جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

طراحی برنامه "ازدواج سالم" ویژه دانشجویان

دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب: 606311
رئیس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت جزئیات خدمات این وزارتخانه برای گروه‌های سنی مختلف در شبکه بهداشت کشور را تشریح کرد.
طراحی برنامه "ازدواج سالم" ویژه دانشجویان
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، حامد برکاتی  با بیان اینکه بسته‌های خدمتی حوزه بهداشت بازه سنی تولد تا پایان سالمندی را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت و پوشش ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهرها،   گستره خدمات ما افزایش یافته است و بخشی از برنامه‌ها در قالب بسته‌های ادغام یافته ارائه می‌شود؛  برای مثال اگر نوجوانی به خدمات دوران بلوغ، بینایی، رشد و ... نیاز داشته باشد، می‌تواند این موارد را در قالب یک بسته خدمتی دریافت ‌کند.
 
وی ادامه داد: بعد از اجرای طرح تحول، خدمات ناقص بهداشت در شهرها ارتقا یافتند و بخشی از خدمات نیز به صورت پیشگیرانه ارائه شدند. علاوه بر آن برای بیش از ۹۸ درصد مردم دسترسی لازم به این خدمات ایجاد شد.  میزان پوشش این خدمات نیز به ازای گروه‌های سنی مختلف بین ۴۰ تا ۸۰ درصد متفاوت است. برای مثال  در حال حاضر ۷۰ درصد جمعیت کودکان زیر پنج سال در کشور تحت پوشش خدمات شبکه بهداشت قرار دارند. همچنین میزان پوشش مراقبت‌های پیش از ورود به دبستان، دوره دبستان و انتهای متوسطه اول نیز به ۱۰۰ درصد می‌رسد، مگر اینکه دانش آموزانی از مدرسه محروم باشند. در حوزه کودکان نیز در بازه زمانی صفر تا پنج سالگی، ۱۵ بار ویزیت انجام می‌شود.  

رئیس اداره سلامت جمعیت و مدارس وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: تجربه نشان می‌دهد پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، مردم برای دریافت خدمات مربوط به دوران سالمندی کمتر به شبکه بهداشت مراجعه می‌کردند، اما بعد از این طرح این پوشش به بیش از ۳۰ درصد رسید.

برکاتی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های مهم در حوزه بهداشت، دسترسی و انتخاب آزادانه نوع خدمت از طرف مردم است، تصریح کرد: ما تلاش کردیم به گونه‌ای فعالیت کنیم که اگر مردم بخش دولتی را انتخاب کردند، خدمات برایشان فراهم باشد. در حال حاضر نیز این خدمات در نقاط مختلف کشور، از مناطق روستایی تا پایتخت فراهم شده است. تا پیش از طرح تحول خدمات در روستاها فعال و در شهر غیر فعال بود؛ یعنی اگر فردی در روستا به خانه بهداشت مراجعه می‌کرد و نیاز به ویزیت دیگری داشت، بهورز با او تماس می‌گرفت و حتی به منزلش مراجعه می‌کردتا این مراقبت ادامه پیدا کند. در طرح تحول نظام سلامت، خدمات شهرها نیز در برنامه‌ای میان مدت به خدمات فعال تبدیل شد.

جزییات خدمات ویژه کودکان و نوزادان در نظام بهداشت
وی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح "ویزیت در منزل نوزادان" در استان اصفهان، ادامه داد: ما در مناطقی که مرگ نوزاد آمار بالاتری داشت،  بسته‌ خدمتی برای احیای نوزادان توسط مراقبان سلامت در نظر گرفته‌ایم. علاوه بر این بسته ادغام یافته سلامت کودکان  نیز در شبکه بهداشت و پایگاه‌های سلامت شهر و روستا اجرا می‌شود.

برکاتی با بیان اینکه این پروژه‌ها در کنار بسته‌های خدمتی گروه‌های سنی مختلف ارائه می‌شوند، اضافه کرد: اجرای بسته جامع تکامل کودکان از سال ۹۲ با اجرای فاز غربالگری آغاز شد و فاز دوم آن نیز از سال ۹۷ وارد مرحله عملیاتی می‌شود. توسعه مداخلات شیردهی در بیمارستان‌های دوستدار کودک، مشاوره شیردهی با استفاده از تربیت مربیان متخصص و همچنین اجرای نظام مراقبت از مرگ کودکان بخش دیگری از خدمات بهداشتی مربوط به مادران و نوزادان است.
به گفته رئیس اداره سلامت جمعیت و مدارس وزارت بهداشت،  در طرح تحول نظام سلامت تقریبا ۱۰۰درصد مراجعه کنندگان به شبکه بهداشت تحت پوشش برنامه مکمل‌یاری به صورت رایگان قرار می‌گیرند.  همچنین اجرای طرح بلوغ، مدارس مروج سلامت و مدیریت رفتارهای پرخطر جزو برنامه‌های اختصاصی برای گروه سنی نوجوان و جوان است.

برنامه ویژه برای سالمندان کرمانشاهی
رئیس اداره سلامت جمعیت و مدارس با بیان اینکه در تدوین بسته‌ خدمات سالمندان، اولویت‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است، بیان کرد: با توجه به اینکه شایع‌ترین علت مرگ و بیماری در کشور بیماری‌های غیرواگیر هستند،  بیشترین کاری که در حوزه سالمندی انجام شد، تدوین بسته خدمتی بود که مدیریت بیماری‌های غیرواگیر و غربالگری سرطان‌ها را در بر می‌گیرد. علاوه بر آن وزارت بهداشت اجرای خدمات سلامت سند ملی سالمندان را که به تصویب رسیده، بر عهده گرفته است.  

وی همچنین از ارائه خدمات ویژه به سالمندان در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت:  ما نگران سلامت سالمندان در مناطق زلزله زده کرمانشاه هستیم.  با وجود توصیه‌هایی که برای مراجعه به پایگاه‌های سلامت مطرح شده بود، بعد از زلزله،   فقط ۳۴ درصد از سالمندان این مناطق به این مراکز  مراجعه کردند؛  به همین دلیل برنامه‌ای طراحی شد که طبق آن  به تمام جمعیت سالمندی که در چادرها و کمپ‌های این مناطق مستقر هستند، خدماتی به صورت فعال ارائه شود.  

برکاتی در ادامه بیان کرد: بخش زیادی از ذخیره استخوانی افراد بین ۱۸ تا ۲۱ سالگی تشکیل می‌شود. ما باید در این زمینه سرمایه گذاری کنیم؛ چون جمعیت زیادی در کشور دچار کمبود ویتامین دی هستند و برنامه مکمل‌یاری این ویتامین برای همه گروه‌های سنی اجرا می‌شود. این کار به عنوان پیشگیری اولیه برای جلوگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها در سنین سالمندی در نظر گرفته شده است.  

برگزاری کارگاه‌های ازدواج سالم در دانشگاه‌ها
رئیس اداره سلامت جمعیت و مدارس وزارت بهداشت درباره جزییات برنامه «ازدواج سالم» که برای دانشجویان تدوین شده است، گفت: در طرح تحول برای جوانان برنامه‌ای برای دانشجویان نیز در نظر گرفته شده است؛ طبق این برنامه با کمک نهاد رهبری و معاونت دانشجویی وزارت بهداشت، برنامه ازدواج سالم و همسرگزینی تدوین شده است که طی آن کارگاه‌های متعددی برای دانشجویان برگزار می‌شود.

اجرای شش ویزیت ویژه برای مادران باردار
برکاتی افزود: در حال حاضر درصد زیادی از زنان، مراقبت‌های قبل از بارداری را از شبکه‌های بهداشت دریافت می‌کنند. خدمات مورد نیاز مادران باردار نیز در قالب شش ویزیت در طول دوره بارداری انجام می‌شود؛ این بسته در طرح تحول ارتقای چشمگیری داشته و هر مادر بارداری که به مراکز بهداشتی مراجعه کند این شش ویزیت را دریافت می‌کند.
وی همچنین از افزایش ساعت آموزش‌های ضروری بعد از ازدواج خبر داد و گفت: اداره باروری سالم برنامه‌ای جدید برای افزایش ساعات آموزش به زوج‌ها را آماده کرده است و در دو استان تهران و البرز به صورت آزمایشی با کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوه قضاییه، بهزیستی و سازمان تبلیغات اسلامی اجرا می‌شود. طبق این برنامه زمان آموزش‌ زوج‌ها از دو ساعت به هشت ساعت افزایش یافته است. آنها به آموزش‌های سطحی اما بسیار مهمی در زمینه مسائل بهداشتی، مذهبی و حقوقی نیاز  دارند.

موفقیت ایران در کاهش مرگ و میر مادران و کودکان
برکاتی با اشاره به ارتقای شاخص کاهش مرگ و میر مادران و کودکان در کشور و جایگاه مناسب ایران در میان کشورهای منطقه در این زمینه، ادامه داد:  طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد، ایران در میان هشت کشوری قرار دارد که توانسته به اهداف برنامه توسعه هزاره در زمینه کاهش مرگ مادران دست یابد.  شاخص مرگ مادران و کودکان در کشور پس از پیروزی انقلاب تاکنون بیش از ۱۰ برابر کاهش داشته است.

رئیس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرای این اداره را راه‌اندازی کلینیک‌های سلامت جنسی اعلام کرد و گفت: بخشی از آموزش‌های این حوزه در کشور ما  در زمان ازدواج ارائه می‌شود. طبق بررسی‌ها مشخص شده است که یکی از زوج‌ها ۴۰ درصد یا بیشتر ممکن است دچار مشکلات جنسی باشد که با یک مشاوره ساده برطرف می‌شود. با توجه به اینکه بیشتر طلاق‌ها در پنج سال اول ازدواج اتفاق می‌افتد، این خدمات قرار است تا پنج سال بعد از ازدواج توسعه پیدا کند و امیدواریم تا انتهای امسال اجرا شود. بحث سلامت جنسی شاید دلیل واضحی برای طلاق نباشد، اما در برخی آمارها ۲۰ تا ۲۵ درصد طلاق‌ها مربوط به این موضوع است که نشان می‌دهد زوج‌ها به این آموزش نیازمند هستند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *