جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲۸

جسد «مومیایی» منسوب به رضاخان شیادی است

سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 606626
تصور سینمایی و عامیانه از «مومیایی» رضا شاه سبب شد که عکس منتشرشده از این جنازه بعنوان «مومیایی» رضا شاه به سرعت پخش شود. نگاهی به عکس جنازه، که شبیه به «مومیایی»‌های مصر باستان بازسازی شده، به سادگی این شیادی را عیان می‌کند.
به گزارش جهان نيوز، تصاویری پخش شده از جنازه‌ای که گویا به سبک مصر باستان مومیایی شده (تکه‌های پارچه چسبیده به جسد، به سبک مومیایی‌های قدیم مصر، در عکس مشهود است). ادعا می‌شود که این «مومیایی»‌ در شهر ری ‌کشف شده و به رضا شاه تعلق دارد که مقبره او پس از پیروزی انقلاب تخریب شد.

این عکس حتی در کانال‌ها و گروه‌های تخصصی نیز بحث‌برانگیز شد. بر این اساس می‌توان تصور کرد که شایعه فوق چقدر گسترده است.

رضا شاه در ۴ مرداد ۱۳۲۳ در ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) فوت کرد. جنازه را «مومیایی»‌ کردند و در مسجد رفاعی قاهره به امانت گذاشتند. در اردیبهشت ۱۳۲۹، زمانی که موج نفرت از رضا شاه در ایران فرونشست و فضای سیاسی آرام شد، جنازه ابتدا به مسجد النبی در مدینه و سپس به ایران منتقل شد و در ۱۷ اردیبهشت طی مراسم رسمی تشییع و طبق قواعد اسلامی در مقبره اختصاصی در شاه عبدالعظیم دفن شد.

روش «مومیایی» که برای حفظ جسد رضا شاه به کار رفت روش متداول امروزین است که با «مومیایی» در مصر باستان تفاوت دارد. در «مومیایی» امروزین امعاء و احشاء را تخلیه و موادی به جسد تزریق می‌کنند که مانع از پوسیدگی و تعفن شود. در این روش برخلاف مصریان باستان جسد را با پارچه نمی‌پیچند. ‌طبق تعرفه سال ۱۳۹۶ پزشکی قانونی ایران هزینه «مومیایی‌» کردن جسد برای انتقال به خارج سه میلیون تومان است.

تصور سینمایی و عامیانه از «مومیایی» رضا شاه سبب شد که عکس منتشرشده از این جنازه بعنوان «مومیایی» رضا شاه به سرعت پخش شود. نگاهی به عکس جنازه، که شبیه به «مومیایی»‌های مصر باستان بازسازی شده، به سادگی این شیادی را عیان می‌کند. در کنار عکس این «مومیایی» عکس جنازه رضا شاه نیز وجود دارد که نشان می‌دهد او را به سبک مصر باستان «مومیایی‌» نکرده‌اند.


تصویر فوق عکس «مومیایی» منتسب به رضا شاه است. ‌تکه‌های پارچه چسبیده به جسد تصور عامیانه از «مومیایی» را تداعی می‌کند.

«مومیایی» شبیه به تصویر جسد رضا شاه در تابوت بازسازی شده که لباس به تن دارد. در حالی که رضا شاه را طبق مراسم اسلامی و بدون لباس و با کفن دفن کردند.

عبدالله شهبازی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بابا عکس طرف با مومیایی هست اونوقت این چیه شما گذاشتید
United Arab Emirates
شمس پهلوی جسد پدرش رو مومیایی کرد اینطور که در کتابهای تاریخی مربوط به دوره پهلوی که بعد از انقلاب منتشر شدن اومده جهان از تیتر و مطلبت تعجب کردم
Iran, Islamic Republic of
....
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
به هر حال پخش چنین تصاویری از لحاظ مذهب ما وجاهت ندارد.
Germany
فعلا که موضوع خوبی برای فراموشی مشکلات اصلی مملکت شده است؟
حالا جسد رضا شاه یا هر کس دیگه؟
بابا مشکلات مردم را حل کنید و این ثدر در فضای مجازی، خوراک مطبوعاتی تهیه نفرمائید.
Iran, Islamic Republic of
یحتمل این بامبول هم توسط ...زده شده !
سرگرمی جدیده تا مردم حواسشون از افتضاحات حضرات پرت بشه
نقد معصومین و گیر به سپاه دیگه اثر نداره
Iran, Islamic Republic of
شما یه نگاه به منفیهات بنداز
saman
Iran, Islamic Republic of
به هر حال جسدی مومیایی شده در حرم عبدالعظیم پیداشده و خود آستان عبدالعظیم هم تایید کرده. مگر چند جسد مومیایی شده در طول تاریخ در حرم عبدالعظیم قبلا دفن شده بود که آرامگاهش هم تخریب شده باشد. بعلاوه اینکه چهره فرد هم تقریبا 80 درصد شباهت به رضا شاه داره. چرا دنبال مخفی کردن هستیم همیشه. چرا انقدر سانسور توی کشور هست. چرا انقدر دروغ. حداقل بیایم بگیم احتمالش هست این همان جسد رضا شاه باشد
Iran, Islamic Republic of
تا آنجا که در خبرهای رسمی هست، آستان عبدالعظیم ، این خبر رو تکذیب کرده و گفته که هیچ جنازه مومیایی پیدا نشده بلکهیک جنازه معمولی قدیمی بوده.
United Arab Emirates
خب بایدم این و بگن ولی اینهمه خبرنگار و شاهد عینی چی اونا کشک بودن
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Canada
اشکالی دارد؟؟؟!!
چوبین
Iran, Islamic Republic of
گیریم اصلا خود طرف هم باشه، برای کی چه مشکلی ایجاد می کنه؟
Iran, Islamic Republic of
مومیایی تاپ تنشه که !!
بابک
Iran, Islamic Republic of
مگر مردم عادی اجسادشان را مومیایی می کردند؟!
اگر این جسد مربوط به رضا پهلوی نیست پس متعلق به کیست؟
Iran, Islamic Republic of
روابط عمومی آستان عبدالعظیم حسنی، مومیایی بودن جنازه پیدا شده رو تکذیب کرده. اصلا جنازه مومیایی نبوده که شما این نتیجه رو گرفتین!!!
شمه
Iran, Islamic Republic of
شما از کدام حرم صحبت می کنید من که تو خود شهر ری هستم بالای 90درصد موضوع رو تایید کردند
Iran, Islamic Republic of
داداش گلم شما انتظار داشتی که روابط عمومی آستان عبدالعظیم حسنی، مومیایی بودن جنازه پیدا شده رو تایید میکرد؟!!!!

بعد باید چه گلی به سر بگیریم با جسد پیدا شده؟
همین الان که تکذیب کردیم توش موندیم....
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم
Iran, Islamic Republic of
یقین خود رضاشاه است . چون تصمیم گرفته دولت که از هر ماشینی که در جاده چالوس تردد کند مبلغ 20000 تومان یهوئی برای کار نکرده بگیرد. خودش را رسانید تا به اینها بگوید خیلی هنر دارید بروید ان جاده شمال را که 30 ساله بااینهمه دم و دستگاه مدرن نتوانسته اید دو تا سوراخ درش در اورید . تو کار من دیگه اشکل نیایید که با بیل کلنگ این جاده باین قشنگی را ساختم. من دوست دارم توی جاده ای که من ساخته ام مردم مفت بیایتد و بروند.
Iran, Islamic Republic of
ببین جنگ نرم چیکار کرده که یه روز خاندان منحوسش رو در به در کردیم امروز برا جسد آشغالش داریم با هم جر و بحث میکنیم . مردم چتون شده . چرا اینقد عقب گرد . مشکلات رو باید خودتون حل کنید نه جنازه رضا قلدر
علی
Iran, Islamic Republic of
جسد منحووووس؟؟؟ جسد یک انسانه. از همین اب و خاک. اگر متعلق به رضاشاه باشه، یعنی جسد یک انسانی که یک بخش مهمی از تاریخ معاصر این مملکت را شامل میشود. خوب یا بد. چه بخواهیم و چه نخواهیم. او هم شاید کارهای بدی داشته که الان از نظر سبستم حکومتی فعلی خیلی بد بوده. اما کارهای خوبی هم بذای این مملکت کرده. اثارش هنوزم وجود داره. باید ببینیم ایندگان در مورد ما چه قضاوتی خواهند کرد.
حمیدرضا رسولی
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر محترم .با تشکر . اولا باید مراحل قانونی تعیین هویت این جسد معلوم بشه/ نشه جریان قیمت دلار که یک عده ایی شب برجام زدند و رقصیدند و بعدا دیده شد که توهمی بیشتر نبوده است . در ثانی شما و عده ایی که از تاریخ هم اطلاعی ندارند فقط می گویند خدمت اما در خدمت کدام کشور و با چه هدفی .همه باید با کارشناسان فن صحبت و واقعیت امر را جستجو کنند . جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر محترم . با تشکر. بیشتر مطالعه و با کارشناسان فن گفتگو کنید. جهان نیوز
حمیدرضا رسولی
Iran, Islamic Republic of
جهان من که کمترین بی ادبی و یا جسارتی خدمتتون نکردم بهتر بود پیامم رو میگذاشتید بعد به عنوان فردی که ادعای فهم و بینش دارید، افاضه می فرمودید! خوانندگان هم کامنتشون رو می گذاشتند. ...پیام رو بگذار و قضاوت را به اهلش بسپار باشد تا چشمانتون کمی با کامنت های مردم سو بگیره !
Iran, Islamic Republic of
در مملکت ما تکذیب یعنی تایید.
ya
Denmark
با جسد ر ضا خان مثل خود سلطنت طلبان

سو ژ ه در ست کنید

با با زیر خا ک بو ده بگذا رید سر جا یش
جما عت بیکار

بر ای بی آ بی گرا نی در ما ن بیا ورید