جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

مفهوم «انتظار» در اندیشه امام خمینی (ره)

خاطره سید حسن نصرالله از توصیه رهبر انقلاب در دوران سختی / ویژگی یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در کلام بزرگان/ صوت و فیلم: سخنران
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۱
کد مطلب: 608739
حکومت آینده حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متّکی به ایمانها و اراده‌ها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد؛ اما این حکومت مردمی با حکومتهای مدّعی مردمی بودن و دمکراسی در دنیای امروز از زمین تا آسمان تفاوت دارد.
مفهوم «انتظار» در اندیشه امام خمینی (ره)
به گزارش جهان نيوز، از عمق ناپیدای مظلومیت ما، صدایی آمدنت را وعده می‌داد. صدا را عدل خداوندی صلابت می بخشید ومهربانی گرما می داد.
 
و ما هر چه استقامت،از این صدا گرفتیم وهر چه تحمل، از این نوا دریافتیم در زیر سهمگین‌ترین پنجه‌های شکنجه تاب می آوردیم که  شکنج زلف تو را می دیدیم. در کشاکش تازیانه ها و چکاوک شمشیرها، برق نگاه تو تابمان می داد و صدای گام های آمدنت توانمان می بخشید.
 
رایحه‏‏ ات که مژده ی حضور تو را بر دوش می‏ کشید مرهمی بر زخم های نو به نومان بود و جبر جان های شکسته مان. درد ها همه از آن رو تاب آوردنی بودکه تو آمدنی بودی.
 
تحمل شدائد از آن رو شدنی بود که ظهورت شدنی بود و به تحقق پیوستنی انگار بذر صبر بودیم که در خاک انتظار تاب می آوردیم تا در هرم خورشید تو به بال و پر بنشینیم سنگینی بار انتظار بر پشت ما، سنگینی یک سال و دو سال نیست، سنگینی یک قرن و دو قرن نیست. حتی از زمان تودیع یازدهمین خورشید نیست.
تاریخ انتظار و شکیبایی ما به آن ظلم که در عاشورا بر ما رفته است بر می گردد، به آن تیرها که از کمان قساوت برخاست و بر گلوی مظلومیت نشست، به آن سم اسب های کفر که ابدان مطهر توحید را مشبک کرد. به آن جنایتی که دست  و پای مردانگی را برید.
 
از آن زمان تا کنون ما به آب حیات انتظار زنده ایم. انتظار ظهور منتقم خون حسین.
 
تاریخ استقامت ما از آن زمان هم دورتر می رود، از عاشورا می گذرد و به بعثت پیامبر اکرم می رسد. هم او در مقابل همه جهل و ظلم و کفر و شرک و عناد و فسادی که جهان آن زمان را پوشانده بود وعده میداد فرمود که کسی خواهد آمد. نامش نام من، کنیه اش کنیه من، لقبش لقب من، دوازدهمین وصی من جهان را از توحید و عدل و عشق و داد پر خواهد فرمود.
 
اما تاریخ صبر و انتظار ما به دورتر ها برمی گردد، به مظلومیت و تنهایی عیسی، به غربت موسی، به استقامت نوح و از همه این ها گذر می کند تا به مظلومیت هابیل می رسد.
 
انتظار و بردباری ما را وسعتی است از هابیل تا کنون و تا برخاستن فریاد جبرئیل در زمین و آسمان و آوردن مژده ظهور امام زمان.
 
آری و در آن زمان هستی حیات خواهد یافت، عشق پر و بال خواهد گشود و در رگ های خشکیده علم،‏خون تازه خواهد دوید. پشت هیولای ظلم و جهل با خاک،انس جاودان خواهد گرفت، شیطان خلع سلاح خواهد شد، انسان بر مرکب رشد خواهد نشست و عروج را زمزمه خواهد کرد.
 
 
 
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
مدح خوانی حاج محمود کریمی - بساط طرب.mp3 | دانلود فایل
 
 
*****
 
 
امام خميني (ره) و انديشه انتظار
 
 
عظمت وجودى و ابعاد مختلف شخصيت حضرت صاحب‌الامر(عج) باعث شده كه در طول هزار و اندى سال كه از غيبت كبرى مى‌گذرد، هر گروه از مردم بسته به گرايش‌هاى خاص اعتقادى، اجتماعى و فرهنگى كه داشته‌اند، از ديدگاهى خاص به تحليل شخصيت و تعيين جايگاه آن حضرت در عالم هستى بپردازند و هر گروه تنها درك و تصور خود از اين موضوع را تصور درست و مطابق با واقع از شخصيت آن يگانه هستى تلقّى كنند. 
 
در اين ميان جمعى از اصحاب سير و سلوك و رهروان طريق عرفان و معنا با طرح موضوع خليفه اللَّه و انسان كامل و پرداختن به نقش حجت الهى در عالم هستى، تنها به جنبه فرا طبيعى آن وجود مقدس توجه كرده و از ساير جنبه‌ها غفلت ورزيدند. 
 
گروهى ديگر از اصحاب شريعت توجه خود را تنها معطوف به جنبه طبيعى آن وجود مقدس ساخته و ضمن مطرح كردن نقشى كه آن حضرت به عنوان امام و پيشواى مردم به عهده دارند هيچ‌گونه مسئوليتى را در زمان غيبت متوجه مردم نديدند و تنها تكليف مردم را اين دانستند كه براى فرج آن حضرت دعا كنند تا خود بيايند و امور مردم را اصلاح كنند. 
 
عده‌اى هم ضمن توجّه به جنبه فراطبيعى و طبيعى وجود مقدس حضرت مهدي(عج) تمام همّ و غمّ خود را متوجّه ملاقات با آن حضرت ساخته و تنها وظيفه خود را اين دانستند كه با توسل به آن حضرت به شرف ملاقات با آن ذات اقدس نائل شوند. 
 
اما در اين ميان گروهى با در نظر گرفتن همه ابعادى كه بدانها اشاره شد، به طرح معناى درست انتظار پرداخته و درصدد تعيين وظيفه و نقش مردم در دوران غيبت برآمدند. در اين ديدگاه، هم مسئله خلافت الهى انسان كامل مطرح است، هم به جايگاه و نقش مردم در قبال آن حضرت توجّه شده و هم وظيفه‌اى كه مردم در دعا براى حفظ آن وجود مقدّس و تعجيل در ظهورش دارند از نظر دور داشته نشده است. 
 
شايد بتوان امام خمينى‌(ره) را به عنوان درخشان‌ترين چهره از گروه اخير ذكر كرد. امام راحل با طرح انديشه تشكيل حكومت اسلامى در عصر غيبت و تلاش خستگى‌ناپذير در راه تحقق اين انديشه، به "انتظار " معنا و مفهوم تازه‌اى بخشيد و تعريفى نو از رسالت و تكليف شيعيان در برابر حجت خدا ارائه داد. 
 
براى روشن‌تر شدن ديدگاه حضرت امام در اين زمينه، به برخى از مهم‌ترين شاخصه‌هاى اين ديدگاه اشاره مى‌كنيم : 
 
الف) ارائه برداشتى متفاوت از مفهوم حجت: 
 
ايشان با ارائه مفهومى عميق و بديع از "حجت بودنِ امام معصوم " اعلام مى‌دارند كه چون خداوند در روز قيامت به سبب وجود امام زمان و پدران بزرگوارش(عليهم السلام) بر بندگان احتجاج و نسبت به عمل براساس سيره، رفتار و گفتار اين بزرگواران از مردم بازخواست مى‌كند، بر آنان لازم است كه همه تلاش خود را براى تحقق سيرت امامان معصوم‌(عليهم السلام) درجامعه به كار بندند و در اين زمينه هيچ عذر و بهانه‌اى از آنها پذيرفته نمى‌شود. 
 
حضرت امام در كتاب البيع خود به هنگام بررسى ادله ولايت فقيه، ضمن برشمردن توقيع شريف حضرت صاحب‌الامر(عج) كه در آن آمده است: "... و أمَّا الحَوادِثُ الواقِعَهُ فاَرجِعُوا فِيها إلى رُواهِ حَدِيثِنا فَإِنَّهُم حُجَّتي عَلَيكُم وَ أنَا حُجَّهُ اللَّهِ عَلَيهِم.(1) 
 
... و اما در رويدادهايى كه براى شما پيش مى‌آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ چرا كه آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر ايشان هستم. " 
مى‌فرمايد: 
 
مقصود از حجت خدا بودنِ امام معصوم اين نيست كه فقط بيان‌كننده احكام است؛ زيرا گفته بزرگانى چون زراره و محمد بن مسلم نيز حجت است و هيچ‌كس حق مردود دانستن و عمل نكردن به روايات ايشان را ندارد و اين امر بر همگان آشكار است. بلكه منظور از حجت بودن امام زمان و پدران بزرگوارش، صلوات‌اللَّه عليهم اجمعين، اين است كه خداوند تعالى به سبب وجود ايشان و سيره و رفتار و گفتار آنان در تمام شئون زندگى‌شان، بر بندگان احتجاج مى‌كند. از جمله شئون امامان، عدالت آنان در همه زمينه‌هاى حكومت است. به عنوان مثال، وجود اميرالمؤمنين‌(ع) براى تمام فرمانداران و حاكمان ستم‌پيشه حجت است؛ زيرا خداوند به واسطه سيرت آن بزرگوار، باب عذر و بهانه را بر همه آنان در تعدى از حدود الهى و تجاوز به اموال مسلمانان و سرپيچى از قوانين اسلامى بسته است. همين گونه‌اند سايرحجت‌هاى خداوند، به ويژه حضرت ولى عصر(عج) كه عدل را در ميان مردم مى‌گستراند و زمين را از قسط پر مى‌كند و بر اساس نظامى عادلانه بر مردم حكم مى‌راند.(2) 
 
براساس همين نگاه به حجت خدا بود كه ايشان خطاب به مسئولان جمهورى اسلامى ايران مى‌فرمودند: 
 
ما بايد خودمان را مهيا كنيم از براى اينكه اگر چنانچه موفق شديم ان‌شاءاللَّه به زيارت ايشان، طورى باشد كه روسفيد باشيم پيش ايشان. تمام دستگاه‌هايى كه الان به كار گرفته شده‌اند در كشور ما بايد توجه به اين معنا داشته باشند كه خودشان را مهيا كنند براى ملاقات حضرت مهدى، سلام‌اللَّه‌عليه.(3) 
 
ب) دگرگون ساختن مفهوم انتظار: 
 
امام خمينى مفهومى را كه در طول قرون و اعصار از "انتظار" در اذهان بسيارى از شيعيان نقش بسته بود دگرگون ساخت و با همه ديدگاه‌هايى كه انتظار را برابر با سكون، ركود و تن دادن به وضع موجود معرفى مى‌كردند به مقابله جدى پرداخت: 
 
"بعضى‌ها انتظار فرج را به اين مى‌دانند كه در مسجد، در حسينيه و در منزل بنشينند و دعا كنند و فرج امام زمان‌(عج) را از خدا بخواهند [...] يك دسته ديگرى بودند كه انتظار فرج را مى‌گفتند اين است كه ما كار نداشته باشيم به اينكه در جهان چه مى‌گذرد، بر ملت‌ها چه مى‌گذرد، بر ملت ما چه مى‌گذرد، به اين چيزها كار نداشته باشيم، ما تكليف‌هاى خودمان را عمل مى‌كنيم، براى جلوگيرى از اين امور هم خود حضرت بيايند ان‌شاءاللَّه درست مى‌كنند‍ [...] يك دسته‌اى مى‌گفتند كه خوب! بايد عالم پر معصيت بشود تا حضرت بيايد ما بايد نهى از منكر نكنيم، امر به معروف هم نكنيم تا مردم هر كارى مى‌خواهند بكنند، گناهان زياد بشود كه فرج نزديك بشود [...] يك دسته‌اى از اين بالاتر بودند و مى‌گفتند بايد دامن زد به گناهان، دعوت كرد مردم را به گناه تا دنيا پر از ظلم و جور شود و حضرت، ‌عليه السلام تشريف بياورند [...] يك دسته ديگر بودند كه مى‌گفتند هر حكومتى اگر در زمان غيبت محقق بشود، اين حكومت باطل است و برخلاف اسلام است.(4) 
 
ايشان ضمن ردّ همه ديدگاه‌هاى يادشده ديدگاه خود در باب انتظار فرج را اين‌گونه بيان مى‌كند: 
 
همه ما انتظار فرج داريم و بايد در اين انتظار خدمت كنيم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما بايد كوشش كنيم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پيدا كند و مقدمات ظهور ان‌شاءاللَّه تهيه شود.(5) 
 
همه انتظار داريم وجود مبارك ايشان را، لكن با انتظار تنها نمى‌شود، بلكه با وضعى كه بسيارى دارند، انتظار نيست. ما بايد ملاحظه وظيفه فعلى شرعى - الهى خودمان را بكنيم و باكى از هيچ امرى از امور نداشته باشيم.(6) 
 
ج) تلاش براى تحقق عدالت در عصر غيبت: 
 
حضرت امام، تلاش براى تحقق عدالت و جلوگيرى از ظلم در عصر غيبت را يك تكليف الهى دانسته و همه مسلمانان را دعوت مى‌كردند كه تا سر حد توان خود اين تكليف الهى را به انجام رسانند: 
 
"ما اگر دستمان مى‌رسيد، قدرت داشتيم بايد برويم تمام ظلم‌ها و جورها را از عالم برداريم. تكليف شرعى ماست منتها ما نمى‌توانيم، اينكه هست اين است كه حضرت عالم را پر مى‌كنند از عدالت، نه شما دست برداريد از اين تكليفتان، نه اينكه شما ديگر تكليف نداريد."(7) 
 
"البته اين پر كردن دنيا را از عدالت، اين را ما نمى‌توانيم بكنيم. اگر مى‌توانستيم مى‌كرديم اما چون نمى‌توانيم بكنيم ايشان بايد بيابند."(8) 
 
د) زمينه‌سازى براى ظهور منجى موعود: 
 
رهبر فقيد انقلاب اسلامى معتقد بود كه بايد با گسترش اسلام راستين در جهان و مبارزه با سلطه جهانخواران، راه را براى ظهور منجى موعود هموار ساخت: 
"ما با خواست خدا دست تجاوز و ستم همه ستمگران را در كشورهاى اسلامى مى‌شكنيم و با صدور انقلابمان، كه در حقيقت صدور اسلام راستين و بيان احكام محمدى است، به سيطره و سلطه و ظلم جهانخواران خاتمه مى‌دهيم و به يارى خدا راه را براى ظهور منجى و مصلح كل و امامت مطلقه حق امام زمان، ارواحنا فداه، هموار مى‌كنيم."(9) 
 
هـ) حركت در جهت تحقق حكومت جهانى اسلام:
 
امام راحل به جدّ بر اين باور بود كه انقلاب اسلامى ايران، نقطه شروع انقلاب جهانى حضرت مهدى(‌ع) است و از اين رو پيوسته به مسئولان نظام توصيه مى‌كردند كه هرگز از آرمان عظيم انقلاب اسلامى كه تشكيل حكومت جهانى اسلام است غافل نشوند: 
 
"مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست، انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت - ارواحنا فداه - است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد، مسائل اقتصادى و مادى اگر لحظه‌اى ‌مسئولين را از وظيفه‌اى كه برعهده دارند منصرف كند، خطرى بزرگ و خيانتى سهمگين را به دنبال دارد. بايد دولت جمهورى اسلامى تمام سعى و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد، و اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهانى اسلام است منصرف كند."(10) 
 
در سال‌هاى اخير گروهى از فرزندان انقلاب اسلامى و وفاداران به آرمان‌هاى امام خمينى تلاش كردند كه با الهام از انديشه‌هاى اين پير فرزانه، ابعاد و زواياى ديگرى از انديشه انتظار شيعى را تبيين كنند. اين گروه با درك عميق از موقعيت كنونى انقلاب اسلامى در جهان، نيازهاى فرهنگى جامعه اسلامى ايران و شرايط سياسى، فرهنگى و اقتصادى حاكم بر جهان معاصر، تبليغ و ترويج باور مهدوى و فرهنگ انتظار را سر لوحه فعاليت‌هاى خود قرار داده و پرداختن به امور زير را در عصر حاضر ضرورى مى‌دانند: 
 
1. شناسايى و نقد بنيادين وجوه مختلف فرهنگ و تمدن مغرب زمين، به عنوان فرهنگ و مدنيتى كه در تقابل جدى با آرمان "حقيقت مدار "، "معنويت‌گرا " و "عدالت محور" مهدوى قرار دارد؛ زيرا انسان‌هاى عصر غيبت تنها زمانى مى‌توانند به ريسمان ولايت مهدوى چنگ زنند و به تمام معنا در سلك منتظران موعود قرار گيرند كه باطل زمان خويش را به‌درستى بشناسند و با تمام وجود از آن بيزارى جويند. 
 
2. شناخت و نقد جدى مناسبات فرهنگى، سياسى و اقتصادى حاكم بر جوامع اسلامى؛ مناسباتى كه عمدتاً به تقليد از الگوهاى توسعه غربى و تحت‌تأثير انديشه‌هاى عصر مدرنيته در اين جوامع شكل گرفته است؛ چرا كه اين جوامع بدون شناخت جدى از وضع موجود خود نمى‌توانند به راهكارهاى مبتنى بر آموزه‌هاى دينى براى خروج از فتنه‌هاى فراگير عصر غيبت دست يابند. 
 
3. تلاش در جهت تدوين استراتژى سياسى، فرهنگى، اقتصادى و نظامى جوامع اسلامى در عصر غيبت و تا رسيدن به عصر طلايى ظهور، براساس انديشه مهدوى و فرهنگ انتظار. 
 
4. بازشناسى وجوه مختلف اعتقادى، تاريخى، فرهنگى و اجتماعى انديشه مهدوى و فرهنگ انتظار با بهره‌گيرى از منابع متقن و مستدل و استفاده از همه توان مراكز علمى حوزوى و دانشگاهى در زمينه مباحث، كلامى، فلسفى، عرفانى، اخلاقى، علوم اجتماعى و سياسى و... . 
 
5. تلاش در جهت پالايش انديشه ناب مهدوى از هرگونه شائبه جعل و تحريف و زدودن اين انديشه از زنگارهاى جهل و خرافه، سخنان سست و بى‌اساس و هرگونه ديدگاه انحرافىِ مبتنى بر افراط يا تفريط. 
 
6. پاسخگويى عالمانه و متناسب با نيازهاى روز به شبهات، پرسش‌ها و ابهام‌هاى موجود در زمينه منجى‌گرايى شيعى. 
 
7. احيا و گسترش فرهنگ انتظار و تلاش براى شناساندن نقش سازنده اين فرهنگ در پايدارى و پويايى جوامع اسلامى. 
 
8. تبيين وظايف و تكاليف مردم در برابر حجت خدا و امام عصر(عج)، نهادينه ساختن اين وظايف و تكاليف در فرد و اجتماع و آماده‌ساختن جامعه اسلامى براى استقبال از واقعه مبارك ظهور. 
 
9. مقابله جدى با كليه جريان‌هاى سياسى ـ فرهنگى كه در قالب كتاب، نشريه، فيلم، نرم‌افزارهاى رايانه‌اى، پايگاه‌هاى اطلاع‌رسانى جهانى (اينترنت) و... به تقابل با انديشه موعودگرايى شيعى مى‌پردازند. 
 
10. بررسى و نقد كليه ديدگاه‌هايى كه از سوى متفكران غرب در زمينه جهان آينده و آينده جهان مطرح شده است. 
 
بى‌ترديد اگر نكات ياد شده سرلوحه فعاليت مراكز، مؤسسات و نهادهاى فعال در حوزه مهدويت و همه كسانى كه در پى تبليغ و ترويج مباحث مهدوى در كشور هستند، قرار گيرد، مى‌توان اميدوار بود كه جامعه شيعى ايران به مدد انديشه سازنده و تحول‌آفرين انتظار از فتنه‌ها و آشوب‌هاى عصر غيبت به سلامت به درآيد و زمينه‌ساز ظهور مصلح موعود گردد. (ان‌شاءاللّه)  نويسنده: دكتر ابراهيم شفيعي سروستاني
 
 
*****
 
طرح گرافیکی
 
 
 
برای دیدن تصاویر در ابعاد بزرگ آن ها را ذخیره نمایید
 
*****
 
شعر
 
شعری ازامام خمینی(ره) درباره امام مهدی(عج)
 
غم مخور ایام هجران رو به پایان می رود/ این خماری از سرما می گساران می رود
پرده را از روی ماه خویش بالا می زند/ غمزه را سر می دهد غم از دل و جان می رود
بلبل اندر شاخسار گل هویدا می شود/ زاغ با صد شرمساری از گلستان می رود
محفل از نور رخ او نور افشان می شود/ هر چه غیر از ذکر یار از یاد رندان می رود
وعده ی دیدار نزدیک است یاران مژده باد/ روز وصلش می رسد ایام هجران می رود
 
*****
 
فیلم:
مناجات خوانی عبدالرضا هلالی
 
 
 
 
*****
 
حکومت امام مهدی(عج) در کلام رهبر معظم انقلاب
 
حکومت آینده حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متّکی به ایمانها و اراده‌ها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد؛ اما این حکومت مردمی با حکومتهای مدّعی مردمی بودن و دمکراسی در دنیای امروز از زمین تا آسمان تفاوت دارد.
 
آنچه امروز در دنیا اسم دمکراسی و مردم‌سالاری را روی آن گذاشته‌اند، همان دیکتاتوریهای قدیمی است که لباس جدید بر تن کرده است؛ یعنی دیکتاتوری گروهها. اگر رقابت هم وجود دارد، رقابت بین گروههاست و مردم در این میان هیچکاره‌اند. یک گروه به قدرت دست پیدا میکند و در سایه قدرت سیاسی ای که همه زمامهای امور را در کشور در اختیار او میگذارد و با سوءاستفاده از این قدرت، ثروت و پول و سرمایه به نفع خود گردآوری میکند و آنها را در راه به دست آوردن دوباره قدرت مصرف میکند. دمکراسیهای امروز دنیا بر پایه تبلیغات دروغ و فریبنده و مسحور کردن چشمها و دلهاست. امروز در دنیا هرجا شعار دمکراسی میدهند، شما ببینید برای تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری و یا نمایندگان مجلس چه کار میکنند! پول خرج میکنند. دمکراسی در پنجه اقتدار پول اسیر است. مردم‌سالاری امام زمان -یعنی مردم‌سالاری دینی - با این روش، به‌کلّی متفاوت است.(11)
 
*****
 
خاطره سید حسن نصرالله از توصیه رهبر انقلاب در دوران سختی 
 
سيد حسن نصر اللّه نقل مى‌كرد، در زمانى كه حزب اللّه در فشار سختى از جانب اسرائيل بود و دچار مشكلات فراوانى بوديم خدمت مقام معظم رهبرى مدظله العالى رسيديم و از گرفتارى‌ها و مشكلات خودمان بر ايشان گفتيم. معظم له فرمودند: بعضى وقت‌ها در ادارۀ امور كشور حل برخى مسائل براى من دشوار مى‌شود و هيچ راهى پيدا نمى‌شود، به دوستان و... مى‌گويم آماده شويد به جمكران برويم. در مسجد مقدس جمكران بعد از راز و نياز با آقا امام زمان عليه السّلام احساس مى‌كنم همان‌جا دستى از غيب مرا راهنمايى كرد و در آن‌جا به تصميمى مى‌رسم و همان را عملى مى‌كنم و مشكل به اين صورت حل مى شود. سيد حسن نصر اللّه مى‌فرمود: مقام معظم رهبرى مدظله العالى با بيان اين مطلب ما را متوجه امام زمان عليه السّلام نمود.(12)
 
*****
 
صوت
 
 
سخنرانی آیت الله میرباقری پیرامون علت غیبت امام عصر(عج)
 
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
سخنرانی آیت الله میرباقری- علت غیبت امام عصر.mp3 | دانلود فایل
 
 
سخنرانی آیت الله فاطمی نیا پیرامون صفات امام عصر(عج)
 
 
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
سخنرانی آیت الله فاطمی نیا.mp3 | دانلود فایل
 
سخنرانی آیت الله ناصری پیرامون امام زمان در قرآن 
 
 
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
سخنرانی آیت الله ناصری.mp3 | دانلود فایل
 
سخنرانی حجت الاسلام عالی پیرامون ویژگی های یاوران حضرت مهدی (عج)
 
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
سخنرانی حجت الاسلام عالی.mp3 | دانلود فایل
 
*****
 
هدايت دل‌ها به دست امام عصر(عج) در کلام آیت الله جوادی آملی
 
...انبيا و اولياى الهى كه آشنايان طريق‌اند، سفيران هدايت خلق‌اند، از اين‌رو خداى سبحان نبى اعظم خويش را به صبر و همقدمى با سالكان جاده عبوديت امر مى‌كند: وَ اِصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ اَلَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ اَلْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ (13) زيرا سالكى كه بداند راهنماى مهربان با اوست، مسير را بى‌اضطراب مى‌پيمايد؛ ولى اگر راهنما ايصال به مطلوب نكرده او را رها سازد و فقط به نشان دادن راه-ارائه طريق-بسنده كند، سالك يا به مقصد نخواهد رسيد يا وصولش به مقصود با دشوارى و اضطراب همراه خواهد بود.
 
مفاد آيه مورد بحث، هميشه زنده است، چون آيه درباره رسالت و شخصيت حقوقى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است؛ نه شخصيت حقيقى و بدن عنصرى ايشان. در زمان ظهور و حضور وجود مبارك آن حضرت صلّى اللّه عليه و آله و سلّم  بشر هم در خدمت حضور عنصرى آن جناب بود و هم در حضور رسالى و ولايى‌اش؛ امّا اكنون تنها در سايۀ رحمت و ولايت و رسالت او به سر مى‌برد. هم‌اكنون نيز اگر كسى در بامداد و شامگاه اهل ذكر باشد و به نماز واجب و مستحب و انجام فرائض و نوافل بپردازد و كارش براى خدا و در مسير حلال باشد، سالك راه و همسفر رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و عترت طاهرين عليهم السّلام و نيز همراه وجود مبارك ولىّ عصر عجل اللّه تعالى فرجه است.
 
گرچه اين آيه كريمه خطاب به پيامبر اعظم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است، ليكن امام زمان عجل اللّه تعالى فرجه كه جانشين آن جناب است نيز مخاطب اين آيه كريمه است و به آن عمل مى‌كند و براساس آن، راهنما و همسفر سالكان طالب وجه اللّه است؛ يعنى پيشاپيش آن‌ها قدم مى‌نهد و سالكان در پى قدوم او گام برمى‌دارند.
 
اهل اين طريق، احساس امن و آرامش مى‌كند و مى‌يابد كه مولاى او پيشاپيش وى در حركت است. او نه تنها جامعه را در سياست و حكومت [واحد جهانى] رهبرى مى‌كند، مولاى سالكان كوى وصال نيز هست و آنان را در اين مسير نيز گام به گام پيش مى‌برد. او امام دل‌هاست، همان‌طور كه امام بدن‌هاست؛ و امام جهاد اكبر است، همان‌گونه كه رهبر جهاد اوسط و جهاد اصغر است.
 
...امامان معصوم عليهم السّلام، افزون بر رهبرى ظاهرى و اداره امور ملكى، سير درونى و رهبرى ملكوتى جامعه را نيز به عهده دارند. اگرچه بيگانگان رهبرى ظاهرى را از ائمه اطهار عليهم السّلام گرفتند و آن ذوات مبارك را خانه‌نشين كردند، رهبرى ملكوتى، حقيقتى است كه از وجود مقدسشان جدايى و زوال نمى‌پذيرد، زيرا چنين قيادت ملكوتى نه با نصب اعتبارى اعطا مى‌شود و نه با تهاجم و غصب ظاهرى از دست مى‌رود.
 
نماز نمازگزار اگر پذيرفتنى باشد، كلمۀ طيّبى است كه به سوى خدا بالا مى‌رود و مايه تقرب صاحب آن به خداى سبحان مى‌شود، زيرا الصلاة قربان كل تقي(۸) و روزه، زكات، حج و ديگر عبادات نيز هركدام چنين است و براساس إِلَيْهِ يَصْعَدُ اَلْكَلِمُ اَلطَّيِّبُ(15) اين صعود و تقرّب، سيرى صيرورت گونه دارد كه مسلما نيازمند تحريك و رهبرى است؛ يعنى عمل صالح و صاعدى بايد كه ديگر اعمال را بالا برد و عامل سائد و اسوه‌اى بايد كه ديگر عاملان را رهبرى كند و چنين رهبرى، عمل صالح انسان كامل است كه امام معصوم هر عصرى است. اوست كه نمازش، نماز هر نمازگزار متقى را امامت مى‌كند و وجود مباركش نيز رهبرى ملكوتى انسان‌ها به سوى هدف نهايى آفرينش بشر را بر عهده دارد.
 
براين اساس، هركس نماز را در اول وقت اقامه كند، نماز او به كاروان نمازهايى پيوسته كه با امامت نماز ولىّ خدا به سوى خدا در صعود است، چون امام عصر عجل اللّه تعالى فرجه هماره آن وقت نماز مى‌گزارد.
 
امام عصر عجل اللّه تعالى فرجه كه قافله‌سالار ابدان و جان‌هاست، هر سال به حج مى‌آيد، به ويژه در عرفات و منا، چنان‌كه امام صادق عليه السّلام فرمود: يفقد الناس إمامهم؛ يشهد الموسم فيراهم و لا يرونه (16) ونائب خاص امام زمان عجل اللّه تعالى فرجه محمد بن عثمان عمرى رضى اللّه عنه نيز مى‌گويد: و اللّه! إنّ صاحب هذا الأمر ليحضر الموسم كل سنة؛ يرى الناس و يعرفهم و يرونه و لا يعرفونه(17)   و بسيارى از تربيت يافتگان و شاگردان خاص آن حضرت در ميان حجّاج هستند و به مدد عنايت خاص حضرتش از ملكوت افراد آگاهى مى‌يابند.
 
شايان ذكر است كه مى‌شود مشكلاتى از برخى زائران، ناخودآگاه به بركت امام عصر عجل اللّه تعالى فرجه برطرف شود؛ ليكن چنين نيست كه هر عمل خارق عادت و كرامتى كه در ايام حج و در سرزمين منا و عرفات رخ مى‌دهد، مستقيما به دست وجود مبارك آن حضرت انجام گيرد. ممكن است ناآشنا يا سالمندى راه خيمه و چادر خود را گم كند يا در بين راه بى‌زاد و راحله بماند و ولىّ‌اى از اولياى خدا كه تربيت شدۀ مكتب ولايت امام عصر عجل اللّه تعالى فرجه است، گره از كار فرو بسته‌اش بگشايد؛ چنين كسى با واسطه از وجود مبارك امام عليه السّلام فيض برده است.(18)
 
*****
 
شعر
 
شعری از حكيم متألّه حاج ملا هادى سبزوارى درباره ی امام مهدی (عج)
 
شهر پرآشوب و غارت دل و دين است/ باز مگر شاه ما به خانه‌ى زين است
آينه‌ى روست يا كه جام جهان‌بين/ آتش طور است يا شعاع جبين است
با كه توان گفت اين سخن كه نگارم /شاهد هر جايى و پرده‌نشين است
شه تويى اى دوست در قلمرو دل‌ها/ كشور جان‌ها تو را به زير نگين است
خسروِ عالمم به چشم نيايد/ اگر تو اشارت كنى كه چاكرم اين است
بر سر بالين بيا كه آخر عمر است/ رخ بنما كاين نگاه بازپسين است
هركه به روى تو ديد زلف تو، گفتا /كفر به دين همچو شب به روز، قرين است
نيست چو بى‌نور لطفِ نار جلالت/ نار تو خواهم كه رشك خلد برين است
درخورم «اسرار» تنگناى جهان نيست/ مرغ دلم شاهباز سدره‌نشين است
 
*****
 
ویژگی یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
 
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر مظم انقلاب مدظله العالی
 
سربازىِ منجى بزرگى كه مى‌خواهد با تمام مراكز قدرت و فساد بين‌المللى مبارزه كند، احتياج به خودسازى و آگاهى و روشن‌بينى دارد... بزرگترين وظيفه منتظران امام زمان اين است كه از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پيوندهاى دينى و اعتقادى و عاطفى با مؤمنين و همچنين براى پنجه درافكندن با زورگويان، خود را آماده كنند... كسى كه در انتظار آن مُصلحِ بزرگ است، بايد در خود زمينه‌هاى صلاح را آماده سازد و كارى كند كه بتواند براى تحقّق صلاح بايستد...(19). وقتى چنين زمينه‌هايى ان‌شاءاللَّه گسترش پيدا كند، زمينه ظهور حضرت بقيةاللَّه ارواحنافداه نيز پديد مى‌آيد و مسأله مهدويت - اين آرزوى ديرين بشر و مسلمين - تحقّق مى‌يابد(20)
 
شما مردم عزيز -بخصوص شما جوانان- هرچه كه در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و كسب صلاحيتها در وجود خودتان بيشتر تلاش كنيد، اين آينده را نزديكتر خواهيد كرد. اينها دست خود ماست. اگر ما خودمان را به صلاح نزديك كنيم، آن روز نزديك خواهد شد؛ همچنان كه شهداى ما با فدا كردن جانِ خودشان آن روز را نزديك كردند. نسلى كه براى انقلاب آن فداكاريها را كردند، با فداكاريهاى خودشان آن آينده را نزديكتر كردند. هرچه ما كار خير و اصلاح درونى و تلاش براى اصلاح جامعه انجام دهيم، آن عاقبت را دائماً نزديكتر مى‌كنيم.(21)
 
آیت الله بهجت علیه الرحمه
 
از جمله ـ راه های آمادگی ـ اینکه توبه کند همین توبه باعث می شود که این همه بلاهایی که بر سر شیعه آمده است که واقعا بی‌سابقه است وبلاهای دیگری که تا قبل از ظهور آن حضرت می آید از سر شیعه رفع ودفع گردد.(22)
 
آیت الله بها الدینی علیه الرحمه
 
نماز کثافات معنوی را از بین می‌برد. نماز سازنده است، اگر نماز قبول شود، انسان را از صفات حيواني تطهير و پاکش کرده است. اگر انسان به وسيله نماز تطهير شد، همه چيز عوض مي‌شود. اگر نماز مقبول واقع نشد، معلوم است که تطهيرش نکرده است و چيزهاي ديگر هم قبول نمي‌شود. اگر نماز مقبول شد، انسان از بسياري از معاصي، فاصله مي‌گيرد.
 
کسی که چهل روز با اخلاص صبح کند ینابیع (چشمه‌ها) حکمت بر قلبش ریزش می کند و از آنجا به زبانش... تا آنجا که می توانید اخلاص پیدا کنید بقیه آن را از خدا بخواهید، به ائمه متوسل شوید.(23)
 
آیت الله انصاری همدانی علیه الرحمه
 
حاج احمد انصاری، فرزند آیت‌الله انصاری می‌گوید: ایشان وقتی اسم حضرت ولی عصر علیه‌السلام برده می‌شد یک مرتبه تغییر رنگ می‌داد، قیافه‌اش عوض می‌شد، می‌فرمودند:
 
ظهور نزدیک است ولی اگر دعا کنید نزدیک تر می شود، چون دعا خیلی مؤثر است. هر چه می توانید برای ظهور حضرت دعا کنید.
 
ضمن این که زیارت عاشورا را زیاد تأکید می کردند که دوستان بخوانند به صورت مستمر، می‌فرمودند زیارت آل یس هم حتماً بخوانید و توسل پیدا کنید به حضرت و از  ایشان بخواهید مشکلات دنیا و آخرت و سیر وسلوک شما را بر طرف کند، چون الان اختیارات با حضرت است.(24)
 
آیت الله جوادی آملی
 
آنان كه دل به انتظار راستين سپرده و قلبى مملو از اميد به ظهور امامشان دارند و مى‌دانند كه دير يا زود صالحان، حاكمان زمين خواهند بود و حق به صاحبانش باز مى‌گردد و با محو ستم و بيداد امر جامعه اصلاح و سامان مى‌پذيرد، براى رسيدن به چنين جامعه‌اى خويشتن را اصلاح خواهند كرد و در اصلاح جامعه خود نيز مى‌كوشند، تا زمينه ايجاد و تشكيل آن دولت كريمه را فراهم آورند.
 
بر همين اساس، آن‌كه منتظر راستين مصلح جهانى است، هم صالح است و هم مصلح. چنين كسى با اقتدا به دعاى مولاى خويش از خداى سبحان چنين مى‌خواهد: اللّهمّ! إنّا نرغب إليك في دولة كريمة، تعزّ بها الإسلام و أهله و تذلّ به النفاق و أهله و تجعلنا فيها من الدعاة إلى طاعتك و القادة إلى سبيلك.(25)
 
*****
 
"انتظار" و "منتظر" در کلام حاج اسماعیل دولابی
 
نه انتظار ما طوری است که آن‌ها پهلوی ما بیایند و نه حرکت ما جوری است که ما به آن طرف برویم و آن‌ها را ببینیم. اگر براستی منتظری چرا لاغر و خانه نشین نشده‌ای؟ به محض اینکه حقیقتآ منتظر بشوی او رسیده است آیا خوب است آدم این قدر بی‌رگ باشد؟
 
یک دوستت یک ساعت دیرتراز سفر بیاید این همه تقلا می‌کنی اگر انتظار داری آثارش کو؟ اگر انتظار داری باید غم دنیا برود حتی اگر خود امام هم دیر آمد با او دعوا نکنی و هی نگویی عجل.
 
البته طلب تعجیل ظهور برای افراد مبتدی خوب است ولی بالا‌تر از آن هم هست و آن وقتی است که از تقلای خودت مآیوس شدی و در خانه‌ات نشستی و چشم و گوش به درماندی. از آن بالا‌تر وقتی است که منتظر در هم نیستی و از آن هم مآیوس شدی. چنین فردی خود حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف پهلویش نشسته‌اند و همه ملائکه نگاهش می‌کنند. کسی که می‌تواند خدمت حضرت برسد ولی معرفت حضرت چنان همه وجودش را پر کرده است که می‌تواند طاقت بیاورد و در خدمت ایشان نرود چنین کسی به حضرت (علیه السلام) راه دارد. او می‌بیند که دلش تا دیروز غنچه بود. در خودش فرو رفته و بسته و گریان. ولی امروز باز و شکفته شده و عطر آن همه وجودش را گرفته است از اینجا می‌فهمد که آقا تشریف آورده‌اند.(26)
 
*****
 
صوت
شعرخوانی مرحوم محمدرضا آقاسی
 
 
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
مرحوم آقاسی - با همه لحن خوش آوایی ام.mp3 | دانلود فایل
 
*****
 
اعمال شب و روز نیمه شعبان
 
حضرت ولی عصر(عج) و آخرین حجّت الهی در سحرگاه نیمه شعبان سال ۲۵۵ (ه. ق)  چشم به جهان گشودند و احتمال اینکه این شب مبارک شب قدر باشد، وجود دارد؛  چنانکه امام صادق(ع) در ابن باره فرمود: همان‌طور که خداوند به پیامبر(ص)  شب قدر مرحمت فرمود، به ما اهل بیت نیز نیمه شعبان را عطا کرد.
شب  نیمه شعبان، شب بسیار مبارکى است. پیامبر گرامی اسلام (ص) در حدیثی فرمود:  در نیمه شعبان اجل‌ها نوشته و ارزاق قسمت می شود و خدای عزّ وجلّ در این شب  بیش از موهای بزهای قبیله بنی‌کلب، بندگانش را می‌آمرزد و فرشتگان را به  آسمان دنیا و از آنجا به زمین نازل می‌کند و در این نزول ابتدا در مکه فرود  می‌آیند.
 
از امام جعفر صادق (ع) روایت است که از امام محمدباقر(ع)  در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد؛ امام فرمود آن شب بعد از لیله القدر  افضل شب‌ها است. در آن شب خداوند به بندگان، فضل خود را عطا مى‌فرماید و  ایشان را به مَنّ و کَرَم خویش مى‌آمرزد. پس سعى و کوشش کنید در تقرّب جستن  به سوى خداى تعالى در آن شب، که آن شبى است که خدا قسم یاد فرموده به ذات  مقدس خود که سائلى را از درگاه خود تا زمانی که مطلب گناهی را درخواست  نکند؛ دست خالى برنگرداند.
 
امام صادق(ع) نیز درباره رابطه شب قدر و  نیمه شعبان فرمود: «همان‌طور که خداوند به پیامبر(ص) شب قدر مرحمت فرمود،  به ما اهل بیت نیز نیمه شعبان را عطا کرد».
 
اعمال شب نیمه شعبان
 
براى شب نیمه شعبان چند عمل وارد شده است:
 
۱- غسل، که باعث تخفیف گناهان مى‌شود.
 
۲- احیاء این شب به نماز و دعا و استغفار. و در روایت است که هر کس این شب را احیا دارد؛ نمیرد دل او در روزى که دل‌ها بمیرند.
 
۳-  زیارت امام حسین (ع) است که افضل اعمال این شب و باعث آمرزش گناهان است و  هر کس بخواهد با او مصافحه کند روح ۱۲۴هزار پیغمبر زیارت کند آن حضرت را در  این شب، اَقَلِّ زیارت آن حضرت آن است که به بامى برآید و به جانب راست و  چپ نظر کند پس سر به جانب آسمان بلند کند و زیارت کند آن حضرت را به این  کلمات: “اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ  رَحْمَهُاللّهِ وَ بَرَکاتُهُ.” و هر کس در هر کجا باشد در هر وقت که آن  حضرت را به این کیفیت زیارت کند امید است که ثواب حجّ و عُمره براى او  نوشته شود.
 
۴- صلوات هر روز را که در وقت زوال وارد شده خوانده شود.
 
۵- دعاى کمیل را که در این شب وارد شده است، خوانده شود.
 
۶-  هر یک از اذکار “سُبْحانَ اللّهِ” ، “الْحَمْدُلِلّهِ” ، “اللّهُ  اَکْبَرُ” وَ “لا اِلهَ اِلا اللّهُ” صد مرتبه گفته شود، تا خداوند تعالى  گناهان گذشته او را بیامرزد و برآورد حاجت‌هاى دنیا و آخرت او را.
 
۷- نماز جناب جعفر به جا آورده شود.
 
۸-  شیخ در مصباح از ابویحیى در ضمن خبرى در فضیلت شب نیمه شعبان روایت کرده  که از مولاى خودم حضرت صادق (ع) پرسیدم که بهترین دعاها در این شب چیست؟  فرمود: پس از آن که بجا آوردى نماز عشا را،۲ رکعت نماز اقامه کن که در رکعت  اول حمد و سُوره قُلْ یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ خوانده شود و در رکعت دوم  حمد و سوره توحید خوانده شود. پس از سلام، تسبیحات حضرت زهرا (س)گفته شود.  پس از آن این دعا خوانده شود:
 
یا مَنْ اِلَیْهِ مَلْجَاءُ  الْعِبادِ فِى الْمُهِمّاتِ وَ اِلَیْهِ یَفْزَعُ الْخَلْقُ فىِ  الْمُلِمّاتِ یا عالِمَ الْجَهْرِ وَالْخَفِیّاتِ وَ یا مَنْ لا تَخْفى  عَلَیْهِ خَواطِرُ الاْوْهامِ وَ تَصَرُّفُ الْخَطَراتِ یا رَبَّ  الْخَلایِقِ وَالْبَرِیّاتِ یا مَنْ بِیَدِهِ مَلَکُوتُ الاْرَضینَ  وَالسَّمواتِ اَنْتَ اللّهُ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اَمُتُّ اِلَیْکَ بِلا  اِلهَ اِلاّ اَنْتَ فَیا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اجْعَلْنى فى هِذِهِ  اللَّیْلَهِ مِمَّنْ نَظَرْتَ اِلَیْهِ فَرَحِمْتَهُ وَ سَمِعْتَ  دُعاَّئَهُ فَاَجَبْتَهُ وَ عَلِمْتَ اسْتِقالَتَهُ فَاَقَلْتَهُ وَ  تَجاوَزْتَ عَنْ سالِفِ خَطیئَتِهِ وَ عَظیمِ جَریرَتِهِ فَقَدِ  اسْتَجَرْتُ بِکَ مِنْ ذُنُوبى وَ لَجَاْتُ اِلَیْکَ فى سَتْرِ عُیُوبى  اَللّهُمَّ فَجُدْ عَلَىَّ بِکَرَمِکَ وَ فَضْلِکَ وَاحْطُطْ خَطایاىَ  بِحِلْمِکَ وَ عَفْوِکَ وَ تَغَمَّدْنى فى هذِه اللَّیْلَهِ بِسابِغِ  کَرامَتِکَ وَاجْعَلْنى فیها مِنْ اَوْلِیاَّئِکَ الَّذینَ اجْتَبَیْتَهُمْ  لِطاعَتِکَ وَاخْتَرْتَهُمْ لِعِبادَتِکَ وَ جَعَلْتَهُمْ خالِصَتَکَ وَ  صِفْوَتَکَ اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِمَّنْ سَعَدَ جَدُّهُ وَ تَوَفَّرَ مِنَ  الْخَیْراتِ حَظُّهُ وَاجْعَلْنى مِمَّنْ سَلِمَ فَنَعِمَ وَ فازَ  فَغَنِمَ وَاکْفِنى شَرَّ ما اَسْلَفْتُ وَاعْصِمْنى مِنَ الاِْزدِیادِ فى  مَعْصِیَتکَ وَ حَبِّبْ اِلَىَّ طاعَتَکَ وَ ما یُقَرِّبُنى مِنْکَ وَ  یُزْلِفُنى عِنْدَکَ سَیِّدى اِلَیْکَ یَلْجَاءُ الْهارِبُ وَ مِنْکَ  یَلْتَمِسُ الطّالِبُ وَ عَلى کَرَمِکَ یُعَوِّلُ الْمُسْتَقیلُ التّائِبُ  اَدَّبْتَ عِبادَکَ بالتَّکَرُّمِ وَ اَنْتَ اَکْرَمُ الاْکْرَمینَ وَ  اَمَرْتَ بِالْعَفْوِ عِبادَکَ وَ اَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ اَللّهُمَّ  فَلا تَحْرِمْنى ما رَجَوْتُ مِنْ کَرَمِکَ وَلا تُؤْیِسْنى مِنْ سابِغِ  نِعَمِکَ وَلا تُخَیِّبْنى مِنْ جَزیلِ قِسَمِکَ فى هذِهِ اللَّیْلَهِ  لاِهْلِ طاعَتِکَ وَاجْعَلْنى فى جُنَّهٍ مِنْ شِرارِ بَرِیَّتِکَ رَبِّ  اِنْ لَمْ اَکُنْ مِنْ اَهْلِ ذلِکَ فَاَنْتَ اَهْلُ الْکَرَمِ وَالْعَفْوِ  وَالْمَغْفِرَهِ وَ جُدْ عَلَىَّ بِما اَنْتَ اَهْلُهُ لا بِما  اَسْتَحِقُّهُ فَقَدْ حَسُنَ ظَنّى بِکَ وَ تَحَقَّقَ رَجاَّئى لَکَ وَ  عَلِقَتْ نَفْسى بِکَرَمِکَ فَاَنْتَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ وَ اَکْرَمُ  الاْکْرَمینَ اَللّهُمَّ وَاخْصُصْنى مِنْ کَرَمِکَ بِجَزیلِ قِسَمِکَ  وَاَعُوذُ بِعَفْوِکَ مِنْ عُقُوبَتِکَ وَاغْفِر لِىَ الَّذنْبَ الَّذى  یَحْبِسُ عَلَىَّ الْخُلُقَ وَ یُضَیِّقُ عَلىَّ الرِّزْقَ حَتّى اَقُومَ  بِصالِحِ رِضاکَ وَ اَنْعَمَ بِجَزیلِ عَطاَّئِکَ وَاَسْعَدَ بِسابِغِ  نَعْماَّئِکَ فَقَدْ لُذْتُ بِحَرَمِکَ وَ تَعَرَّضْتُ لِکَرَمِکَ  وَاسْتَعَذْتُ بِعَفْوِکَ مِنْ عُقُوبَتِکَ وَ بِحِلْمِکَ مِنْ غَضَبِکَ  فَجُدْ بِما سَئَلْتُکَ وَاَنِلْ مَا الْتَمَسْتُ مِنْکَ اَسْئَلُکَ بِکَ  لابِشَىءٍهُوَ اَعْظَمُ مِنْکَ.
 
پس به سجده مى روى و ۲۰ مرتبه یا  رَبِّ ، ۷ مرتبه یا اَللّهُ، ۷ مرتبه لاحَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلاّ  بِاللّهِ، ۱۰ مرتبه ما شآءَ اللّهُ، ۱۰ مرتبه لاقُوّهَ اِلاّ بِاللّهِ، و  ۱۰ مرتبه صلوات مى فرستى بر پیغمبر و آل او (ع) و حاجت خود را از خدا  بخواه. سوگند به خدا که اگر به سبب این عمل به عدد قطرات باران حاجت بخواهى  هر آینه برساند به تو خداوند عزوجل آن حاجت‌ها را به کَرَم عَمیم و فَضْل  جَسیمِ خود.
 
اعمال روز نیمه شعبان
 
عید مولود شریف امام  دوازدهم مَوْلانا وَ اِمامُنا الْمَهْدِىُّ حضرت حجّه بن الحسن صاحبُ  الزَّمان صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ است و مستحب است زیارت  آن حضرت (عج) در هر زمان و مکان و در هر جا و دعا براى تعجیل ظهور آن حضرت  در هنگام زیارت و به خصوص تاکید شده به زیارت آن حضرت در سرداب سامراء، و  ظهور آن حضرت و فرمانروائیش مسلم است و او است که زمین را پر از عدل و داد  کند چنانچه پر شده باشد از ستم و بیدادگری نتواند جز تو اى مهربان‌ترین  مهربانان.
 
*****
 
صوت
مراسم احیای نیمه شعبان توسط حاج میثم مطیعی
 
 
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
میثم مطیعی- احیای نیمه شعبان.mp3 | دانلود فایل
 
 
*****
 
صوت
 
مولودی خوانی مداحان اهل بیت در میلاد امام عصر(عج)
 
 
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
عبدالرضا هلالی.mp3 | دانلود فایل
 
 
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
حاج محمود کریمی.mp3 | دانلود فایل
 
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
حاج محمدرضا طاهری.mp3 | دانلود فایل
 
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
حاج مهدی سلحشور.mp3 | دانلود فایل
 
 
 
*****
 
شعر
مرحوم آقاسی برای امام مهدی(عج)
 
خبر آمد خبری در راه است/ سر خوش آن دل که از آن آگاه است
شاید این جمعه بیاید شاید/ پرده از چهره گشاید شاید
با همه لحن خوش آوایي ام/ دربه در کوچه تنهايي ام
اي دو سه تا کوچه زما دور تر/ نغمه تو از همه پر شورتر
کاش که اين فاصله را کم کني/ محنت اين قافله را کم کني
کاش که همسايه ما مي شدي/ مايه ی آسايش ما مي شدي
هرکه به ديدار تو نايل شود/ يک شبه حلّال مسايل شود
دوش مرا حال خوشي دست داد/ سينه ما را عطشي دست داد
نام تو بردم لبم آتش گرفت/ شعله به دامان سياوش گرفت
نام تو آرامش جان من است/ نامه تو خط امان من است
اي نگهت خاستگه آفتاب/ برمن ظلمت زده يک شب بتاب
پرده بر انداز زچشم ترم/ تا بتوانم به رخت بنگرم
اي نفست يارو مدد کار ما/ کي و کجا وعده ديدار ما؟
 
*****
 
سخنرانی مکتوب از حضرت آیت الله جوادی آملی
 
راه معرفت امام زمان(ع)
 
 
غيبت امام زمان همواره مسئله‌اي مهم، معتبر و اصيل بوده است، به گونه‌اي كه همة معصومان(ع) از نبي مكرم اسلام(ص) تا امام عسكري(ع) بارها به وجود مبارك ايشان و ويژگي‌هايشان اشاره فرموده‌اند روايات مجامع روايي شيعه و غير شيعه در اين‌باره نه از حد استفاضه بلكه از تواتر متعارف نيز فزون‌تر است.
 
محمّدبن عثمان عَمْري(27) مي‌گويد: «از پدرم شنيدم كه در خدمت امام حسن عسكري(ع) بودم كه پدرم پرسيد: اين سخن حق است كه پيامبر فرموده‌اند: من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتةً جاهليةً»؟ فرمود: «آري، اين سخن درست است و هيچ ترديدي در آن نيست». همان‌طور كه شكي در روز بودن اين روز روشن نيست: سپس پدرم عرض كرد: پس از اينكه شما رحلت كرديد، امام بعد از شما كيست؟ امام عسكري(ع) به نام مبارك حضرت ولي عصر(ع) اشاره كردو آنگاه فرمود: او غيبتي طولاني دارد كه در آن عدّه‌اي سرگردان، گروهي هلاك و دسته‌اي دچار ترديد مي‌شوند.(28)
 
بر اين اساس، غيبت ولي عصر(ع) براي بسياري دشوار مي‌‌آيد و شكوك و شبهات اذهان بسياري را مسموم مي‌كند و عدّه‌اي مي‌گويند كه چگونه مي‌شود انساني بيش از هزار سال زنده بماند و گروهي سخن مي‌رانند كه از كجا معلوم است كه بيايد و كسان ديگر شبهادت ديگري، ساده‌تر يا پيچيده‌تر را در اذهان مي‌پرورند و آن را مي‌پراكنند.
 
از سويي ديگر، زمان ظهور وجود مبارك بقيّـ[الله الاعظم(ع) معلوم نيست ـ گر چه ما بايد همواره منتظر ظهور خجسته حضرتشان باشيم ـ و امكان دارد خداي نخواسته غيبت ايشان طولاني شود و ترديدها، شكوك و شبهه‌ها نيز افزايش يابد! چه كنيم تا به اين ترديدها در ابعاد فردي يا اجتماعي مبتلا نشويم؟ درباره مسائل و مباحت ديني، به ويژه چالش‌هاي فراروي حكومت اسلامي نظير مبحث ولايت فقيه، به دام قرائت‌هاي مختلف گرفتار نياييم؟ در باتلاق شبهات فرو نرويم و با شناخت اصيل امام و امامت مشكلات موجود در اين زمان را باز شناخته و بگشاييم؟
 
شناخت وليّ خدا و امام عصر(ع) تنها راه نجات و رستگاري است كه با درخواست از ذات اقدس خداوند و مجاهدة علمي و عملي شدني است.
 
وعدة نجات از جهالت و رهايي از ظلمت گمراهي، دل انسان‌هاي بصير را از ديرباز به خود مشغول داشته است، به همين سبب بعضي شاگردان خاص اهل بيت(ع) براي يافتن طريق هدايت سؤالاتي دربارة معرفت آخرين حجّت الهي در محضر ايشان مطرح كرده‌اند، چنان‌كه جناب «زراره» مي‌گويد: «از امام صادق(ع) شنيدم كه فرمود: قائم ما پيش از قيام خود، غيبتي طولاني خواهد داشت. عرض كردم: چرا؟ فرمود: اگر ظاهر باشد او را مي‌كشند؛ سپس فرمود: اي زراره! اوست كه انتظارش را مي‌كشند و مردم در ولادتش شك مي‌كنند؛ برخي مي‌گويند پدرش از دنيا رفته و فرزندي از خود به جاي نگذارده است؛ بعضي مي‌گويند در شكم مادرش است؛ گروهي گويند غايب است؛ دسته‌اي گويند به دنيا نيامده و عدّه‌اي ديگر گويند دو سال قبل از وفات پدرش به دنيا آمد! همان، موعود منتظر است؛ ولي خداي والا مي‌خواهد تا شيعيان را بيازمايد و در اين آزمايش دشوار، باطل‌گرايان دچار ترديد مي‌شوند».
 
زراره (كه گويا از چنين فضاي پر شبهه‌اي هراسناك گرديد، و به فكر چاره افتاده) گويد: به امام صادق(ع) عرض كردم: فدايتان شوم! اگر من در آن زمان بودم چه كنم؟ آن حضرت فرمود: اگر آن زمان را ادارك كردي، پيوسته دل به اين دعا مشغول دار: «اللّهم عرّفني نفسك، فأنّك إن لم تعرفني نفسك لم أعرف نبيّك، اللّهم عرّفني رسولك، فإنّك إن لم تعرّفني رسولك لم أعرف حجّتك. اللّهم عرّفني حجّتك، فإنّك إن لم تعرّفني حجّتك ضللت عن ديني».(29)
 
دعا تنها مجموعه‌اي از الفاظ براي خواندن و درخواست كردن نيست، بلكه معارف عميق و درس‌هاي ارزشمندي در دعاي معصومان(ع) نهفته است كه فهم آنها و تأمّل در آموزه‌هايشان ارزشمند علمي و عملي به بار مي‌آورد، چنان‌كه زراره در پي آن است با اين درس گرانقدر مشكل خويش را بگشايد.
 
براي شناخت مقام والاي امامت و شخصيّت منحصر به فرد امام عصر(ع) راه‌هاي فراواني هست؛ بررسي دعاها و زيارت‌هايي كه از خود امام عصر(ع) رسيده است و يا فرموده امامان ديگر(ع) در بارة آن حضرت از بهترين اين راه‌هاست.
 
همان‌گونه كه تأمّل در عبارات «نهج‌البلاغه»، سخنان سيّد الشهدا(ع) از آغاز تا پايان حادثه كربلا، معارف بلند «صحيفة سجّاديه» گوياي برنامه‌هاي امام علي، امام حسين و امام سجّاد(ع) اند و از ايجاد حوزه‌هاي علمي و برگزاري مناظرات علمي برنامه صادقين(ع) استنباط مي‌گردد، از ادعية مأثور يا مرتبط با امام عصر(ع) برنامه‌هاي ايشان فهميده مي‌شود؛ زيرا وقتي امامي دعا مي‌كند، علاوه بر مقتضيات دعا، ويژگي‌هاي امامت و وظيفة امام در برابر امّت و چگونگي پيوند امام با امّت و تأثير ملكي و ملكوتي امام را تشريح مي‌كند.
 
بر اين پايه، كسي كه مي‌خواهد وجود مبارك وليّ‌عصر(ع) را بشناسد، بهتر است زيارت‌ها و دعاهاي مرتبط با آن حضرت را به دقت بررسي كند، تا به حريم معرفت آن امام همام بار يابد.
 
از سوي ديگر، شناخت امام زمان(ع) مراتبي دارد كه تأثير گذاري آنها در زدودن غبار جاهليّت و پاك كردن گرد تحجّر و ارتجاع يكسان نيست؛ زيرا آثار هر مرتبه از معرفت در تبيين انتظار حقيقي و صحيح، با مرتبه ديگر متفاوت است؛ مثلاً شناخت شناسنامه‌اي امام عصر(ع) و دانستن تاريخ ولادت و زمان غيبت صغرا و كبرا و امثال آن، هرگز همانند معرفت معناي حقيقي امامت و شناخت حقيقت ولايت و انطباق انحصاري آن شخصيّت حقوقي در فلان شخص حقيقي نخواهد بود؛ همان‌طور كه براهين حدوث، نظم، امكان ماهوي، امكان فقري و نظاير آنها براي شناخت خدا راهگشاست؛ امّا آنكه خدا را با الوهيّت مي‌شناسد، بهترين راه معرفت خداوند را پيموده و خدا شناس خوبي شده است؛ و نظير اينكه هر چند شناخت رسول از راه معجزه [كافي است، ولي] مربته بالاي معرفت را تأمين نمي‌كند؛ امّا آن كه رسول را با علم به رسالت مي‌شناسد، از معرفت آن حضرت به سبب معجزه بي‌نياز مي‌شود؛ چرا كه وقتي معني الوهيت و رسالت فهميده شد، خداوند و رسول شناخته مي‌شوند.
در روايت كليني و صدوق است كه ولي امر با اين خصوصيّات شناخته مي‌شود: «اعرفوا الله بالله و الرسول بالرسالة و أولي بالامر بالمعروف و العدل و الاحسان؛ خدا را با خدا، رسول را با رسالت و اولي‌الامر را با امر كردن به معروف و عدل و احسان بشناسيد».(30) امّا اين نقل كافي نيست، زيرا هرگز با صرف امر به معروف و عدل و احسان نمي‌توان ولي امر را شناخت، چون آمران به معروف و... بسيارند، به همين دليل در نقل ديگري فرمود: «... بالمعروف و العدل و الاحسان؛ ... با معروف و عدل و احسان».(31) نه «بالأمر بالمعروف؛ امر كردن به معروف»، زيرا امام با معروف، عدل و احسان شناخته مي‌شود نه با امر به آنها، آن كه ولي خداست و ولايت امر را بر عهده دارد به دستور دادن به معروف، عدل و احسان بسنده نمي‌كند بلكه سنّت او معروف و سيرتش عدل و سريرة او احسان است. 
 
اگر كسي معروف شناس باشد، حقيقت آن را در وليّ‌امر در مي‌يابد. همان‌طور كه شناسندة عدل و احسان، عدل و احسان را در سنّت و سريرة و سيرة امام مشاهده مي‌كند و در مي‌يابد كه او صاحب مقام ولايت است.
 
*****
 
صوت
مناجات با امام زمان (عج)
 
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
مناجات با امام زمان - حاج منصور ارضی.mp3 | دانلود فایل
 
 
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
مناجات با امام زمان - میثم مطیعی.mp3 | دانلود فایل
 
 
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
مناجات با امام زمان- مرحوم انصاریان.mp3 | دانلود فایل
 
 
مناجات با امام زمان.mp3 | دانلود فایل
 
 
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
مناجات با امام زمان - حاج حسن خلج.mp3 | دانلود فایل
 
--------------------------------------------------
پي نوشت ها: 
 
1) صدوق، محمدبن على بن حسين، كمال الدين و تمام النعمه، قم، مؤسسه النشر الإسلامى، بى‌تا، ج2، ص483، ح4. 
2) امام خمينى، كتاب البيع، نجف، مطبقه الآداب، 1349ق. ج2، ص475-474؛ همو، شئون و اختيارات ولى‌فقيه (ترجمه مبحث ولايت فقيه از كتاب البيع)، تهران، وزارت ارشاد اسلامى، 1365، ص46. 
3) صحيفه نور (مجموعه رهنمودهاى امام خمينى)، سازمان مدارك فرهنگى انقلاب اسلامى، 1369، ج12، ص208-209. 
4) همان، ج19، ص196-197. 
5) همان، ج7، ص255. 
6) همان، ج19، ص154. 
7) همان، ص198. 
8) همان، ج20، ص197. 
9) همان. 
10) همان، ج21، ص108. 
11)  بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید نیمه‌شعبان ۳۰/۰۷/۱۳۸۱
12) آب، آیینه، آفتاب ص۱۱13-سورۀ كهف، آيۀ  ٢٨
14-  اصول کافی ج۳ ص۲۶۵
15- سورۀ فاطر، آيۀ ١٠
16-اصول کافی ج۱ ص۳۳۸
17- من لا یحضره الفقیه ج ۲ص۵۲۰
18-امام مهدی (عج) موعود وموجود صص۹۳-۸۹
19- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم  ۳۰/۰۷/۱۳۸۱   
20- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم ۲۵/۰۹/۱۳۷۶
21- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم۲۲/۰۸/۱۳۷۹
22- امام زمان در کلام اولیای ربانی ص۴۵
23- امام زمان در کلام اولیای ربانی ص۲۶
24- همان ص۱۵
25-امام مهدی موجود موعود آیت الله جوادی آملی ص۱۸۴26 
26- امام زمان عج در کلام اولیای ربانی صص۳۲-۳۰
27- از وكلاي امام حسن عسكري(ع).
28- كمال‌الدّين، ج2، ص81؛ كفايـة الاثر، ص296؛ كشف‌الغمه، ج2، ص528.
29- الكافي، ج1، ص337؛ كمال‌الدّين، ج2، ص12.
30-  الكافي، ج1، ص85؛ التوحيد، صدوق، ص286.
31-  الكافي، ج1، ص85؛ التوحيد، صدوق، ص286.

منبع: رجانیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محسن
Iran, Islamic Republic of
متأسفانه وقتی آقای احمدی نژاد همین حرفها یا شبیه آنها را می گوید به ایشان برچسب منحرف می زنید و می گویید که ایشان ادعای ملاقات با امام زمان را دارد و غیره...