سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

ترور الصماد عربستان را در باتلاق یمن فرو می‌برد

سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب: 606829
روزنامه نگار برجسته لبنانی با تاکید بر اینکه ترور رئیس شورای عالی سیاسی یمن هیچ چیزی از قدرت انصار الله کم نمی‌کند، گفت: عربستان از سر حماقت و مزدوری برای آمریکا دست به حماقت‌هایی می‌زند که بیشتر به زیانش تمام می‌شود.
ترور الصماد عربستان را در باتلاق یمن فرو می‌برد
به گزارش جهان نيوز، «ناصر قندیل»، روزنامه نگار سرشناس لبنانی و سردبیر روزنامه لبنانی  «البناء» در سرمقاله امروز این روزنامه با عنوان « مفاهیم ترور صالح الصماد و پیامدهای آن»، اقدام ائتلاف متجاوزان عرب به فرماندهی عربستان علیه کشور یمن در به شهادت رساندن رئیس شورای عالی سیاسی یمن را در  راستای حماقت‌های دیرینه رژیم آل سعود توصیف کرد.

در این یادداشت آمده است: شهید «صالح الصماد»، رئیس شورای عالی سیاسی در یمن، کسی که از مصونیت تحت حمایت کنوانسیون‌های بین المللی حاکم بر وضعیت جنگ برخوردار بود تلاش داشت از طریق مذاکره و دستیابی به توافقی سیاسی به جنگ پایان دهد، او یک سیاستمدار برجسته و مذاکره کننده‌ای کار بلد و با انگیزه بود که هر کسی او را از نزدیک می‌شناخت شاهد اخلاق و فروتنی او بود.
اضافه شدن نام الصماد به فهرست کشتارهای ائتلاف سعودی نشانه شجاعت و گواه قدرت او نیست بلکه جنایت جدیدی است که به کارنامه جنایاتی افزوده می‌شود که البته چشم پوشی جامعه بین المللی موجب فراموش شدن آن نمی‌شود بلکه عاملانش تحت پیگرد قرار گرفته و انتقام خون قربانیان این جنایت غیرانسانی هر چقدر هم دیر گرفته خواهد شد.

ترور شهید الصماد معادله جنگ را هرگز تغییر نخواهد داد بلکه هیزمی به آتش جنگ انداخت، علاوه بر اینکه منابع قدرت انصار الله را هم عوض نخواهد کرد، بلکه میل آنها به انتقام‌جویی و تعلیق همکاری با تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی و فرآیند مذاکره را بیشتر می‌کند .

آنهایی که به جنایت خود در کشتن الصماد فخر می‌ورزند هیچ بهره‌ای از این اقدام خود نبردند او یک هدف غیرنظامی و در فهرست ده‌ها هزار یمنی قرار گرفت که عربستان آنها را به خاک و خون کشیده است و کسی جز رژیم آل سعود تاکنون مرتکب جنایاتی به این بزرگی نشده است.

در شرایط جنگ هر عملیات ترور مقامات غیرنظامی که در موقعیت‌های رهبری قرار دارند، عاملان آن را از پذیرش مسئولیت اقدام خود شرمنده می‌کند و حتی ترور مقامات نظامی تا زمانی که قتل آنها در موقعیت‌های نظامی و در درگیری‌های مستقیم نباشد مخفی نگه داشته می‌شود و قاتل به اقدام خود افتخار نمی‌کند چون آن را ننگ و عاری می‌داند که از شأن ارتش و اطلاعات وی کم می‌کند چون نشانه حملات کورکورانه آنهاست اما این تنها رژیم آل سعود است که به جنایت خود افتخار می‌کند.
در خصوص ترتیبات پس از درگذشت الصماد، نهاد سیاسی یمن جانشین وی را معرفی کرد و یارانش در فراقش گریسته و قسم خوردند که انتقام خونش را خواهند گرفت.

سید عبدالملک الحوثی، رهبر انصار الله هم اعلام کرد که مجازات دشمن سنگین خواهد بود، به دنبال آن دور تشدید حملات موشکی به جبهه‌های مرزی یمن با عربستان آغاز شد و فرایند سیاسی را پیچیده‌تر از قبل کرد، بدون اینکه شهادت الصماد بر قدرت و مقاومت جبهه‌های نبرد و ساختار نظامی و روحیه انصار الله تاثیر منفی گذاشته باشد.

بنابراین فقط یک آدم احمق می‌تواند دست به تروری بزند که شبیه کشاندن علی عبدالله صالح به محاسبات اشتباه رژیم آل سعود است بدون اینکه از شکست‌های پیاپی درس عبرتی گرفته باشد و همچنان این حقیقت را انکار کند که خروج از بن بست یمن جز با اعتراف به اینکه انصار الله بخشی از جامعه یمن است محقق نمی‎شود و تحقق صلح در یمن جز با فرآیندی سیاسی که انصار الله در آن مشارکت اصلی داشته باشد، ممکن نیست.

شیوه‌ای که ذهنیت سعودی با آن مشکلاتش را مدیریت می‌کند، و یک نمونه ساده آن، بازداشت سعد الحریری، نخست وزیر لبنان و متحد نزدیکش که به گفته ملک سلمان یکی از اعضای خانواده آل سعود است، بر مبنای مزدوری برای آمریکاست از همین رو در برخورد با متحدان ضعیف‌تر یا قوی تر از خودش هم با همین تفکر عمل می کند چه برسد در برخورد با دشمنانش، بنابراین به نظر می‌رسد این موضوع را دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به خوبی متوجه شده و کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به ثروت‌های عربستان شناخته است.

مشکل این گونه تفکر این است که صاحبانش در تقابل با کسانی که شان و شرافت خود را فدای منافعشان نمی‌کنند در بن بست قرار می‌گیرند و هر چقدر تلاش می‌کنند از آن رهایی یابند گرفتارتر می‌شوند و هرچقدر تصور می‌کنند به ساحل امنیت نزدیک می‌شوند خود را در وسط امواج سهمگینی می‌بینند که به سوی مقصد نامعلومی می‌رود.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *