پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

مترجم تاریخ سینما و تئاتر درگذشت

دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 608344
هوشنگ آزادی‌ور مترجم دو کتاب مشهور تاریخ تئاتر براکت و تاریخ سینمای کوک به دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان شریعتی تهران درگذشت.
مترجم تاریخ سینما و تئاتر درگذشت
به گزارش جهان نيوز،‌ آقای آزادی‌ور که در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در زمستان سال گذشته بابت خدماتش به تئاتر در حوزه ترجمه و نگارش مقالات مورد تقدیر قرار گرفته بود، روز گذشته در سن 75 سالگی درگذشت.

هوشنگ آزادی‌ور متولد 1321 در شهر تهران بود. او در دهه 40 به استخدام تلویزیون ملی ایران درآمد و از دانشکده صداو سیما مدرک کارشناسی در رشته کارگردانی را دریافت کرد. چند سالی به تهیه و کارگردانی فیلم مستند پرداخت و سپس و چند سالی هم در تئاتر فعالیت کرد. او در مستند‌سازی به فیلم های مردم‌شناسانه و آموزشی گرایش داشت و عمده فیلم‌های خود را در این زمینه ساخت. از سال 1361 در جوار مستندسازی به ترجمه متون تئاتری و سینمایی پرداخت و چندین جلد کتاب ترجمه و کتابی درباره هنر سنتی ایران تألیف کرد. او همواره در کنار ساختن فیلم و ترجمه کتب‌، مقالاتی را در زمینه سینما و تئاتر در مجلات هنری منتشر کرده است.

هنوز خبری درباره مراسم تشییع این هنرمند منتشر نشده است؛ اما فرهاد مهندس‌پور، دبیر دوره 36 جشنواره فجر که پیشتر شرایط تقدیر از او را فراهم کرده بود از تلاش برای دفن این هنرمند در قطعه هنرمندان بهشت زهرا گفته است.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *