جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

استحکام برجام آمریکایی ها را ناچار به تایید می کند

سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 606658
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: استحکام حقوقی برجام به حدی است که آمریکایی ها ناچار به تایید آن هستند.
استحکام برجام آمریکایی ها را ناچار به تایید می کند
به گزارش جهان نيوز، علیرضا رحیمی روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا افزود: تایید فصلی رییس جمهوری آمریکا درمورد برجام برای کنگره این کشور بیشتر جنبه فشار به ایران دارد و آنان با این اقدام می خواهند هم فشار بیشتری به ایرانیان وارد و هم افکار عمومی را آلوده کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنان می خواهند سیاه نمایی قبل از توافق هسته ی را احیا کنند که البته تاکنون موفق نبوده اند و اتحادیه اروپا قانع نشده تا خروج برجام را کلید بزند و چین و روسیه نیز مسیر کاملا متفاومت با آمریکا را طی می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تصریح کرد: به نظر می رسد متن و چهارچوب حقوقی برجام به حدی مستحکم است که آمریکایی ها به لحاظ حقوقی ناچار به تایید آن هستند و هیچ رحیمی ادامه داد: اگر قرار است شاهد و قرینه ای برای استحکام حقوقی برجام بیاوریم، گزارش های 10 گانه ای است که آژانس بین المللی انرژی اتمی داده به علاوه این که وقتی که قطعنامه سازمان ملل انجام شد، نقض آن ضمانت هایی دارد که باید پیش بینی شود از جمله نقض مکرر آمریکایی ها که تاکنون انجام داده اند.

وی یادآور شد: اگر آمریکایی ها بخواهند این مسیر را ادامه دهند و خروج از برجام را به صورت رسمی کلید بزنند، ما هم گزینه های مختلفی را مدنظر داریم که اعلام کرده ایم.

وی گفت: موضوع ماشه را که آنان مطرح می کنند، بدانند چکاندن ماشه یک طرفه نیست یا ظرفیت مکانسیم یک طرفه نیست که تحریم ها برگردند بلکه قاعدتا ظرفیت توانمندی فنی ایران می تواند به وضعیت قبل برگردد.

به گزارش ایرنا، 20 روز دیگر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا باید درباره تمدید توقف تحریم های کنگره آمریکا بر ضد ایران تصمیم بگیرد و به کنگره این کشور اعلام کند؛ تصمیمی که تحلیلگران و بیشتر دیپلمات های حوزه برجام معتقدند بار سنگین هزینه آن به لحاظ اعتبار بین المللی، سیاسی و حتی اقتصادی آن نه تنها متوجه دولت آمریکا و شرکای برجام، بلکه متوجه امنیت جهانی خواهد بود.

ترامپ در طول 18 ماه گذشته نیز هر بار با فضاسازی های رسانه ای تلاش کرده است آینده برجام را با چالش مواجه کند و اکنون نیز که قرار است در 22 اردیبهشت تصمیم خود را برای یک دوره سه ماهه دیگر اعلام کند، اروپایی ها را با دغدغه و اما و اگرهای «شاید آمریکا از برجام خارج بشود یا نشود» رو به رو کرده است.

این در حالی است که ترامپ در ماه اکتبر 2017 (مهرماه 96) نیز گفته بود که این بار آخر است که توقف اجرای تحریم ها بر ضد ایران را تمدید می کند، البته او در ابتدای سال 2018(ماه ژانویه) نیز به نوع دیگری توقف تحریم ها بر ضد تهران را تایید و تکرار کرد و حالا باید ببینیم وی در ماه می 2018 برای تداوم توقف تحریم ها چه تصمیمی می گیرد.

منبع:ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *