پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
علی‌اکبر ولایتی در مراسم رونمایی از کتاب مصور خلیج فارس:

خلیج فارس تا ابد فارس خواهد ماند

يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب: 608124
مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل گفت: ایرانی‌ها از زمان هخامنشیان بر «خلیج فارس» تسلط داشتند و هم‌چنان مسلط خواهند بود و این خلیج تا ابد «خلیج فارس» باقی خواهد ماند.
خلیج فارس تا ابد فارس خواهد ماند
به گزارش جهان نيوز، مراسم رونمایی از کتاب مصور «خلیج فارس» امروز با حضور جمعی از شخصیت‌های فرهنگی، دانشگاهی و نظامی کشورمان از جمله علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری  و ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سالن خواجه نصیر مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

 علی‌اکبر ولایتی، مشارو امور بین‌الملل مقام معظم رهبری تلاش‌ها برای تغییر نام «خلیج فارس» را اقدامی گذرا عنوان کرد و اظهار داشت: این تلاش‌ها هیچ‌گاه به ثمر نخواهد نشست و حق خود را نمایان خواهد کرد.

وی افزود: برای «خلیج فارس» تا همین اواخر هیچ نامی دیگر در تاریخ و گفته‌ها و شنیده‌ها شنیده و مشاهده نشده است. در آثاری که از یونان باستان آمده، این خلیج به نام «خلیج فارس» معرفی شده و حتی در نوشته‌جات مورخین و جغرافی‌دانان اسلامی چه ایرانی و چه عرب از حمزه اصفهانی تا استخری و یاقوت حموی و مسعودی و الی آخر، تنها عنوان «بحر فارس» یاد شده است. نقشه‌های موجود در موزه‌های و کتابخانه‌های بزرگ و قدیمی فرنگ هم همه حکایت از نام «خلیج فارس» می‌کنند.

ولایتی ادامه داد: در زمان ناصرالدین شاه، انگلیس‌ها (کمپانی هند شرقی) اقدام به اشغال سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک کردند که توسط قاجار بازپس گرفته شد. انگلیس‌ها باز هم این جزایر را اشغال کردند و پرچم خودشان در این جزایر نصب کردند. قاجار نامه‌ای به وزارت دفاع انگستان ارسال کرد و در آنجا از او خواست تا نقشه‌ای از خلیج فارس و منطقه برای آنها ارسال کنند. وزارت دفاع انگستان هم نقشه‌ای جامع ارسال کرد و در آن هر کشوری را با یک رنگ مشخص کرده بود. در آن نقشه از عنوان «خلیج فارس» استفاده و جزایر سه‌گانه هم متعلق به ایران معرفی شده بود. قاجار با استناد به همین نقشه، جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را پس گرفت و پرچم ایران را برافراشت.

مشارو امور بین‌الملل مقام معظم رهبری گفت: تحریف نام «خلیج فارس» از انگلیسی‌ها شروع شده است. کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس تا سال 1971 تحت‌الحمایه انگلیس بودند. بعد از خروج انگلیس از منطقه، سیاست‌های این کشور همچنان در بخش جنوبی «خلیج فارس» حکمفرمایی می‌کند و این کشورها به تبعیت از انگلیس بر اطلاق نامی دیگر بر «خلیج فارس» اصرار می‌ورزند.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان با ذکر خاطراتی از مذاکرات بین‌المللی و نیز مکاتبات با سازمان ملل متحد برای آگاهی از اسناد سازمان ملل در خصوص نام «خلیج فارس» که همگی شهادت به این نام داده‌اند، گفت: دلیل اصرار کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای تغییر نام آن، این است که تغییر نام به تغییر هویت و تغییر مالکیت و ایجاد ادعاهای کاذب منتهی خواهد شد. همچنین باید گفت؛ مجموع سواحل 6 کشور جنوب خلیج فارس همراه با ساحل اندکی که عراق در خلیج فارس دارد، از مجموع سواحل ایران و جزیره‌های کشورمان در خلیج فارس کم‌تر است.

وی ادامه داد: هر کس بر شهر هرات مسلط شود، بر آسیای میانه مسلط خواهد بود و هر کس بر خلیج فارس مسلط شود، بر اقیانوس هند مسلط می‌شود. آمریکایی با دانستن این موضوع است که افغانستان را اشغال کرده‌اند و با ایجاد پایگاه‌های نظامی در کشورهای جنوب «خلیج فارس» می‌خواهند بر اقیانوس هند مسلط شوند. آنهایی هم که در منطقه سخن می‌گویند، حرف خودشان نیست؛ بلکه بلندگوی آمریکا و انگلیس و اسرائیل و استعمارگران سابق و هژمونیست‌های فعلی جهان هستند.

ولایتی در پایان اظهار کرد: ایرانی‌ها از زمان هخامنشیان بر «خلیج فارس» تسلط داشتند و همچنان مسلط خواهند بود و این خلیج تا ابد «خلیج فارس» باقی خواهد ماند.

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این آیین با تأکید بر اینکه «خلیج فارس» تا ابد «خلیج فارس» باقی می‌ماند، گفت: مرحوم علامه در جلد اول «تفسیر المیزان» می‌گوید؛ گاهی واژه‌ها ثابت هستند؛ اما مصادیق عوض می‌شود. مانند واژه‌های چراغ و ترازو که طی مثلاً 2 هزار سال ثابت مانده‌اند؛ اما مصادیق و آنها عوض شده و اشکال آنها در طی این مدت بارها تغییر یافته است.

وی در ادامه با بیان اینکه تغییر مصادیق، سیر طبیعی بشر است؛ اما تغییر نام، تحریف است، گفت: تا پیش از سال 1958 هیچ متنی وجود ندارد که «خلیج فارس» به نام دیگری بیان شده باشد. از آن سال با سیاست تکرار دروغ، کسانی از عنوان‌های جعلی دیگر را برای «خلیج فارس» به کار می‌برند که در قرن‌های طولانی که «خلیج فارس» شهره بود، دور از تمدن زندگی می‌کردند و همیشه این خلیج را به نام «خلیج فارس» می‌شناختند. آنها درصدد این برآمده‌اند تا با تحریف تاریخ و تحریف نام «خلیج فارس»، بتوانند تاریخ منطقه را عوض کنند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: اساس این تحریف، یک نیازی را به ما نشان می‌دهد، نیاز به هویت در بین کسانی که اسیر بی‌هویتی هستند. درباره مصادره شخصیت‌های علمی ما هم این اتفاق رخ می‌دهد و کسانی که فاقد هویت ملی و تاریخی هستند، تلاش می‌کنند تا بزرگان تاریخی و داشته‌های فرهنگی ما را به نام خودشان به جهان معرفی کنند.

ابراهیمی‌ترکمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری  که «خلیج فارس» را هم موضوع ملی ما و هم موضوع اعتقادی و سیاسی ما عنوان کرده‌اند، گفت: انتشار کتاب مصور «خلیج فارس» با 10 زبان و با استفاده از اسناد بین‌المللی و سازمان ملل متحد، نشان می‌دهد قوت پشتیبانی از این نام آنقدر زیاد است که با تلاش‌های مذبوحانه نمی‌توان آن را تغییر داد و نام «خلیج فارس» همیشه تاریخ، بر جبین و تارک این ملت نقش خواهد بست و همیشه «خلیج فارس» باقی خواهد بماند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: افتخار می‌کنیم که برای اثبات این نام نیاز به هیچ تلاشی نداریم؛ زیرا در متون تاریخی کشورهایی که سعی می‌کنند نام «خلیج فارس» را تغییر دهند هم «خلیج فارس» با عنوان «بحر فارس» معرفی شده است.

 کتاب مصور «خلیج فارس» مجموعه‌ای از اسناد تاریخی به 10 زبان زنده دنیاست که مشتمل بر 120 تصویر تاریخی که تأکیدکننده بر نام «خلیج فارس» هستند و اسناد بین‌المللی از جمله نامه دبیران کل ادوار مختلف سازمان ملل متحد بر اثبات نام «خلیج فارس» به همت جواد نوروزی، محقق و پژوهشگر جوان کشورمان گردآوری شده و توسط پژوهشکده مطالعات کاربردی قلم، منتشر شده است.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *