شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۲۹
مدیریت اصلاح‌طلبانه تا چه میزان راضی کننده بوده است؟

حاشیه‌های پر رنگ تر از متن یک جناح+مصادیق!/ دبه کردن، نجومی بگیرها، رکود، افتضاح نماینده زن اصلاح طلب، سلفی حقارت و ...

شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 607549
اصلاح طلبان که توانستند با رضایت افکارعمومی پست های کلیدی را از آن خود کنند اینک در کار اجرایی و نهادهایی که در اختیار دارند، چگونه عمل کرده اند؟
حاشیه‌های پر رنگ تر از متن یک جناح+مصادیق!/ دبه کردن، نجومی بگیرها، رکود، افتضاح نماینده زن اصلاح طلب، سلفی حقارت و ...
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: اصلاح‌طلبان توانستند بعد از مدتی که از صحنه سیاسی کشور به دلیل برخی رفتارهای تند کنار رفتند، دوباره بازگردند. بازگشت اصلاح‌طلبان اما با در دست گرفتن پست‎ها و ساختارهای کلیدی کشور همراه بود. این جریان سیاسی توانست در یک ائتلاف موفق آمیز با حمایت از حسن روحانی دوباره پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود، در مجلس شورای اسلامی به ویژه شهر تهران اصلاح‌طلبان نیز موفقیت‌هایی کسب کردند. شورای شهر تهران اوج پیروزی سیاسی اصلاح‌طلبان بود و بازهم مانند شورای شهر اول اصلاح طلبان تمامی کرسی‌های پارلمان شهری را از آن خود کردند.

به گزارش جهان نيوز، این البته خاصیت دموکراسی است که گاهی اصولگرایان و گاهی اصلاح‌طلبان مورد اعتماد مردم قرار بگیرند تا هر دو جناح سیاسی نسبت به وعده‌ها و شعارهایی که می‌دهند، توسط افکار عمومی محک بخورند. اما در این شرایط باید پرسید، اصلاح طلبان در پست‌هایی که با آرای مردم به دست آوردند، چه کارنامه کاری تا به اینجا از خود به جای گذاشته‌اند. همچنین دولتی که به پشتوانه حمایت اصلاح‌طلبان دو بار توانست اکثریت آرا را کسب کند، چه عملکردی داشته است.


دولت دیپلماتیک، برجامیزه کردن سیاست
دولت یازدهم همه تخم مرغ های خود را روی سبد مذاکرات هسته‌ای چید. جریان اصلاحات نیز توامان همواره از توافق حمایت کرد. عاقبت مذاکرات با چند مرحله شکست به توافقی به نام برجام ختم شد. اصلاح‌طلبان همواره بعد از برجام مطرح می کردند که این سند توافق هسته‌ای باعث ایجاد گشایش اقتصادی و سراریز شدند سیل سرمایه گذاران خارجی به کشورمان خواهد شد. البته در اوائل برجام سرمایه گذارها به ایران می آمدند و در هتل های لوکس اقامت داشتند اما بی نتیجه به کشور خود باز می گشتند. در این بین موضوع مراودات بانکی ایران با بانک های کشورهای غربی مطرح شد.

ماجرای سوئیفت و سد تحریم‌ها که شکسته نشد!
دعوا بر سر باز بودن سوئیفت یکی از این موارد بود. دولتی ها بیان می کردند که سوئیفت باز است اما حتی تجار اصلاح طلب نیز مطرح می کردند که هیچ مراوده مالی از طریق سوئیفت امکان پذیر نیست. در این حیطه مطرح می شد که روح تحریم ها بر روح برجام غلبه کرده است، زیرا بانک های غربی از ترس مجازات‌های سنگین وزارت خزانه داری امریکا نسبت به انجام تسهیلات بانکی برای ایرانیان اقدام نمی کردند. همین موضوع سبب شد تا «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان نسبت به اخذ ضمانت نامه با عنوان «نامه آرامش بخش» از آمریکایی برای بانک‌های غربی اقدام کند؛ موضوعی که جار و جنجال زیادی به پا کرد و عاقبت گره گشای کار نشد.

بعدها «علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان مطرح کرد که بانک‌های بزرگ با ایران مراودات مالی انجام نمی دهند. این درحالی بود که دولت همواره بیان می کرد با توافق هسته ای سد تحریم ها ترک و شکسته خواهد شد اما اتفاق افتادن این روند توسط وزارت خزانه داری آمریکا جلوگیری شد.

«دبه کردن» آمریکایی ها در زمان «باراک اوباما» 
در  ادامه برخی از مقامات دولتی  از «دبه کردن» آمریکایی ها سخن گفتند. علی اکبر صالحی یکی از  منتقدان نحوه اجرای برجام بود که برخورد لفظی نیز با رئیس جمهور پیدا کرد.البته همه این موارد در زمان رئیس جمهور پیشین آمریکا «باراک اوباما» انجام می‌شد. حتی در همین زمان آمریکایی ها اقدام به تحریم کشورمان کردند. به نظر می رسد که یک نوع تقسیم کار در این راستا انجام می شد و کنگره آمریکا کار ویژه خنثی کردن برجام را با اعمال تحریم های موازی بر عهده داشت. البته دولت آمریکا هم تضمین می داد. این درحالی بود که اوباما تحریم‌ها را با امضاء خود قانونی می کرد و دیپلمات های کشورمان دل به نامه تضمین جان کری، وزیرخارجه وقت آمریکا می‌بستند.

در همین حیطه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ریاست «علاءالدین بروجردی» گزارشی از نتایج برجام منتشر که نشان می‌داد آمریکایی‌ها با اعمال تحریم های موازی و عدم ایجاد گشایش در برخی بخش‌ها مانند بانک‌ها سبب بی خاصیت شدن برجام شده‌اند.

برخورد سخت روحانی با منتقدان 
در داخل کشور نیز رئیس جمهور با حمله به منتقدان برجام با نسبت دادن القاب قابل تامل مانند «فتح الفتوح»، « آفتاب تابان»، و ... سعی می کرد، افکارعمومی را در این زمینه امیدوار نگاه دارد؛ موضوعی که از آن به حرف درمانی در دولت یازدهم اطلاق شد. رئیس جمهور در این حین با لحنی ناپسند منتقدان را مورد نکوهش قرار می داد و القابی مانند «بی شناسنامه»، «عصر حجری»، «بروند به جهنم» و ... را در مورد آنان به کار می برد تا جایی که عدد این توهین ها از مرز 50 گذشت.

چرخ دولت از «کدخدا» به سمت «آقا اجازه‌ها» 
اما در دوره دوم با حضور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید آمریکا در کاخ سفید، دولت چرخش 180 درجه‌ای از مذاکره آمریکا به سمت اروپا داشت. البته این چرخش با سیاست‌های گذشته دولت روحانی بسیار متناقض بود، زیرا در دوره قبل دولت معتقد بود که آمریکا کدخداست و برای رسیدن به نتیجه باید با کدخدا مذاکره کرد و اروپایی‌ها تنها «آقا اجازه» هستند و آبی از آنان گرم نمی شود. اما در ادامه با مخالفت ترامپ با برجام که حتی تهدید کرده بود این سند توافق را پاره می‌کند، دولتمردان به سمت اروپا برای حفظ برجام متمایل شدند. موضوعی که کارشناسان آنرا چندان اثرگذار نمی دانند؛ چراکه بنابر یک ضرب المثل دیپلماتیک بیان می شود که « هر گاه آمریکا عطسه کند، اروپا سرما می خورد».

نجومی بگیران در دولت تدبیر و امید
از سوی دیگر ماجرای نجومی بگیران در دولت یازدهم بسیار پر سر و صدا بود. فیش های حقوقی با تسهیلات و وام های کلان چشم هر بیننده‌ای را که به اعداد می‌خورد، گرد می کرد. در این راستا دولت در ابتدا به انکار موضوع پرداخت و سپس  دولت با چند استعفای اجباری و بیانیه رئیس جمهور که بیان داشت با هیچ کس در این زمینه عقد اخوت نبسته است، سعی کرد تا موارد را حل و فصل کند. اما در جریان تودیع و معارفه رئیس جدید و قدیم صندوق توسعه ملی ایران، «محمد باقر نوبخت»، سخنگوی دولت «صفدر حسینی» را جزو ذخایر نظام و امین خواند که دوباره جنجالی بر سر این موضوع به وجود آمد. موضوع فیش های نجومی در دولت تنها در یک سازمان و نهاد اتفاق نیفتاد و در  سطوح مدیریتی دولتی این موضوع گسترده بود.

مدیریت بحران یا بحران مدیریت
بحران و حادثه همواره در کمین است اما دولت یازدهم و متعاقب آن دولت دوازدهم چندان نتوانسته از بحران‌ها با عملکرد مثبت گذر کند. در این حیطه موارد مختلفی رخ داد که کارشناسان آنرا «بحران مدیریت» به جای «مدیریت بحران» نامیدند. به عنوان مثال وقتی سیل در برخی از شهرهای جنوبی کشور رخ می داد، رئیس ستاد بحران کشور و  استاندار منطقه مزبور آنرا باران خدادادی توصیف می کردند که مردم از این نعمت خدادادی شاد و شکرگزار هستند. حادثه برخورد دو قطار که به علت درست عمل نکردن سیستم ایمنی ریلی کشور و همچنین بی احتیاطی مسئولان ذی ربط رخ داد، یکی دیگر از حوادث تلخ دولت یازدهم بود که متاسفانه با سخنان «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی که بیان داشت «نگرانی وجود ندارد چون مسافران بیمه هستند» وخیم تر شد. 

گرفتاری دولت رکود در چاه گرانی دلار 
دولت دوازدهم در یکسال اول فعالیت خود البته کمتر از برجام سخن گفته است. در این راستا رکود اقتصادی با اینکه دولت بارها بیان داشته کشور از آن گذر کرده، هنوز وجود دارد. نوسان قیمت ارز در اوائل سال جاری نیز حتی سبب شد موافقان دولت به مخالفانش تبدیل شوند. همین موضوع از نظر اقتصادی هزینه زیادی به مردم تحمیل کرد و حتی برخی از کسبه دست از کار جدی کشیده‌اند به امید پایین آمدن قیمت ارز در کشور و جلوگیری از ضرر و زیان. حال سه سال مانده به کار دولت دوازدهم منتقدان بسیاری از عملکرد دولت انتقاد می کنند وبیان می شود که دولت برای راضی کردن افکارعمومی باید نسبت به اصلاح امور با اتخاذ سیاست‌های جدید اقدام کند.

 

فراکسیون امید؛ نارضایتی از نمایندگان بی تجربه و ژنرال‌های خاموش
فعالان اصلاح طلب بارها گفته اند که ازعملکرد فراکسیون امید در مجلس ناراضی هستند. البته در جریان اصلاحات برای فراکسیون امید نام ها و القاب چندان مطلوبی به کار برده نمی شود. « دسته چندمی‌ها» از جمله این القاب بود. فراکسیون امید در اغلب رقابت و چالش‌های سیاسی داخل مجلس مغلوب بوده است.

میکروفن‌های خاموش فراکسیون امید در مجلس 
اصلاح طلبان مجلس اما در عمل به وظایف نمایندگی خود آنقدر ضعیف عمل کردند که صدای روزنامه های این جریان هم در آمد. در این راستا روزنامه آفتاب یزد گزارشی از عملکرد نمایندگان فراکسیون امید ارائه داد که نشان می داد برخی از این افراد حتی میکروفن‌شان طی شش ماه اول مجلس روشن نشده بود. در این حوزه برخی از منتقدان از جمله «صادق زیباکلام» از بی عرضگی اصلاح طلبان در عرض اندام در مجلس و اداره حتی یک کمیسیون به شدت انتقاد کردند.

افتضاح نادر نماینده زن فراکسیون امید 
برخی از رسوایی‎‌های نماینده های اصلاح طلب از جمله بیانیه خوانی عجیب «سیده فاطمه حسینی» در حمایت از مسائل مالی خانواده خود و سوء استفاده از تریبون مجلس در زمانی که دستور کار مجلس با حضور وزیر ارتباطات رسیدگی به امور این وزارتخانه بود، نگاه افکارعمومی را نسبت به فراکسیون امید تغییر داد.

حسینی اقدامی نادر به عنوان یک نماینده از خود نشان داد که در هیچ یک از ادوار مختلف مجلس نظیرش را نمی توان یافت. حسینی درحالی تریبون و وقت مجلس را اشغال کرد که پدرش به عنوان یکی از مدیران نجومی بگیر شناخته شده بود. 

سلفی هیجانی نمایندگان مرد فراکسیون امید با یک خانم 
گرفتن سلفی با «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکی از اتفاقاتی بود که افکارعمومی را به شدت رنجیده خاطر کرد. اعضای فراکسیون امید در این تصاویر به وضوح دیده می شدند که با حرکاتی نه چندان در شان نمایندگان ملت با یک خانم غربی عکس سلفی می گرفتند.

در این حیطه متاسفانه برخی در لباس روحانیت در این تصاویر دیده می شدند. نمایندگان فراکسیون امید در موضعی حتی عنوان کردند که این تصاویر نشان دهنده عمق دوستی نمایندگان ایران با نمایندگان اروپاست. چندی بعد هم اتحادیه اروپا با تحریم پاسخ این دوستی را دادند.

برگزاری جشن برای اینستاگرام/ نگویید چرا نماینده دزدی می کند؟!
برگزاری جشن تولد برای صفحه اینستاگرام یکی از نمایندگان لیست امید از جمله جنجال‌های دیگر بود.  مردم می پرسیدند که نماینده مذکور برای چه کاری به مجلس رفته است. آیا وضعیت مردم آنقدر خوب است که این نماینده برای اینستاگرام خوده هم جشن تولد می گیرد. این نماینده ( جعفرزاده ایمن آبادی) حتی بعدها در سخنانی عجیب درباره فساد در میان مسئولان گفت که حقوق نمایندگان مجلس کم است و در دانشگاه می خوابیده و بیشتر حقوق می گرفته است! وی در این باره عنوان می کند: « بعدا نگویند چرا نماینده دزد شد. مدیر را باید تامین کنید تا فساد ایجاد نشود. می‌گویند برای اسلام کار کن! تا کی؟» تناقض رفتاری این نماینده میان جشن تولد و عدم رضایت از حقوق نمایندگی در این حیطه موضوع قابل تاملی است.

جنجال های نماینده توئیتر باز 
جنجال های «محمود صادقی» در مجلس درباره قوه قضائیه که همگی رد شد، از جمله موارد حاشیه‌ای اعضای فراکسیون امید در مجلس بود. این نماینده بارها به قوه قضائیه تهمت زد و بر این موارد پافشاری کرد و عاقبت مجبور شد نسبت به تهمت هایی که زده، عذرخواهی کند. مداومت صادقی بر این موضوع درحالی بود که علی لاریجانی، رئیس مجلس خود در صحن علنی به شبهات صادقی پاسخ داد  و گفت: «  از فرزند شهید صادقی توقع نمی‌رود که حرف‌های سایت ضد انقلاب را تأیید کند،زمانی که وزیر اقتصاد به صراحت اعلام می‌کند به این موضوع رسیدگی شده است.اتهام زدن به افراد آزادی بیان نیست ما باید در مجلس مدرس از حرف حق حمایت کنیم نه از حرف ناحق.»

صادقی که به نماینده توئیترباز فراکسیون امید نیز معروف است در این شبکه اجتماعی مطالبی را مطرح کرده است که بعضا نادرست بوده و تکذیب شده اند.

همچنین ضرب و شتم یک پلیس از سوی نماینده اصلاح طلب و سفر به اروپا و حضور در موزه لوور  از جمله جنجال‌های دیگر این فراکسیون است که عیار مجلس را تا به حد زیادی نزد افکارعمومی پایین آورده است. فراکسیون امید در این عرصه نشان داد که نه تنها در حوزه وظایف نمایندگی و نه در حوزه جناحی سیاسی خود چندان نتوانسته عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد.
 

شورای شهری که بازی سیاسی می کند 
شورای شهر تهران نیز که یکدست اصلاح طلب است نتوانسته عملکرد چندان مثبتی از خود به نمایش بگذارد. انتخاب شهرداری که سابقه خوبی در مورد پست های قبلی خود نداشت و عاقبت در نیمه راه با استعفا، شهرداری تهران را معلق میان زمین و آسمان گذاشت از جمله شکست های جریان اصلاحات در شورای شهر تهران بود.

جالب اینجاست که شورای شهری‌ها در ابتدا می‌خواستند برای کم کردن هزینه استعفای نجفی، کناره گیری وی از شهرداری را به گردن رقیب سیاسی خود بگذارند اما بعدها مشخص شد که نجفی با توجه به فشارهای سیاسی درون جناحی اصلاحات و به بهانه بیماری این پست را ترک گفته است.

مدیریت نمایشی و سیاسی شورای شهر تهران
از سوی دیگر شورای شهرتهران دچار حاشیه‌های قابل توجهی است. از خرید تبلت‌های گرانقیمت و خودرهای جدید گرفته تا پهن کردن سفره هفت سین نجومی در صحن شورا، شورای پنجم در یک سال کاری خود حاشیه کم نداشته است. البته شورای شهری‌ها هم نشان داده اند که از حاشیه بدشان نمی آید.

در این حیطه تغییر نام معابر اصلی شهر تهران به نام افراد سیاسی خاص مانند «مصدق» و «بازرگان» در دستور کار این شورا قرار گرفت. موضوعی که در آن شورای شهری‌ها می خواستند نام کارگران که جزو اقشار زحمت کش و البته کمتر برخوردار جامعه هستند را از یک خیابان حذف و نام مصدق را بر آن بنهند که خود جنجالی و حاشیه‌های فراوانی به همراه داشت.

شورای شهری که از پس یک طرح ترافیک بر نمی آید!
در این حیطه سئوال افکارعمومی از شورای شهر این بود که آیا وظیفه شورا تغییر نام خیابان‌های شهر تهران است؟ این مدیریت نمایشی در شورای شهر تهران در حالی است که موضوع طرح ترافیک جدید که توسط این شورا تدوین و تصویب شد با مشکلات جدی روبرو است.

اقشار مختلف از جمله رانندگان تاکسی و آژانس و همچنین خبرنگاران از نادیده گرفتن حقوقشان در این طرح ترافیک گلایه‌مندند. از سوی دیگر با توجه به مشکلات عدیده‌ای که این طرح دارد بنابر سنت هر سال بایستی طرح ترافیک جدید از اوائل اردیبهشت ماه اجرا می شد اما طرح اصلاح طلبان برای ترافیک شهر تهران به علت این مشکلات یک ماه دیگه به تعویق درآمد.

سیاسی بازی برای انتخاب شهردار جدید 
شورای شهر تهران در خصوص انتخاب شهردار دیگر نیز با حواشی جالب توجهی روبروست و هر روز نام یکی از افراد اصلاح طلب در این حیطه مطرح می شود. در این زمینه اختلافات اصلاح طلبان و تصمیم گیری برای کار شورا خارج از آن انتقاداتی را مطرح کرده است.

مخالفت سیاسی گروهی در جناح اصلاحات با «محسن هاشمی» یکی دیگر از جنجال‌های انتخاب شهردار جدید تهران است. گفته می شود که طیفی نزدیک به رئیس دولت اصلاحات با شهردار شدن هاشمی مخالفند و طیف دیگر یعنی کارگزاران طرفدار شهرداری وی هستند. این جنجال سیاسی در شهردار شدن هاشمی باعث اظهارنظرهای مختلفی شده است.

عملکرد شورای شهر تهران در یکسال اخیر به نحوی بوده است که داد و فریاد فعالان سیاسی نیز درآمده که با این دست فرمان شورای شهر پنجم، شورای شهر اول را تکرار خواهد کرد؛ شورایی که کارش به انحلال و نابودی کشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خدایی
Iran, Islamic Republic of
... دولتمردان ما اینها بوده اند که اینطور به قهقرا رفته ایم و شکاف طبقاتی به این حد رسیده
Iran, Islamic Republic of
کسی که ساک بسته و گرین کارتش هم تو جیبشه و بچه و مچه اش رو هم فرستاد لندن هر کسی که باشه (چه اصلاح طلب و چه اصول گرا) حتی پسر پیغمبر هم باشه این ادم ایران رو زنگ تفریح خودش کرده و به فکر بچه بازی و حقوق های نجومی خودشه

ایران شده بهشت پولشوی اینا با انواع مزایای حقوقی حتی حق عطسه هم میگیرن
اصلا ولش کن
ادم سردرد میگیره وقتی یه چیزهای مشنوه اونهم تو ایران
ایران انقلابی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
این جور کارا در هیچ جای دنیا سابقه نداره
Iran, Islamic Republic of
آخ ! ز مجلس گفتى و كردى كبابم !
مجلس فقط اصولگرا ! اصولگراها فقط خوبند ! ما چاره اى نداريم جز اينكه همه مقدرات مملكت را به دست اونها بسپاريم ! اونها خيلى پاك و پاكدستند. دوره اوس محموت بهترين دوره تاريخ بود كه ملت غرق در ناز و نعمت بودند. اصلاح طلب ها همه خائنند، فتنه گرند ، ...
Iran, Islamic Republic of
ای تو سراپا نمک! دوست من! نجومی بگیران شما مگه چیزی هم برای بعد باقی گذاشتند ! راستی کو اون سایتی که قرار بود از فروردین امسال حقوق و مزایا دوستانتان را توش اعلام کنند؟!
Iran, Islamic Republic of
ببین اصلاح طلل و اصولگرا مثل هم هستند ....
Iran, Islamic Republic of
هر دو بفکر نابودی ایران هستند هم اصلاح طلب و هم اصولگرا ...
حمید
Iran, Islamic Republic of
وجداناً یه بار دیگه متنی رو که بعنوان نظر نوشتی، بخون. اگه یک ذره منطق، یک ذره استدلال، یک ذره عقلانیت و یک ذره مدارک مستند تو این متن پیدا کردید، میشه شما رو شایسته ی بهترین جوایز عقلانیت روی زمین دونست. کلاً مانیفست رفتاری و کنشی شما همینطوره، با لمپنیسم و تمسخر احمقانه و کودکانه، امور اجتماعی و سیاسی خودتون رو پیش میبرید. مثلاً تو رسانه هاتون عَلَم میکنید که دکمه ی کت آقای ایکس کج شده و هِرهِر و کِرکِر برای اون دکمه کت جُک و فکاهی میسازید که مثلاً مردم ترغیب بشن و برن به آقای ایگرگ که کلاً ذات وجودیش کج و منحرفه اقبال پیدا کنن. انگار که منافقانه رفتار کردن و خلاف ادعای فریاد شده عمل کردن جزئی از اصول کاری جماعت شماست.
Iran, Islamic Republic of
جهلن نيوز ! در انتشار نظرات خواننده هات يه تجديد نظرى كن ! مثلاً اين بابا حميد چه زورى بهش اومده از كامنت قبلى ؟! حسابى بالا آورده، انگار اون كامنت نويسه بدجورى دست كذاشته روى نقطه ضعفش ! انتشار چنين نظراتى كه سرشار از عقده هاى شخصيه و به نحوى توهين آميز محسوب ميشه براى اعتبار حرفه اى شما خوبيت نداره !
از اين ببعد بيشتر دقت كن ،
Iran, Islamic Republic of
چقدر خشن هستید شماها! این بیچاره ها در حالیکه در رحم اجاره ای دولت روحانی =حرف خود تئوریسینشان یعنی حجاریان ، به سختی برای بقا دست وپا میزنند ،باید جواب شماها رو هم بدن!
اویزون این وان برای لختی بیشتر بقا ،در صحنه سیاست به اندازه کافی ،شرم اور هست ،شماها دیگه نمک به زخم این بیچاره ها (که برای بیگانه که رسما دم از براندازی ژن ایرانی میزند ،کف میزنندومصداق اتم =هلو برو تو گلو میشوند وبرای هموطن دگراندیش خودشان ، سنباده ای که جز به پودر شدن مخالفشان ،راضی نمیشود)نپاشید !
درد خودشون به خودشون بس است که مجبورند ناز واداهای تدبیر رو قورت بدن و دم هم نزنند!
Iran, Islamic Republic of
امیدی نه به اصلاح طلب است نه اصول گرا چون ریشه انها به هم وصل است
Iran, Islamic Republic of
ما فقط با ولایتیم ومترو معیارمان ،التزام عملی به فرمایشات رهبری است وبس.
Iran, Islamic Republic of
شتری را گفتند از کجا می آیی
گفت از حمام کوی تو
گفتند ناگفته پیداست از زانوی تو
Iran, Islamic Republic of
یار دبستانی من هم بادکنک سبز داشت هم بنفش
Iran, Islamic Republic of
لیست فله ای ها ... هیچ خاصیتی ندارند . منظور : ( لیست امید - لیست شورا ).
Iran, Islamic Republic of
لیست فله ای شما هم خاصیت نداره
Iran, Islamic Republic of
لیستی که با پول دادن بری توش بهتر ازین نمیشه
بوی گند اصلاح طلبان همه جای مملکت را برداشته
اصولگرا ها هم به دلیل انقلابی عمل نکردن بی خاصیت شده اند و امیدی بهشان نیست
Iran, Islamic Republic of
نه اصول گرا و نه اصلاح طلب ،
حل مشکلات کشور فقط با تفکر انقلابی حل خواهد شد. تفکری که هر جا در این 40 سال حضور داشته نتیجه آن پیشرفت بوده است .نمونه آن مدیریت انقلابی سرداران شهید در دفاع مقدس ، شهریاری ها ،احمدی روشن ها و علی محمدی ها در هسته ای ، تهرانی مقدم ها در موشکی ،شهدای مدافع حرم در شکست داعش و.....
انقلابی ها حضور دارند ولی به نظر می آید کم تعدادند.
Iran, Islamic Republic of
میشود چند نفر زنده هم نام ببرید اینان که فرمایش کردید دیگر در قید حیات نیستند
United Arab Emirates
دقیقا دیگه کسی نمونده
یوسف
Iran, Islamic Republic of
ولی این رو هم در نظر داشته باشید که کسانی که از اصلاح طلبی نارضایتی دارند الزاما به سبد اصولکرایان اضافه نمی شوند
Iran, Islamic Republic of
چرا خودتونو بازیچه این سیاستمدارا میکنید چرا مردم ما برای رای نیاوردن کسی به کس دیگر رای میدهند بعد به پشیمانی می افتند ایا وقت ان نرسیده مردم از اصولگرا و اصلاحطلب عبور کنن و به مطلوب برسند چرا زمان انتخابات عینک تعصب را محکم میچسبانیم به چشممان بعد از ان متوجه میشویم اما دوباره موسم انتخابات همان اش و همان کاسه به والله تا ما نخوایم نمیشود کمی تامل
United Kingdom
الکی زور نزنید،تنها گروهی که حریف اینها میشد ،گروه احمدی‌نژاد مظلوم و یاران باوفایش بود که شما توسط قدرت رسانه ای که داشتید له شون کردید ،چنان بی انصافانه کوبیدید این بدبخت ها رو که حالا حالا ها خدا ولتون نمیکنه ،البته مردم هم دارند چوبش میخورند تا آبدیده بشن انشاالله برای ظهور آقا ،...
ali
Iran, Islamic Republic of
تورم 40درصدی ،املاک نجومی ،جریان انحرافی ، رواج خرافات ، رواج بی اخلافی و تهمت ناروا زدن ، تحریم های چند جانبه ، قطعنامه های شورای امنیت فساد مالی مدیران ارشد و ....از سوغات دولت اصول گرایان به دولت بعدی بوده است خواهشا جا نماز اب نکشید.از شورای شهر دیگه نگم
Iran, Islamic Republic of
مجلس، دولت و شورای شهر تهران هر وقت دست اصلاح طلبان افتاده ناکارآمدی و ضعف مشخص شده است. اینها به دنبال منافع سیاسی خودشون هستند. مردم کی می خوان این رو باور کنند نمی دانم!
Iran, Islamic Republic of
فقط حزب ا.. و بقیه رو بریزیم تو دریا... چیه این حزب بازی.. ما به احزاب نیاز نداریم.
Iran, Islamic Republic of
حزبی که انتخاب مردم نباشد وخواست افراد قلیلی باشد حزب خدا نیست حزب منافع و قدرت است
Iran, Islamic Republic of
واقعا تعجب داره چرا یه عده ای انجوری فکر می کنند کافی یه نگاه بدون تعصب به اطراف بکنید عزیز من نجومی بگیرند که مشخصه چرا دولت کاری نکرد بین من کارمند و آنها چه فرقی هست ، وقتی کشورمان رو به پیشرفت می شود که بدون جناح بازی گوش به حرف رهبری باشیم ، و از لیستی انتخاب کردن حذر کنیم ،
Iran, Islamic Republic of
در این چند سال اصلاح طلبان نشان دادند که بدنیال تغییر نظام از منش انقلابی ، ایثارگری ، روحیه جهادوشهادت طلبی و پیروی از ولایت و حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی به پیروی از غرب در رضایت غربی ها و رفاه زدگی ، به دنبال کسب منافع بیشتر و دنیاطلبی و ... که دقیقا بر خلاف نظر مردم عمل نمودند و لذا مردم شریف و لایتمدار با دقت به اینکه هر کس که مدعی اصلاح طلبی و یا اصول گرایی است باید گذشته اش نشان دهد که به دنبال چه اصلاحی و پیرو چه اصولی است و آنگاه به او رای دهند
داود
خودکرده را تدبیر نیست!وقتی بینش سیاسی در نتخاب تداریم ؛متاسفانه این می شود که در حال حاضر قشرمتوسط ومحروم رنج آنرا می برند.انصافا در انتخابات آتی مجلس و ریاست جمهوری پیرو ولایت واز روی عقل انتخاب کنیم نه از روی عاطفه.به قول بزرگی: مرداب از رود پرسید تو چرا اینقدر شفافی؟رودجواب داد چون می گذرم.این روزها می گذرد در آخرت اصلاح طلب ،واصول گرایی نیست.