کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خط و نشان مجدد پیروزبخت برای"خودروسازان"

4 ارديبهشت 1397 ساعت 8:09

رییس سازمان ملی استاندارد ایران مجددا با خودروسازان در ارتباط با رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی از ابتدای دی‌ماه سال جاری اتمام حجت کرد.


به گزارش جهان نیوز، پس از اظهارنظرهای مختلف طی چند وقت اخیر در ارتباط با رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی از ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ و مباحثی که در ارتباط با تعدیل این استانداردها بیان شد، نیره پیروزبخت - رییس سازمان ملی استاندارد - مجددا به صورت صریح به خودروسازان داخلی در ارتباط با لزوم رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی هشدار داد و اعلام کرد که هر خودرویی از تاریخ یکم دی‌ماه سال ۱۳۹۷ نتواند استانداردهای ۸۵‌گانه اعلام شده را رعایت کند با توقف خط تولید روبرو می‌شود.
 
وی با اشاره به این‌که استانداردهای مربوطه منطبق با استانداردهای روز اروپاست و با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته در شورای سیاست‌گذاری خودرو مدنظر قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: از ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۶ تعداد ۵۵ استاندارد خودرویی به ۶۱ مورد افزایش یافت و از یکم تیرماه سال جاری به ۶۳ مورد افزایش خواهد یافت. همچنین در فاز سوم و پایانی اجرای این طرح که یکم دی ماه سال ۱۳۹۷ است تعداد استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد و هر خودرویی بتواند این استانداردها را در آن زمان پاس کند ادامه فعالیتش در سازمان ملی استاندارد تایید می‌شود درغیر این صورت تولیدش متوقف خواهد شد و این موضوع مطالعه دولت و مردم است.

در سال ۱۳۹۶ تصمیمات و اقدامات چالش‌برانگیزی در زمینه استاندارد وسایل نقلیه به ویژه خودروها اتخاذ شد تا پیاده‌سازی اجرای استانداردهای ۸۵ گانه در سه فاز کلید بخورد  و در مرحله اول عامل توقف خط تولید ۲۳ مدل خودرو شود.

 پس از آن توسط نیره پیروزبخت اعلام کرد که سازمان ملی استاندارد ایران به هیچ وجه از اجرا کردن استانداردهای ۸۵‌ گانه خودرویی پا پس نمی‌کشد؛ موضوعی که توسط یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد و از تعدیل این استانداردها خبر داد. حتی در برخی خبرها به نقل از پیروزبخت اعلام شد که موضع وی به عنوان رییس سازمان ملی استاندارد تغییر کرده و قرار است این استانداردها مورد بررسی و تعدیل قرار گیرد.

مسئله‌ای که در آن زمان با واکنش صریح پیروزبخت در گفت‌وگو با ایسنا روبرو شد و بیان کرد به گونه‌ای صحبت نکرده‌ایم که بخواهیم از اجرای استانداردهای ۸۵‌گانه خودروها عدول کنیم. شاید آقایان تعابیری مبنی بر تعدیل داشته‌اند اما هرگز اینگونه نبوده است و سازمان ملی استاندارد اعلام کرد مجددا در حال بررسی استانداردهای ۸۵‌گانه بر مبنای استانداردهای روز اروپاست.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: به صورت کلی تاکید کنم که بحث رعایت استاندارد خودروها یک مطالبه مردمی است و ما نیز از همان ابتدا اعلام کردیم که بحث سلامت و ایمنی مردم مهم‌ترین مساله است. وقتی آقایان اعلام می‌کنند که خودروها در اروپا نیز این استانداردها را رعایت نمی‌کنند ما تصمیم گرفتیم این مساله را ثابت کرده و نشان دهیم اینگونه نیست و خودروهای مختلف به منظور تردد باید استانداردهای ۸۵‌گانه را رعایت کنند. اتفاقا سطح استاندارد خودروها در اروپا بالاتر از استانداردهای تعریف شده در اتحادیه اروپاست، ‌ اما در ایران اتفاقی که رخ می‌دهد کاملا برعکس است و به جای این‌که سطح استاندارد خودروها بالاتر از استانداردهای ملی باشد اما خودروسازان توقع دارند در سطح پایین‌تری با آن‌ها برخورد شود تا بتوانند استانداردهای کمتری را رعایت کنند.

رییس سازمان ملی استاندارد اظهار کرد که اگر بخواهیم تعریف استانداردها را برمبنای مقررات استانداردهای دنیا ارائه کنیم به ترتیب استانداردهای کارخانه‌ای سخت‌ترین استانداردها در دنیا هستند و پس از آن استانداردهای ملی قرار دارند و پس از این‌ دو نیز استانداردهای منطقه‌ای و بین‌المللی تعریف شده‌اند. استانداردهای بین‌المللی در سطح مقررات اولیه تعریف شده و کلیه خودروها در کشورهای مختلف می‌توانند آنها را رعایت کنند.

پیروزبخت با اشاره به اینکه ما به هیچ وجه از عبارت تعدیل استفاده نکرده و نمی‌کنیم و چنین مساله‌ای را قبول نداریم، خاطرنشان کرد که رویکرد سازمان ملی استاندارد در ارتباط با استانداردهای ۸۵ گانه اینگونه است که بررسی این استانداردها در دستور کار قرار دارد و اگر استانداردی قدیمی تشخیص داده شود و نیازمند هماهنگی با استانداردهای اتحادیه اروپا باشد این هماهنگی انجام می‌شود.

وی افزود که منظور از بازنگری انطباق استانداردهای ۸۵‌گانه با استانداردهای اتحادیه اروپا خواهد بود و حتی ممکن است تصمیم‌گیری در ارتباط با این استانداردها سختگیرانه‌تر شود. شاید در بررسی‌های صورت گرفته متوجه شویم استانداردهای ۸۵‌گانه تدوین شده پایین‌تر از استانداردهای اتحادیه اروپا هستند و به همین دلیل باید ارتقا یابند، حتی برعکس این مساله نیز امکان‌پذیر است و اگر متوجه شویم اتحادیه اروپا در مورد برخی استانداردها کوتاه آمده و در خصوص عدم کارایی آنها به نتیجه رسیده است، بنابراین سازمان ملی استاندارد نیز تصمیم مشابهی اتخاذ خواهد کرد و بازنگری در این رابطه را در دستور کار قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، اسفندماه سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهم‌نامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت.

براساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۶، ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی می شد و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شده و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش ‌یابد، موضعی که فاز اول اجرای خود را پشت سر گذاشته و در انتظار اجرای دومین مرحله است.

گفتنی است در فاز اول اجرای استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی، در ابتدای دی ماه  سال گذشته، ۲۳ مدل خودرو با توقف خط تولید روبه‌رو شدند.


کد مطلب: 606577

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/606577/خط-نشان-مجدد-پیروزبخت-خودروسازان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com