شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

کناره‌گیری سریع اسد واقع‌بینانه نیست

پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب: 607377
یکی از نظامیان اتریشی شرط برکناری سریع بشار اسد که برخی کشورهای غربی بر آن تاکید دارند را واقع بینانه و قابل انتظار ندانست.
کناره‌گیری سریع اسد واقع‌بینانه نیست
به گزارش جهان نيوز، بعد از حمله موشکی آمریکا و متحدان غربی اش به سوریه به بهانه استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما توسط دولت این کشور مدتی است که مسئله قانونی و یا غیر قانونی بودن این حمله موشکی در صدر اخبار بسیاری رسانه های دنیا قرار گرفته است.

خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم در این ارتباط مصاحبه ای را با سرتیپ دکتر "والتر فایشتینگر"، یکی از افسران بلند پایه ارتش فدرال اتریش و رئیس انستیتو حفظ صلح و مدیریت تقابل در آکادمی دفاع فدرال این کشور (IFK) انجام داده است.

این نظامی بلند پایه اتریشی در بخشی از سخنانش درباره این حمله موشکی اظهار داشت که تشدید قابل توجه درگیری ها در سوریه به وسیله این حمله موشکی انتظار نمی رود.

وی افزود، شرایط مشابهی حدود یک سال پیش هم وجود داشت و در آن زمان هم یک پایگاه هوایی در سوریه هدف حمله موشکی قرار گرفت. این بار سه هدف در سوریه بمباران شده و فرانسه و انگلیس هم به صورت خیلی محدود در آن مشارکت داشته اند. اما در مجموع هیچ تغییر ویژه ای در اوضاع سوریه به دلیل این حمله موشکی ایجاد نشده است.

دکتر "والتر فایشتینگر" در ادامه مصاحبه با خبرگزاری تسنیم تصریح کرد که جنگ و مناسبات قدرتی در سوریه هم از طریق این حمله موشکی تحول و دگرگونی چشمگیری را تجربه نکرد. از جمله انگلیس بر این موضوع تاکید کرد که این مسئله در اینجا مطرح نیست که رئیس جمهور سوریه را ساقط کنیم، بلکه مسئله واکنش تنبیهی به عملیات سلاح های شیمیایی در این کشور مطرح است.

وی در ادامه تاکید کرد هر گونه رویکردی در سوریه که برای دست یافتن به یک راهکار صلح آمیز تلاش می کند قابل تقدیر است. متاسفانه مذاکرات صلح در سوریه تا به امروز هیچ نتیجه ای به دنبال نداشته است. بخصوص سازمان ملل متحد با نماینده ویژه خود استفان دی میستورا به انزوا کشانده شده است. یک راه حل پایدار و دائمی تنها زمانی می تواند به دست آید که همه بازیگران مهم در این درگیری ها با میانجی گری سازمان ملل  در راه حل بحران مشارکت داشته باشند.

این افسر بلند پایه اتریش درباره شرط برکناری اسد که غربی ها بر آن تاکید دارند نیز گفت: در این میان همه متوجه شده اند که کناره گیری سریع بشار اسد غیر واقع بینانه بوده و قابل انتظار نیست. این را می توان از بسیاری تحلیل ها واظهار نظرهای سیاستمداران دریافت. از این رو باقی ماندن بشار اسد در قدرت به صورت موقتی باید پذیرفته شود. البته این بدین مفهوم نیست که دیگر از وی اعاده حیثیت شده و وی می تواند به یک شریک مذاکرات رسمی تبدیل شود. ما می توانیم چنین سیاستی از طرف غرب را به عنوان یک برنامه موقت ارزیابی کنیم.

وی درباره رویکرد اروپا در چنین شرایطی گفت: اروپا بدون تغییر بر مذاکرات و یک راه حل سیاسی بین المللی تنش ها تاکید دارد. بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین آماده هستند از بازسازی مجدد این کشور حمایت کنند.  با این حال چالش واقعی ایجاد شرایط و مناسبات سیاسی است که هیچ حزب و گروهی در آن طرد نشده و امنیت را برای زندگی روزمره مردم فراهم کند. در این راستا بخصوص قدرت های منطقه ای می توانند سهم مهمی را داشته باشند. این بسیار سودمند و مفید خواهد بود که همه احزاب محلی و منطقه ای درباره یک راه حل صلح آمیز و پایدار برای سوریه به توافق دست یابند.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *