پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

سالانه چندمیلیون زائر از مرز مهران تردد می کنند؟

يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 606122
استاندار ایلام گفت: اقامت سالانه 850 هزار زائر در استان ایلام ایجاد کنسولگری عراق در مرز مهران را ضروری می‌کند.
سالانه چندمیلیون زائر از مرز مهران تردد می کنند؟
به گزارش جهان نيوز، قاسم سلیمانی‌دشتکی صبح امروز در جلسه شورای اداری با حضور وزیر اطلاعات اظهار داشت: کشور و مردم ایران به ایلام و مرزداران ایلامی مدیون هستند و 8 سال ایثار ، جانبازی، سلحشوری و مقاومت مردم ایلام در برابر رژیم بعثی بود که اجازه حضور آنان را به کشور نداد و جای جای استان ایلام از زمین‌های ورزشی گرفته تا شهرها و کوه‌ها از بمباران دشمن بعثی در امان نبود و همه باید دست به دست هم داده و این 8 سال عقب ماندگی استان ایلام را از توسعه جبران کنیم.

وی اضافه کرد: همدلی و همیاری بین همه بزرگان و مسؤولان استان ایلام و مردم یکی از فرصت‌های خوبی است که باعث تبدیل تهدیدها به فرصت شده است و همین مرز زمانی بزرگترین تهدید محسوب می‌شد و اکنون به یکی از بهترین فرصت‌های اقتصادی و فرهنگی کشور تبدیل شده است، کنگره بزرگ اربعین در استان ایلام با تردد بیش از 2 میلیون و 100 هزار نفر در ایام اربعین یکی از بهترین مزایای استان به حساب می‌آید که نیازمند کمک و مساعدت دولت برای تکمیل زیرساخت‌های آن هستیم.

استاندار ایلام با اشاره به مزیت‌های خدادادی بی‌نظیر استان ایلام در بحث منابع خدادادی خاطرنشان کرد: نفت، گاز، مرز، اراضی کشاورزی همه فرصت‌هایی هستند که می‌تواند از لحاظ رونق اقتصادی و اشتغال، این استان را بی‌نیاز کند.

سلیمانی دشتکی  با تأکید بر خدمات و فعالیت‌های بسیار خوب نظام در استان ایلام تصریح کرد: با وجود فعالیت‌های بسیاری که در استان ایلام از سوی دولت صورت گرفته، اما جای کار بسیار بسیار زیاد است، مسائل اقتصادی این استان مسائل ملی هستند، اعتبارات مرز، آب‌های مرزی، طرح گرمسیری، نفت و گاز و پتروشیمی ملی است و باید در سطح ملی در ستاد ملی اقتصاد مقاومتی با حضور وزیران مربوطه بررسی شود وبسیار ساده قابل حل است.

وی، تشکیل گروه‌های صلح با حضور ریش‌سفیدان و بزرگان را یکی از کارهای خوب شورای تأمین و نیروی انتظامی برای مدیریت نزاع‌ها و مشکلات اجتماعی دانست و توضیح داد: روستاهای مرزی ما حدود 100 هزار نفر جمعیت دارند و 70  تا 80 روستای مرزی داریم. شهرهای مرزی ما بیش از 220 هزار نفر جمعیت دارند و بیش از 65 درصد جمعیت استان ایلام مرزنشین هستند.

سلیمانی دشتکی اضافه کرد: دولت طرح‌های عمرانی بزرگی در استان ایلام انجام داده؛ از جمله توسعه و تکمیل زیرساخت‌های عمرانی مرز، تسریع در راه‌اندازی بازارچه‌های چیلات و چنگوله ، بازارچه مرزی هلاله شمالی، بحث منطقه آزاد مهران ، گذر مرزی چیلات برای کاهش تراکم جمعیت در مهران خدماتی است که دولت برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی در استان ایلام صورت داده است.

وی در مورد طرح‌های احیا، سامانه گرمسیری و طرح‌های خود جهاد کشاورزی بیان داشت: بیش از 75 هزار هکتار زمین آبی در استان ایلام ایجاد شده که در طرح‌های جدید 108 هزار هکتار به زمین‌های کشاورزی آبی اضافه می‌شود و می‌تواند اشتغال خوبی را در این بخش ایجاد کند.

استاندار ایلام ، اربعین را فرصت بسیار خوبی دانست که هم تهدید دارد و هم فرصت که علاوه بر ابعاد مختلف بعد اقتصادی را می توان تقویت کرد.

سلیمانی دشتکی گفت: در سال بیش از 4 میلیون و 600 هزار زائر از مرز مهران تردد می‌کنند و اگر هرکدام 2 روز در ایلام اقامت کنند سالانه 850 هزار نفر در استان نیاز به خدمات‌رسانی دارند که این امر ضرورت ایجاد کنسولگری عراق در مهران یا ایلام را بسیار ضروری می‌کند و اشتراکات فرهنگی و مذهبی ایلام و استان‌های همسایه نیاز به لغو روادید و تردد آزاد بین دو کشور را افزایش می‌دهد و استقرار نمایندگی وزارت امور خارجه در استان نیز ضروری است.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *