جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

یهودی‌سازی «بیت‌المقدس» در ایستگاه جدید

يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
کد مطلب: 608129
تل آویو باهدف تغییر هویت اسلامی قدس اشغالی و تسهیل روند سیطره بر مسجدالاقصی طرح جدیدی را مدنظر قرار داده که از آن به عنوان طرح «قدس بزرگ» یاد می‌شود.
یهودی‌سازی «بیت‌المقدس» در ایستگاه جدید
به گزارش جهان نيوز، قریب به هفت دهه از اشغال اراضی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی سپری می‌شود. در طول تمامی این سال‌ها صهیونیست‌ها اقدامات فراوانی را با هدف تغییر هویت اسلامی فلسطین به ویژه قدس اشغالی و تبدیل آن به یک سرزمین یهودی، انجام داده‌اند. ازجمله مهمترین این اقدامات می‌توان به گسترش شهرک‌سازی‌ها اشاره کرد که هیچگاه از دستور کار رژیم اسرائیل خارج نشده است.

اکنون رژیم صهیونیستی به منظور تغییر هویت عربی ـ اسلامی قدس اشغالی و تسهیل روند سیطره خود بر مسجدالاقصی طرح جدیدی را مدنظر قرار داده است که از آن به عنوان طرح «قدس بزرگ» یاد می‌شود. تل‌آویو تلاش می‌کند تا از رهگذر عملیاتی ساختن این طرح، قدس را به صورت تمام و کمال زیر یوغ سلطه و هیمنه خود قرار دهد. جنبش‌های مقاومت اسلامی فلسطین ازجمله حماس و جهاد اسلامی هرکدام در بیانیه‌هایی جداگانه تصمیم اخیر صهیونیستها در این زمینه را به شدت محکوم کرده و خواستار مقابله با آن شده‌اند.

طرح «قدس بزرگ» که توسط صهیونیست‌ها به شدت درحال پیگیری است، شامل دو مرحله استطرح «قدس بزرگ» که توسط صهیونیست‌ها به شدت درحال پیگیری است، شامل دو مرحله است. در مرحله اول این طرح، می‌بایست بخش‌هایی از قدس اشغالی از مرزهای این شهر جدا شوند.
درحال حاضر رژیم صهیونیستی از مناطق «شعفاط»، «کفر عقب» و «عناتا» به عنوان مناطقی که قرار است از قدس اشغالی جدا شوند، نام برده است.

بدون شک تعداد مناطقی که در چارچوب طرح «قدس بزرگ» قرار می‌گیرند، بیش از آن چیزی است که صهیونیست‌ها اعلام کرده‌اند. با این‌حال، تل‌آویو هیچ اشاره‌ای به سرنوشت فلسطینیان ساکن این مناطق و اینکه قرار است چه اتفاقی برای آن‌ها پس از جداسازی محل زندگی‌شان از قدس بیفتد، نکرده است و این همان مسأله‌ای است که نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است.

 در مرحله دوم این طرح، صهیونیست‌ها برای الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری به شهر قدس تلاش می‌کنند. این بدان معناست که در صورت عملیاتی شدن این طرح، شهرداری اسرائیلی قدس مسئولیت اداره تمامی شهرک‌های صهیونیست‌نشین در این شهر را برعهده خواهد گرفت.

طبق آخرین گزارش‌ها تعداد ساکنان شهرک‌هایی که قرار است از کرانه باختری به قدس اشغالی ملحق شوند، ۱۰۰ هزار نفر اعلام شده است. طرح قدس بزرگ با این ابعاد و ویژگی‌ها عملا بیش از ۱۲۰ هزار نفر از ساکنان قدس اشغالی را با خطر مواجه خواهد ساخت و موجبات اخراج آنها از خانه و کاشانه‌شان را فراهم می‌آورد.


همانگونه که پیشتر گفته شد، رژیم صهیونیستی همواره یهودی‌سازی قدس اشغالی را در دستور کار خود داشته است. اکنون نیز می‌توان از «تسریع پروژه یهودی‌سازی» به عنوان یکی از اهداف می‌توان از «تسریع پروژه یهودی‌سازی» به عنوان یکی از اهداف اصلی و اساسی رژیم اسرائیل از مطرح ساختن طرح «قدس بزرگ» یاد کرداصلی و اساسی رژیم اسرائیل از مطرح ساختن طرح «قدس بزرگ» یاد کرد. فعالیت‌های تل‌آویو برای یهودی‌سازی قدس طی سال‌های اخیر به صورت بی‌سابقه‌ای گسترش یافته است.

طبق اعلام رسانه‌های صهیونیستی، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم طی چند سال گذشته قریب به ۲۵ میلیون دلار برای فعالیت‌های مربوط به یهودی‌سازی بیت‌المقدس اختصاص داده است.  درهمین راستا، صهیونیستها تنها در یک سال گذشته بیش از ۷۰ مورد حفاری و احداث تونل در بخش‌های ۴ گانه مسجد الاقصی انجام داده‌اند.

این فعالیت‌های ضد اسلامی درحالی جریان دارد که مؤسسه بین‌المللی قدس نیز ضمن هشدار درخصوص اجرایی شدن طرح قدس بزرگ اعلام کرده است که رژیم اسرائیل در صدد عملیاتی ساختن یکی از بزرگترین‌ طرح‌های یهودی‌سازی در بیت‌المقدس است.

خودِ مقامات صهیونیست نیز تاکنون نتوانسته‌اند هدف اصلی از طرح قدس بزرگ را پنهان سازند. «اسرائیل کاتس» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی ضمن اذعان به اینکه مهمترین هدف طرح قدس بزرگ، تقویت هویت یهودی این شهر است، می‌گوید: «زمانی که تعداد اسرائیلی‌های ساکن اورشلیم (قدس) به صورت چشمگیری افزایش پیدا کنند، کاملا بدیهی است که گام بزرگی در راستای تغییر هویت این شهر برداشته شده است».

مقام صهیونیست: زمانی که شما حضور فلسطینیان را در اورشلیم (قدس) تضعیف می‌کنید، این بدان معناست که کمک بزرگی برای تغییر هویت این شهر کرده‌ایداین مقام صهیونیستی اظهاراتش را اینگونه ادامه می‌دهد: «زمانی که در نقطه مقابل، شما حضور فلسطینیان را در اورشلیم (قدس) تضعیف می‌کنید، این بدان معناست که کمک بزرگی برای تغییر هویت این شهر کرده‌اید». 

یکی دیگر از اهداف مهم طرح قدس بزرگ رژیم صهیونیستی، تسهیل فرایند انتقال پایتخت ایالات متحده آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی است. طبیعی است که عملیاتی شدن تصمیم جنجالی انتقال سفارت واشنگتن به بیت‌المقدس مستلزم وجود مقدّمات مهمی است که در صورت عدم تحقق آن‌ها، کار برای آمریکایی‌ها در این زمینه بسیار سخت خواهد شد.

یکی از این مقدّمات مهم است که فضایی در قدس اشغالی ایجاد شود که فلسطینیان ساکن قدس قدرت ایستادگی دربرابر اقدام آمریکایی‌ها را نداشته باشند و یا قدرت و توانشان در این عرصه به حداقل ممکن برسد. برهمین اساس، صهیونیستها برای حل‌وفصل این چالش، کاهش تعداد فلسطینیان ساکن قدس اشغالی و در طرف مقابل، افزایش شمار شهرک‌نشینان در این شهر را در چارچوب طرح «قدس بزرگ» در دستور کار خود قرار داده‌اند.



هرچند به این نکته نیز باید اشاره کرد که مطرح کردن طرح قدس بزرگ و تلاش برای عملیاتی ساختن آن، هزینه‌هایی را نیز برای صهیونیستها به دنبال داشته و دارد. این اقدام موجب شده تا حتی گروه‌ها، جریان‎ها و احزاب سیاسی سازشکار در اراضی اشغالی نیز در مقابل تل‌آویو ایستاده و صراحتا مخالفت خود با طرح مذکور را اعلام کنند.

حتی جنبش فتح که همواره حامی اصلی مذاکرات سازشکارانه با رژیم صهیونیستی بوده است، با صدور بیانیه‌ای به تل‌آویو درخصوص پیامدهای وخیم طرحش برای قدس اشغالی هشدار جدی داده است.

این جنبش تأکید کرده که طرح قدس بزرگِ مد نظر رژیم صهیونیستی نقض آشکار قوانین بین‌المللی و همچنین تمامی قطعنامه‌های صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
لذا صهیونیست‌ها نیک می‌دانند که مقدسات فلسطینیان به ویژه بیت‌المقدس خط قرمز شهروندان فلسطینی و گروه‌های مقاومت مردمی این کشور استصهیونیستها در این میان، با چالش بزرگی به نام رویارویی با گروه‌های فلسطینی نسبتا نزدیک به خود، مواجه هستند.

صهیونیست‌ها خود نیک می‌دانند که مقدسات فلسطینیان به ویژه بیت‌المقدس و مسجدالاقصی خط قرمز شهروندان فلسطینی و گروه‌های مقاومت مردمی این کشور است.
درست به همین دلیل دست روی نقطه حساس نیروهای مقاومت یعنی قدس اشغالی گذاشته و از این طریق قصد دارند ضمن جریحه‌دار کردن احساسات آن‌ها، با مقاومت وارد چانه‌زنی‌های سیاسی شده و از آن‌ باج‌خواهی کنند.

بعید نیست که رژیم صهیونیستی در ازای عقب‌نشینی از عملیاتی کردن طرح «قدس بزرگ» به دنبال خلع سلاح کردن کردن مقاومت باشند. سلاح مقاومت مدتهاست که برای صهیونیستها دردسرساز شده است، لذا به نظر می‌رسد که مسئولان تل‌آویو برای وادار کردن گروه‌های مقاومت به دست کشیدن از مقاومت مسلحانه از طرح قدس بزرگ به عنوان اهرم فشاری بر آنها بهره‌برداری می‌کنند.

سکوت کَرکننده حکام مرتجع عرب درقبال طرح‌های صهیونیستی علیه فلسطینیان و مقدسات آنها نیز بسیار قابل تأمل استدر این بحبوحه سکوت کَرکننده حکام مرتجع عرب درقبال طرح‌های صهیونیستی علیه فلسطینیان و مقدسات آنها نیز بسیار قابل تأمل است. کسانی که خود را پرچمدار حمایت از مسأله فلسطین و ایستادگی دربرابر خواسته‌های نامشروع تل‌آویو معرفی می‌کنند، امروز دربرابر جنایت‌های صهیونیستها علیه فلسطینیان در عرصه‌های مختلف سیاسی و میدانی، سکوت پیشه کرده و با این سکوت، مُهر تأییدی بر تمامی اقدامات متجاوزانه رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی زده‌اند.
طرح قدس بزرگ و سکوت حکام عرب درقبال آن، آزمون خوبی جهت سنجش صدق گفته و کلام آنها در حمایت از مسأله فلسطین، برای تمامی گروه‌های فلسطینی بوده است.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *