جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
اوتارخانی مطرح کرد؛

خبر تخریب امامزاده عبدالله فشافویه کذب است

دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب: 608435
رئیس اداره اوقاف شهر ری خبر تخریب امامزاده عبدالله فشافویه را تکذیب کرد و فقط درب آن بسته شده است.
خبر تخریب امامزاده عبدالله فشافویه کذب است
به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام سعید اوتارخانی رئیس اداره اوقاف شهرستان ری با بیان اینکه خبر تخریب امامزاده عبدالله فشافویه در شهرستان ری کذب است، گفت: فعلا درب امامزاده تا زمان مشخص شدن وضعیت فرجام خواهی نهایی این پرونده  بسته است  و به دلیل ارزش میراثی و تاریخ بنای این امامزاده، قانونا هیچکس حق تخریب آنجا را ندارد.

اوتارخانی تصریح کرد: این امامزاده از لحاظ بنا و ساختمان چهار بار کارشناسی شده و سندیت آن از دوره صفویه موجود است و حداقل سیصد سال قدمت دارد و مطالبی نیز در کتابهای قدیمی یافت کرده‌ایم که نشان از قدمت و سندیت این امامزاده می‌دهد.

وی با بیان اینکه ادعا می‌کنند اوقاف این بنا را ساخته است، گفت: میراث فرهنگی اعلام کرده که قدمت این امامزاده به قرن ششم برمی‌گردد و هیچ بنایی توسط اوقاف در مکان این امامزاده ساخته نشده است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان ری ادامه داد: در سال ۷۹ برای این زمین سند گرفته‌اند و پس از مدتی در این مکان دامداری دایر کرده‌اند و لذا وقتی برای اخذ مجوز دامداری اقدام کرده اند، بایستی یک سری قوانین را رعایت می‌کردند مثلا باید در نزدیکی محل دامداری تردد نباشد و مسائل بهداشتی رعایت شود.

اوتارخانی با بیان اینکه هیچ امامزاده‌ای در کشور وقف‌نامه ندارد، بیان کرد: به ما گفتند وقف بودن اینجا را اثبات کنید در حالی که این کار لزومی ندارد چون هیچ امامزاده‌ای دارای وقف‌نامه نیست و در مورد شجره‌نامه نیز طبق تحقیقاتی که در کتاب‌های تاریخی انجام داده‌اند؛ عبدالله نامی از نسل جعفر طیار برادر حضرت علی(ع) در شهرستان ری بوده و با مشخصات امامزاده مدفون در فشافویه مطابقت دارد اما طرف مقابل انکار می‌کند و می گوید شجره نامه جعلی است.

وی گفت: شایعه‌ای نیز پخش شده مبنی بر اینکه "اداره اوقاف اظهار کرده که منشأ این امامزاده خواب یک زن است". این مطلب کذب محض است و ما بابت این موضوع شکایت کرده‌ایم.

بنای ساختمان ارزش میراثی دارد
رئیس اداره اوقاف شهرستان ری درخصوص نظر دادگاه تصریح کرد: در مراحل بدوی و تجدید نظر فعلا به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. سوابق و شهود لازم را داریم و اسناد و مدارک ابراز کردیم اما مورد قبول واقع نشده است. اکنون مراحل قضایی بدوی و تجدیدنظر طی شده و در مرحله فرجام خواهی هستیم.

اوتارخانی با اشاره به بسته بودن درب امامزاده تا اعلام وضعیت فرجام‌خواهی نهایی این پرونده، گفت: چه در دست اوقاف باشد و چه نباشد قانونا هیچکس حق تخریب آنجا را ندارد. به هیچ وجه قلع و قمع نمی‌شود اما می تواند خلع ید داشته باشد یعنی فقط تخلیه شود. به نظر من ۹۹درصد به حالت امامزاده برمی‌گردد و این مشکل برطرف می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *