با بیان اینکه آنچه نتانیاهو به عنوان اسناد جدید نمایش داد در سال‌های گذشته توسط دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای غربی مطرح شده‌اند از اظهارات او به عنوان مبنایی برای تأکید بر ضرورت حفظ برجام استفاده کرده‌اند- موضوعی که با هدفی که نتانیاهو از این نمایش تبلیغاتی دنبال می‌کرد 180 درجه تفاوت دارد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در سرمقاله روز سه‌شنبه خود در مطلبی با عنوان «حقه‌بازی نتانیاهو درباره ایران» نوشته است: «نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو مدتها است به استفاده از ابزارهای تصویری برای گوشزد کردن خطرات ایران و توافق هسته‌ای عادت دارد، حتی اگر آن خطرات گاهاً زاییده ذهن باشند.»

*هیچ‌کس در دنیا شوی تبلیغاتی نتانیاهو را جدی نگرفت، حتی دوستان او در کاخ سفید.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران را تأیید نکرد و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بی‌اعتنا به ادعاهای «بی‌بی» اعلام کرد برجام در حال کار کردن است.

به هر حال این استارتی بود برای داغ شدن بازار اظهر نظر ها.

وزیر خارجه دولت اوباما در واکنش به اتهامات نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که این اتهامات نشان داد که برجام چقدر ضروری بود؛ اگر توافق را پاره کنید به همان نقطه اول بازخواهید گشت.

کری ادامه داد؛ توافق دارد کار می‌کند. این دلیل محکمی است برای اینکه متخصصان اسرائیلی درباره آن چیزی نمی‌گویند.

جان کری در واکنش به مواضع اخیر ترامپ برای خروج از برجام و اتهامات نتانیاهو گفت: برجام را پاره کنید تا همه چیز از اول شروع شود و به عقب برگردید.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را دو شیاد خواند که برای حفظ قدرت به دروغ متوسل می‌شوند.

در این گزارش آمده است هیاهوی ایجادشده درباره برنامه هسته‌ای ایران توسط این دو نفر که معتقدند برای حفظ قدرت باید متوسل به دروغ شوند، یک نوع فریبکاری است؛ اما آنها دارند با جان میلیون ها نفر بازی می کنند.

با این که اغلب تحلیل گران معتقد هستند که ترامپ درحال آماده شدن برای خروج از برجام است ولی در ادامه حرارت بازار اظهار نظرها به مخالفین این تحلیل هم بر میخوریم.

یک قانونگذار نزدیک به ترامپ می گوید که احتمالا در هفته ی آیندهخخ ترامپ از برجام بیرون نخواهد آمد.

مارک میدوز، قانونگذار جمهوری خواه که روابط نزدیکی با دونالد ترامپ دارد در این باره به دیلی بیست گفت که انتظار دارد ترامپ حداقل برای کوتاه مدت در برجام بماند.

وی تصریح کرد: فکر نمی‌کنم که در هفته ی آینده در زمان ضرب العجل برجام رییس جمهور به طور کلی از توافق هسته ای با ایران خارج شود.

در این میان اروپا شروع میکند به تلطیف فضا و جریان سازی ها را به سمت امیدواری سوق میدهد. البته اروپا در فعالیت ها به اصطلاح مثمر ثمر برای ماندن ترامپ در برجام دست به اقداماتی از جانب خود زنده است که احتمالا ایران، روسیه و چین آن ها را به رسمیت نشناسند.

رویترز بامداد جمعه به نقل از منابع آگاه جزئیاتی از آخرین تلاش‌های کشورهای اروپایی برای قانع کردن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا جهت ماندن در توافق هسته‌ای برجام منتشر کرد.

 منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته‌اند فرانسه، انگلیس و آلمان به دنبال توافق سیاسی جداگانه با کاخ سفید در خصوص اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران هستند.

این توافق سیاسی قرار است برنامه کشورهای اروپایی برای مهار برنامه موشکی ایران و نفوذ این کشور در منطقه، نحوه بازرسی بازرسان بین‌المللی از سایت‌های ایران و چگونگی پرداختن به بندهای زوال‌پذیر برجام را برای ترامپ تشریح کنند.

در حالی که از اختلافات اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها کاسته شده، دو طرف هنوز بر سر نحوه تمدید برخی از محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران بدون بازمذاکره در خصوص برجام اختلاف دارند.

همچنین وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد تا زمانی به تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای ایران پایبند خواهد بود که دیگر کشورها پایبند باشند. ماریا زاخارووا سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین گفت این کشور هر گونه تغییر در برجام را غیرقابل قبول می‌داند.

*اما موضع سیاستمداران ایرانی نسبت به این بازار داغ جریان سازی ها و اظهار نظرها چیست؟

 پاسخ روشن ولایتی به خروج احتمالی آمریکا از برجام

مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب، با اشاره به سخنان مقامات آمریکا درباره برجام گفت: ایران بدون کوچکترین نقصی به برجام متعهد است اما اگر آمریکا از برجام عقب نشینی کند ما هم نخواهیم ماند.

علی اکبر ولایتی اظهار داشت: ایران برجام را همانگونه که تهیه شده می پذیرد و به هیچ عنوان کم یا زیاد کردن برجام مورد قبول نخواهد بود.

وی ادامه داد: حتی اگر کشورهای همسوی آمریکا به ویژه اروپایی ها برای ماندن برجام، بخواهند با آمریکایی ها در برجام تجدیدنظر کنند، مطمئناً یکی از گزینه های ما عقب نشینی از برجام است.

*واعظی: پیش بینی‌های لازم برای خروج آمریکا از برجام اتخاذ شد

محمود واعظی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه مشهد مقدس در آستانه سفر رئیس جمهور به این خطه، اظهار داشت: با توجه به این که در آستانه 22 اردیبهشت ماه و زمان اعلام آمریکا برای ماندن در برجام و یا خروج از آن هستیم؛ سفر دکتر روحانی از اهمیت دوچندانی برخوردار خواهد بود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان این که از اواخر سال گذشته پیش بینی‌های لازم برای مقابله با خروج احتمالی آمریکا از برجام صورت گرفته و برای برخورد منطقی با این تصمیم آمادگی وجود دارد گفت: به گونه‌ای برنامه ریزی شده که در صورت خروج آمریکا از برجام؛ کشور، چندان متاثر از تبعات ناشی از این اقدام نشود.

وی  افزود : به مدد همراهی مردم با دولت، تحت رهبری‌های مقام معظم رهبری، این موضوع به بهترین شکل مدیریت خواهد شد.

*نوبخت: باید آماده شرایط بعد از برهم خوردن برجام باشیم‌

سخنگوی دولت با بیان اینکه ترامپ به احتمال زیاد از برجام ‌خارج می‌شود، گفت: باید خودمان را برای بعد از برهم خوردن برجام حاضر کنیم.

نوبخت با اشاره به سخنان نخست وزیر رژیم جعلی صهیونیستی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور کم فهم آمریکا حاضر است که از 22 اردیبهشت از برجام خارج شود و به احتمال زیاد هم خارج می‌شود.

*اگر برجام را پاره کنند، آن‌را آتش می‌زنیم

فصل الخطاب دستور العمل های بعد از خروج ترامپ از برجام همان است که رهبر معظم انقلاب فرمودند:

«ما البتّه برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد؛ لکن اگر طرف مقابل نقض کند که حالا همین‌طور این کسانی که نامزد ریاست جمهوری آمریکایند، مدام دارند تهدید میکنند که ما می‌آییم پاره میکنیم، نقض میکنیم، اینها اگر پاره کردند، ما آتش میزنیم.

اینکه حالا نقض نمیکنیم، متّکی است به دستور قرآن: اَوفوا بِالعَهد؛ آنکه اگر آنها نقض کردند، ما هم نقض خواهیم کرد، این هم متّکی است به آیه‌ی قرآن: وَ اِمّا تَخافَنَّ مِن قَومٍ خِیانَةً فَانبِذ اِلَیهِم عَلی‌ سَوآء؛ اگر آن طرف نقض کرد نقض کن. «فَانبِذ» یعنی پرتاب کن طرف خودش، رد کن. بنابراین ما تابع اصول قرآنی هستیم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *