کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی دیشب مزدوران بن سلمان در BBC فارسی نگران شدند

بسیج کارکنان BBC فارسی برای مقابله با کودتا در عربستان +تصاویر

2 ارديبهشت 1397 ساعت 15:16

طی چند ماه گذشته بی بی سی فارسی از محمد بن سلمان به عنوان رهبر اصلاحات در عربستان یاد کرده که نماینده دوسوم جوانان کشور در حاکمیت آل سعود است. با این وجود کارکنان ایرانی بی بی سی فارسی با آغاز انتشار خبر کودتا در عربستان بلافاصله برای ادامه نشر این خبر و مقابله با آن بسیج شدند.


گروه بین الملل جهان نیوز: در ساعات پایانی شنبه‌شب فضای مجازی با انتشار یک ویدیو منفجر شد؛ ویدئویی که از تیراندازی در کاخ ملک سلمان ومحل استقرار بن سلمان حکایت داشت. دقایقی بعد علاوه بر گزارش‌های متعدد از تداوم شلیک گلوله در نزدیکی قصر سلطنتی سعودی در محله الخزامی، ویدئوهایی نیز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. شدت تیراندازی‌ها به قدری بود که ساکنین نزدیک محل را به شدت هراسان کرد.

به گزارش جهان نیوز، اخبار تکمیلی از انتقال ملک سلمان و فرزندش محمد از قصر الخزاعی واقع در شمال غرب ریاض به یک پایگاه نظامی و بسته شدن آسمان پایتخت به روی کلیه پروازهای تجاری و نظامی حکایت می‌کرد.

حتی گفته شد که ولی‌عهد سعودی توسط نیروهای آمریکایی به پناهگاهی در یک پایگاه نظامی سلطنتی در نزدیکی قصر منتقل شده و منابع امنیتی در حال تدارک انتقال او با استفاده از هواپیماهای آمریکایی به مکانی امن هستند.

العالم نیز طی گزارشی نوشت: تاخیر بیش از دو ساعت سعودی‌ها در واکنش به حادثه این احتمال را تقویت می‌کند که اصل ماجرا چیزی غیر آن است که ادعا می‌شود. به باور برخی کارشناسان، ورود آسان و بی‎دغدغه هلی شات‎ها یا پهبادها به محیط قصر ملکی و تهدید امنیت شاه و ولی‌عهد سعودی می‌تواند با احتمال بروز یک کودتا ارتباط داشته باشد.

در همین حال، روزنامه اورشلیم پست هم گفته که برخی از منابع با انتشار تصاویر و ویدیوهایی از صحنه درگیری در توییتر گفته‌اند که این تیراندازی بخشی از یک پروژه کودتا علیه ملک سلمان بوده و شاه سعودی نیز از محل اقامتش فراری داده شده است.

برخی کاربران به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشتند که فرمانده نیروی زمینی سلطنتی عربستان در حال هدایت گروهانی از ارتش برای سرنگون کردن شاه سعودی است.

اما در نهایت شبکه‌های العربیه سعودی و الجزیره قطر با تأخیر چندساعته از تیراندازی نیروهای امنیتی در محله الخزامی به‌سمت آنچه پهپاد تفریحی خوانده شده، خبر دادند.

با این وجود کارکنان ایرانی بی بی سی فارسی با آغاز انتشار خبر کودتا در عربستان بلافاصله برای ادامه نشر این خبر و مقابله با آن بسیج شدند.

ابتدا سایت بی بی سی فارسی با تیتر‌«شایعه کودتا در پی شلیک به پهپاد اسباب‌بازی در آسمان قصر پادشاه عربستان» تلاش کرد که اخبار منتشر شده درباره احتمال کودتا در عربستان را خنثی کند.

بی بی سی فارسی در اینباره نوشت: « در اخبار اولیه حتی اشاره شد که با آغاز تیراندازی‌ها ماموران امنیتی ملک سلمان و ولیعدش محمد بن سلمان را به یک پایگاه هوایی منتقل کرده‌اند.اما دقایقی بعد معلوم شد که علت تیراندازی نزدیک شدن یک پهپاد اسباب بازی به آسمان قصر بوده که محافظان را ناچار به هدف‌گیری آن کرده است. »

این در حالیست که بی بی سی در پوشش اخبار مشابه درباره ایران بالافاصله ده ها خبر غیر رسمی و حتی به نقل از منابع ناشناس در شبکه های اجتماعی را منتشر و اساس خبر و تحلیل خود را نیز بر همین پایه قرار می دهد!

با این وجود بی بی سی فارسی که در ساعات اولیه تیراندازی نگران پادشاه عربستان نیز شده به نقل از خبرنگارش می نویسد: « مهرداد فرهمند، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در بیروت که این خبر را دنبال کرده می‌گوید بر خلاف آن چه شایع شده بود ملک سلمان، پادشاه عربستان در هنگام وقوع این حادثه در کاخ نبوده است.»

از سوی دیگر کارمندان ایرانی بی بی سی فارسی نیز همزمان در توییتر تلاش می کنند با خبر کودتا در عربستان در شبکه های اجتماعی مقابله کنند.




 
مهدی پرپنچی، مجری بی. بی. سی فارسی طی توییت های متعددی درباره حادثه عربستان اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی را شایعه می خواند و اخبار کودتا را نه از شبکه های اجتماعی که به نقل از پلیس عربستان منتشر می کند.
 

 
فرداد فرحزاد مجری شبکه تلویزیون بی بی سی فارسی نیز با برجسته کردن موضوع پهباد اسباب بازی در قصر پادشاه سعودی آن را مسبب شابعه کودتا در عربستان معرفی کند.
 
این در حالیست که روزنامه رأی‌الیوم به‌سردبیری عبدالباری عطوان تحلیلگر مطرح عرب با اشاره به خبر تیراندازی در اطراف کاخ پادشاه سعودی آورده است تدابیر امنیتی طی ماه‌های اخیر در اطراف کاخ‌های پادشاهی در عربستان تشدید شده بود، در اکتبر گذشته هم یک فرد مسلح به دو محافظ سعودی تیراندازی کرده بود که سه نفر در ورود کاخ پادشاهی در جده زخمی شده بودند. نیروهای امنیتی محافظ کاخ پادشاهی توانسته بودند این فرد مسلح را که یک شهروند سعودی 28ساله بود، در حالی که یک کلاشینکف و سه بمب به‌همراه داشت به‌قتل برسانند.

اما پیش از این نیز رویکرد غیر حرفه ای و جانبدارانه بی بی سی فارسی کار را به جایی رساند که حتی اخبار اخراج فرماندهان ارشد نظامی در عربستان را که ادامه پاکسازی مسئولین سعودی توسط محمد بن سلمان محسوب می شود را "ترمیم" و در راستای مبارزه با فساد تحلیل کرد!

بی بی سی فارسی فارسی در اینباره نوشت:" این ترمیم گسترده دیگری در نهادهای سعودی است که در دوره ملک سلمان شروع شده، هرچند نیروی محرکه آن یک بار دیگر پسر او و ولیعهد، شاهزاده محمد بن سلمان است."

جالب تر آنکه گرچه این رسانه انگلیسی در انتخاب تیتر خود از واژه "برکناری" استفاده کرده ولی در متن خبر این برکناری ها را به ادامه طرح مبارزه با فساد در عربستان سعودی منتسب کرده است!

طی چند ماه گذشته بی بی سی فارسی از محمد بن سلمان به عنوان رهبر اصلاحات در عربستان یاد کرده که نماینده دوسوم جوانان کشور در حاکمیت آل سعود است!


کد مطلب: 606147

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/606147/بسیج-کارکنان-bbc-فارسی-مقابله-کودتا-عربستان-تصاویر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com