شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان:

حق انتخاب را به مردم کشمیر بدهید

سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 606729
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش کشورهای غربی و همینطور آمریکا در قبال اتفاقاتی که در کشمیر رخ می دهد، به پرس تی وی گفت: مسائلی همچون حقوق بشر، جهانی هستند و می بایست برای تمامی کشورها، به یک اندازه مورد توجه قرار گیرند.
حق انتخاب را به مردم کشمیر بدهید
به گزارش جهان نيوز به نقل از پرس تی وی، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در یک مصاحبه اختصاصی با پرس تی وی بر لزوم احترام به حق انتخاب مردم کشمیر در تعیین سرنوشت خود در پیوستن به هند یا پاکستان تاکید کرد.

محمد فیصل در گفت‌و‌گویی رو در رو با کامران یوسف، خبرنگار شبکه پرس تی وی، در خصوص درگیری‌های مرزی میان نیروهای پاکستانی و هندی در منطقه کشمیر عنوان کرد: تنش در این منطقه بسیار بالاست. در سال گذشته، شاهد نقض بیش از 1970 آتش‌بس بودیم. در سال 2016 نیز 360 معاهده آتش‌بس نقض شد و اکنون که در چهارمین ماه از سال 2018 به سر می بریم، علاوه بر نقض بیش از 900 معاهده آتش، بیش از 21 غیرنظامی به شهادت رسیدند و 70 نفر نیز مجروح شده اند.

وی شرایط حاکم بر این منطقه را وخیم دانست و افزود: پیشنهادی را که ما بارها با طرفین هندی خود به منظور پایان دادن به درگیری‌های کشمیر مطرح کردیم، ورود گروه ناظر نظامی سازمان ملل به این مسئله است که علی رغم همکاری‌های گسترده ما با این سازمان، اقدام مشابهی از سوی هندی‌ها در جهت کمک به رفع این مشکل صورت نگرفته است. اگر این گروه بتواند آزادانه در مناطق مختلف حضور و بر فرآیند آتش‌بس نظارت داشته باشد، می تواند مانع از نقض آتش‌بس از سوی طرفین درگیری شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در خصوص اتهاماتی که از سوی هندی‌ها به پاکستانی ها و بالعکس در خصوص نقض مکرر معاهده‌های آتش‌بس به یکدیگر وارد می کنند عنوان کرد: ما در پاکستان، پایگاه مستقلی را به گروه ناظر نظامی سازمان ملل اختصاص دادیم و دست آن‌ها را برای هرگونه اقدامی باز گذاشته‌ایم و عقیده داریم که باید به این گروه اجازه داده شود تا کار خود را انجام دهند. بی تردید، نیاز به یک ناظر مستقل از هر دو جناح، یک نیاز مبرم است و تنها از این طریق می توان گفت که چه کسی ناقض معاهده‌های آتش‌بس است و با محدود کردن آن، می توان برای همیشه به این درگیری‌ها پایان داد.

فیصل در رابطه با قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص کشمیر که اکنون از سوی هندی‌ها نامربوط خوانده می شود نیز عنوان کرد: ما کاملا با این اقدامات مقامات هندی مخالفیم. هند کشور عضو سازمان ملل است و قطعنامه‌های شورای امنیت نیز با موافقت و رضایت دو طرف یعنی هند و پاکستان به تصویب رسیده است. مقامات هندی امیدوارند که با این اقدامات بتوانند این قطعنامه‌ها را از یادها ببرند اما هرگز موفق نخواهند شد چراکه تمامی این موارد در وب‌سایت سازمان ملل موجود است. آن‌ها از این مسئله می ترسند که نتوانند در این پرونده پیروز شوند و به همین دلیل، تمایل به مذاکره و برگزاری نشست‌هایی برای گفت‌وگو در این رابطه ندارند.  

وی درباره واکنش سازمان ملل در خصوص مسئله نقض حقوق بشر در کشمیر که توسط پاکستان مطرح شده، تصریح کرد: تنها پاکستان نیست که در این زمینه اقدام کرده، بلکه هندی‌ها نیز مدعی نقض حقوق بشر شده اند به طوری‌که به گفته رسانه‌های این کشور در خلال این درگیری‌ها، بیش از 200 نفر مجروح شده و 300 نفر بینایی خود را از دست داده اند. انتشار این گزارش‌ها با صدور بیانیه‌هایی از سوی نهادهایی همچون عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، کمیساریای عالی حقوق بشر و سازمان همکاری‌های اسلامی همراه بوده است. از میان شخصیت‌ها نیز می توان به واکنش‌هایی از سوی وزیر امور خارجه ایران، وزیر خارجه ترکیه و دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد. همانطور که می بینید، بیانیه‌های متعددی صادر شده و این روال همچنان نیز ادامه خواهد داشت اما علی رغم همه این موارد، اعتراضات و درگیری‌ها همانند گذشته به قوت خود باقی‌ است.

فیصل به بیانیه منتشرشده از سوی سازمان ملل در محکومیت اقدامات ناقض حقوق بشر توسط نیروهای هندی اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان ملل به طور فعال این اقدامات را محکوم کرده و اداره کمیسیاری حقوق بشر نیز بازدید کمیته حقیقت یاب از منطقه کشمیر در پاکستان و هندوستان را برای برون‌رفت از این درگیری‌ها پیشنهاد داد. ما حدود یک سال و نیم پیش با این طرح موافقت کردیم، اما هندی‌ها با آن مخالفت کردند. البته کمیسیون مستقل دائمی حقوق بشر (IPHRC) نیز از این منطقه بازدید و گزارش جامعی را در این باره خود منتشر کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش کشورهای غربی و همینطور آمریکا در قبال اتفاقاتی که در کشمیر رخ می دهد، به پرس تی وی گفت: مسائلی همچون حقوق بشر، جهانی هستند و می بایست برای تمامی کشورها، به یک اندازه مورد توجه قرار گیرند.
وی افزود: ما هرگز به کمک‌ها و حمایت‌های بین المللی دل خوش نکرده ایم که اگر روزی این حمایت‌ها را داشته باشیم از کشمیر کنیم حمایت و اگر حمایت ها را نداشته باشیم، مردم کشمیر را رها خواهیم کرد. جامعه بین المللی می بایست حمایت خود را از یک جناح اعلام کند، اما این حمایت می بایست با توجه به اصل درستی و رعایت اصول اخلاقی باشد که اگر این چنین انجام نشود، هزینه سنگینی را به دنبال خواهد داشت. پیام من به همگان این است که هیچ تفاوتی میان حقوق بشر ساکنین کشمیر و یا حقوق بشر مردم دیگر کشورها وجود ندارد.

وی در خصوص ادعای هندی‌ها مبنی بر حمایت پاکستان از برخی عناصر برای ایجاد درگیری در کشمیر عنوان کرد: اگر این ادعا درست باشد، پس چرا همواره این پاکستان است که با هرگونه بازرسی و بازدید از سوی نهادهای مختلف موافقت می کند. اگر ما از این گروه‌ها حمایت می کردیم، هرگز پیشنهادهایی را برای پایان دادن به این درگیری‌ها مطرح نمی کردیم. پاکستان همراه صادق بوده و صداقت خود را اثبات کرده است. ساکنین کشمیر پرچم پاکستان را حمل می کنند و سرود ملی این کشور را بر زبان می آورند. این اقدامات کاملا بومی است و دولت پاکستان هیچ نقشی در آن ندارد. پاکستان هرگز نمی گوید آنچه را که ما می گوییم در کشمیر اجرا کنید؛ بلکه برعکس، می گوییم کاری را انجام دهید که مردم این منطقه می خواهند.

فیصل در ادامه و در واکنش به این ادعا که هندی‌ها، کشمیر را بخشی از خاک هندوستان می دانند، عنوان کرد: مهم نیست که هندی‌ها چه می گویند، آنچه که قوانین بین المللی و جامعه بین المللی می گوید، حائز اهمیت است. بنابراین، باید به قطعنامه‌های شورای امنیت نگاه کرد و از مردم کشمیر خواست تا خود انتخاب کنند که خواهان پیوستن به کدام کشور هستند. این همان چیزی است که هندوستان از آن واهمه دارد و انتخاب را بر عهده مردم این منطقه نمی گذارد.

وی از تمایل پاکستان برای مذاکره با هندوستان در خصوص مسئله کشمیر سخن گفت و افزود: پاکستان همواره آمادگی خود را برای مذاکره در خصوص مسئله کشیمر و همچنین دیگر مسائل اعم از منطقه کوهستانی سیاچن، منطقه مرزی سرکریک، روابط فرهنگی و گردشگری و غیره نیز اعلام کرده است.

او ادعای هند مبنی بر حمایت پاکستان از برخی فعالیت‌های خاص و تروریستی را بی اساس خواند و عنوان کرد: اگر آنها شواهد و یا مدارکی برای ادعاهای خود دارند، می توانند آن‌ها را به پای میز مذاکره بیاورند و در خصوص آن‌ها صحبت کنیم. مذکرات می بایست بدون هیچ پیش شرطی صورت گیرد اما اگر بخواهند برای مذاکره، شرط تعیین کنند این مذاکره هرگز به سرانجام نخواهد رسید و شرایط همانی خواهد شد که امروز شاهد آن هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در خصوص احتمال از سرگیری مذاکرات میان دو کشور عنوان کرد: این مسئله به مقامات هندی بستگی دارد، چرا که پاکستان همواره پای میز مذاکره حاضر خواهد بود، چه به صورت دوجانبه و چه چند جانبه. ما امسال میزبان اجلاس سارک که سران کشورهای جنوب شرق آسیا در آن حضور خواهند داشت، خواهیم بود که اگر عزم جدی برای حل مشکلات وجود داشته باشد، قطعا می توان به نتیجه رسید و به مشکلات 70 ساله میان هند و پاکستان پایان داد.

محمد فیصل در واکنش به سوالی در رابطه با نتیجه نداشتن مذاکرات پیشین میان این دو کشور و مواضع سخت‌تر هندی ها نسبت به موضوعات مختلف از قبیل منطقه کشمیر تصریح کرد: به اعتقاد من و مردم کشور پاکستان، این مشکلات از طریق گفت‌وگو قابل حل است. اگر روش دیگری به جز این راه حل مانند جنگ و ... وجود داشته باشد، ما خواهان آن نیستم، بلکه معتقدیم گفت‌وگو و مذاکره تنها راه حل برای از میان برداشتن مشکلات میان کشورها، قبایل، خانواده‌ها و حتی دو فرد است.

وی همچنین به طور مصداقی به برطرف شدن مشکلات ایجادشده توسط برخی آژانس‌های سری وابسته به دولت هند برای دیپلمات‌های پاکستانی از طریق گفت‌وگو اشاره و عنوان کرد: همواره بهترین راه حل، گفت‌وگوهای دوطرفه است. این شیوه را می توان برای مسائلی در سطوح بزرگ‌تر نیز به کار برد که البته تحقق این امر نیازمند یک اراده سیاسی است و دولت پاکستان این اراده سیاسی را در خود می بیند و اگر هندی‌ها نیز به مذاکره تمایل داشته باشند، ما از آن استقبال خواهیم کرد.

فیصل در بخش دیگری از این گفت و گوی رو در رو با شبکه پرس تی وی،  به سوالی درباره نظر پاکستان در قبال میانجیگری‌هایی که توسط کشورهای مختلف برای حل این مشکلات صورت می گیرد، اینچنین پاسخ داد: ما هرگز با این کار مخالف نیستیم و برعکس، از هرگونه میانجیگری از سوی کشورهای جهان استقبال می کنیم. اما آنچه که ما به دنبال آن هستیم حل این مشکل است و نه مدیریت آن. مشکل اصلی در جنوب آسیا، افغانستان و یا طالبان نیست، بلکه درگیری‌های منطقه کشمیر است که می بایست در اولویت قرار گیرد.

وی از حمایت کشورهای اسلامی همانند ایران از دولت پاکستان تشکر و قدردانی کرد و افزود: مردم کشمیر افرادی هستند که مورد ظلم نیروهای اشغالگر هندی واقع شدند و می بایست هر چه زودتر این درگیری‌ها پایان یابد. امیدواریم که در آینده بتوانیم از کمک‌های کشورهای اسلامی در این زمینه بیشتر بهره ببریم.

 سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در خصوص موضع پاکستان نسبت به مسائل اخیر فلسطین و کشته شدن ده‌ها فلسطینی توسط نیروهای صهیونیستی تصریح کرد: ما به شدت با این درگیری‌ها مخالفیم و خواهان متوقف شدن کشتن غیرنظامیان بی گناه در فلسطین هستیم. اتفاقاتی که در کشمیر و فلسطین رخ می دهد، شباهت زیادی به هم دارند چرا که مردم هر دو منطقه، از مشکلاتی حل نشده رنج می برند و امیدوارم که این مشکلات به زودی و از طریق گفت‌وگو برطرف شود
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *