پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
در دولت ترامپ؛

​انتقال اولین زندانی گوانتانامو به عربستان

پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 608921
ایالات متحده با اعلام نخستین نقل و انتقال یکی از زندانیان گوانتانامو در دوران ریاست جمهوری ترامپ بر گمانه‌زنی‌ها درباره تلاش ترامپ در افزایش جمعیت این زندان خاتمه داد.
​انتقال اولین زندانی گوانتانامو به عربستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز نوشت: ارتش آمریکا اعلام کرد: انتقال احمد محمد هزاع الدربی به عربستان تعداد زندانی‌ها در گوانتانامو را از ۴۱ نفر به ۴۰ نفر کاهش داده است. این نخستین زندانی است که از ۱۹ ژانویه ۲۰۱۷ و یک روز پس از مراسم سوگند دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا این زندان را ترک کرده است.

خبرگزاری رویترز در ماه مارس سال جاری میلادی گزارش داده بود که انتقال این زندانی در حال انجام است.

یکی از سخنگوهای پنتاگون به این نکته اشاره کرد که انتقال این زندانی براساس گزینه‌های توافق انجام شده مربوط به سال ۲۰۱۴ در حال انجام است و براساس این توافق این زندانی  مابقی ۱۳ سال حبس خود را در کشور مقصد سپری می‌کند.

وی ادامه داد: آمریکا با دولت عربستان درباره تضمین انتقال این زندانی و براساس معیارهای مشخص مربوط به رفتارهای انسانی و امنیتی همکاری لازم را دارد.

خبرگزاری دولتی عربستان نیز اعلام کرده که این زندانی اواخر روز چهارشنبه وارد این کشور شده است.

زندان گوانتانامو در دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر برای نگهداری مظنونان تروریستی پس از عملیات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در کوبا ایجاد شده است. مقام‌های آمریکایی افزایش جمعیت زندانیان در این زندان  را رد نکرده و اذعان داشته‌اند که فعالیت‌های تروریست‌های داعش ممکن است باعث شود تا گزینه‌های دیگری در آینده برای فعالیت این زندان در کوبا در نظر گرفته شود.

پیش‌تر باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا تعداد زندانیان گوانتانامو را از ۲۴۲ نفر به ۴۱ نفر کاهش داد اما ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی خود گفته بود که بر تعداد این زندانیان می‌افزاید و می خواهد که آن را با افراد بد پر کند.

وی حتی در ژانویه در دستوری اعلام کرد که این مرکز بازداشت را باز نگه می‌دارد و در سخنرانی سالانه خود در کنگره اعلام کرد که شبه نظامیان القاعده یا داعش را به این بازداشتگاه می فرستد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *