پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۴
۲۳
وقتی دیشب مزدوران بن سلمان در BBC فارسی نگران شدند

بسیج کارکنان BBC فارسی برای مقابله با کودتا در عربستان +تصاویر

يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب: 606147
طی چند ماه گذشته بی بی سی فارسی از محمد بن سلمان به عنوان رهبر اصلاحات در عربستان یاد کرده که نماینده دوسوم جوانان کشور در حاکمیت آل سعود است. با این وجود کارکنان ایرانی بی بی سی فارسی با آغاز انتشار خبر کودتا در عربستان بلافاصله برای ادامه نشر این خبر و مقابله با آن بسیج شدند.
بسیج کارکنان BBC فارسی برای مقابله با کودتا در عربستان +تصاویر
گروه بین الملل جهان نيوز: در ساعات پایانی شنبه‌شب فضای مجازی با انتشار یک ویدیو منفجر شد؛ ویدئویی که از تیراندازی در کاخ ملک سلمان ومحل استقرار بن سلمان حکایت داشت. دقایقی بعد علاوه بر گزارش‌های متعدد از تداوم شلیک گلوله در نزدیکی قصر سلطنتی سعودی در محله الخزامی، ویدئوهایی نیز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. شدت تیراندازی‌ها به قدری بود که ساکنین نزدیک محل را به شدت هراسان کرد.

به گزارش جهان نيوز، اخبار تکمیلی از انتقال ملک سلمان و فرزندش محمد از قصر الخزاعی واقع در شمال غرب ریاض به یک پایگاه نظامی و بسته شدن آسمان پایتخت به روی کلیه پروازهای تجاری و نظامی حکایت می‌کرد.

حتی گفته شد که ولی‌عهد سعودی توسط نیروهای آمریکایی به پناهگاهی در یک پایگاه نظامی سلطنتی در نزدیکی قصر منتقل شده و منابع امنیتی در حال تدارک انتقال او با استفاده از هواپیماهای آمریکایی به مکانی امن هستند.

العالم نیز طی گزارشی نوشت: تاخیر بیش از دو ساعت سعودی‌ها در واکنش به حادثه این احتمال را تقویت می‌کند که اصل ماجرا چیزی غیر آن است که ادعا می‌شود. به باور برخی کارشناسان، ورود آسان و بی‎دغدغه هلی شات‎ها یا پهبادها به محیط قصر ملکی و تهدید امنیت شاه و ولی‌عهد سعودی می‌تواند با احتمال بروز یک کودتا ارتباط داشته باشد.

در همین حال، روزنامه اورشلیم پست هم گفته که برخی از منابع با انتشار تصاویر و ویدیوهایی از صحنه درگیری در توییتر گفته‌اند که این تیراندازی بخشی از یک پروژه کودتا علیه ملک سلمان بوده و شاه سعودی نیز از محل اقامتش فراری داده شده است.

برخی کاربران به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشتند که فرمانده نیروی زمینی سلطنتی عربستان در حال هدایت گروهانی از ارتش برای سرنگون کردن شاه سعودی است.

اما در نهایت شبکه‌های العربیه سعودی و الجزیره قطر با تأخیر چندساعته از تیراندازی نیروهای امنیتی در محله الخزامی به‌سمت آنچه پهپاد تفریحی خوانده شده، خبر دادند.

با این وجود کارکنان ایرانی بی بی سی فارسی با آغاز انتشار خبر کودتا در عربستان بلافاصله برای ادامه نشر این خبر و مقابله با آن بسیج شدند.

ابتدا سایت بی بی سی فارسی با تیتر‌«شایعه کودتا در پی شلیک به پهپاد اسباب‌بازی در آسمان قصر پادشاه عربستان» تلاش کرد که اخبار منتشر شده درباره احتمال کودتا در عربستان را خنثی کند.

بی بی سی فارسی در اینباره نوشت: « در اخبار اولیه حتی اشاره شد که با آغاز تیراندازی‌ها ماموران امنیتی ملک سلمان و ولیعدش محمد بن سلمان را به یک پایگاه هوایی منتقل کرده‌اند.اما دقایقی بعد معلوم شد که علت تیراندازی نزدیک شدن یک پهپاد اسباب بازی به آسمان قصر بوده که محافظان را ناچار به هدف‌گیری آن کرده است. »

این در حالیست که بی بی سی در پوشش اخبار مشابه درباره ایران بالافاصله ده ها خبر غیر رسمی و حتی به نقل از منابع ناشناس در شبکه های اجتماعی را منتشر و اساس خبر و تحلیل خود را نیز بر همین پایه قرار می دهد!

با این وجود بی بی سی فارسی که در ساعات اولیه تیراندازی نگران پادشاه عربستان نیز شده به نقل از خبرنگارش می نویسد: « مهرداد فرهمند، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در بیروت که این خبر را دنبال کرده می‌گوید بر خلاف آن چه شایع شده بود ملک سلمان، پادشاه عربستان در هنگام وقوع این حادثه در کاخ نبوده است.»

از سوی دیگر کارمندان ایرانی بی بی سی فارسی نیز همزمان در توییتر تلاش می کنند با خبر کودتا در عربستان در شبکه های اجتماعی مقابله کنند.



 
مهدی پرپنچی، مجری بی. بی. سی فارسی طی توییت های متعددی درباره حادثه عربستان اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی را شایعه می خواند و اخبار کودتا را نه از شبکه های اجتماعی که به نقل از پلیس عربستان منتشر می کند.
 

 
فرداد فرحزاد مجری شبکه تلویزیون بی بی سی فارسی نیز با برجسته کردن موضوع پهباد اسباب بازی در قصر پادشاه سعودی آن را مسبب شابعه کودتا در عربستان معرفی کند.
 
این در حالیست که روزنامه رأی‌الیوم به‌سردبیری عبدالباری عطوان تحلیلگر مطرح عرب با اشاره به خبر تیراندازی در اطراف کاخ پادشاه سعودی آورده است تدابیر امنیتی طی ماه‌های اخیر در اطراف کاخ‌های پادشاهی در عربستان تشدید شده بود، در اکتبر گذشته هم یک فرد مسلح به دو محافظ سعودی تیراندازی کرده بود که سه نفر در ورود کاخ پادشاهی در جده زخمی شده بودند. نیروهای امنیتی محافظ کاخ پادشاهی توانسته بودند این فرد مسلح را که یک شهروند سعودی 28ساله بود، در حالی که یک کلاشینکف و سه بمب به‌همراه داشت به‌قتل برسانند.

اما پیش از این نیز رویکرد غیر حرفه ای و جانبدارانه بی بی سی فارسی کار را به جایی رساند که حتی اخبار اخراج فرماندهان ارشد نظامی در عربستان را که ادامه پاکسازی مسئولین سعودی توسط محمد بن سلمان محسوب می شود را "ترمیم" و در راستای مبارزه با فساد تحلیل کرد!

بی بی سی فارسی فارسی در اینباره نوشت:" این ترمیم گسترده دیگری در نهادهای سعودی است که در دوره ملک سلمان شروع شده، هرچند نیروی محرکه آن یک بار دیگر پسر او و ولیعهد، شاهزاده محمد بن سلمان است."

جالب تر آنکه گرچه این رسانه انگلیسی در انتخاب تیتر خود از واژه "برکناری" استفاده کرده ولی در متن خبر این برکناری ها را به ادامه طرح مبارزه با فساد در عربستان سعودی منتسب کرده است!

طی چند ماه گذشته بی بی سی فارسی از محمد بن سلمان به عنوان رهبر اصلاحات در عربستان یاد کرده که نماینده دوسوم جوانان کشور در حاکمیت آل سعود است!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خیلی تند نروید اگر یادتان باشد سال گذشته یکی از همین هلی شات ها در منطقه مرکزی تهران به پرواز درآمد و تمام ضد هوایی ها شروع به شلیک کردند آنهم نزدیک به دوساعت وانگهی فکر کردن به این که کودتا علیه شاه و ولیعهد خر فعلی عربستان باعث خواهد شد که فرد جانشین خریت کمتری داشته باشد فکر اشتباهی است .
Iran, Islamic Republic of
توییتر مجتهد خبر کودتا رو تایید کرده و گفته تیراندازی یکساعت در جریان بوده. اخبار مجتهد از سعودیها ردخور نداره چون از داخل عربستان خبر میده، با وجود سانسور شدید رسانه های سعودی، قطعا از بیرون نمیشه حقیقت ماجرا رو فهمید.
مجتهد گفته مهاجمین فرار کردن، انشاالله حکومت سعودیها برای همیشه سرنگون بشه.
این وطنفروشان بی بی سی هم واقعا بدبخت هستن که مزدور گاو شیرده شدن، آخه میخواین نوکری و مزدوری کنین نوکر آدمها بشین، نوکری گاو آخه چه صیغه ایه؟!
United Arab Emirates
خبرهای مجتهد که تا حالا همش اشتباه از آب دراومده
M.sh
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه! وقتی به سوریه وعراق می رسند نعره هاشون گوش فلک رو پر میکنه که آی ما آریایی هستیم اونا عرب ملخ خور هستند چرا باید کمکشون کردو ....ولی برای ال یهود از جان مایه می زارن.عجب!!! تناقض ازین بالاتر! دلیلش اینه که اون اولیها با شیطان اکبر هم پیمان نشدن ورژیم نحس ونجس وسگ هار منطقه رو دشمن امت اسلام می دانند ودست از حمایت ایران بر نمی دارند، اما اون دومی شده غلام حلقه به دوش شیاطین اکبر وضد ایران
Iran, Islamic Republic of
تا اینجا که حرف بی بی سی درست از آب دراومده و کودتا نبود
به خاطر یک مشت دلار نفتی
Iran, Islamic Republic of
اگر واکنشی غیر از این داشتند، جای تعجب بود . الان درست بر اساس ذات خود و مطابق با اصل ماهیت خود عمل کرده اند. بدبخت آنهایی که افسار شعور و عقلشان را به دست این عمله ها و جیره خوارهای بی بی سی و انگلیس استمارگر پیر سپرده اند.
علی
Iran, Islamic Republic of
بی بی سی را بهاییت رهبری و گردانندگی می کنند اینها از وهابی ها بدتر نباشند بهتر نیستند
لقمان
Iran, Islamic Republic of
از اسم علی استفاده می کنی، در حد کلاس اول راهنمایی نظر می دهی، جهان نیوز جان باید باید باید جیره خواری دست اندرکاران ایرانی بی بی سی برای همه عوام عیان کنی، اینا پادو هستند برای شان هیچ فرقی ندارد پادوی چه کسی باشند.پادو علینژاد پادو فرهمند پادو فرزاد پادو...
United Arab Emirates
برفرض که گردانندگان بی بی سی بهائیها باشن ولی حالا مگه این دفعه اشتباه گفتن مگه کودتا شد تو عربستان ؟ لابد تو رویاهای شما کودتا در عربستان اتفاق افتاد !
Iran, Islamic Republic of
:))
بیچاره کوروش پرست های سعودی
Iran, Islamic Republic of
مزخرف می نویسی و متاسفانه منتشر می کند جهان نیوز .
Iran, Islamic Republic of
پس آزادی بیان چی شد؟
ایول فقط اگر به ذائقه ات خوش بیاد خوبه.
از اول می کفتی.
Iran, Islamic Republic of
...در عربستان تیراندازی شده خوب جهان نیوز دوست دارد بگوید کودتا بوده . خوب یا بوده یا نبوده این وسط نقش کوروش چیست ؟ انتقال این کامنت مزخرف نشان از زاویه ایست که تیم جهان نیوز با کوروش دارد .
United Arab Emirates
بعضیاها در گوشه شمال غربی کشور عقده عجیبی از کوروش دارن
لقمان
Iran, Islamic Republic of
نمی دونم چرا ذره ای از وطن پرستی و آزادگی کورش در وجود این کورش پرستان سعودی نیست؟ چرا این باید تحلیل بشه؟ اگه قابل تزریق است حتما این کار انجام شود؟
این هم یک توطئه دیگر آمریکایی ها برای دوشیدن بیشتر شاهزاده خام سعودی هست.چونکه بعد از این اقدام سریع وارد صحنه شدن و شاهزاده رو به ظاهر فراری دادند
علی
Canada
سعودی اپوزیسیون قوی شیعی دارد؟؟ شاهزاده ها با هم داخل خودشان جنگ دارند. سیاست کلی نظام سعودی حتی اگر کودتا شود خیلی در مورد ایران تغییر نخواهد کرد.
Iran, Islamic Republic of
همه کسانیکه بنوعی با کتاب ، مجله، روزنامه ، رسانه وبطورکلی جرائد سروکار دارند خصوصا" افرادیکه دربحث رسانه نزد استادان رشته رسانه درسالیان دراز شاگردی و زانو زده اند .اهداف این نوع رسانه ها را به روشنی روز می شناسند.B.B.C که نزد افکار عمومی شناخته شده تر از هر رسانه دیگریست.کافیست بدانید بودجه خود را از کجا و گرداندگان آن هم معلومه که چه کسانی هستند .پس انتظاری ازآن نزد مخاطبین خودنیست که در جهت منافع کشور ما به تنظیم خبر و برنامه ارائه کند .بنابراین همان کسانیکه تنظیم کننده بودجه آن هستند قاعدتا"هم باید نگران استمرار و حیات ننگین خود باشند .متاسفانه یک تعداد معدودی از این رسانه که افرادی ازکشور ما را با پول واسکناس اغفال و یا فراریهاو وابستگان منحرف به ایادی جاسوس بیگانه رادر خود جای داده هم بنوعی مشغول سخن پراکنی هستند چیزی که خود برآن نام نهاده اند . بالاخره خورشید برای همیشه در پشت ابرها باقی نخواهد ماند وروزگاری واقعیتها به مردم بیان خواهد گردید.
Iran, Islamic Republic of
زاكان نيوز برادر ! خوب براى خودتون مى بريد و مى دوزيد ! اينهمه بافتنى بافتيد كه چى بگيد ؟ كه بگيد بى بى سى به نفع خودشون - و نه حقيقت - اخبار را منتشر ميكنه ؟! عجب ! كدوم رسانه هست كه اين طور عمل نكنه ؟! مثلاً خود شما ! خيلى دلتون به حال حقيقت مى سوزه ؟! عاقلان دانند !
Iran, Islamic Republic of
یا واقعا یک اتفاقی افتاده و داستان پهپاد ساختگی است یا اینکه اینقدر ترس وجودشان را فراگرفته که برای یک پهپاد اسباب بازی منطقه جنگی درست کردند.
فیلم هاش رو دیدم عین یک منطقه جنگی است. صدای همه جور اسلحه میاد.
یعنی یک پهپاد اسباب بازی اینقدر خطرناکه ؟ یا ترس وجودشان را گرفته ؟
حامد
شماازیک بنگاه خبری که زیرنظرحکومت انگلیس وبرای تحقق اهداف اون کارمیکنه وازطرفی ازآل سعودارتزاق میکنه چه انتظاری دارید؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر بی بی سی فارسی دروغگو و خیانتکار که یه عده بی دین و وطن فروش توش کارمیکنن.
Iran, Islamic Republic of
سعودیهای نوکر انگلیس دارن نفسهای آخرشون را میکشن و لورنس عربستان دیگه نمیتونه برای اسلام جعل بزنه و یه سری وهابیه وحشی کثیف را به جای اسلام بزرگ جا بزنه انگلیس حرومزاده دارن مردم دنیا اسلام واقعی را میشناسن و وقتی بفهمن که همه این آدمکشیها زیر سر توی کثافت خبیث لجن بوده دیگه جایی برای فرار کردن ندارین خود حرومزادشون هم فهمیدن و از ترس زیرشون را ضایع کردن و دست زدن به کارهای خنده داری که در یه مجله بگن ملکه انگلیس جدش به پیامبر برمیگرده نننننننننننننننننننه حیونا جد شما ها به فرعونیان شیطان پرست برمیگرده و شما شیطان پرستید کثافتهای لجن شما که از حقوق بشر دفاع میکنید پرستنده دشمن اصلی بشر هستید آل سعود و اسلام وهابی جعلی شما داره نابود میشه و بعد نوبت شما کثافتهای روی زمینه که زمین را نجس کردید و پر از فساد و زمان ظهور خیلی نزدیک است و ما چهل را گذراندیم و منتظر منتقم فاطمه هستیم اسلام علیک یا فاطمه الزهرا