جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

درباره «کمیته ایکس» شورای شهر چه می‌دانید؟

سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 608613
اصلاح‌طلبان تقلای زیادی دارند برای اینکه بگویند تمام این ضعف‌ها به دلیل فشار از بیرون و مبارزه با غول فساد در شهرداری بوده اما سطح فاجعه در کارنامه آنها به حدی هست که مردم این حرف‌ها را باور نکنند.
درباره «کمیته ایکس» شورای شهر چه می‌دانید؟
به گزارش جهان نيوز، شورای شهر پنجم تهران و اعضای اصلاح‌طلب آن، اکنون و پس از گذشت یکسال از سیطره‌شان بر کرسی‌ها شورا، آنقدرها عملکرد مشخصی دارند که برای بیان آن نیازی به طول و تفصیل و ارائه سند و مدرک خاص نباشد.

آنها طی یکسال گذشته بیشترین وقت خود را به «بطالت» اختصاص داده‌اند.

در نظر مردم، آنها از اداره اتفاقات بزرگ تهران و توجه به وظیفه اصلی شهرداری و شورای شهر غافل مانده‌اند و از همه مهتر اینکه طی یکسال گذشته عملا موجب یک انفجار مخرّب در شهرداری تهران شده‌اند.

انفجاری مهیب که موجب شده تنها طی حدود یکسال، 3 مدیر بر اریکه ساختمان بهشت تکیه بزنند و این ساختمان هم‌اکنون مهیای پذیرش نفر چهارم باشد.

*کار، کار اصولگرایان نیست!/ بیچاره غول فساد...

اگرچه اصلاح‌طلبان تقلای زیادی دارند برای اینکه بگویند تمام این ضعف‌ها و کاستی‌ها به دلیل «فشار از بیرون» و «مبارزه با غول فساد در شهرداری» بوده اما سطح فاجعه در کارنامه آنها به حدی هست که مردم این حرف‌ها را باور نکنند.

خاصّه اینکه اولا این مقولات قاعدتاً نمی‌توانند منجر به استعفای یک شهردار شوند و ثانیا اصلاح‌طلبان کارنامه انحلال شورای شهر اول تهران را نیز بر پیشانی دارند و لذا این صحبت‌ها چندان معقول به نظر نمی‌رسد.

در این میان اما صداهایی از درون اردوگاه اصلاحات نیز دست به نقدهای تندی علیه شورای شهر زده‌اند و عباراتی را درباره آنها به‌کار برده‌اند که نشان می‌دهد حتی چیزی به نام «غول فساد» هم در مقابل این سطح از کم‌توانی اجرایی، سطحی‌نگری و سیاست‌بازی سر تعظیم فرود می‌آورد و در مقابل آن تاب نمی‌آورد.

*کرباسچی و حکیمی‌پور و سرخو اصولگرا نیستند/ اصلاح‌طلبان علیه اصلاح‌طلبان

یکی از این چهره‌ها، غلامحسین کرباسچی، شهردار سابق تهران و دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی است.

او چندی قبل طی یادداشتی در همین باره نوشت:

«در شرایطی که این همه مشکلات داخلی و خارجی برای کشور وجود دارد و مردم در زندگی شهری با انبوهی از مشکلات اداری و اجرایی و زیست‌محیطی و ترافیک و غیره مواجه هستند، یک سال قبل دل‌شان را به اصلاح‌طلبان خوش کردند و شورایی با رهنمود بزرگان اصلاحات تشکیل شده است. خیلی از افرادی را که در شورای شهر عضو هستند اصولا کسی نمی‌شناخت و حتی افراد سیاسی که سال‌ها در این کشور فعال هستند تا به حال اسامی برخی از این اعضا را نشنیده بودند اما این شورا که 25 درصد از عمر مفید خود یعنی یک سال از چهار سالش را گذرانده، هنوز نتوانسته شهردار مناسبی انتخاب کند تا مسائل شهر حل و فصل شود. این افتخار نیست که مجموعه شهرداری که باید به مردم خدمت کند، توسط اعضای شورای شهر تهران بین زمین و هوا معلق بماند یا احیانا فردی انتخاب شود که توانایی شخصی لازم را برای مدیریت شهر و قدرت هماهنگی با دولت، قوه قضائیه و دستگاه‌های مختلف نظام برای حل مشکلات شهر نداشته باشد.»

او می‌افزاید: توجه کنیم در دوره‌های قبل که شورا ترکیبی تقریبا 50-50 تقسیم شده بین سلیقه‌های سیاسی بود در کمترین زمان ممکن شهردار را انتخاب کرد و کارهای اجرایی سامان یافت. این وضعیت برای شورای شهر، احزاب اصلاح‌طلب و حتی بزرگان این جبهه افتخارآمیز نیست. به جای معرفی 28 نفر و این همه بحث و جدل و بگو مگو کردن باید کار مفیدی را انجام دهند؛ حتی اگر ناچار شوند 24 ساعت جلسه بگذارند باید این کار با فوریت و وقت‌گذاری بیشتر انجام شود و یک شخص توانمند را انتخاب کنند. یک سال از عمر شورا گذشت و در این مدت هم اتفاق خاصی رخ نداده و تنها افتخار این است که موفق شدیم حقوق پرسنل را پرداخت کنیم! این اهتمام است که بعد از یک سال هنوز درباره چگونگی انتخاب شهردار وقت و بودجه را به هدر دهیم؟[1]

نفر دیگر، احمد حکیمی‌پور، فعال اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای شهر تهران است که نام وی در جنجال دروغی به نام «املاک نجومی» بر سر زبان‌ها افتاد!

او چندی قبل در اشاره به رفتارهای اعضای شورای پنجم گفته است: «شورا باید خارج از هیاهو و حاشیه، کار خود را انجام داده و نتیجه را به مردم اعلام کند. متأسفانه شورا اسیر فضاهایی شده که برایش ساخته می‌شود. انگار بعضی از دوستان بیشتر برای گروه‌های تلگرامی کار می‌کنند تا برای مردم شهر تهران.»

حکیمی‌پور با بیان اینکه روند طی شده در شورای شهر برای انتخاب شهردار، نشانه ناشکری و قدرنشناسی در برابر رأی مردم و از بین بردن فرصت‌ها است، می‌افزاید: نشانه‌های ناشکری را در روند شورای شهر می‌بینم. امروز متأسفانه دوستانی که زمانی تحریمی بودند و من مطمئنم شناسنامه‌شان مهر انتخابات سال 92 را ندارد، دوباره میدان‌دار شده‌اند و دارند جریان اصلاحات را از فضای حقوقی به سمت فضای رادیکال می‌برند و به این شکل به مدیریت شهری آسیب می‌زنند.[2]

او چند روز پس از این اظهارات در یک مصاحبه دیگر نیز تأکید کرده بود که در شورای شهر تهران درباره انتخاب شهردار «تبانی» صورت گرفته است.[3]

اصلاح‌طلب دیگری که در این زمینه انتقادات تندی را علیه اعضای شورای شهر پنجم مطرح کرده، محسن سرخو عضو سابق شورای شهر و منتقد جدی محمدباقر قالیباف، شهردار قبلی تهران است.

او چندی قبل طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز، تلویحاً از این گفت که شورای شهر تهران آفت زده است.

او نوشته بود:‌ هدف برخی احزاب اصلاح‌طلب که به طور مشخص بیشترین تعداد را با ترفندهایی به لیست اصلاح‌طلبان اضافه کردند تا وارد شورای شهر شوند، این است که تا آخر دوره سیستم حزبی کاملی را بر شورای شهر، شهرداری و مدیریت شهری حاکم کنند که این آفت بسیار بزرگی خواهد بود.

از دور اول شورا تاکنون با چنین پدیده‌ای مواجه نبودیم چون در هر یک از دوره‌ها هر فردی با هر گرایشی که وارد شورا می‌شد همه مساعی خود را به کار می‌برد و تلاش می‌کرد تا صرف نظر از گرایشات حزبی آنچه راکه به نظرش صحیح می‌رسد، به نفع مردم به‌کار گیرد تا مردم تهران در آسودگی بیشتری زندگی کنند.[4]

*کمیته ایکس در پشت پرده شورای شهر/سرنوشت مطرودین در انتظار تخطی‌کنندگان شورای شهر

همانطور که پیداست؛ دیگر پای اصولگرایان یا چیزهایی مثل تخریب و فشار از بیرون در میان نیست. چهره‌های منتقد بالا نه تنها اصلاح‌طلب هستند بلکه در سطوح بالای اداره شهر تهران در ادوار قبلی نیز حضور داشته‌اند و اصطلاحا به چم و خم کار آشنایند.

اما اینکه چرا حرف‌های آنها برای 21 عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران مسموع نیست را کسی نمی‌داند؟!

چرا 21 عضوی که به قول یکی از اصلاح‌طلبان خیلی از آنها تا قبل از انتخابات شورای شهر حتی یکبار هم در ستاد اصلاحات دیده نشده بودند؛ حالا اینطور در مقابل چهره‌های ستادی این جریان ایستاده‌اند و حرف کسی را نمی‌خوانند؟

برخی معتقدند در این میان پای تعدادی از معمّرین و تئوریسین‌های اصلاح‌طلب در میان است که در بالاسر شورای تهران نشسته‌اند و به آنها امر و نهی می‌کنند.

آدم‌هایی که خاکستری که اعضای شورا جرأت هیچکاری بدون اذن آنها را ندارند چون به سرنوشت الهه راستگو و محمدصادق خرازی دچار می‌شوند و به تصفیه سازمانی گرفتار می‌آیند.

احمد حکیمی‌پور چندی قبل در یک مصاحبه در این باره گفته بود:‌

«اینکه شورا عقبه کارشناسی و تشکیلاتی داشته باشد و اصلاح‌طلبان اعضا را حمایت کنند که درست تصمیم بگیرند و خوب جلو بروند امر مطلوبی است منتها به شرط اینکه مستتر به کل جریان بوده و سازوکار روشنی داشته باشد نه اینکه سازوکار مبهمی در آن شکل گرفته باشد و یک جمع و محفل یا طیف خاصی از اصلاح‌طلبان این کار را انجام دهند و پاسخگو نباشند.»[5]

***

1_http://kayhan.ir/fa/news/130819
2_mshrgh.ir/849901
3_mshrgh.ir/850608
4_https://www.jahannews.com/news/607848
5_mshrgh.ir/850608

منبع: فارس 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *