جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

۵ عامل اصلی مرگ جوانان ایرانی شناسایی شد

يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب: 607895
مدیر کل مرکز سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی 5 عامل اصلی مرگ جوانان ایرانی خبرداد و گفت: سوانح، اختلالات یا عوارض ناشی از سو مصرف مواد مخدر و بیماری های غیر واگیر از جمله عوامل پنجگانه علت اصلی مرگ جوانان ایرانی است.
۵ عامل اصلی مرگ جوانان ایرانی شناسایی شد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، دکتر سید حامد برکاتی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جوان اظهار کرد: اکنون سند نظام سلامت جوانان با اولویت روی پنج مرگ اصلی جوانان کشور در حال تدوین است که به ترتیب شامل سوانح، آسیب رساندن به خود به گونه ای که منجر به فوت یا جرح شود، اختلالات یا عوارض ناشی از سو مصرف مواد، بیماری های غیر واگیر و غرق شدگی و سوختگی است.

وی خاطر نشان کرد: سوانح با توجه به آسیب جدی که به افراد از جمله جوانان می زند در اولویت نخست برنامه جامع نظام مراقبت مرگ جوانان به شمار می آید.برکاتی گفت: سند نظام سلامت جوانان در مرحله نهایی تدوین است و از سال آینده اجرایی می‌شود. این برنامه جامع احتمالا در صورت نهایی شدن سریعا می تواند در 6 ماهه نخست امسال هم اجرایی شود.
 
** امید به زندگی ایرانی ها
برکاتی با اشاره به امید به زندگی ایرانی ها اظهار کرد: امید به زندگی در کشور برای مردان ، 74 و زنان کشور ، 76 سال است اما برای افزایش این امید به زندگی باید برنامه مشخصی جهت مدیریت رفتار آحاد جامعه به ویژه جوانان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر اگر مرگ و میر در جامعه کمتر شود امید به زندگی نیز بیشتر می شود.وی در خصوص تعریف جوان به این نکته اشاره کرد که جمعیت 18 تا 29 سال را جامعه جوان در نظر می گیریم که در زمان حاضر حدود 19 میلیون و 500 هزار تن از آحاد جامعه را همین افراد 18 تا 29 سال تشکیل می دهند که جمعیت قابل توجهی به شمار می آیند و باید برنامه مشخص نیز برای رفتار آنان داشته باشیم.

وی اظهار کرد: از این شمار جمعیت جوانی که داریم 55،5 درصد مرد و 72 درصد این جمعیت نیز در شهر ها ساکن هستند.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین به 29 درصد جوانان کشور اشاره کرد که دارای اضافه وزن یا چاق هستند. ضمن اینکه پروژه پیشگیری از چاقی کودکان را نیز داریم که تا نیمه دوم امسال یا حداکثر تا سال آینده کلید می خورد. 

به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت، فعالیت فیزیکی 48 درصد مردان جوان و 52 درصد زنان جوان کشورمان از استانداردهای مورد قبول جهانی کمتر است.وی گفت: مطالعات وزارت بهداشت نشان می دهد که 27 درصد جوانان ما، سابقه چاقی در اعضای خانواده را بیان کرده اند و اینکه هشت درصد خانواده های دارای جوان سابقه سکته قلبی قبل از 55 سال را داشته اند که این نتایج داشتن فعالیت فیزیکی مناسب را بیش از پیش دارای اهمیت اعلام می کند.
 
*افزایش سن ازدواج و سن فرزند آوری
اما آنچه که مدیر کل مرکز سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن به عنوان یکی دیگر از نگرانی های نظام سلامت یاد کرد، افزایش سن ازدواج در جوان ها و اینکه افزایش فاصله ازدواج و زمان اولین فرزند آوری آنان است.

به گفته برکاتی، اولین فرزندی که پس از ازدواج در یک خانواده جوان در کشور به دنیا می آید معمولا پنج سال بعد از ازدواج است که این مهم ما را با چالش جمعیت برای سال های بعد مواجه می کند؛ صرفنظر از اینکه در زمان حاضر 11میلیون مجرد نیز در کشور داریم.برکاتی همچنین به 30 درصد از جوانان 30 تا 35 سال کشور اشاره کرد که هنوز ازدواج نکرده اند.
 
** جوانان عمده ترین قربانیان حوادث هستند
علیرضا مغیثی، رییس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت نیز در این نشست اظهار کرد: حوادث، 10 درصد علت مرگ در کشور را تشکیل می دهد که در این میان گروه سنی جوانان، عمده ترین قربانیان حوادث عمدی و غیر عمدی را به خود اختصاص داده اند.

مغیثی گفت: رفتارهای پر خطر، فقط به رفتار های واگیر مربوط نمی شود بلکه به غیر واگیر هم مرتبط است که رفتار جوانان در رانندگی ازجمله آنهاست و اینکه جوان، احساس خطر نمی کند و خودش خطر آفرین می شود در حالی که قربانیان اصلی حوادث در کشور جوانان 18 تا 29 سال هستتند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مثال به ماه فروردین سال 97 اشاره کرد که 40 درصد قربانیان حوادث ترافیکی در کشور به جوانانی مربوط می شد که 27 درصد جمعیت ساکن روستاها را تشکیل می دادند.

وی ادامه داد: این میزان قربانی در اکثر مواقع در معابر عادی روستایی جان خود را از دست نداده بلکه در جاده ها و اتوبان ها فوت کرده اند جایی که در سال، 16 هزار کشته می گیرد. 
مغیثی گفت: در این راستا وزارت بهداشت با همکاری وزارت راه برنامه ای دارد و در دولت یازدهم هم تفاهم نامه ای جهت پیشگیری از این شمار مرگ در جاده ها امضا شده است و قرار است برنامه یاد شده در سه استان پر مخاطره کشور به صورت پایلوت اجرا شود.

وی این نکته را نیز گفت که براساس آخرین گزارش ثبت مرگ (مربوط به سال 93) 82 درصد مرگ ها در کشور به بیماری های غیر واگیر مربوط می شود که در سنین بالای 30 سال رخ داده است و در محدوده جوانان نیست.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *