پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

رشد یک درصدی مشارکت اقتصادی زنان در ایران

يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 607858
در حالی که نرخ مشارکت اقتصادی مردان در سال گذشته ۶۴.۵ درصد بوده نرخ مشارکت اقتصادی زنان با یک درصد رشد به ۱۶ درصد رسیده است.
رشد یک درصدی مشارکت اقتصادی زنان در ایران
به گزارش جهان نيوز، مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یکی از شاخص‌های مهم تولید به شمار می‌رود و میزان بهره‌گیری صحیح از توانمندی‌ها و استعدادهای نیروی انسانی جامعه یک اصل اساسی در توسعه به شمار می‌رود. بر این اساس باید بستر مشارکت عادلانه اقشار جامعه را فراهم کرد تا همه از مزایای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی متنفع و بهره‌مند شوند. با توجه به اینکه زنان نیمی از منابع انسانی جامعه هستند باید تلاش کرد تا نقش و مشارکت آنها در عرصه فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی افزایش یابد.
 
بر اساس آماری که اخیرا از سوی سازمان برنامه و بودجه منتشر شده از شاخص‌های سالانه نیروی کار، در سال ۱۳۹۵ نرخ مشارکت اقتصادی زنان و مردان، ۳۹.۴ درصد بوده که در سال ۱۳۹۶ به ۴۰.۳ درصد رسیده و رشد ۰.۹ درصدی را نشان می‌دهد. تفکیک آمار مشارکت زنان و مردان گویای آن است که نرخ مشارکت اقتصادی مردان در سال ۱۳۹۵ حدود ۶۴.۱ درصد بوده اما سال گذشته با رشد ۰.۴ درصدی به ۶۴.۵ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال ۱۳۹۵، ۱۴.۹ درصد بوده ولی سال گذشته ۱.۱ درصد بهبود یافته و به ۱۶ درصد رسیده که از افزایش مشارکت اقتصادی و تمایل زنان به حضور در بازار کار حکایت دارد.

کارشناسان می‌گویند در حال حاضر نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت فعال کشور اعم از مردان و زنان در جامعه پایین است و انگیزه افراد برای حضور و مشارکت در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی به شدت کاهش یافته است.

حمید حاج اسماعیلی ـ فعال حوزه کار در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی در بازار کار و تولید اثرگذار است و در شرایطی که میل به انجام فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی کمرنگ شود، باید با ارائه آموزش و مشاوره‌های شغلی و فرهنگ‌سازی انگیزه و روحیه مشارکت در جامعه را افزایش داد.

به اعتقاد وی وجود برخی نگاه‌ها نسبت به اشتغال زنان و اینکه چون زنان غالبا سرپرست خانواده نیستند باید در خانه بمانند و به امور خانه داری بپردازند موجب شده تا امروز علیرغم آنکه میل زنان به کار بیشتر شده اما با کاهش مشارکت اقتصادی آن‌ها در عرصه‌های مختلف مواجه شویم و بروز شکاف و اختلاف در بحث اشتغال جنسیتی را شاهد باشیم.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه نباید توانایی‌های زنان را نادیده بگیریم، گفت: یکی از موانع پیشرفت زنان بسنده کردن به نقش این قشر در خانواده است در حالی که تجربه ثابت کرده زنان با حل موانع پیش رو به موفقیتهای اجتماعی بسیاری دست یافته‌اند.

در سالهای اخیر بین جمعیت زنان و مردان از نظر شرایط زندگی و میزان برخورداری از امکانات و مزایای اجتماعی تعادل اندک بوده و در بسیاری موارد زنان حضور و نقش کمرنگی داشته اند. این در حالی است که در شرایط فعلی که اقتصاد کشور نیازمند مقاوم‌سازی است باید از توانمندی‌ها و ظرفیتهای زنان استفاده کرد و برای آن رنامه‌ریزی داشت.

به گزارش ایسنا، بررسی نرخ مشارکت اقتصادی زنان و مردان در فاصله سالهای ۹۵ تا ۹۶ نشان می‌دهد با وجود آنکه مشارکت زنان در سال ۹۶ رشد ۱.۱ درصدی داشته است ولی همچنان نسبت به مشارکت  ۶۴.۵ درصدی مردان در سال گذشته پایین است.

یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در تمام کشورها، ‌ نرخ مشارکت زنان است که با بالا رفتن آن میزان توسعه یافتگی کشورها هم افزایش می‌یابد. برای دستیابی به توسعه پایدار و ایجاد اشتغال باید به نقش اجتماعی و اقتصادی زنان توجه کرد چرا که به کارگیری ظرفیت‌های زنان ضمن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کاهش فقر و نابرابری موجب درآمدزایی و اشتغالزایی در جامعه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *