پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۵۰

مقابله با تحریم‌ها؛ از کم‌کاری احمدی‌نژاد تا انفعال روحانی

جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 609001
با همه‌ی توصیه‌هایی که رهبرانقلاب در این زمینه داشتند، و با همه‌ی اقداماتی که اتاق جنگ آمریکا علیه ایران انجام داد، آرایش اقتصادی کشور تغییر خاصی نسبت‌ به گذشته نکرد.
مقابله با تحریم‌ها؛ از کم‌کاری احمدی‌نژاد تا انفعال روحانی
گروه سیاسی جهان نيوز: دوشنبه‌ی هفته‌ی جاری، رهبر انقلاب درباره‌ی «اتاق جنگ آمریکا» علیه ایران صحبت کرده و فرمودند: «دشمنان ما فهمیده‌اند و دانسته‌اند که در جنگ سخت نظامی طرْفی نخواهند بست... این را می‌دانند که اگر وارد درگیری و برخورد سخت و نظامی با ما بشوند، پایشان گیر می‌افتد. بله، به ما ضربه می‌زنند، امّا خودشان ممکن است چند برابر ضربه بخورند؛ این را فهمیده‌اند... امروز آنچه مطرح است برای دشمنان ما، جنگ اقتصادی است. اتاق جنگ آمریکا علیه ما عبارت است از وزارت خزانه‌داری آمریکا که همان وزارت اقتصاد و داراییشان است؛ آنجا اتاق جنگ با ما است.» (۱۳۹۷/۰۲/۱۰)

البته رهبر انقلاب، اولین بار، یازده سال پیش (سال ۸۶)، عبارت «جنگ اقتصادی» را مطرح کردند. ایشان در ابتدای آن سال با اشاره به برنامه‌های دشمن برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی‌ایران عنوان کردند: «من برنامه‌های استکبار جهانی علیه ملت ایران را در سه جمله خلاصه میکنم: اول، جنگ روانی؛ دوم، جنگ اقتصادی و سوم، مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی.» (۱۳۸۶/۰۱/۰۱) چهار سال بعد، در سال ۱۳۹۰ نیز دراین‌باره چنین فرمودند: «همه‌ی شواهد نشان‌دهنده‌ی این است که دشمن امروز بر روی چند نقطه، تکیه‌ی اساسی دارد. از واضح‌ترین‌هایش انسان شروع کند، یکی مسئله‌ی اقتصاد است... به زانو درآوردن کشور از لحاظ اقتصاد، عقب راندن و پس راندن کشور در زمینه‌ی اقتصاد که منتهی بشود به فلج پایه‌های اقتصادی.» (۱۳۹۰/۰۳/۰۸) دو سال بعد از آن نیز، «سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» را با هدف جلوگیری از حملات اقتصادی دشمن، به دستگاه‌های دولتی و حکومتی ابلاغ فرمودند. بعدتر، پیشنهاد تأسیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دردولت، به‌منظور اجرایی شدن سازوکار‌های آن را نیز مطرح کردند.

* اتاق عملیات جنگ اقتصادی آمریکا
دراین بین، آمریکایی‌ها برای آنکه بتوانند در «جنگ اقتصادی» دست برتر را به همراه داشته و سازوکار‌های اجرایی آن را پیاده کنند، نیاز به یک "اتاق عملیات جنگ اقتصادی" داشتند. این اتاق جنگ از سه نهاد مهم تشکیل شده است. اولین نهاد که مهم‌ترین آن هست و نقش فرماندهی در جنگ اقتصادی را ایفا می‌کند، "وزارت خزانه‌داری آمریکا" است. مأموریت اصلی این بخش، شکل‌دهی ساختار تحریم‌های بانکی و غیربانکی، حفظ ساختار مذکور، اعمال تحریم‌های اقتصادی و در نهایت تنبیه افراد و نهاد‌هایی است که از این تحریم‌ها تخلف می‌کنند. هدف اصلی وزارت خزانه‌داری، ایجاد فضای ناامن اقتصادی برای افراد و نهاد‌های هدف است. همان‌طور که دیوید کوهن (یکی از مؤثرترین چهره‌های وزارت خزانه‌داری در زمان اوباما که معمار اصلی تحریم‌های ایران است) گفته است: "ما فضا را برای بازیگران نامشروع (دولت‌ها، تروریست‌ها یا مجرمان) بسیار سخت کرده‌ایم که خودشان را در اقتصاد مشروع پنهان کنند. این دلیلی است که شفافیت مالی (ساخت، حفاظت و تقویت آن) هسته‌ی اصلی مأموریت وزارت خزانه‌داری است. "

نهاد مهم دیگر در اتاق فرماندهی جنگ اقتصادی، "وزارت خارجه‌ی آمریکا" است. مأموریت اصلی این نهاد همراه کردن بازیگران مهم خارجی در اعمال تحریم‌ها علیه ایران است. مسئولان وزارت خزانه‌داری از اصطلاح "دیپلماسی مالی" برای تبیین این وضعیت استفاده کردند؛ چراکه بخشی از اقدامات وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه‌ی آمریکا سفر به کشور‌های مختلف طرف تجاری ایران و توجیه آن‌ها برای همراه شدن در اعمال تحریم‌ها بوده و هست. برای مشخص شدن ابعاد این موضوع، خوب است به گزارش بازوی نظارتی کنگره‌ی آمریکا اشاره کرد. این گزارش که در سال ۲۰۱۳ تهیه شده است، بیان می‌کند که وزارت خزانه‌داری با همکاری وزارت خارجه‌ی آمریکا در مدت دو سال، ۱۴۵ مؤسسه‌ی مالی را در شصت کشور جهان درباره‌ی تحریم ایران توجیه کردند و به‌طور ویژه به کشور‌هایی مانند امارات متحده‌ی عربی، که نقش مهمی در تعاملات اقتصادی ایران دارد، سفر کرده و نظام مالی آن را برای اجرای تحریم‌ها توجیه کرده است. نهاد دیگر درگیر جنگ اقتصادی علیه ایران، سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) است. این نهاد تمرکز اصلی‌اش بر کشف روش‌های پیچیده‌ی دور زدن تحریم است. اطلاعاتی که از طرق جاسوسی و امنیتی به دست می‌آید، در اختیار وزارت خزانه‌داری قرار می‌گیرد تا توسط آن بررسی شود و برخورد‌های لازم صورت گیرد.

* اتاق عملیات جنگ اقتصادی ما کجاست؟
اما متأسفانه با همه‌ی توصیه‌هایی که رهبرانقلاب در این زمینه داشتند، و با همه‌ی اقداماتی که اتاق جنگ آمریکا علیه ایران انجام داد، آرایش اقتصادی کشور تغییر خاصی نسبت‌به گذشته نکرد. انتظار این بود که با توجه به جنگ اقتصادی، اقدامات مهمی در راستای کاهش وابستگی به نظام اقتصادی جهان در ایران صورت گیرد که این مهم صورت نپذیرفت. حتی اقدامات پدافندی در مقابله با تحریم‌ها به‌کندی و در بیشتر موارد بعد از مشاهده شدن آثار تحریم‌ها صورت می‌پذیرفت. منظور از اقدامات پدافندی، کار‌هایی مانند کاهش استفاده از شبکة سوئیفت، یا پیگیری پیمان‌های پولی دوجانبه است که می‌تواند تا حد بسیار زیادی ضربه‌پذیری نظام بانکی ایران را نسبت‌به تحریم‌ها کاهش دهد. پیمان پولی هم هزینه‌ی اعمال تحریم را برای آمریکا افزایش می‌دهد و هم قدرت رصد و اشراف آن را به چالش می‌کشد.

با توضیحات فوق، واضح است که جنگ اقتصادی، یک واقعیت انکارنشدنی است و دشمن در حال طراحی و اجرای برنامه‌های مستمر برای افزایش فشار اقتصادی علیه ایران است تا بتواند مسائل باقی‌مانده‌ی خودش را با ایران حل کند؛ بنابراین در جنگ اقتصادی باید متناسب با جنگ، آرایش اقتصاد را شکل داد. اما متأسفانه در اقتصاد کشور آرایش جنگی وجود ندارد. باید همه‌ی مسئولین و نخبگان کشور به این باور برسند که ریشه‌ی اصلی آسیب‌پذیری ما در جنگ اقتصادی، درونی است و تنها با تکیه به درون مرتفع می‌شود. کشوری که استعداد ساخت تجهیزات پیشرفته و بسیار پیچیده‌ی نظامی‌و هسته‌ای دارد، به‌راحتی می‌تواند مشکلات اقتصادی را حل کند. تنها نیاز به اراده و تمرکز بر ظرفیت‌های داخلی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یزدی
Iran, Islamic Republic of
چرا عادت کردید برای نقد از روحانی و‌ اصلاحات چیا یک لگد به احمدی نژاد بزنید؟
خیلی بی انصافید!
مردم میگویند حتی ۲سال آخر محمود در اوج تحریم باز کسب و‌ کار داشتیم الان هیچی!
Canada
احمدی‌نژاد کم‌کار یا روحانی منفعل؟ هر کدام که باشه مردم از افولگرایان جاهل متنفرند.
وهکذا
Iran, Islamic Republic of
به به جناب dog walker از کانادا.
مردم اونجا کیان؟ اشتباهی گرفتی داداش.
Canada
به به! جناب Frozen Mind از جبهه افولگرایان.
مردم اونجا همانهائی هستند که بیش از بیست ساله که داغ ریاست جمهوری را بر دل شما گذاشته اند. اتفاقا کاملا درست زدم تو خال.
Iran, Islamic Republic of
ایا این القاب واقعا فایده ای درحل معضل داشت....ریاست دنیا چندروزاست وباید پاسخ گوباشیم...
Iran, Islamic Republic of
مردم از فتنه گران افساد طلب متنفرند.
😂😂😂😂
Iran, Islamic Republic of
یعنی نهادهای دیگه تو تحریم ها خوب عمل کردن؟!🤔🤔🤔

واقعا متاسفم واستون. فک کردم تنها خبرگزاری ک واقعیت رو میگه شماهستین. واقعا متاسفم واسه خودم.....🤗
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
خیلی دیر به واقعیت پی بردی و الان هم دیر نشده و بهت تبریک میگم عزیز...
رهرری را دوست دارم اما...
Iran, Islamic Republic of
خب اگه کم کاری بود چرا امثال بیگی نماینده تبریز و جبراییلی تئورسین تلویحا اعلام کردن ک کشور نیاز به تفکر احمدی نژادی داره؟!😎😎

چرا رهبری به طور خاص دفاع کردن؟!

چرا تمام آمارهای رشد صنعت و اقتصادی و ساختمان و در کل رشد ناخالص ملی در اوج دوره تحریمها تو وضعیت ایده آل بوووووودددددددد


واقعا باید به شماها شک کرد
Iran, Islamic Republic of
برو کارشناس فن
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر احمدی نژاد - عزیز ملت ایران .
Iran, Islamic Republic of
کشور بسمت جنگ پیش میرود با سرعت بسیار زیاد بهتر است کمی به فکر مردم باشید
Iran, Islamic Republic of
حاج محمود وکم کاری غیرممکنه...
United States
بله احمدی نزاد کم کاری نکرد اتفاقا در اتخاذ تصمیمات غلط خیلی پرسرعت عمل کرد از اونطرف روحانی هم در اتخاد تصمیمات غلط با کندی عمل کرد اما نتیجه یکیه زمان احمدی نژاد نفت فروخته میشد پولش از طریق واسطه ها میرسید (زنجانی و ...) در دولت روحانی نفت فروخته میشه پولش نمیرسه اینه که دولت مشکل کمبود دلار داره و با سیاستهای امنیتی و بگیر و ببند دلار و از دست مردم درمیاره اما در غلط بودن سیاستهای اقتصادی هردوشون غلط عملکردن و سه سال آینده دولت روحانی عین سه سال آخر دولت احمدی نزاد رکود تورمی خواهیم داشت اون زمانیکه میگفتیم شورای نگهبان دو تا اقتصاددان و تایید صلاحیت کن و گوش نکرد اینم نتییجه اشمیترسم رییس جمهور بعدی هم باز کشور و دچار رکود تورمی کنه بدبختانه کاندیداهای ریاست جمهوری ما بیشترشون الفبای اقتصادم نمیدونن اداره اقتصادی پیشکششون
United Kingdom
با این همه اطلاعات دوسه کتاب بنویس.جناب بخاطر خوش خدمتی که دولت فعلی کرد با هواپیما مستقیم از امریکا دلار فرستادند.ودولت فعلی برای پرکردن جیب مبارک این بل بشو ارز را راه انداخت.نقطه مشترکش اینه که در هر دو دفعه همین حضرات دست داشتندومنتها دفعه قبل برای زمین زدن دولت دهم بود که شهرداری تهران و یک نهاد خاص که اگر اسم بیاورم سانسور می شود در این کار دست داشتند.ولی این جا دولت فعلی دارد کاسبی می کند مجلس دلار را3800دربودجه دیده بود.اینها با بهم ریختن بازار ومنت گذاشتن سر مردم دلار را کردند 4200.ولی انهم نمی دهند و می گویند بیایید از ما یوروبالای 6000تومان بخرید.
Iran, Islamic Republic of
باباپرفسور!!!!!
Iran, Islamic Republic of
ما هنوز دکتر احمدی نژاد را دوست داریم
Iran, Islamic Republic of
یک خواهشی از تمام دولت ها داریم لطفا شما هم مثل احمدی نژاد کم کاری کنید.اگر اسم تلاش بیست وچهار ساعته می شود کم کاری یک لطفی بکنید شما هم کم کاری کنید.ما راضی هستیم .اصلا کاری نکنید.دورهم باشید بخورید و بریزید وبپاشید فقط با مردم کاری نداشته باشید.ماهم دعا گو هستیم
محمدجواد
Iran, Islamic Republic of
حقیقت اینه که تا زمانی که چرخه کسری بودجه و تورم و شوکهای ارزی وجود داشته باشه دستاوردهای اقتصادی کشورهم همینطور خواهد بود ولو 200 سال هم بگذرد. باید سیاستهای کشور اصلاح شود وگرنه شعارهای بدون پشتوانه فقط مشکل مدعیان بی هنر در پشت تریبون ها را حل خواهد کرد.
کریم
Iran, Islamic Republic of
خدای دولت احمدی نژاد کم کار نبود هیچ رییس جمهوری به اندازه احمدی نژاد فعال وپرکار نبوده به تمامی شهرهای ایران سفر کرد وبه دردل های مردم گوش میداد رییس جمهور باید اخوند نباشه تا درست کار کنه
Iran, Islamic Republic of
...وای اگر از پس امروز بود فردایی!!!!!!!! جهان نیوز محترم بدون تعصب منتشر کنید .
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر محترم. با تشکر. نظرشما مورد توجه قرار گرفت اما توصیه ما به شما مطالعه بیشتر و توجه به مفاد احکام شرع و فقه در این باره و هم صحبتی با کارشناسان فن است و نظریه ای که بدون اصول تحلیل و صرفا از روی احساس بیان شود با واقعیت همخوانی نخواهد داشت ضمن اینکه بنظر می آید شما از دیدگاه امام و اسلام در باره روحانیت بیخبرید اگر در نماز جماعت این از ما بهتران! هم شرکت می کنید! با این دیدگاه صحت و سلامت آن در باره امام جماعت و شما باطل خواهد بود . جهان نیوز.
Iran, Islamic Republic of
بنده هم شما که بدور از احساسات وتعصب وصاحب فضل کمالات هستید ومنطق وحکمت در راه روشتان موج می زند را ارجاع میدهم به صحافه ی امام و سخنان آیت‌الله مطهری و آقای رحیم پور ازغدی در خصوص همین از ما بهتران!!!!
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوزدوسه تاازاین دخترکان دانشجوراگذاشته که نظرات مردم رابررسی کنندنتیجه اش هم میشه این
Iran, Islamic Republic of
بی انصاف تر از شما ندیده ام
بابااااا ۹۲ و ۹۶ که به چوب خشک باختید ، ای کاش کشورو میدادن شما مدعیان انقلابی گری تا ببینیم چه گلی به سر ما میزدید
جهان جان به احمدی نژاد همه انگ زدی از انحراف تا ساحر، هیچ کدومو اثبات نکردی ولی از کم کاری احمدی نژاد حرف نزن که هشتاد میلیون ایرانی شاهدند که چطور با سرم سر کارش حاضر می‌شد
دینتان سیاسی کاری است
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
دین که هیچ، دنیا و نان دنیاشان در سیاسی کاری و اصولسواریست...
سرور
Iran, Islamic Republic of
از حق نتیجه باطل نگیرید.احمدی نژاد هرچه بود از رییس دولت فعلی بهتر بود.
Iran, Islamic Republic of
بازهم عقده گشایی جهان نیوز......فقط کافی است به دوموردازمقابله تحریم درزمان احمدی نژاداشاره کنم ....خریدطلاکه چندی بعدبه سه برابرقیمت رسید....دوم....تولیدبنزین درپتروشیمی هاکه نقشه دشمنان رادرتحریم بنزین نقش برآب کرد
Iran, Islamic Republic of
خدا پدرت را بیامرزد که یادآوری کردی. طی این پنج سال چندین بار از آن یاد کردم ولی دیگر رها کرده بودم.
چیزی که جیغ آمریکا، سبزها و بنفشها را در آورد همانا ناکامی تحریم های فلج کننده بنزین بود. شاهد کینه ورزی عمیقی بودیم که حالا ملت دارند تاوانش را پس میدهند. هر چند بعضی ها منافع شخصیش را بردند و فرزندانشان در آمریکا جا خوش کرده اند.
البته که بی آبرو شدند ولی باز هم از رو نمیروند.
حق بیان
Iran, Islamic Republic of
آفرین به هوشمندی و مستند صحبت کردن شما...
عالی بود...
United Arab Emirates
درود بر دکتر احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
با تحریم نمیشه مقابله کرد خودتون هم اینو خوب میدونین. تحریم یعنی پر شدن جیب قاچاقچیها و بدبختی مردم
United Kingdom
یک حرف حساب همین است .تحریم را فقط با قناعت و ریاضت کشیدن می شود کم اثر کرد که ما ایرانی ها اهل این کارها نیستیم همه حداقل چند جنس خارجی داریم استفاده می کنیم که نمونه ایرانی داردامااز قاچاقچیان و بدونه گارانتی حاضریم جنس خارجی را بخریم ولی جنس ایرانی را نمی خریم.ما فقط ملت حرف و شعاریم.درعمل اگر گوشه ای از اسایشمان حتی برای بهتر شدن وضع کشور بخواهد کم شود.شاکی می شویم.
Iran, Islamic Republic of
ما که متولد دهه 80 یا 90 نیستیم
بودیم و دیدیم
که یک عطسه احمدی نژاد کارائیش بیش ... بود
Iran, Islamic Republic of
خجالت نکشید و از اقدامات تعیین کننده مجلس و قوه قضائیه در دو سال آخر دولت احمدینژاد هم بگوئید.
از مجلس که با تصویب قوانین تعیین کننده مانند نغییر ساعت و ق.ق نیز با احضار چپ و راست مقامات مشت محکمی به دهان آمریکا زده و تحریم ها را بی اثر کردند نیز یاد کنید.
Iran, Islamic Republic of
قانون استمهال بدهکاران بزرگ بانکی رو یادت رفت
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برا جهان نیوز...حداقل کمی به فکر آخرت خودت باش
اکبر
Iran, Islamic Republic of
البته اگر به آخرت اعتقادی داشته باشن
سعید
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد برنامه چشم انداز توسعه اقتصادی ۲۰ ساله کشور رو با پررویی تمام کنار گذاشت در حالیکه این برنامه به تصویب مقام رهبری رسیده بود و اگه اجرا شده بود الان خیلی جلو بودیم
United Kingdom
خوب چشم اندازها قبل احمدی نژاد چه گلی برسر این مردم زده بود.مشکل همین چشم اندازها است که توسط باند های ثروت و قدرت تهیه می شود.اگر می خواهی بگویی که مورد تایید رهبری قرار گرفته بود.خوب فرزند کم هم مورد تایید ایشان قرار گرفته بود ولی بعدها فرمودند.اشتباه کردم قبول کردم.این را در مشهد چند سال پیش فرمودند.اصولا چون کسانی که برنامه ریزی می کنند اهل فن نیستند بیشتر سیاسی هستند تا اهل فن اقتصاد و فرهنگ برای همین برنامه ها بیشتر برای پس رفت خوب است نه پیشرفت
Iran, Islamic Republic of
اگر نمیدونید بدونید که چشم انداز توسعه کشور قانون بود و لازم الاجرا بقول امام حتی قانون دولت طاغوت از بی قانونی بهتره
به هر حال هر رییس جمهوری موظف به اجرای مصوبات مجلسه
ولی احمدی نژاد قانون گریز بود و متاسفانه جلوی قانون شکنیش گرفته نشد تا به این روز افتاد
Iran, Islamic Republic of
حداقل در دو سه مولفه از سند چشم انداز در دوره احمدی نژاد، از سند جلو افتادیم ؛ یکیش رتبه علمی کشور در منطقه و جهان بود .
یه جوری دروغ بگید و بهتان بزنید که با وجدان نداشته خودتون بتونید کنار بیایید؛ خدا و بندگان خدا هیچ.
اگر قانون شکنی اینه که در دولت احمدی نژاد دیدیم، پس هزار درود بر قانون شکنی!
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد در دور اول در مسیر صحیح و سرعت بالا حرکت میکرد
ودر دور دوم درمسیر نادرست و با سرعت بالا حرکت میکرد
دولت فعلی در مسیر نادرست با سرعت پایین حرکت میکند
Iran, Islamic Republic of
شما هم اين وسط دنبال منافع كثيف خودتون. ! خدا به دادتون برسه بدجورى دنبال گمراه كردن ملتيد !
Iran, Islamic Republic of
سلام. مطالبم در تائید گروه انحراف نیست. تمام مسایل مربوط به تحریم ها در خصوص هسته ایی از دوران اقای خاتمی و زعامت اقای روحانی شروع شد. چرا باید احمدی نژاد تاوان ان را بدهد؟ چرا باید احمدی نژاد به جای رسیدگی به امور مردم فقیر به رتق و فتق گندکاری های دو دولت قبلی که منجر به تحریم ها شد می پرداخت؟ چرا طلبکارید که او اهمال کرد در رفع تحریم ها؟ ان وقت جواب فقرا که باید میداد؟ حتما کسانی در کمال فقر که از سرخه به تهران، لندن، تهران امده اند. چرا اینها گند زدند که کسانی دیگر رفع کنند؟
Iran, Islamic Republic of
وزير راه وشهر سازي شاهكار و نمونه است حتي اجر رو اجر در پنج سال نگذاشته
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز زمانی که کشور در اوج تحریم و افزایش قیمت دلار بود اقایان اصول گرا و اصلاح طلب دنبال پرونده درست کردن برای رحیمی و مرتضوی بودند هنوز یادمان نرقته که بجای کمک به دولت دنبال انتقام گیری و چوب لای چرخ دولت احمدی نژاد بودید مثل اینکه فراموش کرده اند آقایانی که دم از اصول گرایی می زنند در مجلس چه مصوباتی را تصویب می کردند مثتثنی کردن حقوق من جمله خودشان را از قانون خدمات کشوری و مدرک تحصیلی فوق لیسانس درست کردن با مصوبه مجلس خودشان
شما ها همه هم و وقتتان شده بود مشایی
ايرج
Iran, Islamic Republic of
دو سال آخر از داخل دست و پاي احمدي نژاد رو بستن
Iran, Islamic Republic of
یک تار موی دکتر احمدی نژاد ارزشش از همه کابینه فعلی بیشتره .
Iran, Islamic Republic of
هم و غم احمدینژاد در دور دوم شده بود آدرس دادن مشایی به عنوان رئیس جمهور بعدی به هرترفند ممکن و به همین خاطر تصمیمات و اقدامات او از دوره قبل هم نسنجیده تر و پراشتباه تر بود. مسلما اشتغال فکر او به پیاده سازی مدل پوتین-مدودوف در بحران اقتصادی آن سالها تاثیر قابل توحهی داشت، البته عوامل دیگر هم دخیل بودند