شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
حاشیه های تلخ اجرای یک جشنواره بین المللی

برنامه ریزی نادرست در جشنواره بین الملی فجر/ سلفی این بار در جشنواره بین الملی فجر/ کارهای بی ربط رامبد جوان در جشنواره بین الملی فجر +عکس و فیلم

شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب: 607636
مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، عصر پنجشنبه ششم اردیبهشت با اجرای رامبد جوان در تالار وحدت برگزار شد.که این جشنواره هم مثل جشنواره های دیگر حاشیه هایی داشت.
برنامه ریزی نادرست در جشنواره بین الملی فجر/ سلفی این بار در جشنواره بین الملی فجر/ کارهای بی ربط رامبد جوان در جشنواره بین الملی فجر +عکس و فیلم
گروه فرهنگ جهان نيوز: مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، عصر پنجشنبه ششم اردیبهشت با اجرای رامبد جوان در تالار وحدت برگزار شد که این جشنواره هم مثل جشنواره های دیگر حاشیه هایی داشت. 

فقط 2دقیقه را تمرین کردیم!
با این که عادت داریم در جشن ها و جشنواره های سینمایی کشورمان بی نظمی ها و حاشیه هایی را ببینیم، اما اختتامیه پنج شنبه شب واقعاً نوبر بود؛ یک آبروریزی تمام عیار. رامبد جوان همان اول مراسم هم گفت که از 70 دقیقه مراسم، تنها 2دقیقه ابتدایی اش تمرین شده است! او حتی یک میکروفون یقه ای هم نداشت. کارگردان برنامه حتی سین برنامه را هم در اختیار رامبد جوان قرار نداده بود تا همه چیز روی هوا باشد! رامبد حتی چند بار عقب رفت و از حمیدی مقدم کارگردان پرسید چه کند!

جشنواره، فرصتی برای لاغر شدن!
می دانیم جشن های سینمایی جهانی مانند اسکار، نویسنده دارند؛ طنزنویس هایی که شوخی هایی برای مجری می نویسند تا اهدای جوایز برای حضار داخل سالن و مخاطبان پای تلویزیون، ملال آور نباشد. مشخص است اختتامیه پنج شنبه شب از وجود نویسنده بی بهره بود و احتمالاً به همین دلیل، رامبد جوان یکی، دو شوخی لابه لای مراسم انجام داد. او اوایل مراسم گفت: «من زنم را با 60 کیلو به جشنواره تحویل دادم و حالا با 25 کیلو تحویل گرفتم! خودم هم در این چند روز، آن قدر برای دیدن فیلم ها در کاخ جشنواره این ور و آن ور رفتم که لاغر شدم، پس این جشنواره فرصت خوبی برای لاغر شدن است.» او در ادامه مراسم و روی صحنه، با الیور استون سلفی هم گرفت و خلاصه برای بانمک تر شدن مراسم، کم نگذاشت.


مترجم در کنار مجری!
از زمان اهدای جایزه سوم که عوامل برگزارکننده فهمیدند کسی متوجه حرف های داوران نمی شود، مترجم آوردند؛ نه به رسم معمول ترجمه همزمان، بلکه مانند نشست خبری، داوران جشنواره جمله به جمله مکث می کردند تا مترجم حرف های آن ها را ترجمه کند! جالب آن که برای مترجم، مکان اختصاصی در نظر گرفته نشده بود و او هم در کنار مجری ایستاد!

جوایز اشتباهی!
هنگامی که قرار بود «ریتی پان» کارگردان کامبوجی برای یک عمر دستاورد هنری با جایزه «صلح» تجلیل شود، از الیور استون خواسته شد روی صحنه برود تا این جایزه را به مستندساز مشهور شرق آسیا اهدا کند. اما پاکت اشتباهی به او داده شد! الیور استون هم محتوای پاکت را که نام فیلم ساز دیگری بود، خواند و معلوم شد اشتباه شده است! فیلم ساز مد نظر هم روی صحنه رفت. میرکریمی دبیر جشنواره نیز بالا رفت تا ماجرا را برای الیور استون مهمان ویژه جشنواره توجیه کند! ماجرا دیگر به یک کمدی شبیه شده بود. الیور استون، فیلم سازان روی صحنه و حضار سالن نیز قهقهه می زدند!


قصه عکس جنجالی اختتامیه
تصویر جنجالی که از دیروز در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، مربوط به جایزه بهترین فیلم بلند بخش سینمای آسیا (جلوه گاه شرق) است. هنگامی که دونگ اینگ اونگ کارگردان ویتنامی برای دریافت جایزه به همراه یکی از عوامل فیلمش به عنوان مترجم روی صحنه آمد، در صحنه ای روسری همکارش افتاد و احمد بویاچوغلو داور اهل ترکیه روسری او را درست کرد. اگرچه کارگردان تلویزیونی موفق شد از پخش تصویر افتادن روسری مترجم ویتنامی جلوگیری کند، اما تصویری که نسیم روحانی، عکاس آی سینما شکار کرد، ماجرا را به شبکه های اجتماعی کشاند.


سلفی به جای جایزه!
قسمت بعدی این کمدی های سریالی، در زمان اهدای جوایز سینمای سعادت رخ داد؛ وقتی که پنج داور خارجی به همراه مریلا زارعی و محمود کلاری دو داور ایرانی این بخش به روی صحنه رفتند و سعی کردند نام فیلم ها را بخوانند. جایزه ها اشتباه خوانده می شد، لوح تقدیر و دیپلم افتخار موجود نبود و.... حتی رامبد جوان در حالی که مشخص نبود لوح کجاست، از برگزیده خواست به جای جایزه با او سلفی بگیرد!

تصویربرداری مناسب مراسم
عملکرد تلویزیون قابل قبول بود. همین که مسئولان شبکه نمایش به تصاویر سالن اعتماد کرده بودند و برای حاشیه های احتمالی سیاسی، استودیو تدارک ندیده بودند، نشان از تدبیر تلویزیون بود. به هر حال، در سال های اخیر در جشنواره ملی فجر رسم است از یک مجری در استودیو استفاده می شود تا در مواقع لزوم، تصویر کات بخورد به تصویر استودیو.

چرا رامبد مجری شد؟
با توجه به شدت بی برنامگی مراسم، می توان حدس زد احتمالاً مجری در آخرین ساعات تغییر کرده و از تنها مجری دم دست، خواسته بودند اجرای مراسم را به عهده بگیرد. او که به واسطه همسرش به گروه برگزارکننده جشنواره وصل شده بود، امسال هم در کاخ جشنواره، مسئولیتی اجرایی داشت. این دو، چند سالی است در گروه برگزارکننده جشنواره جهانی فجر، با سیدرضا میرکریمی همکاری می کنند.

حضور پررنگ عوامل فیلم «دختر»
نکته ای که مورد توجه برخی رسانه ها قرار گرفت، حضور پررنگ عوامل فیلم سینمایی «دختر»، آخرین فیلم سیدرضا میرکریمی بود. او که خود دبیری جشنواره را برعهده داشت، از مریلا زارعی و فرهاد اصلانی بازیگران این فیلم به عنوان داور جشنواره بهره برده بود و در نهایت نیز جایزه بهترین بازیگر زن، به ماهور الوند، بازیگر نقش اصلی «دختر» رسید!

فهرست کامل جوایز
جایزه نتپک «هندی و هرمز» اثر عباس امینی/ ایران بهترین فیلم اول «درساژ» اثر پویا بادکوبه/ ایران بهترین فیلم بخش بین الادیان «گندم» اثر سمیح کاپلان اوغلو/ ترکیه، آلمان، فرانسه، سوئد و قطر دیپلم افتخار بخش صلح «معدنچی» اثر هانا اسلک/ اسلوونی و کرواسی جلوه گاه شرق  (کشورهای آسیایی و اسلامی) بهترین فیلم کوتاه «بچه خور» اثر محمد کارت/ ایران بهترین کارگردان مریم بحرالعلومی برای «پاسیو»/ایران بهترین فیلم بلند «پدر و پسر» اثر دونگ دینگ لونگ/ ویتنام جایزه محمد امین (ص) مجید مجیدی برای «آن سوی ابرها»/هند سینمای سعادت  (بخش اصلی، سینمای بین الملل) لوح تقدیر «آقای گوزن» اثر مجتبی موسوی/ ایران بهترین فیلم کوتاه «وفاداری» اثر تاتیانا فدوروسکایا/ روسیه جایزه ویژه هیئت داوران ریچارد کندریک فیلم بردار «ترانه گرانیت»/ایرلند و کانادا بهترین بازیگر زن ماهور الوند برای «هت تریک»/ایران بهترین بازیگر مرد لئون لوچف برای «معدنچی»/اسلوونی و کرواسی بهترین فیلم نامه رامتین لوافی برای «هت تریک»/ایران بهترین کارگردانی الکسی گرمن جونیور برای «دولتوف»/روسیه، لهستان و صربستان بهترین فیلم میلکو لازاروف برای «آگا»/بلغارستان، آلمان و فرانسه  

دریافت.mp4

منبع: روزنامه خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *