جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

هند: تخفیف ویژه‌ گرفتیم/ زنگنه: تخفیف ویژه ندادیم

چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 607064
زنگنه اخیرا اعلام کرده است به هندی ها تخفیف ویژه ندادیم در صورتی که هندی ها رسما اعلام کرده اند ایران با ارائه تخفیف صد در صدی، هزینه انتقال نفت به هند را برای سال مالی آینده میلادی حذف کرده است.
هند: تخفیف ویژه‌ گرفتیم/ زنگنه: تخفیف ویژه ندادیم
به گزارش جهان نيوز، بیژن زنگنه اخیرا در جمع خبرنگاران با اشاره به خبرهای منتشر شده در برخی از رسانه های خارجی مبنی بر ارائه تخفیف های ویژه ایران به هند در فروش نفت گفت: «ما تخفیف ویژه‌ای به هند ندادیم البته برای فروش ممکن است در هر زمانی که لازم باشد از نظر سیاسی قیمت‌هایی را اعمال کنیم که بتوانیم در بازار حضور داشته باشیم.»
سال گذشته تنش های اقتصادی فراوانی بین ایران و هند در حوزه نفت و گاز وجود داشت به طوری‌که هندی ها برای به دست آوردن توسعه میدان گازی فرزاد B اقدامات خارج از عرف اقتصادی و بین المللی را صورت دادند که یک نمونه آن فشار به ایران از طریق کاهش خرید نفت بود.
 
هندی ها که بعد از چین بزرگترین مشتری نفت ایران بودند به یک باره با این تصمیم گرفتند نفت مورد نیاز خود را به جای ایران از دیگر کشورها حتی آمریکا تامین کنند و این مسئله موجب شد تا هند به عنوان چهارمین خریدار نفت ایران مطرح شود.

اواسط تیر ماه سال 96 بود که بهارات پترولیوم دومین پالایشگاه هندی  که نفت ایران را خریداری و پالایش می کرد پس از دیدار نخست‌وزیر هند و رئیس جمهور آمریکا نفت این کشور را جایگزین نفت ایران کرد و این موضوع سر آغاز واردات نفت هند از آمریکا بود.

این مسئله موجب شد تا واکنش هایی از سوی مسئولان صنعت نفت ایران وجود داشته باشد، به عنوان مثال  وزیر نفت ایران رسما اعلام کرد هندی‌ها نمی توانند از این طریق به ایران فشار بیاورند اما ظاهرا با تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از توافق نامه برجام و احتمال تحریم های نفتی مسئولان صنعت نفت از هم اکنون به دنبال حفظ بازار نفت خود هستند.

این گزارش حاکی است مذاکرات ایران و هند چه در سطح کارشناسی و چه در سطوح عالیتر بعد از آنکه روابط ایران و هند رو به وخامت داشت و هندی ها در چند نوبت نفت آمریکا را جایگزین نفت ایران کرده بودند، ادامه داشت تا اینکه اواخر سال گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود در شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد ایران با ارائه تخفیف صد در صدی، هزینه انتقال نفت به هند برای سال مالی آینده میلادی را حذف کرده است بر همین اساس هند هم قرار شده در مقابل،  واردات نفت خود از ایران را افزایش دهد.

اوایل سال جاری نیز دوباره این خبرگزاری به نقل از منابع آگاه خود در وزارت انرژی هند رسما اعلام کرد  پالایشگاه‌های دولتی هند در نظر دارند برای سال جاری مالی، واردات نفت از ایران را دو برابر کنند. سال مالی هند، تقریبا همزمان با سال خورشیدی ایران آغاز می‌شود.

هندی ها رسما اعلام کرده اند علت افزایش خرید نفت از ایران پیشنهاد عالی است که ایران داده است گرچه ایرانی‌ها اعلام نکرده‌اند طرف ایرانی رسما چه پیشنهادی را مطرح کرده است.

اخیرا دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز  اعلام کرده اند در سال مالی منتهی به مارس سال ۲۰۱۹ پالایشگاه‌های دولتی ایندین اویل، پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم قصد دارند ۳۹۶ هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کنند در صورتی که این پالایشگاه ها در سال مالی گذشته حدود ۲۰۵ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز نفت ایران را وارد کرده بودند.

زنگنه وزیر نفت از طرف دیگر در مورد این‌که گفته می‌شود ایران برای جذب مشتری در مقابل سیاست‌های ترامپ به هند تخفیف می‌دهد، اعلام کرده است: هرکاری که لازم باشد برای این‌که با ترامپ مقابله کنیم انجام می‌دهیم.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ا هن!