جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

چند پرسش از وزیر جوان/ لطفا پاسخ دهید

چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۵۹
کد مطلب: 607201
وزیر ارتباطات باید در حوزه کاری خود پاسخ دهد که در شبکه ملی اطلاعات چه کرده و چرا هنوز سهم ترافیک داخلی در اینترنت کشور، همان ۲۰ درصد پایان دولت دهم است؟
چند پرسش از وزیر جوان/ لطفا پاسخ دهید
به گزارش جهان نيوز،  به تازگی کمیسیون فرهنگی مجلس ماده چهار طرح خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه مسؤولیت تنظیم‌گری در حوزه صوت و تصویر فراگیر منحصراً در انحصار سازمان صداوسیما است و مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان صداوسیماست.

آقای آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این مصوبه واکنشی منفی نشان داد. برای نمونه وی در صفحه شخصی خود نوشت: «ضمن احترام به نظر جمعی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی، تصویب قانون اختیارات صوت و تصویر فراگیر برای صدا و سیما بدون ذکر تعریف دقیقی از مصادیق صوت و تصویر فراگیر، مانع بزرگی در تحقق لایه های خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.»

ایشان همچنین طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تلاش کرده‌اند با ارائه اطلاعات مخدوش، ضمن القاء نگرانی به فعالان این حوزه، با ایجاد فشار بر نمایندگان مردم، روند تصویب این مقررات در مجلس شورای اسلامی را با مقاصدی خاص متأثر سازد.

واکنش آقای وزیر چند اشکال قابل ذکر دارد:

1-  اشتباه  اول این است که مصوبه کمسیون مجلس تحریف شده تا بتوان آن را در اذهان عمومی مخدوش کرد. مأموریت صدا و سیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، «تنظیم مقررات» است نه «تصدی‌گری»؛ ولی ایشان عمداً اظهار کرده‌ که صدا و سیما دنبال تصدی‌گری است در حالی که تنظیم مقررات، یعنی اینکه به دیگران اجازه کار داده شود و این عکس تصدی‌گری است. آیا خود وزارت ارتباطات که به اپراتورهای مخابراتی مجوز می‌دهد تصدی‌گر است؟! وزارت ارتباطات، حدود 40 درصد از در‌آمد اپراتورها را که ریال به ریال از عموم مردم گرفته می‌شود، مستقیماً و قبل از محاسبه سود، به خزانه دولت واریز می‌کند و بزرگترین درآمد ریالی دولت بعد از مالیات، همین درآمد وزارت ارتباطات است.

وزیر ارتباطات اظهار می‌کند که صداوسیما می‌خواهد در مورد مجوز‌های IPTV که داده شده است از اپراتور‌های IPTV پول بگیرد در حالی که صدا و سیما اگر در آینده پول نیز بگیرد بابت محتوایی است که در اختیار می‌گذارد ولی وزارت ارتباطات بابت باند فرکانس (یعنی هوا) که جزء انفال و متعلق به عموم است سالانه حدود 5 هزار میلیارد تومان از پول مردم را از اپراتورها اخذ می‌کند.

2-  اشتباه دوم این است که به جای تبیین موضوع، از روش‌های شبه‌پوپولیستی استفاده شده است. آیا مثلاً اگر کسی به جای نقد منصفانه عملکرد وزارت ارتباطات، به اخبار کانال‌های تلگرامی اشاره کند که ایشان در بخشی از عمر کاری خود، مسئول فیلترینگ فضای مجازی یا رصد ارتباطات مخابراتی بوده کار صحیحی است؟ آیا خود ایشان مایلند با چنین روش‌های نابهنجاری نقد شوند؟!

3-  اشتباه سوم ایشان این است که مباحثی مطرح شده که با وظایف همخوانی ندارد. حتی اگر فرض کنیم صدا و سیما نباید در حوزه محتوای فضای مجازی تنظیم‌گری داشته باشد مسؤولیت این حوزه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نهادهای مشابه آن است و وزارت ارتباطات حق هیچ‌گونه دخالتی در حوزه محتوای فضای مجازی ندارد و این اساساً حوزه تخصصی این وزارتخانه نیست. اینکه آقای آذری جهرمی، از عبارت «محتوای شبکه ملی اطلاعات» استفاده کرده تا حدودی مغرضانه به نظر می‌رسد چرا که وزارت ارتباطات، فقط مسؤول زیرساخت این شبکه است و نه محتوای آن. آقای وزیر در حوزه کاری خود باید پاسخ دهد که در شبکه ملی اطلاعات چه کرده است و چرا هنوز سهم ترافیک داخلی در اینترنت کشور همان 20 درصد پایان دولت دهم است؟ چرا چند هفته قبل با عملیات ساده چند هکر، تعداد زیادی از روترهای کشور از کار افتاد و برخی خدمات ضروری مردم، ساعت‌ها متوقف ماند؟ چرا این وزارتخانه در حالی که شرکت سیسکو از چند هفته قبل هشدار داده بود، هیچ آمادگیی برای مراکز داده کشور ایجاد نکرد و آن شد که دیدیم؟

4-  اشتباه چهارم آن است که مسائلی که باید از طریق گفت‌وگو بین دستگاه‌ها یا فرایندهای دموکراتیک در مراکز قانون‌گذاری حل و فصل شوند رسانه‌ای می‌شود. ایشان باید کارشناسان خود را برای ارائه نظرات به کمیسیون مجلس بفرستد که البته این کار هم شد ولی نظر آنها از طرف نمایندگان حاضر در کمیسیون رد شد.

5-  و بالاخره اشتباه پنجم این موضع‌گیری این است که ظاهراً آقای جهرمی به دنبال تبلیغات است و طوری موضع‌گیری می‌کند که گویی عده‌ای به دنبال بگیر و ببند هستند و ایشان منجی است. حال آنکه آنچه از سابقه وزیر جوان در فیلترینگ هوشمند اینستاگرام با صدها میلیارد تومان هزینه مطرح شده، از یادها نمی‌رود.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مشکلات در این حوزه بسیار زیاد است و یک روزه قابل حل نمی باشد
آقای جهرمی تا به الان بسیار شاداب و مصمم کار کرده است
طرح رجیستری ۱۰ سال بود که روی زمین افتاده بود و هیچکس توان و جرئت اجرای آن را نداشت و ایشان اجرا کردند که در نتیجه آن قاچاق موبایل تقریبا به صفر رسید
ایشان احتمالا بهترین وزیر کابینه دولت ۱۲ ام است