پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چرا هاشمی رفسنجانی شهردار تهران نشد؟

چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 606992
محسن هاشمی بار دیگر از شهرداری تهران دور شد و اینبار اصلاح‌طلبان تمایلی به شهردار شدن وی نداشتند چرا که با خروج وی از شورای شهر تهران چمران وارد شورا می‌شد و اعضای شوری از این بابت ترس و نگرانی داشتند.
چرا هاشمی رفسنجانی شهردار تهران نشد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل ازتسنیم، روز گذشته اسامی 7 گزینه برای تصدی شهرداری تهران در جلسه شورای شهر تهران اعلام شد و قرار است این 7 نفر طی دو هفته برنامه‌های خود را در چارچوب سیاست‌های شورای شهر تهران ارائه کنند.

در حالی اسامی 7 گزینه اعلام شده است که پیش از این بسیاری انتظار شنیدن نام محسن هاشمی رفسنجانی در بین اسامی را داشتند موضوعی که شخص رئیس شورای شهر تهران نیز از آن بدش نمی آمد!محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌و نقل  شورای شهر تهران پس از برگزاری جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران در روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز راجع به 28 گزینه شهرداری تهران بحث و تبادل نظر شد.

وی تصریح کرد: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته 8 نفر از گزینه‌ها انصراف خود را برای کاندیداتوری اعلام کرده‌اند.
علیخانی بیان کرد: بر همین اساس تصمیم گرفته شد که در جلسه علنی شورای شهر تهران اسامی 7 گزینه اعلام شود.
وی با بیان اینکه نام محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران نیز در بین 20 گزینه شهرداری تهران قرار دارد، گفت: قرار شد در این زمینه اعضای شورای شهر تهران در صحن شورا تصمیم ‌گیری کنند.

پس از برگزاری جلسه هم اندیشی که باید خواند جلسات پشت درهای بسته، رای گیری برای 20 گزینه و انتخاب 7 نفر از آنها انجام گرفت و در نهایت 7 نفربه ترتیب حروف الفبا سیدمحمدعلی افشانی، محمدابراهیم انصاری لاری، محمود حجتی، سیدمحمود حسینی، پیروز حناچی، سمیع‌الله حسینی مکارم و حجت‌الله میرزایی بیشترین آرای اعضای شورای شهر را کسب کردند.

در حالی نام 7 گزینه برای شهرداری تهران اعلام شده است که به گفته بسیاری از کارشناسان مدیریت شهری از گروه‌های مختلف نام محسن هاشمی رفسنجانی در بین این اسامی خالی است.محسن هاشمی با توجه به سابقه کاری که داشته است می‌توانست برای شهرداری تهران مفید باشد و این در حالی است که به گفته اعضای شورای شهر تهران برای حفظ انسجام و وحدت شورای شهر تهران تصمیم گرفته شده محسن هاشمی در شهرداری حضور پیدا نکند که البته می‌توان یکی از دلایل اصلی برای حفظ هاشمی در شورا فراهم نشدن حضور چمران به عنوان عضو البدل در شورای شهر تهران باشد.

در هر صورت هم اکنون نام 7 گزینه برای شهرداری تهران اعلام شده که قرار است روزهای 16 و 17 اریبهشت با حضور در شورای شهر تهران برنامه‌ها و همچنین معاونان خود را به شورای شهر تهران ارائه دهند.
بر اساس زمانبندی اعلام شده محمدابراهیم انصاری لاری یکشنبه 97/02/16 ساعت 8:00 الی 10:0 - سیدمحمدعلی افشانی: یکشنبه 97/02/16 ساعت 10:30 الی 12:30 - سمیع‌الله حسینی مکارم: یکشنبه 97/02/16 ساعت 14:00 تا 16:00 - حجت‌الله میرزایی: یکشنبه 97/02/16 ساعت 16:30 تا 18:30 -محمود حجتی: دوشنبه 97/02/17 ساعت 8:00 الی 10:00 -پیروز حناچی: دوشنبه 97/02/17 ساعت 10:30 الی 12:30 وسید محمود حسینی: دوشنبه 97/02/17 ساعت 14:00 الی  16 برنامه‌های خود را اعلام خواهند کرد.

با مروری بر سوابق گزینه‌های مطرح شده برای شهرداری تهران نمی توان انتظار روزهای خوبی را برای شهر تهران داشت و این در حالی است که در این دوره از مدیریت شهری خبری از اقدامات عمرانی در شهر تهران نیست و کارگاه‌های شهری و عمرانی تعطیل شده اند.

سیاسی کاری و حزبی رفتار کردن اعضای شورای شهر تهران در این دوره باعث نگرانی‌ شهروندان شده است و این در حالی است که طی ماه‌های گذشته انتقادات زیادی به مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف شده است.عدم آشنایی اعضای شورای شهر تهران به موضوعات شهری منجر شده که آنها نتوانند خدمات خوبی را برای شهروندان پیش بینی کنند و بسیاری از طرح های آنها با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده است.

بررسی کارنامه شورای شهر تهران در 8 ماه گذشته نشان از بی‌تجربگی اعضای شورای شهر تهران به موضوعات شهری دارد و در این مدت اعضای شورای عملکرد ضعیفی را داشته‌اند و حتی این موضوع در جلسات شورای شهر تهران نیز کاملاً روشن است.

محمدعلی افشانی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و استاندار فارس در دولت یازدهم است. وی معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است. در سابقه افشانی معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان نیز به چشم می‌خورد. وی هم‌اکنون رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور است.

سمیع‌الله حسینی مکارم سابقه تدریس در دانشگاه‌های علوم اقتصادی و دارایی و دانشگاه پیام نور را نیز در رزومه خود دارد. وی مدرک کارشناسی خود را در اقتصاد نظری از دانشگاه شهید بهشتی گرفته است و همچنین کارشناسی ارشد این رشته را در دانشگاه تهران گذرانده است.از سوابق اجرایی وی می‌توان به معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، ریاست شورای پژوهش و تحقیقات پست بانک ایران، رئیس شورای برنامه ریزی پست بانک ایران، ستاد هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد.مکارم هم اکنون سرپرست شهرداری تهران است.

محمدابراهیم انصاری لاری استاندار سابق بوشهر، فارس و ریاست سازمان ثبت احوال کشور را در دولت اصلاحات در کارنامه دارد. وی قبل از انتصاب به سمت‌های سیاسی، کارمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و مدتی نیز به عنوان معاون وزیر کشور مشغول به فعالیت بوده است. وی هم اکنون مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش است.

محمود حجتی مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر جهاد کشاورزی مشغول به فعالیت شد. وی در سال 1364 نیز به عنوان عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی منصوب شد و در 1368 نیز به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان و در سال 1376 تا سال 1379 تصدی وزارت راه و ترابری را عهده دار بود.حجتی هم اکنون وزیر جهاد کشاورزی است.

سیدمحمود حسینی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه اصفهان است. استاندار اصفهان بود. او در سال 1373 به شرکت ملی گاز ایران پیوست و هم‌اکنون نیز در این شرکت مشغول بکار است.
حجت‌الله میرزایی دارای سابقه تحصیل در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در حوزه اقتصاد نظری، توسعه و برنامه ریزی و اقتصاد است. وی همچنین علاوه بر عضویت هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، پیش از این معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل موسسه سیاست پژوهی صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری بوده است.در کارنامه اجرایی و پژوهشی میرزایی مشاوره، برنامه‌ریزی و اجرای ده‌ها پروژه در مناطق مختلف کشور با اهداف توسعه روستایی، شهری، صنعتی و سرمایه‌گذاری به چشم می‌خورد.وی هم اکنون معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران است.

پیروز حناچی  دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه تهران و دکترای تخصصی معماری - مرمت شهری و باز زنده سازی شهرهای تاریخی از دانشگاه تهران است. از سوابق اجرایی وی می‌توان به‌قائم مقام ریاست دانشکده هنرهای زیبا، رئیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی، عضو شورایعالی میراث فرهنگی کشور  ،معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی، دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری کشور ،عضو شورای عالی ترافیک، رئیس مرکزمطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی، معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران نیز اشاره کرد. وی هم اکنون معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *