پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

محدودیت برای پیام رسان‌های آخرین اقدام است

چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۶
کد مطلب: 607197
رسول جلیلی با بیان اینکه محدودیت برای پیام رسان‌های خارجی آخرین اقدام است تصریح کرد: بیماری که با دارو و امساک مداوا نشود جراحی آخرین اقدام است هم چنین در مورد آسیب‌های اجتماعی قصاص یک راه حل نهایی است.
محدودیت برای پیام رسان‌های آخرین اقدام است
به گزارش جهان نيوز، رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی امروز در نشست تخصصی بررسی دلایل و عواقب فیلترینگ تلگرام که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد گفت: مادامی که ابزار پیام رسان‌ها در مسیر ارسال پیام استفاده شوند خیلی هم خوب است و کسی با مخالف نیست. اما وقتی که منجر به چالش امنیتی اجتماعی و اقتصادی می‌شوند باید اقدامات و برخورد‌های لازم صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه هویت در پیام رسان‌ها یعنی قبول مسئولیت برای گیرنده، فرستنده، بازنشر دهنده و کسی که بستر پیام رسانی را ایجاد کرده است تصریح کرد: اگر این مسئولیت پذیری نباشد آشوب‌های اجتماعی، هتک حرمت، گسترش قاچاق و دیگر آسیب‌ها پدیدار می‌شود.

جلیلی با بیان اینکه عدم قبول مسئولیت در فضای مجازی با آرامش و امنیت مردم امنیت اقتصادی و امنیت اجتماعی در تعرض است تصریح کرد: در دنیا تکلیف پیام رسان‌ها را مشخص کرده‌اند با این وجود ما هم باید نسبت به انجام این مهم اقدام کنیم.

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه محدودیت برای پیام رسان‌های خارجی آخرین اقدام است تصریح کرد: بیماری که با دارو و امساک مداوا نشود جراحی آخرین اقدام است هم چنین در مورد آسیب‌های اجتماعی قصاص یک راه حل نهایی است.

وی با بیان اینکه متاسفانه تصمیم گیران کشورمان زمانی که دو پیام رسان بیسون و ساینا در کشور عرضه شدند و تا بیش از دو میلیون نفر عضو آن‌ها شدند دولت حاضر به حمایت از این پیام رسان‌ها نشد تصریح کرد: یکی دیگر از موانع پیش روی پیام رسان‌های داخلی این است که برخی قوانین دنیای واقعی می‌توانست در مورد این پیام رسان‌ها مطرح شود، ولی این امکان در مورد پیام رسان‌های خارجی وجود نداشت، چون این پیام رسان‌ها در دسترس نیستند. 
جلیلی با اشاره به اینکه پیام رسان تلگرام به عنوان یک سرویس نیمه کیفی وارد کشورمان شد و توانست در سال ۲۰۱۷ به یک کیفیت سرویس دهی خوب برسد تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰ میلیون نفر در ایران مشترک تلگرام هستند با این وجود تلگرام خود را ارزشمند نشان می‌دهد.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه دلسوزان نظام به این نتیجه رسیدند که تلگرام به عنوان یک تهدید ملی تعیین تکلیف شود تصریح کرد: در این اواخر تلگرام برنامه اقتصادی خود را اعلام کرده است در واقع عزم جزمی وجود دارد که تلگرام یک پیام رسان قالب به عرصه اقتصاد وارد شود بدون آنکه مقررات دولت را بپذیرد و مجوز‌های لازم را کسب کند. در واقع هدف تلگرام این است که به عنوان یک راهزن در نزدیکی ما در دبی بایستد و بعد در لندن دفتری تاسیس کند.

وی با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی یک شورای سیاست گذاری است تصریح کرد: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی تمام نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی برای مبادلات اداری حق استفاده از پیام رسان‌های خارجی را ندارند، اما آن‌ها به جای اینکه از شبکه اختصاصی و ایزوله "پیام دولت" که در دوره هاشمی رفسنجانی شکل گرفته بود بخش نامه‌ها را از طریق پیام رسان خارجی منتقل می‌کردند لذا مماشات صورت گرفت.
جلیلی افزود: هم چنین تصمیم گیری شده بود که هر پیام رسان داخلی که تعداد مشترکین آن به یک میلیون نفر رسید جوایزی تعلق بگیرد، اما این اتفاق نیز نیفتاد با این وجود تلگرام با ۲۴۰ نفر کارشناس حرفه‌ای بدون این که مشخص باشد هزینه‌های آن از جمله هزینه سرور و پهنای باند بسیار زیاد از کجا تامین می‌شود وارد عرصه شد. 

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه در اتفاقات روسیه تلگرام یک ورژن را ارایه کرد که گوگل پشت آن قرار گرفته بود تصریح کرد: گوگل هیچ وقت پشت یک جوان ۳۳ ساله قرار نمی‌گیرد مگر این که دست‌هایی پشت پرده باشد.
وی با بیان اینکه پشت صحنه تلگرام این است که ایران در سوریه و عراق در مقابل امریکا، اسرائیل، داعش و عربستان ایستاده و پیروز شده است افزود: امروز اگر کسی بخواهد امتیاز گرنت بگیرد باید جلسات متعددی بگذارد و طرح تجاری ارایه کند، اما امروز شاهدیم که چه حمایت‌هایی از تلگرام صورت می‌گیرد.

جلیلی با اشاره به اینکه امروز افزایش ۳۰ تا ۴۰ برابر اعتبار تلگرام در مراکز اعتباری مطرح است افزود: امروز به گوگل گفته می‌شود که پشت تلگرام قرار بگیرد و تکنولوژی عقلی را در اختیار این پیام رسان قرار دهد در واقع با این اقدام کاربر دیگر به IP تلگرام وصل نمی‌شود بلکه به IP گوگل نصب می‌شود با این وجود وقتی که روسیه می‌خواهد ۱۸ میلیون IP را مسدود کند هم برای روسیه هم برای تلگرام و هم برای آمازون و مایکروسافت دردسر ایجاد می‌شود. 
عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: تلگرام از ابتدا دنبال ایجاد اخلال در نبود در واقع دروف در ابتدا به عنوان این بود که یک کاسبی راه بیندازد و سهام خود را بفروشد، ولی وقتی که رشد آن در ایران را دیدند غرب پشت این پیام رسان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها از دروف حمایت و هزینه‌های تلگرام را تامین ک. 
ردند تصریح کرد: امروز با استفاده از پیام رسان تلگرام کمترین هزینه را برای جاسوسی انجام می‌دهند و ما داده‌ها را با کمترین هزینه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. 

جلیلی با بیان این که وفاقی که در خصوص تلگرام در مسئولین ایجاد شده حرکت خوبی است، ولی برخی قول‌های انتخاباتی داده‌اند که نمی‌توان از آن‌ها عدول کرد با این وجود باید آن‌ها را تحمل کرد تصریح کرد: در هر حال برخی‌ها قول‌هایی دادند می‌خواهند در انتخابات سال ۹۸ نیز رای بیاورند با این وجود دلسوزان نظام به این نتیجه رسیدند که تلگرام با این وضعیت باید در کشور مجوز فعالیت بگیرد و یا دفتر تاسیس کند.

عضو شورای عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: الان mtn، پنجاه میلیون مشترک را از حیث مدیریتی زیر نظر دارد، ولی قانون را پذیرفته و هیچوقت حق ندارد به اطلاعات مردم در این اپراتور سرکشی کند.

وی افزود: در حال حاضر برخی سرمایه‌گذاران خارجی در برخی از استارتاپ‌ها فعالیت می‌کنند و کسی هم با فعالیت آن‌ها مخالف نیست در هر حال نمی‌شود کسی در خارج بنشیند و مسئولیت قبول نکند.

جلیلی با بیان اینکه اخیراً در آلمان و مالزی قوانین سختی برای مقابله با اشاعه دروغ و اتهام‌زنی در فضای مجازی وضع شده است تصریح کرد، رقم جریمه اتهام زنی در فضای مجازی در مالزی ۶۰۰ میلیون تومان معادل پول کشورمان است و در آلمان بیشتر از این رقم است قطعاً با این جریمه‌های سنگین دیگر کسی جرئت نمی‌کند که هر دروغی را نشر یا بازنشر دهد.

جلیلی افزود: اگر مدیران، شهروندان سیاستمداران و احزاب ثبت شده درون نظام هستیم باید ضمن مطالبه‌گری همدیگر را تحمل کنیم، ولی آستانه تحمل باید تا جایی باشد که به اعتبار و آبروی کسی خدشه وارد نشود به گونه‌ای که نتوان آن را جبران کرد.

منبع: دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *