چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۱

اقدامات بن‌سلمان اختلافات داخلیشان را عمیق‌ کرد

دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب: 606361
مجتهد، فعال افشاگر سعودی درباره حادثه تیراندازی در محله الخزامی می‌گوید: «شامگاه شنبه گروهی با خودروهایی که تیربار حمل می‌کردند به این منطقه حمله کردند. هنوز جزئیاتی درباره هویت مهاجمانی که در تیراندازی دست داشتند و هدف حمله و تعداد قربانیان منتشر نشده است.»
اقدامات بن‌سلمان اختلافات داخلیشان را عمیق‌ کرد
 به گزارش جهان نيوز به نقل از فرهیختگان، در پی حادثه تیراندازی در نزدیکی کاخ سلطنتی عربستان در محله الخزامی روز شنبه پلیس عربستان از ساقط شدن یک پهپاد در این منطقه خبر داد. در حالی که مقامات عربستانی اعلام کرده‌اند که سقوط این پهپاد قربانی نداشته و پادشاه عربستان در آن زمان در کاخ نبوده است، اما فعالان سیاسی تحلیل دیگری دارند؛ مجتهد، فعال افشاگر سعودی درباره حادثه تیراندازی در محله الخزامی می‌گوید: «شامگاه شنبه گروهی با خودروهایی که تیربار حمل می‌کردند به این منطقه حمله کردند. هنوز جزئیاتی درباره هویت مهاجمانی که در تیراندازی دست داشتند و هدف حمله و تعداد قربانیان منتشر نشده است.»

وی همچنین گفت برخی منابع، از جان باختن چند نفر در این درگیری‌ها خبر داده و گفته‌اند تعداد کشته‌شدگان دو طرف به هفت تن رسیده و بقیه مهاجمان ناپدید شده‌اند. از طرفی برخی منابع مدعی هستند که هدف حمله «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان بوده و عامل حمله یکی از جناح‌های خاندان آل‌سعود است. برای بررسی بیشتر مساله تیراندازی‌ها، «فرهیختگان» با فواد ابراهیم، فعال سیاسی و مخالف عربستانی گفت‌وگویی انجام داده است.  «فواد ابراهیم»، ‌نویسنده و پژوهشگر سیاسی عربستانی است که در حال حاضر در استرالیا زندگی می‌کند؛ فارغ‌التحصیل دکترای مطالعات شرق و غرب آسیا از دانشگاه لندن است. وی دو کتاب به نام «شیعه در عربستان» به دو زبان عربی و انگلیسی و «سلفیت جهادی در عربستان» را منتشر کرده‌ است.

شامگاه روز شنبه (یکم اردیبهشت97) منابع محلی عربستان از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی کاخ سلطنتی در محله الخزامی شهر ریاض، پایتخت عربستان خبر دادند. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به نقل از رئیس‌پلیس ریاض اعلام کرد که دلیل تیراندازی، نزدیک شدن یک پهپاد اسباب‌بازی به قصر سلطنتی بن‌سلمان بوده است. آیا شما از جزئیات این واقعه اطلاعی دارید؟ تحلیل شما درخصوص این اظهارات چیست؟
به نظر نمی‌رسد که اظهارات مقامات عربستان درست باشد، زیرا با مشاهده فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، احتمال می‌رود مساله بیش از یک پهپاد اسباب‌بازی باشد. درواقع پیشرفته‌ترین پهپادی که در این درگیری‌ها از آن یاد می‌شود، «اینسپایر۲»، نام داشته و می‌تواند با سرعت 107 کیلومتر بر ساعت و در ارتفاع پنج‌‌هزار متری، 25 دقیقه به پرواز درآید. با توجه به این اطلاعات، تیراندازی 45 دقیقه‌ای ضرورتی نداشته و این موضوع نشان می‌دهد مساله از یک پهپاد فراتر است.

صرف زمان زیاد نیروهای حفاظتی و نظامی عربستان در کنترل این پهپاد، نشان از بی‌کفایتی آنها دارد چراکه اظهارات پلیس عربستان در اتهامی به نیروهای حفاظتی و نظامی کشورش مبنی‌بر عدم مدیریت یک واقعه ناگهانی بود. البته این احتمال نیز وجود دارد که این پهپاد به‌صورت اتفاقی یا برای تصویربرداری از درگیری‌ها و اتفاقات خارج از کاخ در آسمان این محله ظاهر شده باشد.  به هر حال هر اتفاقی در عربستان دور از انتظار نیست، بدون‌شک خشم شاهزادگان خاندان پادشاهی به‌خاطر اصلاحات اخیر بن‌سلمان، علیه پادشاه و ولیعهدش وجود دارد. هر دو مقام در عربستان مرتکب اشتباهاتی علیه خاندان پادشاهی شدند که ازجمله آنها می‌توان به برکناری برخی شاهزادگان چون محمد بن نایف و متعب بن عبدا... از مناصب مهم حکومتی، مصادره املاک برخی شاهزادگان و زندانی شدن برخی دیگر اشاره کرد. این اصلاحات، اختلاف عمیقی را در خاندان پادشاهی به وجود آورده است.  علاوه‌بر این همیشه این انتظار می‌رود که مخالفت، درگیری و حتی نزاع‌های مسلحانه در داخل کشور و میان خاندان به وجود بیاید. این دو شخصیت با نفوذ در عربستان «محمد بن نایف» و‌ «متعب بن عبدا...» افرادی وفادار در حکومت داشته و به‌دنبال فرصت مناسب برای بازگرداندن ولیعهدی به محمد بن نایف هستند، بنابراین پادشاه و ولیعهدش، نگران واکنش‌هایی از سوی این اشخاص هستند. هیچ اتفاقی دور از انتظار نیست و روایت‌ سست دولت درباره این اتفاق حاکی از بروز اتفاق دیگری است.

چرا فرضیه کودتا علیه بن‌سلمان وجود دارد؟
اصلاحاتی که توسط بن‌سلمان صورت گرفت چیزی شبیه به انقلاب بود. در دوره پادشاهی ملک سلمان به او اختیارات زیادی داده شد. پس از ولیعهدی بن‌سلمان، تمام شاهزادگان قدرتمند و بانفوذ از سیستم حکومت کشور برکنار شدند و این اتفاق موجب شد که یک گروه مخالف و ناراضی علیه بن‌سلمان در داخل کشور ایجاد شود. پس از برکناری محمد بن نایف از منصب ولیعهدی، محمد بن‌سلمان تنها در ماه گذشته سفرهای خود را پی‌گرفت و تا پیش از این در عربستان ماند و این نگرانی همواره در ملک سلمان و پسرش وجود دارد که اصلاحات انجام شده به احتمال خیلی زیاد در جامعه پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت. بن‌سلمان برای اداره امور کشور پس از برکناری بن نایف حتی دست به دامن شرکت‌های خارجی شد تا بتواند اوضاع را مدیریت کند و شرکت بلاک واتر و حتی محمد بن زاید در این پروژه دخیل هستند. ترس و نگرانی از وقوع یک کودتا تا قبل از پادشاهی بن‌سلمان همواره وجود خواهد داشت.

 به نظر شما آینده سیاسی این کشور چه خواهد بود، آیا با وجود مخالفان، بن‌سلمان به تخت پادشاهی می‌رسد؟
با توجه به اتفاقاتی که افتاد، پادشاهی محمد بن‌سلمان تا حدودی تضمین شده است اما با توجه به اوضاع موجود و وجود شاهزاده‌ای ملتهب، به هیچ قطعیتی در این مساله نمی‌توان رسید. درست است که بن‌سلمان در حال حاضر خود زمام امور کشور را به دست گرفته اما احتمالات متعددی وجود دارد که پادشاهی او محقق نشود. تسویه‌حساب بن‌سلمان با دشمنانش در زمان حضور پدرش یکی از اموری است که پادشاهی وی را ضمانت می‌کند، اما بازهم به قطعیت نمی‌توان رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ممکن هم هست که پدر پیر خیلی اتفاقی و زود رخت آخرت را بر تن کند . بالاخره سکته و کهولت سن ممکن است هر لحظه سراغ آدم بیاید. پیری است دیگه.