پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

آمریکا و اروپا باهم تقسیم کاری دارند

حاصل دو سال مذاکره با غرب نامه تندی شد که علیه ما نوشتند
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۶
کد مطلب: 607802
یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: بیش از دو سال با اروپا مذاکره کردیم که سرانجام آن نامه تندی شد که اروپایی‌ها به ما نوشتند و آنقدر با وقاحت برخورد کردند
آمریکا و اروپا باهم تقسیم کاری دارند
به گزارش جهان نيوز، مهدی فضایلی کارشناس مسائل هسته‌ای در خصوص ادعای اخیر روزنامه آلمانی مبنی بر اینکه اروپا و امریکا بر سر برجام به تفاهم رسیدند، اما بنا شد به موازات آن فشار‌های دیگری از جمله در حوزه موشکی و تحریم‌ها در ایران وارد کنند،گفت:  در این مدت بحث خروج آمریکااز برجام مطرح شد که  درحقیقت امریکائی ها به دنبال این هستند که با این سناریو شرایط ما را در کشور معلق نگه دارند.

وی افزود: از این منظر امریکایی‌ها چه در زمان حال و چه در زمان اوباما به دنبال آن بودند به منظور اعلام نظر رئیس جمهور و به بهانه رفت و آمد‌ها به کنگره مسئله برجام را در تصمیم گیری‌های کشورمان به صورت شرطی و معلق نگه دارند.

فضایلی با بیان اینکه آن‌ها به دنبال این بودند آمریکائی ها از سوی دیگر افکار عمومی در داخل را نیز بازیچه خود قرار دهند، گفت: امریکایی‌ها به دنبال آن بودند که بامعطل نگه داشتن برجام مدت زمان زیادی از کشور تلف کنند.
 
توافق آمریکا و اروپا برسر برجام به معنی تداوم سناریوی معلق نگه داشتن ایران است

این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد: اگر خبر توافق اروپا و امریکا بر سر برجام و در تنگنا قرار دادن ایران در مسائل دیگر صحت داشته باشد نشان دهنده این است که این سناریو هم چنان به روند خود ادامه خواهد داد.

وی افزود: امریکایی‌ها علی رغم آنکه ادعا می‌کنند، برجام آنقدر برایشان منفعت داشته که به دنبال امتیازات بیشتری هستند و مطالبات آن‌ها سیری ناپذیر است به ویژه اگر احساس کنند طرف آن‌ها با تهدید، ارعاب و فشار عقب نشینی می‌کند و اگر امریکایی‌ها چنین چیزی را دریابند قطعا فشار‌های خود را افزایش می‌دهند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با انتقاد از اینکه برخی اظهارنظر‌ها و رفتار‌ها در گذشته و حتی در شرایط فعلی این نشانی را به آن‌ها داده که طمع خود را بیشتر کنند گفت: امریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که با افزایش تهدیدات می‌توانند امتیاز بیشتری بگیرند، لذا رفتارشناسی هوشمند به ما این را می‌فهماند که بهترین مواجهه و کمترین هزینه در مقابل دشمن ایستادگی و مقاومت است.

وی ادامه داد: این که ما با هوشمندی مقاومت کنیم و این مقاومت به معنی تهدید دشمن نباشد تا زمینه تحریم بیشتر فراهم شود بلکه با هوشمندی این مسیر را دنبال کنیم و با این شرایط دشمن قطعا مجبور به کوتاه آمدن و کاهش فشار‌ها خواهد شد.

فضایلی با اشاره به اینکه دردوره‌هایی که ما با منطق و هوشمندی مقاومت می‌کردیم طرف مقابل بود که مجبور به عقب نشینی می‌شد گفت: در بحث اروپا و امریکا عده‌ای از سر ناآگاهی یا تقافل می‌پذیرند که امریکا و اروپا در حال رقابت با یکدیگر هستند من این نظر را نقض نمی‌کنم که بین اروپا و امریکا رقابتی وجود دارد، اما اینکه گمان کنیم کشور‌های اصلی اروپا یعنی انگلیس، فرانسه و حتی آلمان با امریکایی‌ها یک تقابل معنی داری در موضوعات استراتژیک داشته باشند اشتباه بزرگی است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای تصریح کرد: ما نباید فراموش کنیم علت این که آقایان سراغ مذاکره با امریکا رفته‌اند عدم توافق با اروپایی‌ها بود یعنی بیش از دو سال با اروپا مذاکره کردیم که سرانجام آن نامه تندی شد که اروپایی‌ها به ما نوشتند و آنقدر با وقاحت برخورد کردند که آقای روحانی پاسخ تندی به آن‌ها داد و اگر امضای وی پای آن نامه نبود فکر می‌کردیم یک فرد به تعبیر آقایان تندرو این پاسخ را نوشته است.

وی افزود: امروز در وقایع سوریه نیز علی رغم همه حرف‌های اروپا علیه ترامپ فرانسه، انگلیس و حتی آلمان از این حرکت استقبال کردند و هماهنگ با ترامپ رفتاری غیرقانونی انجام دادند.

فضایلی در پایان تاکید کرد: به طور کلی امریکا و اروپا با یکدیگر یک تقسیم کاری دارند لذا ما نباید تجربیات گذشته خود در این خصوص را از یاد ببریم.

منبع: دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *