پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

برنامه اروپا برای معوقات بانکی ایران

سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب: 606655
دیواندری گفت: یکی از موضوعات مهمی که ایران با آن درگیر است، معوقات بانکی است که اروپا برای آن برنامه دارد.
برنامه اروپا برای معوقات بانکی ایران
به گزارش جهان نيوز، علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران اظهار کرد: نظام بانکی ایران اکنون نیاز به روزآمدی دارد و البته در مورد موسسات پولی و مالی آسیایی نیازمند ارتباط بیشتر هستیم و باید رخدادهایی را تنظیم کرد که ارتباطات بیشتر باشد.
وی افزود: بسیاری از فعالان عرصه بانکی اکنون از اروپا با ایران ارتباط برقرار کرده اند، در حالیکه نظام بانکی باید در رابطه با سیستم های جدید تطبیق و مبارزه با پولشویی اقداماتی را بعمل آورد.

 دیواندری تصریح کرد: یکی از منابع قابل اتکا برای روزآمد شدن بانکها جمع های تخصصی است که مدیران شرکتهای حسابرسی آنها از اروپا است ؛ البته مذاکراتی نیز بین طرف های ایرانی و اروپایی شکل می گیرد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: مدیران شرکتهای اروپایی در ایران حضور می یابند تا در مورد روابط بانکی ایران و اروپا دو سال بعد از برجام اظهارنظر کرده و در مورد مدیریت تطبیق مدرن نیز مباحثی مطرح خواهد شد. بر این اساس یکی از موضوعات مهمی که ایران با آن درگیر است، معوقات بانکی است که اروپا برای آن برنامه و نمونه دارد.

دیواندری در خصوص IFRS توضیح داد: این استاندارد، بانکهای ایران را در حد استانداردهای جهانی ارزیابی می کند؛ البته ترازنامه های ایران شبیه ترازنامه های اروپایی نیست؛ چراکه ما پیرو بانکداری بدون ربا هستیم و البته استانداردهای گزارشگری بین المللی مالی را با ادبیات این نظام بانکداری تدوین شده که نظام بانکی باید خود را با آن تطبیق دهند تا بتوانند استانداردهای IFRS را پیاده سازی کنند.

به گفته وی؛ بسیاری از بانکهای ایران ریسک ندارند، اما چون صورتهای مالی خود را شفاف نمی کنند، بانکهای بین المللی با آنها وارد عمل نمی شوند.

دیواندری در خصوص ارز گزارشگری (ارز مبنای معاملات رسمی دولت) گفت: معاملات ایران با دلار محدود است و ما در مورد این ارز مشکلاتی داریم ولی اکنون ارزی مثل یورو سهم بالایی در مبادلات ایران دارد و ایران در اتاق مبادلات بین المللی با ارز یورو و در سیستم تارگت دو عمل می کند؛ البته دلار هم در مبادلات ارزی ایران جایگاه داشته ولی در اثر تحریم، دلار به لحاظ عملکرد بانک مرکزی و فعالان اقتصادی کمرنگ شده است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: اروپا از جمله شرکای بزرگ ایران است و در حوزه بانکی مراودات زیادی با ایران دارد و این تغییر ارز گزارشگری نیز برای ایران مهم است؛ البته وقتی که با دلار تبادلی نداریم، باید اجازه ندهیم دلار اینقدر در بازار اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: در نهایت تغییر ارز گزارشگری به نفع کشور است و به نظر می رسد این کار مثبت است.
دیواندری با بیان اینکه برگزاری ۵ دوره گذشته همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا آثار مثبتی داشته است، گفت: تاکنون بسیاری از شرکت ها و موسسات مالی و بانکی اروپا به شبکه بانکی کشور متصل شده اند و برگزاری این همایش هم در نقل و انتقال پول و هم در بحث تکنیکی موثر بوده است.

دبیر ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا ادامه داد: سیستم بانکی ایران بعد از یک دوره طولانی تحریم نیاز داشت تا روزآمد شده و از لحاظ تکنیکی و ساختاری متناسب با نیازمندی های جامعه جهانی تغییراتی را در خود به وجود بیاورد؛ به ویژه در زمینه تطبیق، مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم و همچنین موضوعاتی نظیر استانداردهای جدید بانکی در جهان خود را با استانداردها تطبیق دهند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *