کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ادعا‌های مغرب درباره دلایل قطع رابطه با ایران

11 ارديبهشت 1397 ساعت 23:44

وزیر خارجه مغرب ادعا‌هایی درباره دلیل قطع رابطه کشورش با ایران مطرح کرد.


به گزارش جهان نیوز "ناصر بوریطه" وزیر خارجه مغرب در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره درباره دلایل قطع رابطه با ایران گفت: ما مستندات حمایت حزب الله از جبهه پولیسارو را به ایران ارائه کردیم، اما ایران پاسخی در این زمینه به ما نداده است.

وی افزود: ما روابط خود با ایران را به دلایلی که به امنیت شهروندانمان مربوط می‌شود، قطع کردیم.

بوریطه در ادامه مدعی شد که دیپلمات‌های ایران از جبهه پولیسارو حمایت کردند.

وی افزود: ما مستنداتی دال بر حمایت‌های نظامی حزب الله از جبهه پولیسارو در اختیار داریم.

وزیر خارجه مغرب مدعی شد که حزب الله از طریق سفارت ایران در الجزایر از پولیسارو حمایت کرده است.

مغرب ساعتی پیش با متهم کردن ایران به حمایت از «جبهه پولیسارو» در مناقشه صحرای غربی روابطش با ایران را قطع کرد. این کشور همچنین اعلام کرد سفارتش در تهران را تعطیل خواهد کرد. مراکش سفیر ایران را هم اخراج کرده است. 

وزیر خارجه مغرب در جمع خبرنگاران اعلام کرد این کشور سفارتش در تهران را تعطیل کرده و سفیر ایران در رباط را اخراج خواهد کرد. 

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که «جبهه پولیسارو» و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند.

جبهه پولیسارو سازمانی سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال 1973 به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعماری اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیسارو پس از خروج اسپانیا در سال 1976 از این منطقه و تقسیم آن بین مغرب و موریتانی به مخالفت با این دو کشور پرداخت. موریتانی و پولیساریو در سال 1979 با یکدیگر صلح کردند اما مغرب تمام منطقه صحرای غربی را ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیسارو به مقاومت علیه مغرب ادامه داده است.


کد مطلب: 608746

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/608746/ادعا-های-مغرب-درباره-دلایل-قطع-رابطه-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com