جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

موگرینی: جایگزینی برای توافق هسته‌ای وجود ندارد

چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 607052
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: جایگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد.
موگرینی: جایگزینی برای توافق هسته‌ای وجود ندارد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، فدریکا موگرینی امروز در حاشیه نشست اتحادیه اروپا و سازمان ملل در باره سوریه، گفت: هیچ جایگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد و این توافق به طور کامل اجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر سفر «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به آمریکا و رایزنی وی با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود درباره توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام گفت: «هم اکنون یک توافق وجود دارد.سخنان مکرون و تمامی اروپایی‌ها این موضوع را کاملا روشن می‌کند که توافقی که هم اکنون داریم، کارایی دارد و جلوی دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای و تولید آن را بدون هیچ محدودیتی می‌گیرد و اگر برجام را به دقت بخوانید در همان اول نوشته شده که ایران سلاح هسته‌ای نخواهد داشت.»

وی افزود: «مکرون روز گذشته در کاخ سفید به وضوح تاکید کرد که ما معتقدیم که اجرای کامل توافق هسته‌ای برای امنیت اروپا و منطقه ضروری است و اروپا به آن پایبند خواهد بود. آنچه در آینده رخ خواهد داد را در آینده می‌بینیم اما اکنون فقط یک توافق وجود دارد که کارایی دارد و باید حفظ شود.»

موگرینی در بخش دیگری از سخنانش، بار دیگر بر یافتن راهکار سیاسی برای حل بحران در سوریه تاکید کرد و گفت که تلاش می‌شود تا به مبنای مشترکی در این زمینه دست‌یافت و افزود: «ما به ایران و روسیه برای اعمال فشار به دمشق نیاز داریم.»

وی اضافه کرد: گروه‌های مخالف به اتفا‌ق‌نظر رسیده‌اند که به مذاکره روی آورند.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «ما معتقدیم که تنها راهکار برای تحقق صلح پایدار در سوریه، روند سیاسی است و همانطور که بارها گفته‌ام سه طرف ضامن در روند آستانه در این مورد مسئولیت خاصی دارند.»

وی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در سوریه، گفت که از ضامنین درخواست می‌شود که در جهت تنش‌ زدایی اقدام کنند و اعمال فشار سیاسی به دمشق را پیگیری کنند تا به این ترتیب زمینه برای مذاکره‌ای معنادار فراهم شود.موگرینی اعلام کرد که اروپا کاملا تمایل دارد که در بازسازی سوریه همکاری کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در عین حال گفت: «ما در زمینه آینده سوریه هم کار می‌کنیم. اتحادیه اروپا و جامعه جهانی تا زمانی که روند سیاسی در سوریه زیر نظر سازمان ملل اجرایی نشود، به بازسازی این کشور کمک نمی‌کند.»
وزاری اروپایی و دیگر مقامات جهانی امروز جهاشنبه در بروکسل در راستای دومین شورای حمایت از آینده سوریه و منطقه تشکیل جلسه می دهند. نمایندگان بیش از 85 کشور و سازمان در سطح وزیر، دیروز و امروز در این نشست حضور دارند.
هدف از برگزاری این نشست، گردآوری کمک‌های بشردوستانه برای افرادی است که در پی جنگ در سوریه آسیب دیده‌اند و نیز پرداختن هر چه بیشتر به روند صلح در این کشور تحت حمایت سازمان ملل در دستور کار قرار دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *