سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

مهلت ثبت‌نام برای طرح ترافیک خبرنگاری تاساعت ۱۸

يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب: 606158
در حالیکه به پایان مهلت تکمیل مدارک خبرنگاران متقاضی صدور طرح ترافیک نزدیک می‌شویم، برای برخی از خبرنگاران در ارتباط با مدارک درخواستی، سوالات و ابهاماتی ایجاد شده است که مشاور معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران به آنها پاسخ داد.​
مهلت ثبت‌نام برای طرح ترافیک خبرنگاری تاساعت ۱۸
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، امروز فرصت پایانی تکمیل مدارک خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسانِ متقاضی دریافت طرح ترافیک سال جاری است و افرادی که علاقمند به دریافت این طرح ویژه هستند نهایتا تا ساعت 18 امروز فرصت دارند که با مراجعه به سایت my.tehran.ir مدارک خود را تکمیل کنند.

با توجه به اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر تهران قرار است حداکثر سه درصد از کل مجوزهای طرح ترافیک به موارد خاص (از جمله خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری) اختصاص یابد تا برای انجام رسالت اطلاع‌رسانی و تسهیل مأموریتهای مرتبط با تولید خبر، گزارش و تصویر با مشکل تردد مواجه نشوند.

بر این اساس و مطابق با آئین‌نامه طرح ترافیک خبرنگاری، خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری باید به موجب قرارداد کار معین (دائمی یا موقت) در یک نشریه، خبرگزاری یا پایگاه خبری اشتغال داشته باشند و مدرکی دال بر اشتغال مستمر به مشاغل مذکور در این آئین‌نامه ارائه دهند.

متقاضیان باید توجه داشته باشند که خودروی آنان باید الزاما دارای پلاک شهر تهران باشد؛ در این دوره از ثبت‌نام هم با توجه به اینکه هرگونه مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا هر قسمت دیگری در شهرداری حذف شده، مسئولیت بارگذاری مدارک درخواستی و مستندات با متقاضیان محترم است.

با توجه به اینکه در این دوره از ثبت‌نام، روال شفاف‌تر شده و برای دریافت طرح ترافیک خبرنگاری همچون سنوات گذشته، این کار فقط با ارائه کارت خبرنگاری انجام نمی‌شود، لذا متقاضیان باید اقدام به بارگذاری مدارک خود در سه بخش معرفی‌نامه مؤسسه مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، بیمه سازمان تأمین اجتماعی با عنوان خبرنگار یا ارسال مدارک مرتبط با 10 اثر منتشر شده خود در مطبوعات یا رسانه‌ها (متعلق به شش ماهه دوم سال 1396) کنند.

تعریف معرفی‌نامه
معرفی‌نامه خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری باید از سوی مؤسسه مطبوعاتی محل اشتغال ایشان (روزنامه، خبرگزاری و ...) در قالب نامه‌ای به عنوان سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تنظیم و در آن مشخصات فرد متقاضی، شماره خودرو و زمینه کاری وی درج شود؛ در صورتیکه متقاضیان نتوانند از یک مؤسسه خبری معرفی‌نامه ارائه کنند، معرفی‌نامه تشکلهای صنفی مجاز خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان نیز قابل قبول است؛ معرفی‌نامه‌ها الزاما می‌بایست با امضای بالاترین مقام مسئول نهاد صادر‌کننده آن ارائه شود و مسئولیت محتوای آنها با مؤسسه مطبوعاتی یا تشکل صنفی امضا کننده است.

مدارک مربوط به اشتغال مستمر کار خبری
منظور از مدرک دال بر اشتغال مستمر به کار خبری نیز بیمه خبرنگاری است؛ اعم از اینکه فرد متقاضی توسط موسسه محل اشتغال خود بیمه تأمین اجتماعی شده یا تحت پوشش بیمه خبرنگاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داشته باشد؛ در صورتیکه متقاضی هیچ یک از دو بیمه فوق را نداشته باشد، برای اثبات اشتغال مستمر کنونی خود به کار خبری باید 10 نمونه از آثار منتشر شده با امضای خود در مطبوعات و رسانه‌ها را که متعلق به شش ماه دوم سال 1396 باشند، ارسال کند.

با توجه به اینکه امروز آخرین مهلت تکمیل مدارک است، برای برخی از خبرنگاران سؤال ایجاد شده که منظور از بیمه خبرنگاری که یک مرحله از ارسال مستندات است، چیست؟
این موضوع را از علی پیرحسین‌لو؛ مشاور معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران پیگیری کردیم که وی در تعریف این نوع بیمه عنوان کرد: همانطور که از عنوان بیمه خبرنگاری بر می‌آید، اگر بیمه فردی به عنوان خبرنگاری منظور شده باشد مشمول این نوع بیمه است.

وی افزود: علاوه بر این به فرد شاغل در رسانه‌ای که بیمه او از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لحاظ شده باشد نیز منظور می‌شود.به گفته پیرحسین‌لو اگر معرفی‌نامه متقاضی استفاده از خدمات این طرح ویژه از رسانه‌های معتبر و دارای مزیت کیفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر و بیمه او نیز از طرف همان رسانه اقدام شده باشد، به آن بیمه هم "بیمه خبرنگاری" گفته می‌شود.

مشاور معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران خاطر نشان کرد: بنابراین هر نوع مدرکی که مشخص کند فرد متقاضی اشتغال مستمر به حرفه خبرنگاری دارد، مورد تأیید است؛ در غیر این صورت باید 10 اثر مربوط به شش ماهه منتهی به سال 96 را در سامانه بارگذاری کرده یا به نشانی reporter-traffic@tehran.ir ایمیل کند. اخیرا پیامکی به برخی متقاضیان دریافت این نوع طرح ترافیک مبنی بر تکمیل مدارک در سایت ارسال شده که خطاب به خبرنگارانی است که به اشتباه گمان می‌کنند امسال نیز تنها با کارت خبرنگاری، امکان دریافت طرح ترافیک وجود دارد در صورتیکه چنین نیست.

بنابراین باید در اسرع وقت و تا پیش از ساعت 18 امروز (یکشنبه) نسبت به حذف مدارک قبلی و بارگذاری مجدد مدارک جدید به صورت کامل اقدام کنند.به گفته مسئولان شهرداری و براساس آئین‌نامه طرح ترافیک خبرنگاری، با توجه به محدودیت تعداد مجوزهای قابل اعطاء به خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری در سال 1397 افراد شاغل در رسانه‌هایی که توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند نسبت به رسانه‌هایی که به هر نحوی به نهادها و منابع دولتی و عمومی وابستگی دارند، در اولویت هستند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *