جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

هدف جنگ تجاری آمریکا با چین

سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۶
کد مطلب: 606856
هدف آمریکا از تنش تجاری با چین بسیار فراتر از یک جنگ صرفا اقتصادی از طرف ترامپ است.
هدف جنگ تجاری آمریکا با چین
به گزارش جهان نيوز، به نظر می‌رسد تحولات هفته گذشته مابین آمریکا و چین نه تنها یک جنگ تجاری نبوده بلکه حتی به ترامپ نیز مربوط نمی‌شود. این موضوع بسیار بسیار بزرگتر از چیزی است که برخی تصور می‌کنند.

هفته گذشته وزارت بازرگانی آمریکا شرکت‌های این کشور را از فروش تجهیزات به شرکت چینی ZTE برای مدت ۷ سال منع کرد. سال گذشته این شرکت چینی پذیرفت که باوجود تحریم‌های تجاری آمریکا تجهیزات حاوی چیپ‌ست‌های آمریکایی را به ایران فروخته است. از این رو ZTE مجبور به پرداخت رقم سنگینی جریمه شد، اما به توافق صورت گرفته با آمریکا برای تنبیه برخی از مقامات خود عمل نکرد.

چین به عنوان یک قدرت تجاری برتر این قابلیت را دارد که به شیوه‌های مختلف حیات را برای شرکت‌های آمریکایی فعال در چین سخت کند، اما به نظر می‌رسد تلافی مد نظر چین شکل دیگری به خود گرفته است.

وزارت بازرگانی چین نیز پنجشنبه گذشته تایید کرد که تحقیقات درمورد شرکت آمریکایی کوالکام و ادعای خرید شرکت هلندی ان ایکس پی را ادامه خواهد داد.

باوجود این اتفاقات بسیاری از احزاب در هر دو کشور معتقدند که این اتفاقات هیچ ارتباطی با مسائل تجاری نداشته و علت اصلی چنین رویکردی از سوی هردو کشور تنها اهداف سیاسی است.

تصمیم پکن علیه کوالکام نیز به همین شکل است. تا هفته گذشته مقامات چینی هیچ شکایت جدی از ادغام کواکام و ان ایکس پی نداشتند و به صورت غیرمستقیم نیز نشان داده بودند که اعتراضی به این توافق ندارند.

پس هدف از این تصمیمات چیست؟ بسیاری معتقدند هدف اصلی دولت آمریکا اخذ امتیازات تجاری از چین برای کاهش کسری بودجه است تا ترامپ بتواند پیش از انتخابات میان مدت سال جاری به آن ببالد.

چین در سالیان اخیر به بهانه رشد کشور از بازار داخلی خود حمایت کرده، اما درحال حاضر که این کشور به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته می‌شود دیگر نمی‌تواند با توجیهات قبلی به کار خود ادامه دهد. به همین دلیل بسیاری در آمریکا هشدار دادند با ادامه حمایت دولت چین از صنایع داخلی و ارائه سوبسید به شرکت‌های چینی در مقابل شرکت‌های آمریکایی فعال در این کشور به انتقال تکنولوژی و در نهایت برتری تکنولوژیکی و نظامی چین تمام شود.

به همین دلیل هدف آمریکا تنها اخذ امتیازات تجاری نیست بلکه به دنبال تغییر رویکرد صنعتی و سیاسی کل چین است. البته بسیار بعید است که آمریکا به هدف خود دست یابد. هفته گذشته و پس از تحریم شرکت ZTE رسانه‌های دولتی چین از مقامات این کشور خواستند تا اقدامات لازم برای تولید چیپ در داخل کشور را فراهم کند.

به عبارت دیگر تلاش واشنگتن برای وادار کردن چین به باز کردن مرزهایش به سوی شرکت‌های خارجی نتیجه عکس خواهد داد و پکن در عوض برنامه حمایت از صنایع داخلی‌اش را دوبرابر خواهد کرد. چنین واکنشی از سوی چین باعث تشدید تنش میان طرفین و یا در حالت بدتر باعث یک جنگ سرد اقتصادی ترانس پاسیفیک خواهد شد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این اتفاقات بسیار فراتر از هدف ترامپ برای کاهش کسری بودجه دولتش است.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *