جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
حجت‌الاسلام رفیعی:

اصل غیبت امام عصر جزء مسلمات است

چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 607136
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه بیان داشت: حضرت(عج) در میان مردم هستند، این طور نیست که در یک جای خاصی باشند تعبیر دارد که هر سال در حج حاضر می‌شود مردم را می‌بیند اما مردم او را نمی‌بینند.
اصل غیبت امام عصر جزء مسلمات است
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی محمدی عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه در برنامه سمت خدا با بیان اینکه در حدیث معراج به وجود وقدس امام زمان(عج) اشاره شده است، ابراز داشت: رسول خدا(ص) در شب معراج وقتی نور پیشوایان معصوم را دیدند می‌فرماید: «فَقُلتُ: یَا رَبِّ مَن هولاء؟ قَالَ: هؤلاء الاَئِمة، وَهَذَا القَائِم مُحَلِّل حَلَالِی وَمُحَرِّم حَرَامی، وَیَنتَقِمُ مِن اَعدَائی، یَا مُحمَّد أَحبِبهُ فَاِنِّی اُحِبُّه، وَاُحِبُّ مَن یُحِبُّه»؛  این نورها چه هستند چه کسی هستند این‌ها امامان و پیشوایان هستند این امام امام قائم(عج) است که نهایی ترین کسی است که انتقام از دشمنان می‌گیرد حلال را حلال و حرام را حرام می‌کند.

وی افزود: خدا فرمود که پیغمبر تو دوستش داشته باش من هم او را دوست داشتم و هر کسی را هم که او را دوست دارد دوست داشته باش. در روایتی دیگر امام علی(ع) می فرماید:  «لْحَادِیَ عَشَرَ مِنْ وُلْدِی هُوَ الْمَهْدِیُّ الَّذِی یَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً تَکُونُ لَهُ غَیْبَةٌ وَ حَیْرَةٌ»؛ یازدهمین فرزند من مهدی است، زمین را پر از عدل می‌کند و غیبت و حیرت دارد به این معنا که هم برای او غیبت است هم حیرتی که منظور همان حیرتی است که مردم دارند.

حجت الاسلام رفیعی با تأکید بر اینکه اصل غیبت جزء مسلمات است، تصریح کرد: در بحث غیبت بحث طولانی بودن است که روایات متعدد دارد آن قدر طولانی می‌شود که عده‌ای ایمانشان را از دست می‌دهند، همچنین از ظاهر روایات استفاده می‌شود که حضرت(عج) در میان مردم هستند، این طور نیست که در یک جای خاصی باشند تعبیر دارد که هر سال در حج حاضر می‌شود مردم را می‌بیند اما مردم او را نمی‌بینند یا باز در یک نقلی دارد که مردم را می‌بیند اما او را نمی‌شناسند.

وی با طرح این سوال که فایده‌ این امام غائب چیست؟ گفت: شما برای جاذبه‌ غائب می‌توانی فایده بگویی جاذبه غائب است مثل نور نیست که پیدا باشد اما فایده اش این است که من و شما اینجا نشستیم همه چیز سر جایش است درخت رشد می‌کند. فایده‌ اکسیژن هوا را فایده‌ لایه‌ای که دور زمین است را متوجه می‌شوید شاید آن‌ها را نبینید. به طور کلی چون خدا حکیم است چون بحث از مهدویت بعد از بحث از خدا و معاد و نبوت است خدا حکیم است علیم است، خیر و صلاح را می‌داند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه بیان داشت: می‌دانیم خدا حکیم و علیم است، یک دلیلی داشته که این را در عالم قرار داده است لذا مسأله‌ غیبت را یعنی فواید غیبت را حتی اگر نتوانیم بیان کنیم، باید اعتماد کنیم، دلیل این اعتماد این است که خدای تبارک و تعالی این صلاح را دیده اند و این نقش را ایجاد کردند، به این شکل این پازل را چیدند که 11 امام باشند، بعد حضرت حجت غایب شوند، بعد در یک زمانی یک حکومت واحد جهانی تشکیل دهند.

وی افزود: در روایات ما یک سری فوایدی بیان شده از جمله یکی از این فواید هدایت باطنی است، امام در واقع مربی جامعه است و تصرف در قلوب و افراد به اذن خدا دارد، همه‌ این‌ها به اذن خدا است؛ پس در واقع اینکه گاهی انسان به یادش می‌افتد و امام هم توجه می‌کند و این شخص از این طریق ارتباطش را برقرار می‌کند این هدایت باطنی خیلی مهم است، امکان ارتباط با امام است، اگر به او توجه پیدا کردیم هم دعا می‌کند هم ناراحت می‌شود، از غم شما این خیلی چیز مهمی است.

حجت الاسلام رفیعی درباره شیوه ارتباط با امام زمان(ع) اظهار داشت: خودشان این راه را سهل کردند، برای ما گفتند شما وقتی به ما متوجه می‌شوید یا همین دعای آل یس و دعای فرج متوجه به ما شوید، لذا این نقش خودش یکی از نقش‌هایی است که در مورد امام در دوران غیبت است که هدایتشان شامل حال ما شود، مثل نیروی جاذبه که دیده نمی‌شود اما اثرش را می‌گذارد، مطلب دوم حفظ دین و نگه داشتن دین است، ممکن است مستقیم امام در صحنه نباشد، اما همین توجهی که به علما و بزرگان دارد، حتی بعضی از گذشتگان مثل شیخ مفید اگر در فتوایشان اشکالی بوده امام تذکر داده است.

وی ادامه داد: دومین نقش امام حفظ دین است، حفظ دین به این نیست که امام بیاید در صحنه بایستد بگوید من مانع می‌شوم از اینکه افراد به دین خدا لطمه بزنند،  سومین نکته درباره فواید امام غائب، بحث امید و امید بخشی است اینکه بالاخره جامعه یک شادابی و پویایی دارد و احساس می‌کند که یک روزی این اتفاق خواهد افتاد، خود این روح امید در واقع یک حس مهمی در مردم است که موجب می‌شود همواره یک فکر پویا و زنده‌ای در میان مردم باشد.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *